• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik werk al heel lang met vast klanten qua architectuur en product visualisaties maar daar spreken we vaak project prijzen af enzo,

Nu heb ik dus een opdracht om een aantal 3D characters te modeleren en ik kan wel wat bedenken over wat ik daar voor uurloon zou moeten vragen, maar ik zou graag de mening van mensen met ervaring willen hebben die hier lopen.. Ook omdat ik niet zo veel ervaring heb met commercieel character modeleren..

Wat zal ik als zelfstandige eenmanszaak vragen per uur? (dus geen loondienst) Ik heb wel eens lijsten gezien met uurlonen in deze business en die lopen uiteen van 25 tot 90 euro per uur...

(ps, het is modeleren op basis van kleipopjes van de client, dus niet zelf bedacht oid)

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 11-04-2008 11:43 ]

specs

• DapperKonijntje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-08-2025

DapperKonijntje

Draw monkey

Voor Illustraties ga ik uit van zo'n 40-50 euro per uur en dat is een heel beleefd bedrag, denk dat als je de ervaring hebt en redelijk snel kan werken dat klanten bij 60-70 euro niet mogen klagen.

Portfolio

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:31
Het tot stand laten komen van dit soort bedragen is altijd een beetje onderhandelen.
Ik de dat voor grafische klussen meestal zo:

- bedenk allereerst wat je er netto mee wilt verdienen
- bereken vervolgens welk bruto bedrag dat (ongeveer) maakt
- tel hierbij een 'onderhandelingsbedrag' op, zodat je in de salaris onderhandeling wat ruimte hebt om te zakken, zonder gelijk in je eigen budget te snijden.
- stel dit bedrag voor aan je werkgever, dan onderhandel je tot je op je bruto bedrag zit.
- hij een goed gevoel, jij een goed gevoel :)

Bij het bedenken van het bedrag kan je een aantal zaken meenemen, wat voor bedrijf werk je voor? Eenmalige klus bij een grote onderneming? Hoog inzetten! Startend bedrijfje, maar bijvoorbeeld wel de kans dat je de huisleverancier kan worden? Matig je eisen, met het oog op de lange termijn.
Je kan inprincipe alles vragen tussen de 100 euro en een krat bier per uur, maar wat je vooral moet doen is naar de grote lijn kijken. Zolang je nog in het beunhazen stadium zit, lijkt 50 euro per uur misschien veel, als het echt je werk is, dan moet je opeens wel heel veel betalen (en afschrijven) van die 50 euro.