Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Joomla 1.5 meerdere sites in 1 database, users delen?

Pagina: 1
Acties:

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-11 14:00
Hallo,

Op verzoek als "nieuw topic".

Ik ben als proef een site aan het maken met joomla 1.5.2 waarin een 2e joomla 1.5.2 installatie is verwerkt. Beide joomla's staan op dezelfde locatie, onder hetzelfde domein met samen 1 database. Het enige verschil is dat de hoofdsite als tabel prefix "jos_" gebruikt en de 2e site gebruikt "jos_2_" als prefix. Nu is het de bedoeling om de users bij beide sites hetzelfde te hebben. Registreer je jezelf op site 1 dan kun je zo ook inloggen op site 2 en andersom.
Ook het zoeken van content moet in 1x op beide sites gebeuren.

Nu heb ik zelf al bij enkele bestanden wat aanpassingen gedaan, staat er bijvoorbeeld "#__user" of "#__content" in site 2 dan verander ik dat in "jos_user" en "jos_content".

Dit lijkt deels de oplossing. Met zoeken krijg ik dan de content van site 1 als resultaat (de 2e site moet dan nog op een of andere manier gaan meetellen) en ook met het inloggen lijkt er iets goeds te gebeuren, alleen krijg ik het volgende:

Zoeken -> resultaat hoofdsite -> na klikken een 404 error
Inloggen -> User ID ongeldig?

Weet iemand welke bestanden ik allemaal zou moeten aanpassen? En vooral ook op welke manier?

Hartelijk bedankt alvast!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je kan de jos_users automatisch synchroniseren met de Jos_2_users database, weet niet of daar een componenten voor is, maar er zijn veel backup componenten en ook die automatisch hun werk kunnen doen.

Als je beetje met PHP overweg kan en MySQL dan kan je dat natuurlijk ook zelf maken een toolje die die twee synchroniseren.

Je kan ook elke dag of wanneer je het nodig vind de jos_users de Jos_2_users overschrijven.

Zou dit wel even op een test locatie uitproberen. ;)

Edit/

Ik heb ook een joomla site en die heb ik ook 3x, 1 site is joomla 1.0.13 en de ander 2 zijn test sites van joomla 1.5.2. Ik heb de content, links, users, en alles mee genomen met de Migrator component.

Dit kan je alleen maar als je een verse instal doet, maar je heb daar wel andere componenten voor, ik zou even hier en hier kijken als is jou was, suc6.

[ Voor 40% gewijzigd door mad_max234 op 10-04-2008 18:10 ]

-Andere hobby- -

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 20:59
Wat ik denk is dat je de 2 sites dan beter in één Joomla installatie kan verwerken. Zo zijn users voor de ene site ook altijd aanwezig in de andere site en heb je ook maar 1 omgeving om het te beheren. Het enige wat je dan nog moet doen is dat je aan de voorkant checkt welke site je moet weergeven (en dat kan op meerdere manieren).

If I can't fix it, it ain't broken.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Volgens mijn is dat ook nog best lastig 2 of meer templates weer te geven in 1 joomla installatie?

Heb je daar documenten van of meer info?

Edit/

Probeer deze component eens: Export Content

Ga hem nu ook zelf even testen. :)

[ Voor 41% gewijzigd door mad_max234 op 10-04-2008 19:00 ]

-Andere hobby- -

• Borizz
mad_max234 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 18:14:
Volgens mijn is dat ook nog best lastig 2 of meer templates weer te geven in 1 joomla installatie?

Heb je daar documenten van of meer info?
Ik weet niet hoe het in Joomla werkt, maar je kan toch wel met meerdere tempates werken neem ik aan. In je menu structuur zorg je er dan voor dat je als basis 2 items hebt die de 2 verschillende websites voorstellen, zoiets dus:
  • website 1: template 1
    • Home
    • Contact
    • Etc...
  • website 2: template 2
    • Home
    • Contact
    • Etc...

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Volgens mijn werk dat niet.

