Toon posts:

rthdcpl.exe zorgt voor 99% CPU load

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou, vlak voor de fix van mijn BOSD probleem (zie BSOD: hoe achterhaal ik de exacte oorzaak?) ontstond er een probleem met de RealTek drivers behorende bij het geluid van mijn moederbord, toen nog de Gigabyte GA-K8N51GMF-9. Nu is deze vervangen door een ASRock 939N68PV-GLAN, maar die heeft ook RealTek geluid on-board, en guess what: zelfde probleem.

Symptoom: PC start op, lijkt goed te gaan, maar na enkele seconden als de desktop in Windows XP SP2 is opgebouwd wordt de RealTek driver geladen en wordt de machine re-te-traag; zo traag dat het me zo maar 5 minuten kan kosten voor ik met CTRL-ALT-DEL de TaskManager tevoorschijn getovered heb om rthdcpl.exe, de boosdoener die op 99% CPU load staat, te killen.

Tijdelijke remedy: proces killen (apart gevolg: geluid doet het nog gewoon), of drivers uninstallen. Safe mode kan ik bijvoorbeeld probleemloos opstarten om de drivers te uninstallen, daar worden deze niet in geladen.

Nog een opvallend detail is dus dat het niet uitmaakt welke moederbord ik gebruikte, het gebeurde zowel met de Gigabyte als nu met de ASRock (waardoor de mogelijke conclusie getrokken zou kunnen worden dat het aan mijn Windows installatie kan liggen, maar is dat ook zo). Van de ASRock site gebruik ik de audiodriverset 'Realtek_MCE_XP_2K(R1.50).zip' (hier te vinden); bij de Gigabyte gebruikte ik de Realtek Function driver for Realtek Azalia audio chip (Including Microsoft UAA Driver in English edition) version R1.87 drivers hier, maar dat maakt dus geen reet uit. Nu staat hier op de RealTek site nog een download van een iets nieuwere versie, maar ik weet niet 100% zeker of dat de juiste is, en liefst download ik dit soort shit via de site van de fabrikant van het moederbord, omdat je dan tenminste weet dat zij dat officieel aanbevelen.

Voor de volledigheid nog even mijn setup:

Hardware
CaseSilverStone SG01 Evolution
Power SupplySeaSonic SS-400ES of SS-401HT
ProcessorAMD Athlon 64 3700+ (San Diego)
Geheugen2x1GB Kingston KVR400X64C3AK2/2G (set)
MoederbordASRock 939N68PV-GLAN
HarddiskWestern Digital Caviar SE16 320GB 7200rpm (SATA)
VideokaartAsus EN7900GT TOP/2DHT 256MB
CD/DVD drivePlextor PX-712A
VFDVL System M.Play 202plus
Processor koelerThermalRight XP 120 + Zalman ZM F3 80mm fan op 5V
Overige koeling2x 80mm casefan, Zalman VF700-AlCu, airflow boven processor via 120mm fan van power supply
BeeldschermDell 2405FPW
OSWindows XP SP2

Mogelijke oplossingen die ik tot nu toe kan bedenken:
  • Drivers van RealTek site zelf installeren (al gedownload, nog niet geprobeerd)
  • Re-install Windows (zeer weinig trek in, maar als het moet, dan moet het... daar wil ik alleen wel even voor gaan zitten zeg maar)
  • ...?
Wie heeft een idee om me wat verder op weg te helpen, in ieder geval waarbij ik eventueel kan voorkomen dat ik Windows opnieuw moet installeren?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De drivers op de site van Realtek zijn identiek aan die van de site van je moederbord, alleen nieuwer dus zeker de moeite waard om te proberen. Je zal zelfs nog altijd het logo van je moederbord in het control panel hebben staan aangezien Realtek nogal bekend (berucht?) is om haar "customatisations". Kijk maar eens in de meuktracker ;)

Overigens is het een goed idee om Windows te herinstalleren na het vervangen van je moederbord. Tenzij je deze instructies volgt. Die werkten wel goed bij mij om van een 965P naar P35 chipset te gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door Admiral Freebee op 10-04-2008 08:00 ]

Verwijderd

het probleem dat een bestand (in jouw geval: rthdcpl.exe) 99 % CPU usage gebruikt kan door verschillende dingen komen:

Als ik jouw was zou ik de onderstaande stappen uitvoeren:

controlleer de computer op spyware (met de nieuwste spywaredefinities)
controlleer de computer op virussen (met de nieuwste virusdefinities)
schakel de realtek driver is uit in het appraatbeheer (audio controller uitschakelen)
en kijk of hij naar een restart nog steeds zoveel CPU usage pakt.

