Installeren Raid Controller: DeLock UDMA 133 Raid

Pagina: 1
Acties:

• MastersInstinct
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-02 09:15
Ik heb voor mijn broertjes nieuwe pc een DeLock Raid Controller gekocht. Mijn keuze was hier op gevallen omdat:

A) deze goedkoop was.
B) Bij dezelfde webwinkel (Azerty) verkrijgbaar was waar ik nog een overig onderdeeltje vandaan kon halen.

Omdat deze controller achteraf erg laat geleverd kon worden heb ik de pc vast in elkaar gezet en deze draait momenteel als een zonnetje (met 1 Harddisk wel te verstaan). Nu is de controller binnen gekomen en heb ik deze erin gezet. Na wat gepruts en passen en meten is nu alles aangesloten.

Alleen worden de harddisk nu niet herkend. Met het aansluiten van een losse harddisk wordt de controller wel door windows herkend. Volgens de handleiding hebben ze het over het instellen van de BIOS. Ik heb al menig raid omgeving aan de gang gekregen (welliswaar met onboard controllers) maar ik snap er nu even niets meer van.

Volgens de handleiding moet ik met FlashBios een bios inflashen die meegeleverd wordt op de cdrom.

Ik moet een opstart disk maken, dan via een flash utility gaan flashen. Echter is de omschrijven zo krom dat ik bang ben dat ze het over het flashen van het moederbord hebben? (zodat de gebruiker de laatste versie heeft of iets dergelijks.)

Kan iemand mij vertellen of dit normaal is en of ik niet prongelijk iets sloop hiermee?

Het gaat om deze controller : http://www.delock.com/pro..._UDMA_133_Raid_70098.html

Bij voorbaat dank voor de reactie(s)

Maarten

[ Voor 3% gewijzigd door MastersInstinct op 11-04-2008 16:45 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MastersInstinct je houdt een heel mooie verhaal en je probleem is duidelijk, maar niemand kan je nu echt iets zeggen waar nu daadwerkelijk het probleem eventuel zou moeten zoeken. Daarvoor wten we nog te weinig van het systeem af, dus geef ook even de volledigs specs van het systeem.

Of het flashen van BIOS nodig is dta kun je nu nog niet bepalen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Kun je tijdens het bootproces niet op een bepaalde toets drukken waardoor je in het BIOS van de RAID-controller komt? Het lijkt me namelijk dat je eerst een raid-array moet aanmaken voordat windows de schijven ziet die eraan hangen.

• MastersInstinct
Ok.
Iets meer informatie dus.

System Specs:
Q6600 op een Gigabyte P35-DS3L (dus zonder de onboard raid, ook al is dit alleen sata)
2GB
Scythe Infinity SCINF-1000
2x 250GB Maxtor ATA133 Harddisks.
Cooler Master Stacker CM 630
Zalman 600watt voeding

De 2 harddisks moeten dus in Raid 0 gaan draaien (Striped). Volgens de handleiding (http://www.delock.com/pro...action=showpdf&groupid=3&) , die overigens anders is dan als de geprinte versie. Heb je 2 stappen. Namelijk het installeren van de bios en later voor de driver.

Op de driver page (vanaf de link in de eerste post), staan verschillende biossen en drivers. Ik kan een driver installeren onder windows, dit doorloopt hij allemaal prima. Echter heb ik geen utility en ook schijf beheer ziet verder niks. Conclusie ik kan er nu helemaal niks mee..

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wordt er tijdens de BOOT niet aangegeven dat je met een extra toetsen combinatie het BIOS kunt komen van de RAID controller? Het flashen van een BIOS doe je namelijk pas als het nodig is dat deze een update krijgt, maar niet standaard bij installatie, lijkt mij.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Nou, lekker uitgebreide handleiding :X

Nogmaals: kom je tijdens het starten van je PC niet een scherm tegen waarbij je op een toets moet drukken om array's te defineren?

(Wat _Dune_ zegt dus :P)

[ Voor 7% gewijzigd door Fauna op 11-04-2008 18:01 . Reden: traag :O ]

• MastersInstinct
Nee die krijg ik niet, vandaar dat ik er ook niet uitkom.. Echt heel vreemd. Lijkt me dat ik ergens een array moet definiëren ? Niemand weet daar iets over dus?

• MastersInstinct
>Bump<
Pagina: 1