Toon posts:

's nachts wakker worden: "eng?"

Pagina: 1
Acties:
  • 1.475 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik 's nachts wakker word om, pak hem beet, 3.30 uur, bijvoorbeeld om naar het toilet te gaan, dan krijg ik soms een beetje een eng gevoel, alsof er boze geesten zijn.
Kom ik daarentegen terug van een feest om 3.30 uur, dan is er niets aan de hand.

Is er een verklaring voor dat 's nachts wakker worden enge gevoelens kan oproepen, al dan niet in sterke mate?

Verwijderd

ik ken het gevoel ja... zou ook niet weten waar het vandaan komt....

Verwijderd

Ik denk dat het komt omdat je geest vrij 'leeg/stil' is als je wakker wordt uit je slaap. Je staat op, alles is stil leeg huis, donker bladiebla...

Als je terug komt van een feest heb je net al alle lichten aangehad en je gaat ze uit doen ipv andersom. Je denkt aan de dingen die je hebt gedaan, gesprekken die je hebt gevoerd enz.
Je hebt geen tijd om je angstig te voelen, omdat je nog met één been op het feest bent.

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:21
Tis donker, je ziet niet wat er gebeurt. Je ziet alleen maar vage grijze kleuren. Je hebt net een enge nachtmerrie gehad.

offtopic:
Dat je die rare dingen ziet, komt doordat je hersenen bij elk beeld dat ze zien een image bijzoeken, een herinnering. Je weet niet wat een helikopter is als je er nog nooit een gezien hebt (en het is je ook niet verteld). Als je 's nachts je bed uitgaat en ziet niet scherp van de slaap, je ziet niet goed omdat er te weinig ligt is, dan staan je hersenen zich suf te zoeken naar iets dat ze herkennen in de patronen die ze doorkrijgen van je ogen. Daarom zie je van die enge dingen. Waarom je hersenen nou dan altijd heksen, trollen en 'jack the rippers' in die schaduwen herkennen weet ik ook niet.

Verwijderd

Op zaterdag 17 februari 2001 23:53 schreef pimlie het volgende:

offtopic:
Waarom je hersenen nou dan altijd heksen, trollen en 'jack the rippers' in die schaduwen herkennen weet ik ook niet.
Dat is een overblijfsel van de evolutie, als je bang bent, dan maak je adrenaline aan, waardoor je alerter reageert als je aangevallen zou worden door een roofdier......

Verwijderd

Die irritante 'reclame' op discovery vertelt ook over rorshark-vlekken, het idee achter die dingen is dat je visie voor 99% bestaat uit wat je hersenen er van maken en voor maar 1% van wat er werkelijk is.

Dit zou kunnen verklaren waarom je in het donker dingen gaat zien die er niet zijn, gecombineerd met AirHead's adrenaline-rush die je er zelf bij creëerd...

Verwijderd

volgens mij komt het doordat je na het uitgaan je vol alcohol zit en je het niet zo boeit...als je wakker wordt snachts ben je zwaar serieus....

teminste...i guess.. ken het gevoel niet zo ik weet zelfs niet eens dat ik snachts naar de plee ga enzo...volgens me vriending wel:)

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 15:35
Dat heb ik dus ook inderdaad, vooral in Borger... en als je de trap weer opgaat is het net of je achtervolgd wordt (dan kijk ik altijd achterom)...
Waarschijnlijk zijn er ook daadwerkelijk geesten, en je geest verkeert in een dusdanige rustige toestand dat deze ze ook aanvoelt. Je hoeft ze niet per definitie met je ogen te zien, maar kunt ze wel voelen. Een keer ging ik naar de wc, en toen trok de wc zich vanzelf door toen ik de deur open deed. Ik schrok me lazarus en rende als een gek weer naar boven! :o

• mpegernie
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

niet aanvallend bedoelt hoor, en ik ken dat gevoel ook niet eerlijk gezegd maar:
gevoel en waarneming verschillen nog wel eens. Dat jij je achtervolgd voelt hoeft niet te betekenen dat je achtervolgd wordt. En als je dan geesten zou aanvoelen, waarom dan op een manier dat je achtervolgd wordt?

just a thought...

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Ben net terug, en heb totaal geen gevoel meer.

