Verwijderd

Topicstarter
Hello,

Ik denk erover een dslr te kopen, maar na het vasthouden van een aantal toestellen heb ik het gevoel dat mijn handen te groot zijn voor de toestellen binnen mijn budget. (1000 max)
Mijn grootste probleem is dat de "bocht" die je met je rechterhand vastneemt niet groot genoeg is waardoor mijn houding nogal verkrampt is.
Met de 450D die ik dacht te kopen is dit probleem redelijk groot. De 40D is al wat beter, maar zeker niet optimaal. De nikon D80 scoort ook beter dan de 450D, maar minder dan de 40D.

Bestaat er zoiets als een right hand grip extender die de bocht wat groter maakt?

Graag een beetje advies...

Bedankt,
Maarten

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
40D of D80 kopen en er een grip onder plakken. Ik heb ook flinke handen, en een grip lost het voor mij geweldig op.

Om nog maar te zwijgen over voordelen als dat je een handstrap kunt gebruiken en je cam ook portrait vast kunt houden :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb je het dan over een battery grip? want die vergroot die bocht toch helemaal niet?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Is een handstrap geen idee? Dan hoef je niet zo hard te knijpen om de camera vast te houden, want hij zit gewoon aan je hand vast.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-01 22:13
Kijk eens naar de Mikon D300. Die voelde wat groter dan de 40D. Ligt alleen een beetje buiten je budget.
Maar ik vrees dat de camera's niet veel groter gaan worden (1D of D3 enzo) alleen maar duurder.

Camera armor maakt rubber hoezen voor camera's die de camera ook iets meer body geven.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• Henk
Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 13:55:
Heb je het dan over een battery grip? want die vergroot die bocht toch helemaal niet?
Nou, hij maakt het stuk dat je vast kunt pakken, een stuk langer:

Afbeeldingslocatie: http://nik.smugmug.com/photos/198919197-L.jpg

En dat scheelt :P Je pink en vaak ook ringvinger hebben ook iets om vast te pakken, en als je dat dan samen met een handstrap (Canon E-1 in mijn geval) hebt, verhoogt dat het draagcomfort aanzienlijk :)

Negeer de L-bracket op de rechter cam even, het gaat om de nogrip/grip ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Henk op 10-04-2008 14:16 ]

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:24

Sharky

Skamn Dippy!

Gizz schreef op donderdag 10 april 2008 @ 13:57:
Is een handstrap geen idee? Dan hoef je niet zo hard te knijpen om de camera vast te houden, want hij zit gewoon aan je hand vast.
nou als er iets suckt als je grote handen hebt, dan is het wel een handstrap. Ook zo'n ding gekocht in het kader van 'minder verkrampt vasthouden' aangezien ik nogal grote handen heb. Niet gewoon wat groter maar echt groot. Door die handstrap zit m'n hand te dicht tegen de camera aan en moet ik m'n vinger heel verkrampt en in een rare bocht op de ontspanner plaatsen.
De grip die ik erbij heb gekocht zorgt voor een prettig handelbare camera dus dat is de beste tip die ik aan ts kan geven.

This too shall pass

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Ik weet niet wat je budget is, maar je zou ook naar een 2e hands D2x(s) kunnen kijken... Uitermate geschikt voor grotere handen :)
Goed :P ik had kunnen lezen dat je budget zo'n 1000eur is... Dan valt een D2x erbuiten, jammer :) Waar je nog wel naar kunt kijken is een D200, evt met grip :) Houdt erg fijn vast, ook met grotere handen.

[ Voor 45% gewijzigd door ThunderNet op 10-04-2008 14:45 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Afbeeldingslocatie: http://www.canon.nl/Images/eos_1d_tcm16-26632.gif
De 1d ligt echt ideaal in de grote (en kleine) hand.
Ik denk als je op wat marktplaats advertenties 400~500 euro biedt dat je er zo eentje uit de eerste serie hebt, voor 1000 euro een mk2 moet met wat zoeken ook wel te doen zijn.

Een andere optie: gewoon met je linkerhand de lens ondersteunen, dan hoef je ook niet in je rechterhand te knijpen. ;)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
Om binnen je budget te blijven zou ik toch een type camera kiezen die in een camera armor past. De 400D (ook al is deze vrij laag), de 20D, 30D, 40D. Nikon kan ik niets over zeggen.

Ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://www.pixalo.com/gallery/data/590/3506_1164042951.jpg

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

Verwijderd

Topicstarter
Wel vreemd dat dit probleem zoveel voorkomt en toch niet echt goeie producten op de markt zijn die het oplossen...

Als ze een battery grip maken die ook die right hand grip vergroot... moet toch kunnen lijkt me

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Parle85 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:43:
Om binnen je budget te blijven zou ik toch een type camera kiezen die in een camera armor past. De 400D (ook al is deze vrij laag), de 20D, 30D, 40D. Nikon kan ik niets over zeggen.

Ter verduidelijking:
[afbeelding]
my god, is die speciaal voor als je in een Mad Max situatie terechtkomt?

