Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 05:58
Beetje rare topictitel misschien, maar ik werk bij een bedrijf wat regelmatig te maken heeft met PMS, RAL en HKS kleuren. En ben dus op zoek naar een schema of programma wat ervoor kan zorgen dat als ik een PMS kleur heb, ik kan opzoeken welke RAL of HKS kleur daar het dichtst bij in de buurt komt.

Kent iemand zo'n programma of (grote)PDF lijst ?

Bij voorbaat dank.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 253766

Daar heb je toch van die kleurwaaiers voor? (niet 100% zker maar er staan meedere kleurcode op bij 1 kleur)

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 253766 op 11-04-2008 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Anoniem: 253766 schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 15:04:
Daar heb je toch van die kleurwaaiers voor? (niet 100% zker maar er staan meedere kleurcode op bij 1 kleur)
klopt, die hebben we ook zeker, maar op een pms waaier staan geen kleuren van ral en hks op :/

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zoiets?
http://www.hanshess.de/hks_tabelle.pdf
http://www.variex.de/beispiele/color_HKS.pdf

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 253766 op 11-04-2008 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
hehe, nee ik moet echt een lijst hebben van kleuren die (zo goed mogelijk) met elkaar matchen.

Dus bijvoorbeeld HKS 42 : die matched het beste van PMS ??? en RAL ???

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oow zoo :) hmm ken ik niet, succes met zoeken nog als ik wat tegen kom laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 21:24

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Volgens mij heb ik eens, lang geleden in de tijd dat ik dat ook nodig had, gelezen dat je dat niet echt kunt vergelijken met elkaar. Dit zou zo zijn omdat de ondergrond en dus ook de lichtweerkaatsing van die substantie op een ondergrond heel anders is.

Zo kan een roodgeverfde deurpost (lak op hout) totaal anders overkomen dan dezelfde tint rood op dik papier. Om het te vergelijken moet je zowel je ondergrond als je kleur in acht nemen.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 13:44
In photoshop zit een PMS bibliotheek (Pantone), misschien kun je daar iets mee.
Het fijne weet ik er ook niet van.

Moest een tijd geleden ook van twee PMS kleuren een benadering hebben van de RAL kleur. Weet niet precies meer hoe ik te werk ben gegaan, maar het begon in Photoshop met het kiezen van de PMS kleuren. Daarna op een of andere manier de RAL kleur uitgelezen.

Er zijn hier vast wel Photoshop-wizards die hier wat meer over kunnen vertellen. ;)

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Om even antwoord te geven op de opmerking van Dark Blue :

Het is idd zo dat er veel verschillen zijn tussen Coated, Non-Coated, etc.
Maar wij werken hier met kleuren op vrijwel dezelfde soort ondergronden : Veelal plastic.
En vaak is het handig dat als een klant een logo aanlevert met RAL of HKS kleuren erin, dat wij dat makkelijk kunnen omzetten naar PMS kleuren (aangezien wij daar altijd mee werken).

Normaal gesproken moeten we dan lopen rotzooien met RAL/HKS-waaiers en daarnaast ook nog een PMS-waaier. Dat is gewoon onhandig, en gaat veel tijd inzitten.

Kan me niet voorstellen dat er niets bestaat in deze richting, maar toch bedankt tot dusver :P

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Waar heb je tot dusver al gezocht? Al aan andere drukkers in je omgeving gevraagd? De schilder misschien? Vraag het dan wel aan de eigenaar van het bedrijf, die kan nog wel eens een aanbod van een waaierfabrikant krijgen met zo'n schema - als het bestaat dus.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 13:44
misschien heb je hier iets aan
http://www.sandaleo.com/pantone.asp

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:32
Probleem is denk ik ook dat RAL en Pantone van andere 'ijk'-bedrijven zijn. Die willen ook aan hun eigen systeem vasthouden, dus werken ze niet zo rap samen.
Want op zich is het colorimetrisch heus wel mogelijk, maar ja. Als je als derde zoiets wil maken moet je eerst met een grote zak geld naar beide bedrijven en dan nog maar hopen of ze mee willen doen (en dus poepduur voor de klant).
@DB: Ehh, zo bedoelde ik het ook niet helemaal... :?

[ Voor 48% gewijzigd door Savantas op 28-04-2008 15:30 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Savantas schreef op woensdag 23 april 2008 @ 14:13:
Probleem is denk ik ook dat RAL en Pantone van andere 'ijk'-bedrijven zijn. Die willen ook aan hun eigen systeem vasthouden, dus werken ze niet zo rap samen.
Dat snap ik niet, hun werkvelden zijn toch niet hetzelfde? Als ze gezamenlijk een conversiewaaier uitbrengen kunnen ze een nieuwe afdeling binnen beide bedrijven creëren en er hoeft geen van tweeën weg. De ene doet in verf, de ander doet in drukinkt. Het zijn geen concurrenten toch.

Ik heb nog nooit een drukker over zien gaan op Histor Hoogglansverf omdat hij de juiste kleur dan niet op een Pantone, maar wel op een RAL-waaier kon vinden. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Dark Blue op 27-04-2008 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38018

Hier staan de schema's van RAL naar CMYK en HKS naar CMYK, op je PMS waaier staan de CMYK waardes.
Pagina: 1