HDD spindown met SATA RAID controller?

Pagina: 1
Acties:

• Berk73
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-01 16:57
Hallo allemaal,

Helaas heb ik geen echt antwoord gevonden in één van de NAS topics, dus vandaar mijn vraag hier. Is een spindown van de HD's mogelijk met een SATA RAID controller?

Ik had de vraag al uitgezet bij Promise (voor de FastTrak 4310), maar daar kwam een negatief antwoord op terug. Zie hieronder:

"Ref.Thank you for your interest - to answer your question; It is not possible to have a spin-down for the Promise TX4310"

Zijn er controllers die dit wel supporten??

Grtz,
Marcel

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Berk73, wat bedoel je precies met een spindown of wat wil je er mee bereiken? Gaat het misschien om energie besparing?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Berk73
Yep, ik wil in principe een bak bouwen met daarin 4 SATA schijven in een RAID config. Nou heb ik zo'n goedkope XFX Revo64, maar daarbij blijven de drives continu draaien.... niet echt optimaal als je inderdaad energie wilt besparen en de boel minder warm wilt laten worden.

Vanuit dat oogpunt ben ik op zoek naar een controller die dat wel kan.

Thanks,
Marcel

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik ken geen RAID controllers die dit kunnen, als ik naar mijn eigen RAIDcore RAID5 controller kijk, dan kan ik de standby functie in Windows XP niet eens gebruiken, dat wordt verhinderd door de driver.

Je kunt wel rekening gaan houden met de energie consumptie van de hardeschijven zelf door bijvoorbeeld notebook schijven te gebruiken of de Western Digital GP serie. (GP=Green Power)

Linkje: http://www.westerndigital...p?driveid=336&language=en
Of
Linkje: http://www.westerndigital...p?driveid=385&language=en

De laatste is overigens aan de prijzige kant, maar ook zeer geschikt voor 24/7 gebruik en in RAID opstellingen.

P.s. Groeten is overigens niet nodig op GoT, in dit geval zou je anders dit krijgen: Thanks Marcel, Graag gedaan Marcel, etc. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Berk73
En dat is het 'm nou juist..... ik heb hier 3 Seagates liggen en nog een WD van 400GB. Het is zonde om ze te laten liggen, dus vandaar mijn insteek om ze in een raid config te hangen.

Enig idee of het wel gaat werken als ik ze in een software raid configuratie stop (bijvoorbeeld in Win2k3 server)?

Ik zit een beetje in dubio, zelf een NASje bouwen of een Qnap 409 / Synology CS407 kopen. Voor zover ik weet kunnen die het wel.

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:29
bij de Areca RAID-controllers (ARC-1210 en ARC-1220) die ik bezit kun je "Spin Down Idle HDD" instellen in verschillende stappen van minuten. Er zullen vast wel meerdere fabrikanten zijn die deze optie aanbieden bij hun RAID-controllers.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

Alle Areca controllers ondersteunen: "Spin Down Idle HDD"

ook de 3000 serie van Highpoint en wordt daar genoemd: (MAID) spin down drives in array is idle

Dus minder stroom verbruik en minder slijtage aan de disken.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

John2B schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 22:24:
Alle Areca controllers ondersteunen: "Spin Down Idle HDD"

ook de 3000 serie van Highpoint en wordt daar genoemd: (MAID) spin down drives in array is idle

Dus minder stroom verbruik en minder slijtage aan de disken.
Weet je toevallig ook of de nieuwe RAIDcore's het ondersteunen? :)

• Berk73
Cool, ga ik die eens even bekijken.

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Mijn twee Promise kaartjes ondersteunen het wel. Ik kan via energiebeheer in Windows de schijven laten uitschakelen. Werkt dit bij jou echt niet?

(Mijn kaartjes zijn geen RAID controllers maar gewone sata controllers.)

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

_Dune_ schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 22:42:
[...]

Weet je toevallig ook of de nieuwe RAIDcore's het ondersteunen? :)
Volgens mij niet, althans is niet uit de documentatie op te maken. Ik heb de vraag aan RAIDCore gesteld dus kom er op terug.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Pagina: 1