Mocht je een oplossing dichter bij huis willen zoeken, kost je een paar tientjes maar verder een top zaak: www.rofarepair.nl.
Heb trouwens ook naar Konijnenberg gestuurd, zij zeggen dat ik de hele kit naar Nikon kan laten opsturen.
Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...
Verwijderd
Enige nadeel is dat je als particulier dus je lens zelf moet langsbrengen in Nieuwegein, onder kantoortijden / op vrijdag voor 12 u. Mocht je van ver komen, willen ze soms een kleine uitzondering maken.
Verder bij Sigma wel top service, ze kunnen je lens gewoon aanpassen voor je dslr
Oh geweldig! Dacht dat het alleen hun hoofdkantoor was.ozkilator schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 11:23:
Je kan contact op nemen met sigma in nieuwegein. Ik ben wel eens bij ze langs geweest voor een upgrade van mijn flitser, deden ze zonder problemen (was wel in NL gekocht)
Heb ze gebeld, kan inderdaad tijdens kantoor uren langskomen. Nieuwegein is dichtbij, dus geen enkel probleem. Heb gezegd dat de lens uit amerika komt, ik moet 45 euro aan 'handeling' (op zn engels) kosten betalen, valt dus erg mee!
Bedankt voor de tip!
Verwijderd
Oh wat vreemd zeg, en ik maar de hele tijd denken dat alle lenzen sowieso voor dslr's zijn:PVerwijderd schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 11:28:
Verder bij Sigma wel top service, ze kunnen je lens gewoon aanpassen voor je dslr
denk dat hij bedoelt het specifiek aanpassen voor zijn "dslr"Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:21:
[...]
Oh wat vreemd zeg, en ik maar de hele tijd denken dat alle lenzen sowieso voor dslr's zijn:P
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Verwijderd
Mijn lens was in eerste instantie alleen geschikt voor een normale slr, en die hebben ze bij Sigma mooi gerechipt voor mn 400D

Op de fiets vervuil je niets!
Verwijderd
Ah op zo'n manier, lo comprendo!Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:36:
^^ 'zij' bedoelde dat idd op die manier.
Mijn lens was in eerste instantie alleen geschikt voor een normale slr, en die hebben ze bij Sigma mooi gerechipt voor mn 400D
Ik heb er juist last van, daarom ging ik ook op zoek naar wat het kon zijn. Als je kijkt naar de chart is het punt waarop ik focuste gewoon niet scherp. Toch wel handig bij detail foto's of bij een portret waarbij gefocust is op de ogen en dat dan ook de ogen scherp zijn en niet alleen de neus.QuestionMarc schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 14:00:
Het kan misschien aan mij liggen, maar hoeveel frontfocus heb je nou eigenlijk? Volgens de chart zo'n 6 mm...op F2.8. Daar zou ik me echt niet druk om maken. Met die chart hebben ALLE lenzen volgens mij wel front of backfocus. Ga gewoon foto's maken met die lens en kijk of je er last van hebt, anders zou ik het gewoon lekker zo laten
6mm valt wel op op afstanden tot 2m met F/2.8 hoor. Mijn 50-150 doet het ook een beetje maar het boeit me weinig: Als ik met die lens op zo'n afstand iets schiet dan is dat een stilleven of portret en heb ik alle tijd van de wereld om te corrigeren, lang leve HSM. Een tikkeltje off-focus in een portret doet het vaak trouwens niet eens zo verkeerd imho.QuestionMarc schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 14:00:
Het kan misschien aan mij liggen, maar hoeveel frontfocus heb je nou eigenlijk? Volgens de chart zo'n 6 mm...op F2.8. Daar zou ik me echt niet druk om maken. Met die chart hebben ALLE lenzen volgens mij wel front of backfocus. Ga gewoon foto's maken met die lens en kijk of je er last van hebt, anders zou ik het gewoon lekker zo laten
Goed om te weten dat Sigma in Nieuwegein zit trouwens, als ik er in de buurt kom misschien tòch eens langs gaan.
Ja goede service is het minste wat ze kunnen doen met de hoeveelheid lenzen met front/backfocus die hun fabrieken verlaat.....Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 11:28:
^^ wat ozkilator zegt.
Enige nadeel is dat je als particulier dus je lens zelf moet langsbrengen in Nieuwegein, onder kantoortijden / op vrijdag voor 12 u. Mocht je van ver komen, willen ze soms een kleine uitzondering maken.
Verwijderd
Mjah, maar als je iets langs brengt, moet je wel weer een paar weken wachten voordat je lens etc. klaar isBeF-Bacchus schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 17:03:
[...]
Goed om te weten dat Sigma in Nieuwegein zit trouwens, als ik er in de buurt kom misschien tòch eens langs gaan.
Zooo goed is de service nou ook weer niet.
Verwijderd
6mm vind ik trouwens een onacceptabele afwijking (mij hoor je niet over 2mm ofzo...)