Verwijderd

Op zondag 18 februari 2001 02:02 schreef Mastermind het volgende:
Dat heb ik dus ook inderdaad, vooral in Borger... en als je de trap weer opgaat is het net of je achtervolgd wordt (dan kijk ik altijd achterom)...
Waarschijnlijk zijn er ook daadwerkelijk geesten, en je geest verkeert in een dusdanige rustige toestand dat deze ze ook aanvoelt. Je hoeft ze niet per definitie met je ogen te zien, maar kunt ze wel voelen. Een keer ging ik naar de wc, en toen trok de wc zich vanzelf door toen ik de deur open deed. Ik schrok me lazarus en rende als een gek weer naar boven! :o
ej fuq u je maakt me bang:)

dat achtervolg idee hehe lekker schizo heb ik ook wel is heel af en toe:P

van die plee vin ik helemaal mindur droomduh je nie? ique ben nl van plan binne nu en 2 min naar de plee te gaan maar begin nu toch ff te twijfuluh hehe...

ojah van die plee, kan goei dat doet nl elke pleej alz die te vol, of te weinig in zit doet ie zelluf doorspoele bv als het iets lekt bij het inkomende of uitgaande watur...kan dus dat zijn:) oja en iz wel toevallig dan alz je net duer open doet natuurlijk:)

Verwijderd

Jah dat gevoel ken ik ook :-( maar ik ga met Mastermind mee. Volgens mij dwarrelen er dan wel geesten rond die je niet ziet. vroeger had ik het ook en als klein kind toen je weer naar boven liep had je ook zo'n gevoel dat je achtervolgd wordt. Zelf heb ik toen op 1 of andere manier beelden bij bedacht van wolven met schuimende bekken. Dat beeld staat me nu nog soms bij, wat ik als kind verzonnen hebt, als ik 's nachts naar de wc ga. Kga toch liever :Z 's nachts

The crasher

Verwijderd

/me gaat no way snachts naar de wc of wat dan ook. gewoon te chicken voor.
Ik denk altijd dat ik schaduwen zie, maar als ik dan naar dat punt blijf kijken blijkt er nix te zijn.
En als er maar 1 dingetje gebeurd wat ik verdacht vind. vind ik opeens alles verdacht!

ik ga wel snachts naar beneden als ik aan het slaapwandelen ben. pff.. kheb al zo vaak mn dekbed naar beneden gebracht om dan weer terug naar boven te gaan. erg gaar eigenlijk. snap ook nog steeds niet dat ik niet van de trap af donder ofzo.. of dat ik de deur kan vinden..

Verwijderd

's Nachts hoor je gewoon meer... Elk geluidje is al snel verdacht... Heel erg menselijk

• pimlie
  • Laatst online: 11:21
Heb net The 6th Sense gekeken (DivX gaaf!)

Het komt dus door de dode mensen die niet weten dat ze dood zijn. Die lopen 's avonds rond door je huis en zijn op zoek naar mensen die hun kunnen helpen!!!

Je ziet ze niet, maar je voelt wel hun aanwezigheid. Je krijgt het toch ook altijd koud?

>:)

Verwijderd

Pas twee jaar geleden woonde ik voor het eerst alleen (wel met twee kinderen, maar die bieden nou niet bepaald bescherming :))
Ik ben al negen jaar uit het ouderlijk huis, en daarna meteen gaan samenwonen. Toen ik 2 jaar geleden een huis voor mezelf alleen kreeg had ik het in het begin heel zwaar.

Bang voor inbrekers, en 'snachts niet naar beneden durven. :(

Die angst heb ik overwonnen, door gewoon te gaan! Zelfs als ik geluiden hoor ga ik kijken.
Ik heb mezelf gewoon ingeprent dat boze geesten niet bestaan, en als ze wel bestaan, dan komen ze ook wel naar mijn slaapkamer toe. Mijn bed is echt niet veiliger dan de trap of de w.c. ;)

Horror-films kijk ik ook in mijn eentje, het is allemaal fictie, en doet me eiegnlijk niks.
De verklaring dat de nacht enger is, is ons aangepraat door enge verhalen/ boeken en films, en dus fictief. Vroeger (nog niet zo lang geleden) keek ik ook nog wel eens onder mijn bed als ik net een enge film heb gezien, maar der verbazing bleef op den duur weg dat er wéér geen monster onder mijn bedje lag. Dus dat soort controles hou ik tegenwoordig maar achterwege.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik denk dat je nog half slaapt en minder vat hebt op je omgeving. Het is net zoiets als oversteken zonder opzij te kijken.