Je kan dan denk ik beter 2x joomla 1.5.2 installeren die gebruik maakt van de zelfde database en dan de prefix gebruiken van de eerste site, de prefix kan je namelijk in joomla zelf aanpassen na de installatie van joomla 1.5.2. (heb dit nog niet getest, maar ga het nog wel proberen, zal nog een ets site online gooien, ;) )

Zo kan je ook 2 of meerdere sites hebben en die zijn onafhankelijk van elkaar aan te passen, en de zelfde up to date content gebruikt.

-Andere hobby- -

• Malandro
Wow bedankt voor de reacties!

Ik heb zelf ook al zitten denken aan het laten overschrijven van de "jos_2_user" per dag of automatisch via een module of script in mysql. Moet alleen nog eens goed nadenken of dat dat wel een goede optie is. Dan moet ik natuurlijk de link om je te registreren wel weer aanpassen, zodat de "jos_2_user" niet gevuld wordt met nieuwe gebruikers.

2 sites in 1 joomla is geen optie. Ik heb meer niveau's nodig voor de content. Niet "section - category - content". Ik gebruik nu de 2e site als een aparte sectie zeg maar. Geeft weer wat extra mogelijkheden. Zo kun je ook op een heel eenvoudige manier modules specifiek toewijzen aan een bepaald soort content.

Heeft iemand misschien een idee waarom content van site 1 niet wordt weergegeven wanneer je de search van site 2 zo aanpast dat hij content van site 1 vind?

Ik ga dat Export Content ook eens goed bekijken.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Ik ken Joomla niet, maar ik zou toch ff kijken of Joomla niet gewoon meerdere websites op 1 database ondersteunt, zonder die verschikkelijke prefixes. Dan heb je nml ook maar 1x de bijbehorende views, stored procs, permissionsets, etc. De resultcache en querycache kan zichzelf erop optimaliseren en je indexen zijn dan efficienter.

Als je die vieze prefixes gebruikt, kun je veel beter 2 databases gebruiken, want face it, dat is semantisch gezien de meest correcte optie als je het echt fysiek gescheiden wilt houden.

日本!🎌

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja dat kan kan, maar dan neem je ook de content mee van die database omdat je prefix ook het zelfde is voor alle Jos_content en _jos_users ect database.

Hij wil dacht ik alleen maar de users mee nemen, als het de hele site is dan kan dat gewoon, heb dat vanmiddag nog gedaan. :)

Je installeert eerst joomla met een nieuwe Prefix (en op een andere directory of domein en na het afronden van de installatie verander je de prefix in die van de site waarvan je de database wilt gebruiken. Klaar is kees, de hele site maakt nu gebruik van de zelfde database, je kan dan de nieuw database verwijderen, daar maak je toch geen gebruik van.

Maar wil je alleen de users database meenemen dan moet je gaan herschrijven ben ik bang voor.

Als ik de topic starter was zou ik mijn vragen op dutch joomla stellen, daar hangen mensen rond die er veel vanaf weten. ;)

edit/

joomla kan niet zonder prefix werken voor zover ik weet, of bedoel je dat niet?

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 11-04-2008 03:39 ]

-Andere hobby- -

• Malandro
Klopt, het gaat enkel om de users.

De content is per site verschillend en wanneer er wel iets overeen moet komen dan link ik uiteraard gewoon naar content van bijvoorbeeld de 1e site.
Contact bestaat bijvoorbeeld ook alleen in site 1, willen mensen via site 2 contact opnemen dan klikken ze eigenlijk op een link naar contact van site 1. Templates zijn nagenoeg hetzelfde, waardoor het voor de gebruiker als 1 site wordt ervaren.