This too shall pass

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-01 23:28
Al eens een K10D of K20D van Pentax vastgehad? Hebben dezelfde behuizing, maar de K20D is wat moderner (betere sensor en wat extra features). De K10D is nu echter voor rond de 650 euro al te krijgen terwijl het toch een behoorlijk geavanceerd toestel is. Pentax heeft z'n lenzenaanbod inmiddels op een redelijk pijl (minder dan Canon/Nikon, maar zeker redelijk) en Sigma en Tamron leveren ook vrijwel al hun lenzen in Pentax-mount plus dat je lenzen van de afgelopen veertig jaar ofzo kan gebruiken. Ik kan je zeggen: Pentax maakt heerlijke camera's; ik vind ze beter dan Canon of Nikon, maar die laatste twee zijn wel wat sneller in het gebruik. Dus als je sportfoto's wil maken koop je beter een Canon. Probeer er eens eentje uit zou ik zeggen! Ook met grip te krijgen trouwens.

Succes!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mwolthers schreef op donderdag 10 april 2008 @ 17:34:
Al eens een K10D of K20D van Pentax vastgehad? Hebben dezelfde behuizing, maar de K20D is wat moderner (betere sensor en wat extra features). De K10D is nu echter voor rond de 650 euro al te krijgen terwijl het toch een behoorlijk geavanceerd toestel is. Pentax heeft z'n lenzenaanbod inmiddels op een redelijk pijl (minder dan Canon/Nikon, maar zeker redelijk) en Sigma en Tamron leveren ook vrijwel al hun lenzen in Pentax-mount plus dat je lenzen van de afgelopen veertig jaar ofzo kan gebruiken. Ik kan je zeggen: Pentax maakt heerlijke camera's; ik vind ze beter dan Canon of Nikon, maar die laatste twee zijn wel wat sneller in het gebruik. Dus als je sportfoto's wil maken koop je beter een Canon. Probeer er eens eentje uit zou ik zeggen! Ook met grip te krijgen trouwens.

Succes!
Eensch, Pentax houdt veel beter vast met grote handen dan zijn C&N broertjes(heb hetzelfde gehad :))

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

Deze Pentax gebruiker kan dat ook beamen. Toen ik destijds m'n camera moest kiezen, vond ik de 350D ook te klein en vooral gewoon niet lekker vasthouden. De 400D was er toen nog niet, maar volgens mij is er aan de ergonomie niet veel veranderd. De Nikon D50 was op de een of andere manier een stuk beter, terwijl ze volgens mij wel ong. hetzelfde formaat hebben. De xxD serie van Canon vond ik wel al beter vasthouden, ook beter dan Nikon's D50, maar die was voor mij toen toch te duur. Na de tip ook eens een Pentax vast te houden was ik meteen verkocht toen ik een *ist Dnogwat vast had. Wetende dat de K100D in dezelfde body zat, heb ik die dan ook blind kunnen bestellen..en later de K10D die, zeker met grip, nog een stuk lekkerder vasthoudt.

Wat platform betreft, daar is al vaak genoeg over gesproken en het Pentax platform is idd wat minder breed en ook minder geschikt als je idd sport oid wil schieten (FPS). Maar al met al iben ik het zeker met de twee posters hierboven eens, ga ook eens een Pentax (of een Sony mss) vasthouden (Olympus zal je denk ik wel niet fijn vinden met grote handen, maar kan je ook nog proberen natuurlijk). Uiteindelijk is hoe lekker je je camera vasthoudt toch best belangrijk als je er veel foto's/uren mee gaat maken!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Misschien ben ik dan wel nieuwerwets, ik prefereer toch goede AF-lenzen. Pentax mist dat aanbod.

ByeMe72: Ik ga met Henk mee, een 40D met grip of een D80 met grip. Goede body's, veel mooi glas en met een grip uitstekend voor grote handen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Oxi op 10-04-2008 20:16 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 16:26
Ga naar een winkel, laat ze daar wat grips op een aantal camera's zetten en ga wat beetpakken en kijken hoe de bediening je bevalt. De instap dSLR's zonder grip zijn niet gemaakt voor Nederlandse mannenhanden, daarin raken ze bijkans zoek.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-01 23:28
Uh, Oxi, heb je recent nog naar het aanbod van Pentax glas en de roadmap voor de nabije toekomst gekeken? Canon en Nikon hebben meer, dat is zeker waar, maar er is een prima aanbod van Pentax en daarnaast ook van Sigma en Tamron.

Ok, dat was off-topic, sorry!

[ Voor 7% gewijzigd door mwolthers op 10-04-2008 23:20 ]

Verwijderd

Abbadon schreef op donderdag 10 april 2008 @ 20:46:De instap dSLR's zonder grip zijn niet gemaakt voor Nederlandse mannenhanden, daarin raken ze bijkans zoek.
Pas nog een Nikon D40 opgepakt in de MM, gewoon om eens te voelen. Lijkt me toch wat licht met een 70-200 f2.8, maar dat terzijde. Ik heb echt geen kleine handen voor de gemiddelde man, maar ook een Nikon D40 past nog best. Met mijn Nikon D50 heb ik altijd uitstekend overweg gekunt en ook voor mijn Nikon D80 zal ik zeker geen grip aan gaan schaffen.