Wat bedoel je precies?Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 18:17:
De lens lijkt verder ook niet zo jofel. Heb nog even naar mijn testresultaten met de 70-200 2.8 macro gekeken en die geeft lang niet zoveel abberaties...
Verwijderd
Oh, dat is dus niet normaal. Is me nog nooit opgevallen op gewone foto's, maar is daar iets aan te doen? Zal wel niet.Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 12:17:
In dit geval de blauwe en rode randjes om de hoge contrastgebieden (lijntjes cijfers en letters) heen.
En inderdaad, ook al kost het me 45 euro, ik vind het een fijn idee als ie gewoon goed is. Heb zowieso al bijna 300 euro bespaard door 'm in Amerika te kopen, dus dat kan er wel af.
Verwijderd
Doe je het nl. bij Sigma en zit je binnen de specificaties (terwijl je nog niet helemaal tevreden bent) dan heb je een probleem. Bij ROFA hebben ze daar niets mee te maken en kunnen ze 'em ook scherper kalibreren.
Heb je bij het importeren van je lensje geen invoerrechten + btw hoeven te betalen dan? Heb je geluk gehad!
Tja, ROFA....
Dit kreeg ik als antwoord op mijn mail nadat ik gevraagd had of ze iets aan de frontfocus van mijn Sigma konden doen:
Het ligt niet aan de body maar toch moet Nikon het doen?Helaas, dit moet aan de PC afgesteld worden.
Alleen het NIKON SERVICE POINT heeft deze software.
Dus uw objektief moet in Beverwijk afgesteld worden.
Ik verwacht niet dat het aan uw body ligt,
maar stuur hem voor de zekerheid gerust mee.
Verwijderd

Maar goed, ze gaan hun best doen. Mocht ik niet tevreden zijn, de instellingen zoals ze nu in de lens zitten worden een jaar bewaard, dus ik kan altijd terug.
Verwijderd
lolMartijnA3 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 14:09:
Nou, de lens ligt bij Sigma. Het was niet zeker of het zou lukken, de toegestane marge was namelijk 3cm!![]()
Maar goed, ze gaan hun best doen. Mocht ik niet tevreden zijn, de instellingen zoals ze nu in de lens zitten worden een jaar bewaard, dus ik kan altijd terug.
Kom op zeg....wat een gekken. Niet normaal meer.
Daarom onderhand beter bij ROFA neerleggen want die hebben daar geen boodschap aan en kalibreren dat ding gewoon goed (naar het schijnt
Trouwens, voordat ik vertelde dat ik een D50 had zei die man dat de D50 vaak problemen had met Sigma objectieven...

MartijnA3 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 16:24:
"Sommige bodies kunnen de kwaliteit van de lens niet aan", waren zijn woorden.

Het kan zijn dat bepaalde body's moeite hebben met bepaald glas. Bijvoorbeeld KM7D + (snelle) groothoek = Backfocus. (snelle staat tussen haakjes omdat het probleem dan in iedergeval beter zichtbaar is)Henk schreef op woensdag 16 april 2008 @ 16:26:
dan hoor je toch juist dat soort afwijkingen niet te zien? wordt wat als je zo'n ding op een D200/D300 of D2Xs/D3 zet.
Een beter AF systeem kan dit verhelpen. Zo zou het ook zomaar kunnen dat D50+snelle tele standaart er iets voor zit. Bij nikon's merkeigen tele's kan dat dan wel gefixed (uitlezen van lens ID en standaart iets naar achteren scherpstellen) zijn maar voor lenzen met een ander lens ID hoeft dat nog niet te gelden.
[ Voor 8% gewijzigd door martijn_tje op 16-04-2008 16:54 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Ik zou je graag alle gelijk van de wereld geven, maar wij weten allebei hoe het zit met sigma en bepaalde lenzen zoals de 70-200/2.8 of 30/1.4... Ik vind het moeilijk te geloven dat dat nog body-afhankelijk is...martijn_tje schreef op woensdag 16 april 2008 @ 16:52:
[...]
Het kan zijn dat bepaalde body's moeite hebben met bepaald glas. Bijvoorbeeld KM7D + (snelle) groothoek = Backfocus. (snelle staat tussen haakjes omdat het probleem dan in iedergeval beter zichtbaar is)
Een beter AF systeem kan dit verhelpen. Zo zou het ook zomaar kunnen dat D50+snelle tele standaart er iets voor zit. Bij nikon's merkeigen tele's kan dat dan wel gefixed (uitlezen van lens ID en standaart iets naar achteren scherpstellen) zijn maar voor lenzen met een ander lens ID hoeft dat nog niet te gelden.
Verwijderd
De AF van de D50 vind ik overigens zeker niet slecht. Ja, mijn D80 doet het nog iets beter en ook een D200 en D300 zullen het wel beter doen. Echter ik heb met mijn D50 nooit een probleem gehad dat de AF er een zooitje van maakte.
