[sendmail] MX records die pointen naar 127.0.0.1

Pagina: 1
Acties:

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:38
Ik heb de laatste tijd erg veel last van MX records die pointen naar 127.0.0.1

Apr 10 02:09:55 smtp2 sendmail[16474]: m3A09swu016471: SYSERR(root): localhost.astica.nl. config error: mail loops back to me (MX problem?)

MX record van astica.nl :

astica.nl. 3559 IN MX 20 localhost.astica.nl.
localhost.astica.nl. 3559 IN A 127.0.0.1

Nu heb ik al flink lopen zoeken, kom ik als oplossing tegen sendmail niet meer op 127.0.0.1 laten luisteren.
Is dit de enige oplossing of heeft iemand hier nog een handige tip ?

sendmail versie die ik draai is 8.13.8 (centos/redhat 5)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Je MX-record staat gewoon op de DNS-server waar astica.nl staat verkeerd (netground.nl).
Rename bijv. op die DNS-server localhost.astica.nl naar mail.astica.nl en laat deze A-record verwijzen naar het externe IP waar poort 25 op te bereiken valt naar jouw sendmail bak. Vervolgens koppel je je MX-record aan mail.astica.nl

[ Voor 3% gewijzigd door DeMoN op 10-04-2008 11:22 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• DDX
voor de duidelijkheid; astica.nl is geen domeinnaam van mij
een client van mijn mailserver probeert naar een mailadres onder dit domeinaam te sturen

(dit zelfde probleem speelt ook met andere domeinnamen)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wat wil je oplossen? Als astica.nl het nodig vindt om een MX record te hebben wat alleen naar localhost verwijst, dan zullen ze wel geen mail willen ontvangen; dat soort beslissingen moet je respecteren. Je sendmail niet laten luisteren naar 127.0.0.1 is in ieder geval geen oplossing, want sendmail is slim genoeg om 127.0.0.1 te herkennen als z'n eigen loopback en gaat heus niet proberen daar mail af te leveren. Je moet je client gewoon vertellen dat de beoogde ontvanger z'n brievenbus heeft dichtgespijkerd, zodat er geen post kan worden afgeleverd.

Ik lees net dat je MTA geacht wordt om (ook) in dit geval de mail af te leveren op het A-record van het domein. In het voorbeeld wat je noemt draait er op 87.250.129.151 in ieder geval een SMTP server, maar
220 sunfire.netground.nl ESMTP Sendmail 8.13.6/8.13.6; Thu, 10 Apr 2008 13:34:20
 +0200 (CEST)
helo localhost
250 sunfire.netground.nl Hello 012-034-056-078.tweakers.net [87.65.43.21],
pleased to meet you
mail from: <brahiewahiewa@tweakers.net>
250 2.1.0 <brahiewahiewa@tweakers.net>... Sender ok
rcpt to: <postmaster@astica.nl>
550 5.7.1 <postmaster@astica.nl>... Relaying denied
quit
221 2.0.0 sunfire.netground.nl closing connection

Connection to host lost.
dus dat gaat in dit geval niet werken.

[ Voor 39% gewijzigd door Brahiewahiewa op 10-04-2008 13:38 . Reden: SMTP sessie ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
hm, als dat domein niet van jou is, en je hebt het met andere domeinnamen ook (meer voorbeelden beschikbaar misschien?) dan zit de fout bij hen in de DNS. ik krijg inderdaad zelfde records terug, dus het is niet iets bij jou lokaal op de machine. zonder dat zij die records aanpassen gaat het echt niet werken hoor mijns inziens. verander jij je adres waar sendmail op ligt te luisteren, oké, maar dan komt die mail nog niet aan.. die wil naar 127.0.0.1
Brahiewahiewa
Ik lees net dat je MTA geacht wordt om (ook) in dit geval de mail af te leveren op het A-record van het domein.
met ^^

hoe stom. |:(

[ Voor 15% gewijzigd door weijl op 10-04-2008 13:44 ]

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-01 08:07
Dit lijkt me toch echt een fout in de configuratie van het domein astica.nl dan.

Als dit domein niet van jou is, kun je hier denk ik heel weinig aan doen. Verder reageert sendmail precies zoals het zou moeten, het doet een lookup van het mx record en maakt een verbinding naar het gevonden adres.

edit:

Volgende keer misschien toch eerst een refresh doen voordat ik antwoord ;)

[ Voor 13% gewijzigd door hammerhead op 10-04-2008 13:34 ]

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• DDX
ik wil oplossen dat onze mailservers foutmeldingen/bounces gaan geven ivm mail configuration errors.

nog een paar voorbeelden vanuit logfile van vandaag :

rabomobile.net
groningendance.com
vastgoed.ns.nl

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

De bounce zou terug moeten gaan naar de originele verstuurder (in het Return-Path) en een regeltje in een logfile lijkt me nu ook niet zo'n probleem?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• DDX
Bounces gaan terug idd naar het return-path, alleen omdat bounce/foutmelding mail netjes staat dat onze mailserver niet goed geconfigureerd is krijgen ik (en mijn collega's) hier regelmatig vragen over.
Naast de bounce gaat er alleen ook een mail naar postmaster@smtpserver (onze server dus).

Ik hoopte daarom dus dat er een manier was om mx records die naar 127.0.0.1. pointen gewoon als niet bestaand adres terug te laten bouncen oid.
Daarom ook het idee om sendmail bijvoorbeeld niet meer op 127.0.0.1 te laten luisteren ?

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 10-04-2008 14:45 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat helpt natuurlijk niet, want ik neem niet aan dat ie voor elke domeinnaam ter wereld die een MX naar localhost heeft lokaal mail wil ontvangen.
Pagina: 1