Weet iemand een manier om een 2e database eraan toe te voegen? Enkel voor de user registratie en authenticatie? Dat zou ook een erg mooie oplossing zijn.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Kan je niet gewoon een view maken? :)
SQL:
1
2
DROP table jos_2_user;
CREATE view jos_2_user AS SELECT * FROM jos_user

Overigens, MyISAM tabellen kan je zelfs gewoon symlinken op je filesystem volgens mij >:)

[ Voor 43% gewijzigd door eamelink op 11-04-2008 09:54 ]

• Malandro
eamelink schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 09:41:
Kan je niet gewoon een view maken? :)
SQL:
1
2
DROP table jos_2_user;
CREATE view jos_2_user AS SELECT * FROM jos_user

Overigens, MyISAM tabellen kan je zelfs gewoon symlinken op je filesystem volgens mij >:)
Werkt uiteraard ook. Ik zelf weet alleen niet of het ook mogelijk is in SQL om te vergelijken en dan de verschillen tussen die twee tabellen aan te laten passen.

Is het ook mogelijk om vanuit SQL een tabel aan een ander te koppelen? Zo dat wanneer jos_2_users wordt opgeroepen vanuit SQL direct jos_users wordt gepakt?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nee volgens mijn kan je dat niet in de database regelen (weet ik niet zeker), dat moet volgens mijn in het joomla script verwerkt worden, en zal je handmatig moeten doen. Ik weet niet welke bestanden je dan allemaal moet aanpassen.

-Andere hobby- -

• Borizz
mad_max234 schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:30:
Nee volgens mijn kan je dat niet in de database regelen (weet ik niet zeker), dat moet volgens mijn in het joomla script verwerkt worden, en zal je handmatig moeten doen. Ik weet niet welke bestanden je dan allemaal moet aanpassen.
Waarom zou je dat niet in de database kunnen regelen? Je kan dan toch een 2e installatie uitvoeren met een andere prefix, dan gooi je nadat de installatie klaar is de nieuwe tabellen weg (van de 2e installatie), of misschien kan je tijdens de installatie al wel aangeven dat je de tabellen niet eens aan wilt maken...

Daarna maak je voor elke tabel van installatie 1 een view met de prefix van installatie 2..

• Amorphis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:59
Voordat je met dubbele databases gaat werken (wat ik zeker niet zou doen). Wat zijn de verschillen tussen de 2 sites? Ik heb best vaak meerdere `sites` in 1 joomla installatie gedraaid in zowel versie 1.0.x als in versie 1.5.x. Met enkele regels php code heb je het zo voor elkaar zonder ook maar iets te hoeven patchen. Het ligt er een beetje aan wat je precies wilt.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Amorphis schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 23:48:
Voordat je met dubbele databases gaat werken (wat ik zeker niet zou doen). Wat zijn de verschillen tussen de 2 sites? Ik heb best vaak meerdere `sites` in 1 joomla installatie gedraaid in zowel versie 1.0.x als in versie 1.5.x. Met enkele regels php code heb je het zo voor elkaar zonder ook maar iets te hoeven patchen. Het ligt er een beetje aan wat je precies wilt.
Dat denk ik dus ook, je zou ergens de verwijzing moeten veranderen die naar de jos_users data prefix verwijst , maar de rest moet gewoon naar een nieuwe prefix verwijzen, ik wist dus niet dat het maar een paar regels was, zou zomaar kunnen dat je op meerdere plaatsen verwijzing moest doorvoeren.

Misschien dat je hem de regel kan aanwijzen met de juiste code om dit te regelen, ik zou niet weten welk bestand daarvoor verantwoordelijk is, ben nog te kort bezig met joomla en 1.5.x is intern toch weer iets anders dan mijn oude 1.0.x site.

-Andere hobby- -

• Malandro
Beide sites hebben zo goed als hetzelfde template en veel van de hoofdsite heeft te maken met de subsite. Site 2 gaat alleen verder op een specifiek onderwerp. Heb een 2e joomla erin gezet omdat dit allemaal nogal uitgebreid zal worden en ik aan de 3 "content" niveau's van 1 joomla installatie zeker niet genoeg had.

Door een 2e installatie te doen heb ik de niveau's zo kunnen maken dat voor dat ene onderwerp (waar site 2 dus voor is) precies uitkom en alles ook in de admin nog overzichtelijk is.