Uitgebreid gefocustest, dus daar zou het niet aan horen te liggen.
n.b. Mijn Sigma 70-200 f2.8 was een APO HSM non-macro. De Macro's hebben wat dat betreft een slechtere beoordeling en meer problemen.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2008 18:17 ]
Wat je daar over leest is heel tegenstrijdig. Sterker nog op Dyxum gaat een aantal zeer kennis rijke forum leden er vanuit dat het front/backfocus vrijwel altijd door de body veroorzaakt. Scherpstellen is namelijk niet in 1x beng er naar toe maar de scherpstel cyclus bevat ook een aantal herkansingen voor het AF systeem.Henk schreef op woensdag 16 april 2008 @ 16:56:
Ik zou je graag alle gelijk van de wereld geven, maar wij weten allebei hoe het zit met sigma en bepaalde lenzen zoals de 70-200/2.8 of 30/1.4... Ik vind het moeilijk te geloven dat dat nog body-afhankelijk is...
Waar de onderbouwing daarachter ongeveer op neer komt is dat de AF cyclus een heel aantal stappen en correctie mogenlijkheden bevat. De AF sensor(en) worden eerst uitlezen, de focus motor krijgt aan de hand daarvan input om een aantal rondjes te draaien. Nu zit de lens ergens in de buurt maar is ie er nog niet dus wordt dit een aantal maal herhaalt om spot on te eindigen. (alle KM en Sony dSLR's doen een calibratie slag vooraf door direct na het mounten van een nieuw objectief of na aanzetten een keer het hele traject door te hunten. Zo is de overbrengingsverhouding bij de body bekend. Wat nog roet in het eten kan gooien is mechanische speling, daar kan en calibratie slag geen rekening mee houden).
Maar idd het rare is dat dit alleen bepaalde voornamelijk niet merkeigen objectieven overkomt (alhoewel bij sony de meeste AF problemen bij de A200 zijn opgelost, bij de A700 schijnt de sensor voor objectieven sneller als f/2.8 er nog wel eens naast te zitten)
In theorie is de body altijd verantwoordelijk. In de practijk blijken sommige objectieven echter erg gevoelig voor front of backfocus. (een van de mogenlijkheden die zowel theorie als practijk overeind houdt is dat het AF systeem ook gevoelig is voor IR en dat bijsommige objectieven het IR beeld de focus verschoven is tenopzichte van het zichtbare beeld)
[ Voor 18% gewijzigd door martijn_tje op 16-04-2008 20:36 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Kan iemand mij dan uitleggen hoe het kan dat ik, als ik meerdere lenzen vergelijk, ik focus verschillen zie?
Nog sterker, hoe kan het dat ik bij één lens, met één body, op verschillende brandpuntsafstanden, verschillende (reproduceerbare) focus verschillen zie.
Kijk, het waren geen opvallende dingen, maar het was zoiets als: op 28 mm telkens 1 mm front focus, op 80 mm telkens 2 mm backfocus. Andere lens er tussendoor, zoomen, scherpstellen vanaf te kort of te lang. Iedere keer raak.
Overigens werkt de AF van Nikon volgens mij als volgt: De sensor "ziet" dat hij off-focus is en zet dus de motor aan en laat die aanstaan totdat de sensor "ziet" dat hij on-focus is. Soms schiet hij door, maar meestal niet of nauwelijks.
Reden, er wordt gebruik gemaakt van een schakeling die de motor sneller laat draaien als hij verder off-focus is.
Mijn nikon begint ook nooit een focus cyclus te doorlopen als ik de camera aanzet of een lens mount.
Punt is dat een body meerdere pogingen doet (voor als ie door schiet of heel erg zichtbaar bij bijvoorbeeld hunten) om de focus correct te krijgen. Dus zou de body met een lens die te vroeg of te laat stopt (om wat voor reden dan ook) nog zeker een poging of 2-3 hebben om een correcte focus te verkrijgen.Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 13:17:
Overigens werkt de AF van Nikon volgens mij als volgt: De sensor "ziet" dat hij off-focus is en zet dus de motor aan en laat die aanstaan totdat de sensor "ziet" dat hij on-focus is. Soms schiet hij door, maar meestal niet of nauwelijks.
Reden, er wordt gebruik gemaakt van een schakeling die de motor sneller laat draaien als hij verder off-focus is.
Boppers die er het eea over weten
http://www.mhohner.de/sony-minolta/faq.php#backfocus
http://www.mir.com.my/rb/.../classics/maxxum7k/AF.htm
En nog een topic waar men het er niet helemaal mee eens is.
http://www.dyxum.com/dfor..._posts.asp?TID=17470&PN=1
[ Voor 10% gewijzigd door martijn_tje op 17-04-2008 15:59 ]
Echter, zo op het eerste gezicht zie ik geen enkel verschil, het lijkt juist erger.