[Samsung 204B] Scherm valt uit, artifacts

Pagina: 1
Acties:

• 3phemeral
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hey tweakers!
(Indien nodig/nuttig, zie huidige specs. Op voorhand mijn excuses voor de lange tekst...)

Ik heb al bijna een jaar last van artifacts (rondspringende witte stipjes op m'n scherm), en af en toe eens uit & aan flikkeren van het scherm. Soms heb ik hier dagen aan een stuk last van, soms heb ik enkele dagen geen problemen. Het ergste is het uit & aan flikkeren van het scherm; het beeld wordt voor een halve seconde ofzo zwart, dan krijg ik (meestal) terug beeld. Soms gebeurd dit echter 10 keer of meer op een halve minuut, wat m'n computer op die momenten bijna onbruikbaar maakt.

Hieronder, per hoofding, de mogelijke oorzaken die ik onderzocht heb, en hoe (in grote lijnen).

Hardware van PC
Gedurend dit jaar heb ik de meeste componenten van de computer veranderd, om te kijken waar het probleem lag. De grafische kaarten die ik in die tijd al geprobeerd heb zijn:
XFX GeForce 7600GT Fatal1ty 256MB GDDR3,
Sapphire X1950pro 256MB GDDR3,
Asus 6200TC 64MB GDDR,
Asus 7200GS 128MB GDDR2,
MSI 8800GT OC 512MB GDDR3, XpertVision 8800GT 512MB GDDR3, Gainward 8800GT 1024MB GDDR3,
en ten slotte (momenteel) een eVGA 8800GTS 512MB GDDR3 (die momenteel voor een of andere reden op x8 draait i.p.v. x16. Iemand een oplossing?).

Enkel met de 6200TC heeft dit probleem zich minder dan 5 keren voorgedaan, voor zo ver ik me kan herinneren. Met de 7200GS die er op volgde echter regelmatig (6200 moest terug naar een vriend, en zo low-end ga ik niet blijven ;)) :/

Ik heb ook eens m'n moederbord in RMA (3 maanden geduurd, dank u megawebshop :() gedaan en een nieuwe gekregen, nog steeds. Al verschillende geheugenmodules geprobeerd, CPU's, HDD's, en PSU's. Hiervan echter maar 2: m'n huidige Corsair HX520W en een CoolerMaster eXtreme Power 430W. Deze werken echter probleemloos op m'n oude P4 PC (die meer verbruikt dan m'n huidig systeem).

Software/Drivers
Aan drivers zal het niet liggen, met al die graka's heb ik zo veel drivers (en OSes) geprobeerd dat ik ze niet meer allemaal zou kunnen opnoemen ;) Geen enkele zorgde echter voor een oplossing.

Hardware: Scherm zelf
Het scherm werkt probleemloos op m'n oude PC, met de zelfde DVI kabel en voedingskabel. Na deze thread te lezen heb ik nog eens de andere DVI poort op m'n graka geprobeerd (al had ik dit eerder al geprobeerd), nog steeds. Ouderdom scherm: ~15 maand, probleem doet zich sinds augustus vorig jaar voor (enkel met m'n nieuwe/huidige PC).

Onverklaarbaar :P
Op lagere resoluties dan de native resolutie (1600x1200) heb ik hier geen last van, zoals deze tweaker ook meld. Op een lagere resolutie draaien is natuurlijk geen oplossing ;)

Iemand nog andere ideeen voor tests die ik nog zou kunnen proberen, om iets specifiek uit te sluiten?

Iemand enig idee waar dit probleem aan zou kunnen liggen? Zelf kan ik enkel aan iets vaags als 'onstabiele stroom' ofzo bedenken. Maar dat lijkt me ver gezocht :P(Mss dat het toch maar eens tijd wordt om contact op te nemen met Samsung technical support)

Alvast bedankt, en als je de tekst hebt overleefd, bedankt :)

[ Voor 4% gewijzigd door 3phemeral op 11-04-2008 01:27 ]

• arend71
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08-2025

arend71

Audionut

Hoi,

ik heb precies hetzelfde probleem met mijn 2 204b schermen. Dit had ik zowel op mijn oude 8800gtx als nu op mijn nieuwe 295gtx.
De storing is heel erg "random" aanwezig maar het lijkt er op alsof het vaker optreed wanneer het warmer in de ruimte wordt (en de monitoren dus ook warmer worden).
Ik heb er al veel naar gezocht en over gelezen. Het schijnt vaker voor te komen bij deze monitoren wanneer ze aangesloten zijn op Nvidia-kaarten dan bij ATI-kaarten.
Voor een aantal mensen was de oplossing: het verhogen of verlagen van de refreshrate met een paar hz (dus bijv naar 58 of naar 62). Ik krijg dit in windows 7 echter niet voor elkaar. Heeft er iemand een idee hoe ik dat kan doen (bij het aanmaken van een custom resolutie met een hoger of lager aantal hz springt hij bij mij toch steeds terug naar 60 hz)?