Toon posts:

MSI P6N SLI-FI V2 met 4 GB RAM start niet, 2GB wel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een MSI P6N SLI-FI v2 mobo (nforce 650i chipset), dat ik tot voor kort met twee latjes ram van corsair gebruikte uit een kitje (CORSAIR TwinX 2048MB (2x1024) 800MHz DDR2 PC2-6400 CL5).
Gisteren stond ik in de pc shop, en dacht ik, laat ik eens een extra kitje meenemen, met 4gb ram kan ik meteen eens proberen het swap-bestand van windows uit te schakelen, zou m'n systeemprestaties moeten ten goede komen.
Zo gezegd, zo gedaan, ik kocht een extra setje Corsair latjes (CORSAIR TwinX 2048MB (2x1024) 800MHz DDR2 PC2-6400 5-5-5-18 DHX). Kom ik thuis, en plug ik ze er in: pc boot niet meer, zelfs geen post!
Het vreemde is nu, het systeem werkt wel in volgende gevallen:
- ik haal er de latjes terug uit (ja duuuh :p)
- ik haal er 1 latje uit, zodat ik met 3 gieg zit. Dit veroorzaakt wel BSOD's op mijn vista ultimate 64 bit ("system process error" of iets dergelijks, moet ik eens nakijken als ik terug thuis ben)
- Ik steek er de nieuwe latjes in (werkt eveneens compleet stabiel!)

Weet iemand hier raad mee? Ik zou m'n Bios kunnen flashen, maar ik ben hier niet zo vertrouwd mee, en tenzij iemand er me een beetje door kan loodsen voel ik me niet echt op m'n gemak erbij.

Edit: Ohja, misschien nog effe voor de volledigheid de rest van het systeem posten (ik post effe van de factuur :p)
MSI P6N SLI-FI v2 (Socket 775, NVIDIA nForce 650i SLI, PCI-E, DDR2, SATA-II, Gigabit LAN, 7.1 Audio)
INTEL Core 2 Duo E6420 (Socket 775, 2.13GHz, FSB1066, 4MB Cache, Boxed)
CORSAIR TwinX 2048MB (2x1024) 800MHz DDR2 PC2-6400 CL5
CORSAIR HX Series 520W
SEAGATE Barracuda 500GB (7200.10, 7200RPM, SATA-II, 16MB)
LITE-ON LH-52C1P 52x32x52x CD-RW + 16x DVD-ROM (bulk, zwart)
LINKSYS WMP54G Wireless-G 54Mbps PCI adapter (802.11g)
MSI NX8800GTS-T2D320E-HD-OC (PCI-E, 320MB DDR3, TV-Out, Dual DVI, Fan)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2008 08:58 ]

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 22:26

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Swap bestand van windows uitschakelen is nooit een goed idee. Hou tenminste enkele tientallen megabytes over voor het swap bestand.
http://www.tomshardware.c...disable-paging-file-32bit

Nu over je ram probleem:
Al eens geprobeerd om de default of fail-safe settings van je bios te laden?

Meer latjes betekent meer stroom voor ram, meer kans op instabiliteit én tragere minimum-timings voor je ram. Het zou dus veel beter zijn geweest om 2 latjes van 2GB te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
DevilsProphet schreef op donderdag 10 april 2008 @ 08:58:
Swap bestand van windows uitschakelen is nooit een goed idee. Hou tenminste enkele tientallen megabytes over voor het swap bestand.
http://www.tomshardware.c...disable-paging-file-32bit

Nu over je ram probleem:
Al eens geprobeerd om de default of fail-safe settings van je bios te laden?

Meer latjes betekent meer stroom voor ram, meer kans op instabiliteit én tragere minimum-timings voor je ram. Het zou dus veel beter zijn geweest om 2 latjes van 2GB te gebruiken.
Okay, goeie tip! Ik zal proberen om een ramdisk te maken en daar mijn swap op te plaatsen eens het systeem weer werkt.

Fail-safe heb ik nog niet geprobeerd, maar gezien mijn instellingen voor mijn Ram op Auto staan weet ik niet of dit veel verschil zal geven?

Verwijderd

Topicstarter
Zoals voorspeld, fail-safe settings geladen, en geen enkel verschil.
Ik hoorde van mijn pc-boer dat ik zeker in mijn bios memory remapping feature moest inschakelen. Alleen is die feature in de verste verte niet te bespeuren...

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 22:26

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Ben je zeker dat je binnen de specs van het gebruikte moederbord valt? Het kan zijn dat als je alle banken gebruikt (alle dimm slots) dat er bv beperkingen zijn in het aantal zijdes waarop chips mogen zitten van de ramlatjes, ook kan er een beperking zijn op de maximale snelheid waarop je ram mag werken en tevens kan het zijn dat er bepaalde settings ivm je geheugen in het BIOS bewust slomer gezet moeten worden om geen fouten te geven.

Sterker nog: wordt de setup die je daar geeft (4x 1GB van die bepaalde snelheid, met dat bepaald voltage volgens SPD en die bepaalde timings volgens SPD) wel ondersteund door je moederbord? Kijk eens in de manual.

[ Voor 19% gewijzigd door RuddyMysterious op 11-04-2008 14:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
DevilsProphet schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 14:32:
Ben je zeker dat je binnen de specs van het gebruikte moederbord valt? Het kan zijn dat als je alle banken gebruikt (alle dimm slots) dat er bv beperkingen zijn in het aantal zijdes waarop chips mogen zitten van de ramlatjes, ook kan er een beperking zijn op de maximale snelheid waarop je ram mag werken en tevens kan het zijn dat er bepaalde settings ivm je geheugen in het BIOS bewust slomer gezet moeten worden om geen fouten te geven.

Sterker nog: wordt de setup die je daar geeft (4x 1GB van die bepaalde snelheid, met dat bepaald voltage volgens SPD en die bepaalde timings volgens SPD) wel ondersteund door je moederbord? Kijk eens in de manual.
van de msi site:
• Supports dual channel DDR2 533/667/800, using four 240-pin/1.8V DDR2 DIMMs.
• Supports a maximum memory size up to 8GB
Zou dus toch moeten, en mijn pcboer liet me weten dat normaal gezien het voltage van het bord goed zou moeten zijn met automatische settings in het bios...

Ik ga straks hem eens een bezoekje brengen, want ik heb toch een vermoeden van een defect latje, ik kreeg met een van de latjes dan toch BSOD's, dus even gaan omruilen. Ik breng nog verslag uit of het beterschap bracht :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2008 16:55 ]

Verwijderd

Heb je het geheugen op het juiste voltage ingesteld?
Timings goed ingesteld?
En zit er op je nieuwe geheugen wel de zelfde chips als op de oude anders zou dit wel eens compabaliteits problemen kunnen veroorzaken of moet het voltage omhoog voor de nieuwe reepjes.
En doen de nieuwe reepjes het wel zonder de ouden erbij. :)

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost met nieuwe latjes! Toch bedankt voor alle goeie hulp :)

Hier mag dus een slotje op!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2008 16:03 ]

Pagina: 1