Een Canon 350D of Canon 300D vind ik overigens wel veel te klein om normaal vast te pakken. Daar ga ik helemaal met Abbadon mee.

Echter als je echte kolenschoppen hebt, ja, dan zou ik inderdaad een keer een grip overwegen. Daarmee krijg je echter niet wat de TS wil, namelijk een dikkere handgreep aan je camera.
Dat camera armor lijkt me de enige manier om je handgreep dikker te krijgen. Ik vraag me wel af waarom dat ontwikkeld is. Ik ben gewoon een beetje voorzichtig met mijn spullen. Dat moet het toch ook doen?

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:15
Ik kan me voorstellen dat je zo'n armor wilt gebruiken als je je camera regelmatig in onrustige of vieze/vochtige omgevingen gebruikt. Denk aan de GoT'ters die aan party- en concert-fotografie doen.

Ik denk dat ik wat handjes betreft aardig gemiddeld zit maar ik heb ook nergens last van met mijn D40x. Het is natuurlijk wel heel persoonlijk wat je handig vindt en ik denk dat ik niet echt lekker met een handstrap zou kunnen werken. Als je er een 70-200 F/2.8 opschroeft denk ik inderdaad wel dat je meer een lens met body dan andersom draagt. Niets mis mee je moet het je alleen wel realiseren.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
die camera armor is echt onzin. fake-bescherming.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Henk
abrakadaver schreef op zondag 13 april 2008 @ 22:19:
die camera armor is echt onzin. fake-bescherming.
Hmmm, onderbouw even? Want ik zou best een soort van armor voor mijn body willen de komende zomer...

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 15:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb ook enorm last van dit probleem, de grip op de meeste dSLR's is veel te klein waardoor ik na een uurtje een verkrampte hand heb. De sluiterknop zit voor mij ook helemaal op de verkeerde plaats, ik kan er vaak nog makkelijker bij met mijn duim. Een bijkomstig probleem is dat zodra mijn vingernagels tegen de body aandruk als ik ze niet minstens een week van tevoren knip wat weer voor extra pijn zorgt. Dit probleem heb ik niet mer compactcamera's die niet zo'n "ergonomische" grip hebben omdat je daar je vingers gewoon plat op de behuizing legt.

Mij lijkt een ideale oplossing een flitsbeugel met daarin een externe sluiterknop net zoals een portretgrip die heeft, maar die ben ik nog niet tegen gekomen. Iets zoals dit dus, maar dan met een sluiterknop:
Afbeeldingslocatie: http://www.gadgetinfinity.com/image.php?productid=16860

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Henk schreef op zondag 13 april 2008 @ 22:25:
[...]

Hmmm, onderbouw even? Want ik zou best een soort van armor voor mijn body willen de komende zomer...
Ik moet zeggen dat hij mij ook dikke onzin lijkt. Je camera wordt er niet waterdichter door en als je hem laat vallen zal de schokabsorberende werking ook minimaal zijn. Het beschermt tegen krassen maar ik heb niet zo'n hoge dunk van dat soort producten.

This too shall pass

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:26
Johnny schreef op zondag 13 april 2008 @ 22:38:
Ik heb ook enorm last van dit probleem, de grip op de meeste dSLR's is veel te klein waardoor ik na een uurtje een verkrampte hand heb. De sluiterknop zit voor mij ook helemaal op de verkeerde plaats, ik kan er vaak nog makkelijker bij met mijn duim. Een bijkomstig probleem is dat zodra mijn vingernagels tegen de body aandruk als ik ze niet minstens een week van tevoren knip wat weer voor extra pijn zorgt. Dit probleem heb ik niet mer compactcamera's die niet zo'n "ergonomische" grip hebben omdat je daar je vingers gewoon plat op de behuizing legt.

Mij lijkt een ideale oplossing een flitsbeugel met daarin een externe sluiterknop net zoals een portretgrip die heeft, maar die ben ik nog niet tegen gekomen. Iets zoals dit dus, maar dan met een sluiterknop:
[afbeelding]
te lelijke lompe onhandige oplossing, geloof mij, dan kun je niet je camera meer vlot biedenen..

|>

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:26
Bekend probleem, en erg vervelend bij langere dagen met je camera.

Destijds ben ik mede daarom voor de Dynax 7 gegaan, en ik hoor dat de a700 nog dezelfde ergonomie heeft.

Misschien eens naar een betere fotowinkel gaan en alles eens vasthouden? Zo heb ik toen ook gekozen tussen de Canon, Nikon en Minolta modellen en ik geloof nog steeds dat dit de enige manier is om tot een weloverwogen keuze te komen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-12-2025
heb een keer een 30d met zo'n armor erop vastgehad, gadsiedarrie, echt die sluiterknop alleen al, is een stuk rubber wat je indruk... echt zo vaag!
Pagina: 1