Toon posts:

Nieuwe S-ATA schijf(ven) blijven dienst weigeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mogge,

Een tijdje geleden had ik een nieuwe HDD gekocht voor extra opslag. Een Maxtor S-ATA II 250 GB 16mb 7200rpm.
Mijn pc had in de eerste instantie moeite met detecteren van de schijf, maar werd na wat prutsen herkend door de bios en Windows.
Echter bij het kopieren van meerdere, grotere bestanden (enkele 100-en mb's) klapte de schijf uit het systeem. In de eerste instantie heb ik toen de voeding vervangen door een nieuwe van 450watt, aangezien de oude zo 6 jaar oud was. Probleem bleef echter en heb toen de HDD teruggestuurd naar de webwinkel (Azerty).
Netjes een nieuwe gekregen; Seagate Barracuda met dezelfde specs als de Maxtor.

Jammer genoeg bleef het probleem hetzelfde, dus heb de volgende tests uitgevoerd;

- Zoveel mogelijk randapparatuur eraf halen en geprobeerd een verse Windows op de SATA te zetten. Instaleren ging snel maar blijft op een gegeven moment hangen en gaat niet meer verder
- Een norton ghost image van me systeem erop gezet maar ook hier tijdens instaleren komt er een fout melding
- Mijn moederbord geupdate via MSI live update
- HDD op een vergelijkbare pc gehangen maar hier wordt de schijf alleen herkend in de bios, bij de Advanced Conf in bios staan echter alle parameters (cylindergrootte, hdd grootte etc.) op 0. Windows kan hem niet vinden
- verschillende data kabeltjes gebruikt op verschillende sata aansluitingen op me mobo

Sta op het punt hem weer terug te sturen, maar ben benieuwd of ik toch iets over het hoofd zie.
Twee keer een defecte harde schijf krijgen is een kleine kans, maar toch bestaand ;)

PC:

MSI K9 VGM-V , geupdate.
AMD Athlon 64 X2 3800+
2 IDE HDD, 80gb & 120gb
2x2GB Kingston ValueRam 667mhz
Nvidia GeForce 7, 256mb - met twee schermen
Philips 52x cd-rw
LG dvd-rw
Windows XP Professional SP1

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:30
Windows XP Professional SP1 is volgens mij het probleem...
Volgens mij wordt SATA pas goed ondersteund vanaf SP2.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zet de jumper op de schijf eens op SATA 1 compatible......

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 07:54

No13

/me was here

Ik heb het een keer gehad met een asus mobo, mobo los werkte prima, schijf op andere pc werkte ook prima, maar de combinatie was een ramp!

Door een jumper op de disk te zetten in SATA1 mode gezet en dat scheelde al wat, maar uiteindelijk een andere SATA controller erin gezet om de problemen echt op te lossen.

Verwijderd

Topicstarter
keur0000 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 10:47:
Zet de jumper op de schijf eens op SATA 1 compatible......
Vergeten erbij te zetten; jumper eruit gehaald, en stond in begin al op SATA1, maar geen resultaat.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:59

_Apache_

For life.

Zoals eerder gezegd, probeer een service pack 2, daar zitten heel veel sata fixes in.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga vanavond even de SP2 proberen!
I'll keep in touch ;)

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 10:04

Eijkb

Zo.

SP2 en evt een andere sata poort. Heb 2 Samsung F1 schijven, kopieren van a naar b ging met 3mb/s (hdtune gaf dat ook aan, terwijl schijf a een 'bandbreedte' had van 66mb/s had schijf b er eentje van 3mb/s. Andere satapoort geprobeerd (Asus P5W DH moederbord) en nu beide schijven op 66mb/s

.

Verwijderd

Topicstarter
Eijkb schreef op donderdag 10 april 2008 @ 10:58:
SP2 en evt een andere sata poort. Heb 2 Samsung F1 schijven, kopieren van a naar b ging met 3mb/s (hdtune gaf dat ook aan, terwijl schijf a een 'bandbreedte' had van 66mb/s had schijf b er eentje van 3mb/s. Andere satapoort geprobeerd (Asus P5W DH moederbord) en nu beide schijven op 66mb/s
Anders satapoort en kabels werkte niet (zie OP).
Kijken wat SP2 doet en anders Vista?

Verwijderd

Topicstarter
SP2 lost inderdaad het probleem op! :)
</close>
Pagina: 1