Verwijderd

Op maandag 19 februari 2001 02:05 schreef pimlie het volgende:

Het komt dus door de dode mensen die niet weten dat ze dood zijn. Die lopen 's avonds rond door je huis en zijn op zoek naar mensen die hun kunnen helpen!!!

Je ziet ze niet, maar je voelt wel hun aanwezigheid. Je krijgt het toch ook altijd koud?

Dat je het koud krijgt, komt dat niet gewoon omdat je 's nachts als je in je pyama rondhuppelt gewoon minder kleding aanhebt dan overdag als je in warme kleren rondloopt ?!?!?!?!?!? |:(

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Is het niet zo dat de mens gewend is op te letten in het donker voor roofdieren?

Geintje van evolutie die nu nog doorwerkt...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Op maandag 19 februari 2001 11:31 schreef Jiprexico het volgende:

[..]

Dat je het koud krijgt, komt dat niet gewoon omdat je 's nachts als je in je pyama rondhuppelt gewoon minder kleding aanhebt dan overdag als je in warme kleren rondloopt ?!?!?!?!?!? |:(
nee:) omdat je snachts minder verbranding hebt :)

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-12 16:50

me1299

$ondertitel

Nee, omdat je over de koude vloer loopt waardoor je direct over je poten heen pist, en na enige tijd koelt de zeik zover af dat je koude poten krijgt en vergeten bent waarom je naar de plee ging. :Z :Z

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Verwijderd

Op maandag 19 februari 2001 22:34 schreef DeathKnight het volgende:
Nee, omdat je over de koude vloer loopt waardoor je direct over je poten heen pist, en na enige tijd koelt de zeik zover af dat je koude poten krijgt en vergeten bent waarom je naar de plee ging. :Z :Z
Hmmmm lekker warme voeten....
De volgende keer dat ik kouwe voeten heb zal ik het ook eens laten lopen. Dat bespaart me een loopje naar de plee én ik heb lekker warme voeten.

Verwijderd

ik vindt 't maar een tip van niks. :P

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 15:15
Ik heb dat gevoel ook soms, vind het creepy maar ook weer kicke zo'n rush :).

Kennen jullie niet dat gevoel van niet wakker zijn maar ook niet aan het slapen zijn??
Dit is dit ongeveer volgens mij.
Je droomt gewoon verder maar in mindere mate, een soort bewust slaapwandelen, want je bent je ook niet echt bewust van je omgeving.

Het is pas rot als je verlamd in bed ligt (lichaam slaapt al en je geest is nog wakker als het ware)
Want dan droom je dingen terwijl je wakker bent, en je kunt je niet bewegen, en met je geest droom je bv dat je been wordt aangeraakt, en dan voel je dat ook HEEL bewust, maar het klote is je kunt je niet bewegen, je kunt dan ook niet naar je voeten kijken, en je fantaseerd er wat beelden bij ook nog :(
Dit is dus gewoon het engste wat je kan overkomen, omdat je gewoon alles bewust meemaakt.

• Moon
  • Laatst online: 21-09 17:21
Waarschijnlijk komt het doordat je aura lek is of lekt begint te raken.
Kwade geesten vinden hier een makkelijke prooi in.
Als je straks opstaat moet je op een overwacht moment keihard gaan schreeuwen.(bv net doen als je slaapt en dan ineens schreeuw!.

Deze on-doden (ik hoop geen demonen voor je) kunnen deze plotselinge zekerheid niet aan en zullen vluchten...

Hey,...it worked for me...

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-11 10:08

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Op zaterdag 17 februari 2001 23:53 schreef pimlie het volgende:
Tis donker, je ziet niet wat er gebeurt. Je ziet alleen maar vage grijze kleuren. Je hebt net een enge nachtmerrie gehad.

offtopic:
Dat je die rare dingen ziet, komt doordat je hersenen bij elk beeld dat ze zien een image bijzoeken, een herinnering. Je weet niet wat een helikopter is als je er nog nooit een gezien hebt (en het is je ook niet verteld). Als je 's nachts je bed uitgaat en ziet niet scherp van de slaap, je ziet niet goed omdat er te weinig ligt is, dan staan je hersenen zich suf te zoeken naar iets dat ze herkennen in de patronen die ze doorkrijgen van je ogen. Daarom zie je van die enge dingen. Waarom je hersenen nou dan altijd heksen, trollen en 'jack the rippers' in die schaduwen herkennen weet ik ook niet.
goed uitgelegd, ik denk dat je die enge beelden sneller zal zien dan andere dingen want die raken je dieper dus zal je er ook sneller aan denken en de meeste films zijn in het donker ofzo

vroeger (toen ik 10-11 was) was ik ook altijd bang toen ik child's play had gezien als het onweerde want er zat een stukje in die film dat chucky beneden de trap staat als het onweerde in die film (het was childs play 2 d8 ik)

