• sanderander
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10-2023
Ik vroeg me af als je twee verschillende lenzen hebt, in dit geval de Canon 50mm 1.8 II en de 17-85mm 4-5.6 IS en je maakt dezelfde foto met allebij dezelfde settings en allebij op 50mm en bijvoorbeeld f/11. Geeft dit dan niet precies dezelfde foto? (op wat kleurverschillen na?)

Wie kan de topictitel even corrigeren trouwens? "anders" moet zijn "andere"

[ Voor 13% gewijzigd door sanderander op 10-04-2008 15:02 ]

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:58
en vervormingen/contrast/scherpte/CA.., maar waarom test je het niet uit, je hebt ze allebei... (waarom het nodig is hier een topic voor te openen ontgaat mij ook, kan best in het objectieven-topic)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ja, dan krijg je hetzelfde resultaat.

Maar je hebt beide lenzen, dus doe het anders gewoon!

{signature}

• sanderander
Ik heb het geprobeerd, maar ik vroeg het me gewoon af. Ik ben ook maar een beginner. Dus een lichtsterke lens die je gewoon op f/11 instelt is op dat moment gewoon even lichtsterk als een minder lichtsterke lens op f/11?

Nog iets, word de DoF groter naarmate het object waarop je scherpstelt verder weg is?

[ Voor 16% gewijzigd door sanderander op 10-04-2008 15:05 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ja en Ja.

Het is niet erg dat je een beginner bent, maar praktisch elke beginner heeft reeds dezelfde basic vragen gesteld. :>

{signature}

• sanderander
Ik kon het via de zoekfunctie niet terugvinden en in de FAQ ook niet.

Maar ondanks het feit dat ik de zoveelste ben die dezelfde vragen stelt }:O bedankt dat julie me desondanks wel hebben geholpen _/-\o_

[ Voor 52% gewijzigd door sanderander op 10-04-2008 15:32 ]

Verwijderd

er zit 1 heel wezenlijk verschil tussen die 2 lenzen.. dat is IS. image stabilizer. dat betekend dus dat ondanks dat je met bijvoorbeeld f/11 schiet je met die IS lens makkelijker foto's uit de hand kan nemen.

maar het is wel zo dat de belichting van beide gelijk zal zijn. dus de zelfde sluitertijd. ook wat er op de foto komt zal gelijk zijn. (dus je zoom factor) het verschil zal zitten in de rest. dus bewegings onscherpte door trillerige handen of een wankel statief oid, kleurverschil door het type lens, scherpte, etc.

ps voor alle DOF vragen: Wikipedia: Depth of field is een erg uitgebreid stuk en als je dan eenmaal snapt hoef je nooit meer een DOF vraag te stellen :D
Pagina: 1