[dual monitor] 4:3 en 16:10 op Hardy

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb aan mijn nieuwe laptop met 1680x1050 breed beeld scherm een externe monitor hangen met een resolutie van 1600x1200. Ubuntu Hardy detecteert alles automatisch en zet dezelfde desktop op beide schermen. Maar op het laptop scherm ontbreekt het bovenste deel van mijn desktop. Niet onlogisch omdat de aspect ratio van de schermen verschillend is.

Ik zou daarom willen dat ik mijn desktop alleen op de externe monitor heb staan en dat het laptopscherm alleen een uitbreiding is waar je een window heen kan slepen, dus zonder panels e.d. De resolutie van het 2e scherm maakt dan niet uit.
Dat kan met xinerama (zie het ubuntu forum) maar dan moet je setup dus hard vastleggen. Deze oplossing is te star. De ene keer is de externe monitor een 4:3 scherm, de volgende keer een breedbeeld en een andere keer een beamer.

Hoe zou ik mijn 2e monitor als desktop extensie kunnen gebruiken zonder de flexibiliteit die xorg 7.3 biedt op te offeren?
Hoe kun je zien welke driver xorg gebruikt voor je videokaart als dat niet in xorg.conf is vastgelegd?

De configuratie:
- intel GMA 3100
- intern 1680x1050 breedbeeld lcd scherm
- externe 1600x1200 monitor
- xorg 7.3

• microsofty710
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-10-2025
Ik heb daar laatst even mee lopen stoeien met de nieuwe laptop van mijn pa in een dergelijke situatie. Standaard heb je het programmatje xrandr waarmee je alles via de commandline kan regelen maar daar moet je je wel goed in verdiepen. Makkelijker is de gui versie te downloaden, die is nog volop in ontwikkeling en zit geloof ik nog niet in de repositories. Google op "urandr".

Het mooie van urandr is ook dat je makkelijk een aantal presets kan opslaan voor verschillende situaties. Op het moment dat je je bureaublad wil uitbreiden naar twee schermen kan je vermoedelijk* geen 3D acceleratie meer doen. De intel chip doet dat geloof ik maar tot maximaal 2048x2048 pixels.

*) weet het niet zeker. Misschien sommige intels wel.

edit:
Ik geloof dat ik niet echt antwoord op je vraag. xrandr zal normaal gesproken niet aan je xorg configuratie frutten (misschien de eerste keer om virtual desktop size uit te breiden).
Ik geloof dat het wel op beide schermen de panels laat zien en je kan er niet je driver mee uitvinden.

[ Voor 16% gewijzigd door microsofty710 op 11-04-2008 15:59 . Reden: ik zit te slapen. ]

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Er is een aantal GUI utilities, grandr, urandr en een gnome panel applet. Dit laaste doet geen multi monitor setup. Met grandr werkt het nu, maar daarvoor moet ik wel compiz uitzetten.

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als je niet bang bent om je wat te verdiepen in scripten zijn er goede oplossingen te maken. Ik heb ooit voor een laptop iets soortgelijks gemaakt waarmee in een scriptje via xrandr voor bepaalde externe beeldschermen met een bepaalde toetsencombinatie (bijvoorbeeld via de gnome-hotkeys in gconf-editor) bepaalde resoluties in te stellen zijn. Dit vergt niet veel werkt, maar als je er geen ervaring mee hebt wel wat uitzoeken.