VMware netwerk/ip instellingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258336

Topicstarter
Hoi,

Ik weet niet of ik in het goede Forum mijn Topic heb gemaakt, maar omdat het met VMware te maken heeft zit ik hier denk ik goed...

Situatie:
Op mijn Vista notebook heb ik VMware Workstation 6.0.2 build-59824 draaien. In VMware heb ik een virtual machine draaien waar Windows Server 2003 Enterprise Edition op draait.

Ik heb de netwerk instellingen van mijn virual machine in VMware, ingesteld op Bridged. Op deze manier kan ik internetten met mijn Windows Server 2003. Mijn laptop en server hangen dus in dezelfde ip range

Maar omdat ik met mijn notebook steeds in een ander netwerk zit, school/thuis moet ik steeds het ip van mijn serveradres veranderen... dit is niet echt handig.

Ik gebruik deze virtual machine btw voor het uiproberen en maken van schoolopdrachten..

Vraag:
Ik wil dus eigenlijk mijn Server in een andere ip range dan mijn laptop, maar ik wil evengoed kunnen internetten op mijn Server. Heeft iemand hier een idee/oplossing voor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:59
Je kunt hem toch gewoon instellen op NAT?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 13:43
Als je hem instelt als NAT, dan hangt hij aan het netwerk zoals een echte pc. Dus als je dan een DHCP server hebt, zal je VM ook een DHCP lease aanvragen. Zodoende hoef je zelf geen IP instellingen meer te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DaRKie schreef op donderdag 10 april 2008 @ 10:51:
Als je hem instelt als NAT, dan hangt hij aan het netwerk zoals een echte pc. Dus als je dan een DHCP server hebt, zal je VM ook een DHCP lease aanvragen. Zodoende hoef je zelf geen IP instellingen meer te regelen.
Ik kan hem wel als NAT instellen maar dan veranderd het ip adres van mijn server toch steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 13:43
En is dat een probleem dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:58

bakkerl

Let there be light.

Geeft je Windows server een extra interface.

De huidige interface stel je op DHCP in (even aangenomen dat het wisselende ip adres via DHCP binnen komt).
De 2e interface stel je in VMWARE zo in dat het een Host-Only netwerk is. Zorg dat in windows server het een vast ip krijgt uit de range wat je laptop ook gebruikt voor de host-only netwerk.

Je kan vanuit je laptop dan altijd je windows server benaderen via het host-only netwerkje (deze is constant omdat deze alleen tussen je host en je vmware machine is). En als je op een netwerk zit waar DHCP is, dan zal de server een 2e wisselend ip adres krijgen waarover je windows server kan internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Anoniem: 258336 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 10:52:
[...]

Ik kan hem wel als NAT instellen maar dan veranderd het ip adres van mijn server toch steeds?
Dat was de bedoeling toch ook?

Of je gebruikt 2 nic`s in je server, 1 host only en 1 dhcp.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bakkerl schreef op donderdag 10 april 2008 @ 10:56:
Geeft je Windows server een extra interface.

De huidige interface stel je op DHCP in (even aangenomen dat het wisselende ip adres via DHCP binnen komt).
De 2e interface stel je in VMWARE zo in dat het een Host-Only netwerk is. Zorg dat in windows server het een vast ip krijgt uit de range wat je laptop ook gebruikt voor de host-only netwerk.

Je kan vanuit je laptop dan altijd je windows server benaderen via het host-only netwerkje (deze is constant omdat deze alleen tussen je host en je vmware machine is). En als je op een netwerk zit waar DHCP is, dan zal de server een 2e wisselend ip adres krijgen waarover je windows server kan internetten.
Bedankt voor je reactie, ik ga dit even proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
En ik dan? Ik zeg hetzelfde....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
artbij schreef op donderdag 10 april 2008 @ 11:02:
En ik dan? Ik zeg hetzelfde....
Jij ook bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iedereen bedankt voor zijn snelle reactie!
Ik heb er 1 NIC bijgemaakt en ingesteld zoals artbij en bakkerl zeiden... én het werkt ook nog ;) thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 258336 op 10-04-2008 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:50
DaRKie schreef op donderdag 10 april 2008 @ 10:51:
Neen.
Bridged is de enige setting waarbij de VM's direct aan de buitenwereld hangen. En dus een DHCP request doen evt.
NAT betekent niets meer dat je VM's een ip adres krijgen uit de DHCP server die op je laptop draait nadat je VMware hebt geinstalleerd. VMware fungeert als een router die NAT uitvoert over het IP adres van de host.
Host-Only gebruikt ook de locale DHCP server, maar dan wordt er niets genat. Dus host-only.

Nat en host-only worden omwille van scheiding in 2 ranges gezet. Jouw pc maakt daar ook deel van uit. Doe maar eens een ipconfig, dan zie je op je host machine naast je fysieke netwerkkaart, nog 2 vmware netwerk adapters, die een ip adres hebben gekregen uit de betreffende range. (Ergens in de 192.168.xxx.* range)

In jouw geval is dus NAT de aangewezen optie om in te stellen, normaliter krijg je steeds hetzelfde IP terug van de locale dhcp server.
Wil je een vast ip check dan bv eerst welke range je zit.
IP adres eindigend op 1 is je host.
IP adres eindigend op 2 is je vm router (stel je dus in bij gateway en dns).
IP adres eindigend op 254 is je VM DHCP.

Bij mij is in een VM op DHCP te zien:

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: localdomain
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
VMware Accelerated AMD PCNet Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-0C-29-AD-E9-DA
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.244.133
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.244.2
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.244.254
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.244.2
Primaire WINS-server. . . . . . . : 192.168.244.2
Lease verkregen . . . . . . . . . : vrijdag 11 april 2008 0:52:14
Lease verlopen . . . . . . . . . : vrijdag 11 april 2008 1:22:14

[ Voor 34% gewijzigd door Mistraller op 11-04-2008 00:56 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1