Ik wil zelf in eerste instantie ook slechts in php de prefix aanpassen, maar het lijkt erop dat het niet zomaar 1 regeltje is. Helaas heeft joomla erg veel bestanden en mij is niet helemaal duidelijk welke nu allemaal bij het user gebeuren horen.
Zo heb ik al de component User en de Plugin User aangepast, maar dat lijkt niet genoeg. Ik krijg dan op site 2 een melding over een onbekend user ID.

Kan iemand mij vertellen welke bestanden allemaal dienen te worden aangepast?

Ik heb trouwens ook al de configuration aan proberen te passen, door er een tweede database prefix in te zetten. Maar helaas heb ik zo weinig kennis van PHP dat ik nieteens weet hoe ik een bestand dan moet aanpassen, zodat hij die tweede prefix uit het configuration file haalt ipv de eerste. Kan namelijk in de bestanden niets terug vinden over het aanroepen van de prefix.

Verwijderd

Ik weet niet wat voor database je gebruikt maar het zal wel mysql zijn. Dat wat jij wilt zou ik op databaseniveau zoeken. Bij Oracle bijvoorbeeld is het mogelijk om een 'synonym' aan te maken waarmee je een tabel onder een andere naam kan benaderen. Hierdoor kan je de 'user'-tabel van één joomla installatie gebruiken en de andere tabel vervangen door zo'n 'synonym' die verwijst naar de ene tabel. Nu weet ik alleen niet of MySQL dit ondersteunt.

• Malandro
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 21:27:
Ik weet niet wat voor database je gebruikt maar het zal wel mysql zijn. Dat wat jij wilt zou ik op databaseniveau zoeken. Bij Oracle bijvoorbeeld is het mogelijk om een 'synonym' aan te maken waarmee je een tabel onder een andere naam kan benaderen. Hierdoor kan je de 'user'-tabel van één joomla installatie gebruiken en de andere tabel vervangen door zo'n 'synonym' die verwijst naar de ene tabel. Nu weet ik alleen niet of MySQL dit ondersteunt.
Dit klinkt heeeeeeel erg goed. Ik ga eens zoeken of MySQL dat ook kan..

Dankje

• Borizz
Malandro schreef op zondag 13 april 2008 @ 21:34:
[...]

Dit klinkt heeeeeeel erg goed. Ik ga eens zoeken of MySQL dat ook kan..

Dankje
Tuurlijk kan MySql dat, met (de al een aantal keer genoemde) views.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Borizz schreef op woensdag 16 april 2008 @ 23:52:
[...]

Tuurlijk kan MySql dat, met (de al een aantal keer genoemde) views.
View != synonym. View kan meer.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Borizz
Snake schreef op woensdag 16 april 2008 @ 23:57:
[...]

View != synonym. View kan meer.
Ja dat weet ik, je hoort mij ook niet zeggen dat dat hetzelfde is toch? Ik zeg alleen dat de TS eens naar een view kan kijken in Mysql :) .

• Malandro
het moet inderdaad met een view.. maar hoe ben ik nog niet achter, moet ook eerlijk zeggen dat het idee van de site alweer veranderd is, waardoor het nog de vraag is of de gebruikers delen nodig zal zijn. Eerst maar weer alles over denken..

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:45

Daan_

Alles op zijn tijd !!

mad_max234 schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 02:36:

Als ik de topic starter was zou ik mijn vragen op dutch joomla stellen, daar hangen mensen rond die er veel vanaf weten. ;)

edit/

joomla kan niet zonder prefix werken voor zover ik weet, of bedoel je dat niet?
Dan zou ik toch eerder kijken op Joomla.org. Aangezien daar de Dev's etc rondhangen op het forum.
Dutchjoomla is al enige tijd haar status kwijt van officiële vertaler voor Joomla!. Dit wil niet zeggen dat daar geen kennis zit, maar er zit meer kennis op het Joomla.org forum. ;)

En ja Joomla! kan ook zonder prefix werken. dus zonder jos_ of wat anders ;)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Pagina: 1