Toon posts:

Beste processor voor Single threading?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk momenteel als systeembeheerder voor een instituut dat veel gebruik maakt van laberatoriumapparatuur en bijbehorende PC's. Laatst heb ik het verzoek gekregen om een PC in elkaar te draaien die de snelheid van een bepaald softwareprogramma aanzienlijk zou moeten verhogen. Momenteel heeft de PC een Pentium 4 2 Ghz en 1 gb intern geheugen. Het software programma draait gewoon lokaal en is vooral afhankelijk van de processorkracht en het interne geheugen. Ik heb contact opgenomen met de ontwikkelaars van dit programma en die hebben mij verteld dat het programma single-threaded is en dat zij via een server met 'een aantal' AMD dual processors en 64 GB intern geheugen 50 gebruikers gelukkig houden. In mijn situatie gaat het dus om 1 gebruiker en ik denk daarom dat ik het beste geen processor met meerdere cores kan gebruiken.

Kortom: wat voor processor (waarschijnlijk single core) werkt het beste voor dit niet grafische singlethreaded software programma?! (budget: 1500 euro voor gehele systeem incl. monitor)

Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven }:O

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Qua singlecore processors kom je tegenwoordig toch uit bij oude processors of Celeron/Sempron gevallen en die zijn qua snelheid ook niet alles. Ik zou een zo hoog mogelijk geklokte Core 2 Duo nemen.

Ok, één core staat dan wel niets te doen maar slechts één core van een Core 2 Duo verslaat al gemakkelijk een Pentium 4 2GHz.

• E-RIC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 10:58
Momenteel is de snelste AMD single core een Athlon LE-1640 (2.6GHz) en bij Intel is de Celeron 440 (2.0GHz) de snelste single core. Je kan dus beter voor een dual core E8400/E8500 (3.0/3.16GHz) gaan, want deze is ook als er slechts één core gebruikt wordt, veel sneller dan de snelste single core processsors.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

In dit geval zou ik zelfs meer naar de snelheid van het geheugen en de pipes naar dat geheugen, alsmede de cache op de CPU gaan kijken. Ik vermoed dat dit een wetenschappelijk, rekenintensief appje is? Veel floating point berekeningen en lees/schrijfwerk naar de RAM? Probeer zo snel mogelijk, en nog belangrijker, RAM met een lage latency te krijgen voor die bak.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 15:27:
Qua singlecore processors kom je tegenwoordig toch uit bij oude processors of Celeron/Sempron gevallen en die zijn qua snelheid ook niet alles. Ik zou een zo hoog mogelijk geklokte Core 2 Duo nemen.

Ok, één core staat dan wel niets te doen maar slechts één core van een Core 2 Duo verslaat al gemakkelijk een Pentium 4 2GHz.
Hmm.. ja snap ik, alleen zijn er geen nieuwere singlecores die voor dit soort applicaties extra geschikt zijn? Hoe staat het bijvoorbeeld met de xeon (waar zo enorm weinig info over te vinden is trouwens)?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2008 15:32 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:38

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 15:31:
[...]

Hmm.. ja snap ik, alleen zijn er geen nieuwere singlecores die voor dit soort applicaties extra geschikt zijn? Hoe staat het bijvoorbeeld met de xeon (waar zo enorm weinig info over te vinden is trouwens)?
xeon's zijn server processors, waar je in veel gevallen ook een serverbord met servergeheugen voor nodig hebt en dat gaat ruim boven je budget.

maar geloof ons, een dual core (van intel) presteert vele malen beter dan de snelste single core, zelfs als de programmaatjes geschreven zijn voor één core.

dus schaf jezelf een E8400 aan en je zult zien dat het loopt als een trein. (samen met 4 - 8 GB geheugen en een goed moederbord en een x64 OS)

-_-

Verwijderd

Topicstarter
E-RIC schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 15:31:
Momenteel is de snelste AMD single core een Athlon LE-1640 (2.6GHz) en bij Intel is de Celeron 440 (2.0GHz) de snelste single core. Je kan dus beter voor een dual core E8400/E8500 (3.0/3.16GHz) gaan, want deze is ook als er slechts één core gebruikt wordt, veel sneller dan de snelste single core processsors.
Ok, toch maar voor een dual core gaan dus :)
Aetje schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 15:31:
In dit geval zou ik zelfs meer naar de snelheid van het geheugen en de pipes naar dat geheugen, alsmede de cache op de CPU gaan kijken. Ik vermoed dat dit een wetenschappelijk, rekenintensief appje is? Veel floating point berekeningen en lees/schrijfwerk naar de RAM? Probeer zo snel mogelijk, en nog belangrijker, RAM met een lage latency te krijgen voor die bak.
Interessante toevoeging, je kunt tegenwoordig inderdaad ook flink investeren in je plakjes geheugen :o

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Let dan wel op dat latencies relatief zijn tot de kloksnelheid van het geheugen. 5-5-5-15 op 800MHz is sneller qua bandbreedte én timings dan 5-5-5-15 op 667MHz aangezien de latencies uitgedrukt zijn in het aantal kloktikken en niet in (nano)seconden.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 15:31:
[...]

Hoe staat het bijvoorbeeld met de xeon (waar zo enorm weinig info over te vinden is trouwens)?
5 posten onder jou topic: [Intel] Core 2 Penryn vs. Xeon (S775) Penryn Prijzen

misschien toch beter zoeken naar xeon artikelen zijn zat artikelen te vinden met google. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx allemaal, ga op pad naar een mooi systeem!
Pagina: 1