[XP] Zwart scherm na downgrade van Vista*

Pagina: 1
Acties:

• Honnes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-11-2025
Hallo,

Een bekende heeft het volgende systeem:

http://h10010.www1.hp.com...47-81136194-81365332.html

Dit betreft een computer met E4500 processor, 2 GB ram, en een Ati HD 2400 pro (met Avivo, wat dat maar moge betekenen).

Ik heb geen fysiek contact met deze persoon, dus een kabeltje controleren kan niet zo worden gepleegd, dan wel een snelle actie en reactie worden geplaatst. De computerkennis van deze persoon is echt minimaal, dus veel kan ook niet vragen om te doen. Mits het instellingen etc. zijn, want dat kan toets voor toets uitgelegd worden.

Gisteren hadden we besloten om van windows Vista te downgraden naar Windows XP. Contact via andere pc, dus kan zodoende hulp bieden. Via VMWARE hebben we een aantal keren even een installatie doorlopen, om zo te laten zien wat er gaat gebeuren. (en hierbij is de windows cd gebruikt die ook op de pc zelf is gebruikt, dus de cd is niet beschadigd)

Nadat de Vista partitie verwijderd is, en hier een nieuwe partitie van gemaakt wordt (NTFS uiteraard), gaat het kopieëren van de bestanden ook goed, en de ellende begint onverwachts nadat de pc een herstart gaat uitvoeren. Bij het herstarten komt er dus eerst vrolijk weer die cd-melding, en daarna zou je verwachten dat dus de installatieprocedure wordt gestart. Nou, mooi niet, maar in plaats daarvan is het beeld zwart, met links bovenin een underscore die maar blijft knipperen tot oneindigheid door.

Wat ik hun heb laten doen tot nu toe is even in de BIOS de boot-volgorde controleren, en de installatie hebben we nog eens gestart, misschien een toevallige fout die soms eens opdoet. Ik heb op internet zitten zoeken, en heb van alles geprobeerd en uitgezocht. We hebben herstel geprobeerd, en van alles, en ga zometeen eens kijken of ze de bootfix kunnen draaien om dat boot.ini opnieuw aan de praat te krijgen. (mocht dat een mogelijke fout hebben).

De computer is erg nieuw, en ik denk dat ze hem nog geen maand in huis hebben. Wel heb ik dingen gelezen zoals een defect moederbord, en dat compaq/hp soms niet meewerkt aan zulke installatie.

Iemand nog ideeën of ervaring met dit probleem ?

Alvast bedankt.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Onder Vista werkte die PC wel goed? Dan kan het bijna geen hardware-probleem zijn.

Wanneer komt dat zwart scherm precies: voor of na het Windows-logo?
Kunnen ze wel met een boot-cd (Knoppix oid) opstarten?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Honnes
Onder Vista werkte het "perfect". Ik zet perfect tussen aanhalingstekens, niet omdat alles niet werkte, maar vista eet gewoon alle systeembronnen op, spelletjes gingen trager, veel hogere ping tijdens online spelletjes en die bende.

Het zwarte scherm komt voordat de gehele installatie zou moeten starten. Het gedeelte t/m formateren en herstart verloopt prima, en wanneer je dus het windows scherm zou verwachten, komt het zwarte scherm met de knipperende underscore.

Ze zijn van plan om de pc later al naar een winkel te brengen, want dingen zoals Knoppix weten hun niets van af, en zo'n cd hebben ze niet.

Toch heb ik hun even gezegd te wachten, want misschien is er een eenvoudigere weg.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Dat het resources opvreet is niet zo erg, als Vista maar niet crashed.

Kan het iets met SATA-drivers onder XP zijn? Alhoewel: dan was de initiele installatie waarschijnlijk ook niet gelukt, omdat de harde schijf dan niet gevonden kan worden. :S
Weet je zeker dat de XP-installatie-CD in orde is? Is het mogelijk om een andere CD te proberen?
Hebben ze al geprobeerd om XP te starten waarbij alle onnodige randapparatuur af is gekoppeld? Eventueel kan je overwegen om het toestenbord en de muis af te koppelen.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Van de HP site over oa. deze machine :

http://h10025.www1.hp.com...659655&rule=34976&lang=en

Verder zijn er geen XP drivers aanwezig voor deze machine, en dan doel ik meer op BIOS en .inf file maar ook stuurprogamma's.

Dat gamen niet lekker loopt verwondert me niet zoveel, het is geen echte game machine. Wat betreft recources is het een kwestie van je Vista eenmaal goed tweaken en dan loopt het verder goed. Verder zie je steeds meer bij nieuwe modellen van OEM verkopers dat ze geen XP drivers etc. uitbrengen, en terecht denk ik want het kost een hoop meer en Vista doet niet meer onder voor XP.

Ik zou Vista lekker terug installeren en zoveel mogelijk je installatie bijwerken, dus dingen die je niet nodig hebt unnstallen. Verder even kijken of er geen onnodige HP software meedraait. Verder kun je er weinig aan doen, anders dan een wat zwaardere machine nemen of er zelf 1 samenstellen :)

• Honnes
@pven:

De schijven worden wel juist gepakt, dus dat het de drivers voor de SATA aansluiting zijn betwijfel ik.

- De cd hebben we 4x geprobeerd onder virtuele omstandigheden, en kopieëren e.d., en andere Windows cd's hebben ze niet aanwezig, en hij is wel goed gebruikt op een andere pc.

XP Wil niet de installatie starten, en het enige aangesloten apparatuur is een muis en toetsenbord.

Ik denk dat ik toch voor Parabellum zijn oplossing ga, dan wel proberen. Er wordt minimaal op ge-gamed, en zal dan de vista zoveel mogelijk zien te strippen. Nu weet ik zo niet of die HP systemen een knop hebben voor system recovery (2e partitie bevat FACTORY-IMAGE gebeuren), maar dat zoek ik wel even op.

In ieder geval nog bedankt, en ik neem dan maar aan dat het systeem wat ik in dit bericht noemde dus gewoon geen XP support heeft in zekere zin.

[Samenvatting]
PC Waarschijnlijk niet geschikt voor Windows XP, dus Windows Vista en strippen maar

[ Voor 5% gewijzigd door Honnes op 10-04-2008 16:17 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Titelfix, als het je nog niet opgevallen was, iedereen zet hier netjes een OS in z'n topictitel :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1