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Yah, zoiets had ik ook, toen ik jaar of 9/10 was keek ik "the never ending story" en toen was ik jarenlang echt bang voor die vliegende honden die in die film zaten :D
Vooral die slechte hond met die rode oplichtende ogen, ik d8 altijd dat ie onder m'n bed zou liggen...brrrrrr :P

Verwijderd

Op maandag 19 februari 2001 02:05 schreef pimlie het volgende:

Dit is maar een film he |:(

Ik denk niet dat dit irl zo voorkomt

• Redox
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-12 00:54

Redox

Motion Design / VFX

Legion, wat jij beschreef heb ik ook weleens gehad, tis inderdaad een kutgevoel. Je vecht zo hard om te kunnen bewegen of uit die droom/n8merrie te komen en het lukt je niet! ;( Maargoed, vanaf nu heb je het in de gaten, en vecht je er niet meer tegen als het weer gebeurd. Het beste is gewoon te rusten dan wordt je over een tijdje gewoon wakker.. :z

Moon, assje zo hard schreeuwt, maak je dan niet je ouders wakker? of hele de buurt :) misschien help je ze meteen uit hun n8merrie :D

Verwijderd

Op dinsdag 20 februari 2001 00:54 schreef Legion het volgende:
Ik heb dat gevoel ook soms, vind het creepy maar ook weer kicke zo'n rush :).

Kennen jullie niet dat gevoel van niet wakker zijn maar ook niet aan het slapen zijn??
Dit is dit ongeveer volgens mij.
Je droomt gewoon verder maar in mindere mate, een soort bewust slaapwandelen, want je bent je ook niet echt bewust van je omgeving.

Het is pas rot als je verlamd in bed ligt (lichaam slaapt al en je geest is nog wakker als het ware)
Want dan droom je dingen terwijl je wakker bent, en je kunt je niet bewegen, en met je geest droom je bv dat je been wordt aangeraakt, en dan voel je dat ook HEEL bewust, maar het klote is je kunt je niet bewegen, je kunt dan ook niet naar je voeten kijken, en je fantaseerd er wat beelden bij ook nog :(
Dit is dus gewoon het engste wat je kan overkomen, omdat je gewoon alles bewust meemaakt.
en dat heb je ook wel is ofzo?:) lijkt me zwaar klote maar ik slaap altijd gelukkig als een blok:P

Verwijderd

Op donderdag 22 februari 2001 10:53 schreef Redox het volgende:
Legion, wat jij beschreef heb ik ook weleens gehad, tis inderdaad een kutgevoel. Je vecht zo hard om te kunnen bewegen of uit die droom/n8merrie te komen en het lukt je niet! ;( Maargoed, vanaf nu heb je het in de gaten, en vecht je er niet meer tegen als het weer gebeurd. Het beste is gewoon te rusten dan wordt je over een tijdje gewoon wakker.. :z
Ik heb ook een keer zoiets gehad... Ik droomde dat ik ergens was bij haaien of zoiets... En iedereen was al dood behalve ik... En ik had goed in de gaten dat ik eigenlijk gewoon aan het dromen was... Heb toen gewoon in m'n droom zelfmoord gepleegt door tussen die haaien te springen.. En toen werd ik wakker. :)

• Refragmental
  • Laatst online: 23-06 15:15
Het leuke is, als je zoiets hebt kun je ook een leuke (lees natte) droom hebben, en dat is pas echt helemaal tegek *D
En als je de gevoelens enzo er ook bij droomt dan "voel" je het ook nog eens.
Dus zodra je dat hebt moet je gewoon je droom naar de wat "leukere" kant sturen.

Verwijderd

vinden jullie het niet vreemd dat je bewustzijn wel normaal reageerd terwijl de rest van je lichaam ( en hersens ) nog in een slaap/droom toestand is ?? ..

Verwijderd

En wat maakt het uit dat iets vreemd is? Het is toch ook vreemd dat je een paar cellen van een plant kunt nemen en daar dan weer een heel exemplaar uit kunt omkweken? Dat zegt toch verder ook niets?

