• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-12 20:10
Het gaat over dit filmpje:
http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/227

M'n biologie is een beetje roestig, maar volgens mij komt het hier op neer:
Ze zijn nu in staat zijn om zelf chromosomen te bouwen en die in organismen te injecteren. De eigenschappen van het chromosoom worden opgenomen (en vernietigd evt de rest van het DNA) in het organisme. Op die manier ontstaat er dus eigenlijk nieuw leven.

Met deze technologie kan je bacterien maken die CO2 omzetten in methaan, virussen die specifieke ziektes doden, organismen die zo goed als immuun zijn voor radio-activiteit, en nog meer 'leuke dingen'.

Nu is natuurlijk de keerzijde dat dit ook voor een hoop ellende kan zorgen. Het enige waar ik me enigzins zorgen om maak is dat ze het niet in de hand hebben en er per ongeluk een of andere bacterie/virus ontstaat met het potentieel de complete wereld om zeep te helpen. Maar dat zie ik niet snel gebeuren. En terrorisme is er altijd wel. Ik vind niet dat dat je moet weerhouden dingen met zo'n potentieel te ontwikkelen.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Hallo met Tim

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Timlog schreef op donderdag 10 april 2008 @ 22:14:
Het enige waar ik me enigzins zorgen om maak is dat ze het niet in de hand hebben en er per ongeluk een of andere bacterie/virus ontstaat met het potentieel de complete wereld om zeep te helpen.
Er ontstaan voortdurend nieuwe varianten van allerlei bacterieen en virussen, die al lang in het bezit zijn van een groot deel van de eigenschappen die nodig zijn om de mensheid om zeep te helpen. Niettemin is er nog steeds geen griep, AIDS of Ebola variant die dat gedaan heeft. Ik zie geen enkele reden waarom kunstmatig gecreerd leven opeens gevaarlijker zou zijn.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Ik moet opeens sterk denken aan de film "I am legend" ..

Ik vindt dat het niet natuurlijk is en we er voorzichtig om mee moeten gaan... Wel zouden bacteriën die H2 maken geweldig zijn!

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2008 22:23 ]

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-12 20:10
Confusion schreef op donderdag 10 april 2008 @ 22:19:
[...]
Er ontstaan voortdurend nieuwe varianten van allerlei bacterieen en virussen, die al lang in het bezit zijn van een groot deel van de eigenschappen die nodig zijn om de mensheid om zeep te helpen. Niettemin is er nog steeds geen griep, AIDS of Ebola variant die dat gedaan heeft. Ik zie geen enkele reden waarom kunstmatig gecreerd leven opeens gevaarlijker zou zijn.
Het grote verschil is natuurlijk dat evolutie eeneens een gigantische versnelling ondergaat. Ebola, griep en AIDS zijn bijelkaar uiteindelijk toch een product van miljoenen jaren evolutie. Die virussen ontstaan door mutaties die (relatief tot - zie filmpje - )"niet vaak" voorkomen, laat staan dat ze schadelijk zijn. Maar met deze technologie zijn er eeneens veel meer mutaties in hetzelfde tijdsbestek. En dus met een groter risico tot ellende. Maar buiten dat ben ik het op zich wel met je eens O-) en juich ik deze technologie alleen maar toe.

Hallo met Tim

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Timlog schreef op donderdag 10 april 2008 @ 22:28:
Die virussen ontstaan door mutaties die (relatief tot - zie filmpje - )"niet vaak" voorkomen, laat staan dat ze schadelijk zijn.
In hoeverre is er een verschil in frequentie tussen natuurlijke en kunstmatige mutaties en waarom heeft dat volgens jou impact op de ontwikkeling ervan? Zou je het punt van de schadelijkheid toe kunnen lichten. Het is me, gezien het voorkomen van aggressieve en dodelijke natuurlijke virussen, niet duidelijk waarom je van mening bent dat ze minder gevaarlijk zijn dan eventuele kunstmatige.

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:02
Ik zie het helemaal voor me, we maken eigen speciale organismen, sturen ze naar mars, mars is over 100-200 jaar leefbaar, aarde ondertussen getroffen door een fatale komeet.
1 miljard jaar later vragen ze zich op mars af hoe het is onstaan :P

Maar er was gister ook een mooie docu op national geographic over hetzelfde ongeveer.
Het lijkt nu wel aardig snel te gebeuren.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 22:21:
Ik moet opeens sterk denken aan de film "I am legend" ..

Ik vindt dat het niet natuurlijk is en we er voorzichtig om mee moeten gaan... Wel zouden bacteriën die H2 maken geweldig zijn!
Die bacterien zijn er allang, moedertje natuur (of de scheppende kracht voor de IDioten :P ) heeft dat allang voor elkaar gekregen, bijvoorbeeld via het enzym hydrogenase dat reversibel H2 omzet in 2H+ en 2e-. Zo maar een linkje over biofuel:klik.

Als moleculair microbioloog maak ik me niet zo'n zorgen om de experimenten zelf, wel dat ze gedaan worden door een egocentrische megalomaniakale gast als Craig Venter.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Bij dat laatste wil ik me aansluiten. Verder dan creatief knip- en plakwerk komen we zowiezo nog niet, en het idee daar een synthetisch organisme mee te bouwen is misleidend en megalomaan. Maar goed, beide kwalificaties zijn op Craig Venter wel van toepassing.

De kans dat een wetenschapper overigens op deze manier onbewust een Frankensteinbacterie bouwt is nauwelijks aanwezig, aangezien deze noodzakelijkerwijs erg simpel zal moeten zijn en als gevolg daarvan niet opgewassen tegen natuurlijke concurrenten en predatoren. Tenzij natuurlijk iemand een killer-bacterie gaat bouwen, en uiteraard gaat iemand dat wel doen, maar daarvoor zijn veel minder omslachtige methodes beschikbaar dan deze. Maar het schijnt tegenwoordig mode te zijn om bij elke vooruitgang binnen de wetenschap zonder onderbouwing meteen doemscenario's uit de hoge hoed te toveren.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-12 10:06

Auredium

Informaticus Chaoticus

Kunstmatig synthetisch leven is een potentieel gevaar maar niet meer dan dat. Je meot rekening houden met een aantal factoren.

- Onderzoekslaboratoriums hebben reeds extreem gevaarlijke dodelijke virussen voor onderzoek gemaakt. Deze hebben tot nog toe niet ons ras uitgeroeid en worden gebruikt voor juist dergelijke zaken ter verkomen.
- Evolutie berust daarop dat er individuen bestaan die net wat anders zijnd an de rest van de meute waardor zij et dergelijke aanvallen kunnen overleven.

Maar waarom lastig doen. we nemen gewoon een reed gebeurd voorbeeld uit de natuur. De grote plaag, de pest, de zwarte dood. enfin, ik neem aan dat iedereen nu wel weet wat ik bedoel.
In Europa is ruim 1/3 van de mensheid om zeep geholpen hierdoor en er was ruim kans datalle mensen stierven eraan door het gebrek aan medische kennis. Dit gebeurde echter niet. Mensen met sterkere, andere imuunsystemen en onder andere leefomstandigheden bleven bespaard.

Daarlangs zal ook een supervirus gemaakt door mensen uiteindelijk muteren al dan niet bij in aanraking komen met andere virussen en organismen, deze kunnen het virus perfecter maken, maar ook juist minder sterk. Zo zijn sommige griepvarianten onschuldig en andere dodelijk.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Pagina: 1