Verwijderd

Topicstarter
Het leuke is, als je zoiets hebt kun je ook een leuke (lees natte) droom hebben, en dat is pas echt helemaal tegek
En als je de gevoelens enzo er ook bij droomt dan "voel" je het ook nog eens.
Dus zodra je dat hebt moet je gewoon je droom naar de wat "leukere" kant sturen.
Niet altijd leuk, zeker niet als je ook geesten hebt opgeroepen. Vannacht gehad, en ja hoor: de droom was nat. Moest er dus nog uit ook...

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Ik heb ook soms van die vage dingen, dan val ik al in slaap, en schrik ik wakker, en zou zweren dat er iemand bij me bed hoorde/stond.

Echt freaky

Zal wel gewoon je instinct zijn, je bent hypergevoelig voor alles, en reageert overal op.

Human Instinct :)

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Ik heb dat gelukkig niet omdat ik nogal een nachtmens ben ;) dus ik ben het onderhand wel gewend ... Maar ik denk dat het gewoon komt omdat je als je helemaal alleen bent (of je alleen voelt) je alerter bent of je niet veilig voelt omdat je niet weet wat er allemaal gaande is (je hoort niets en je ziet niets)

• Klippy
  • Laatst online: 15:18

Klippy

Still Game

Weet je wat pas erg is? Als je wanneer je zo half in slaap bent gavallen ergens van af flikkert. En dan spring je gewoon een meter uit t bed. Ik ga zelf altijd neer over de stoeprand. :) Maar dat is echt een klote gevoel. Vraag me af of meer mensen hier last van hebben. Ik heb dat toch redeliijk vaak, en laast zei mn moeder precies t zelfde.

Maar voor de rest heb ik nooit nachtmerries ofzo, tenminste zo voel ik t niet. Als ik wakker wordt uit een of andere vage droom dan ben ik altijd blij dat t een droom was, maar dan kan ik niet zeggen dat ik blij ben dat ik weer wakker ben. T is net als een spannende film (maar dan wat realistischer) die net voor de ontknoping wordt afgezet, en dan lig ik altijd flink te balen bed. Zeker als ik zie dat mn wekker bijna gaat aflopen :(

Maar nog ff over die geesten etc. ik heb daar zelf nooit echt last van. Ik denk dat t gewoon komt omdat je nog half slaapt. Want dan heb ik idd ook soms wel een beetje raar gevoel, maar als ik gewoon om 3 uur nog op ben, ook zonder wat gedronken te hebben, dan heb ik nooit ergens last van. Als je net wakker bent slaat je fantasie gewoon een beetje op hol. En bang ben ik ook nooit in t donker. Ook als ik wel es wazige geluiden hoor dan ga ik meestal gewoon kijken wat er in godsnaam aan de hand is. Of ik slaap rustig verder als t onbelangrijk lijkt. Maar als er echt wat aan de hand is, moet je gewoon ff kalm blijven en niet raar gaan doen. Want daar schiet je dus nix mee op. Als jij gaat denken dat er geesten ronddwalen ofzo dan ga daar ook echt in geloven en ze ook nog zien. Gewoon ff aan wat anders denken als je gaat pissen. En bij daglicht ziet de wereld er weer heel anders uit!

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Blacksoul
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-11-2024
De vorige eigenaar van dit huis is hier overleden (natuurlijke dood, bejaard)....toen
ik hier net woonde (jaar geleden) en 's nachts door huis liep had ik een raar, eng gevoel.....maar komt meer door een vriendin van me die vond dat er in 1 van de kamers een rare sfeer hing.
Ik heb er momenteel geen last meer van, maar ik vond het toch vreemd van mezelf....enigzins bang zijn voor...niks..

Verwijderd

Op vrijdag 23 februari 2001 23:23 schreef LiquidSilver het volgende:
Weet je wat pas erg is? Als je wanneer je zo half in slaap bent gavallen ergens van af flikkert. En dan spring je gewoon een meter uit t bed. Ik ga zelf altijd neer over de stoeprand. :) Maar dat is echt een klote gevoel. Vraag me af of meer mensen hier last van hebben. Ik heb dat toch redeliijk vaak, en laast zei mn moeder precies t zelfde.
Dat heb ik ook vaak ja, dan heb je net het gevoel of je echt gevallen bent...

Verwijderd

Yep ken ik ook, hehe ik lig daarna altijd helemaal gevouwen, ik heb het dat ik in een put filkker of van me fietsie af ofzo...
Pagina: 1