controlleer of er geen updates zijn van de Realtek driver.
Controlleer op Windows updates
controlleer op eventuele CPU drivers/updates van de AMD/INTEL website

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 10:00:
controlleer de computer op spyware (met de nieuwste spywaredefinities)
controlleer de computer op virussen (met de nieuwste virusdefinities)
Dit heb ik niet expliciet vermeld, maar mijn persoonlijke mening is dat je op tweakers geen software-probleem-gerelateerde vragen stelt alvorens deze twee zaken te checken, dus dat heb ik inderdaad gedaan. :)
schakel de realtek driver is uit in het appraatbeheer (audio controller uitschakelen)
en kijk of hij naar een restart nog steeds zoveel CPU usage pakt.
Dat gaan we even proberen. Ik weet ook niet exact wat rthdcpl.exe doet - het kan net zo goed een GUI applicatie zijn ipv een driver.
controlleer of er geen updates zijn van de Realtek driver.
Zie TS.
Controlleer op Windows updates
Mijn Windows is helemaal up to date. Er was een jaar geleden een probleem met rthdcpl.exe waar een update voor was, maar dat heeft (helaas) niets te maken met mijn probleem. Die update heb ik geinstalleerd, maar dat hielp niets.
controlleer op eventuele CPU drivers/updates van de AMD/INTEL website
Mja, kan, maar het probleem is 'ineens' ontstaan (vorige week, op oude moederbord dus), dus waarom zou nu de CPU driver een probleem zijn...

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:47

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 10:21:

[..]

Dat gaan we even proberen. Ik weet ook niet exact wat rthdcpl.exe doet - het kan net zo goed een GUI applicatie zijn ipv een driver.

[..]
rthdcpl.exe is a process belonging to the Realtek HD Audio Control Panel and is bundled alongside Realtek sound cards and audio hardware. This program is a non-essential process, but should not be terminated unless suspected to be causing problems.
Het is gewoon je Realtek Control Panel - een niet-essentiëel proces dus dat je gerust kunt disablen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-05 12:05
Heyy,

er is een hotfix van ome Bill, ik zit nu op school dus kan je niet zo snel een link geven maar er is er wel 1. Misschien dat je oplossing bied.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

meuk: Realtek HD Audio 1.90
Laatste realtek driver, ik heb er geen moeite mee, weet alleeen niet of ie voor jouw ook goed is :$ .
Een fresh install, zoals eerder gezegd is ook de moeite waard ook al is het een pain in the a.. ;)

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op donderdag 10 april 2008 @ 07:59:
De drivers op de site van Realtek zijn identiek aan die van de site van je moederbord, alleen nieuwer dus zeker de moeite waard om te proberen. Je zal zelfs nog altijd het logo van je moederbord in het control panel hebben staan aangezien Realtek nogal bekend (berucht?) is om haar "customatisations". Kijk maar eens in de meuktracker ;)
Nou, dan ga ik maar eens gek doen en de allerlaatste installeren. Op zich niet zo'n issue, gaat het mis, uninstallen we hem weer. Het is nu zo erg dat ik uninstall voor shut-down en als ik geluid weer nodig heb weer install... Misschien is het handiger om gewoon de rthdcpl.exe te verwijderen zolang het probleem niet opgelost is. ;)
Overigens is het een goed idee om Windows te herinstalleren na het vervangen van je moederbord. Tenzij je deze instructies volgt. Die werkten wel goed bij mij om van een 965P naar P35 chipset te gaan.
Mja, chipset wijziging is op zich niet heel groot bij mij (NVIDIA® GeForce™ 6100 and NVIDIA nForce™ 430 vs. NVIDIA® GeForce 7050 / nForce 630A MCP), en alles werkt ook gewoon weer (na natuurlijk even flink wat driver-herlaad-zaken), en zelfs het probleem met rthdcpl.exe is netjes meegegaan van de oude naar de nieuwe situatie! :D
Wildfire schreef op donderdag 10 april 2008 @ 11:14:
Het is gewoon je Realtek Control Panel - een niet-essentiëel proces dus dat je gerust kunt disablen.
Thanks, zover was ik nog niet. Makes sense, RealTek HD ControlPaneL of zo. :) Dan kan ik hem idd tijdelijk disablen, dat scheelt gezeik met opstarten iig.
Hamersma schreef op donderdag 10 april 2008 @ 11:21:
er is een hotfix van ome Bill, ik zit nu op school dus kan je niet zo snel een link geven maar er is er wel 1. Misschien dat je oplossing bied.
Doel je op deze:

MS07-017: Vulnerability in GDI could allow remote code execution
After you install this security update on a computer that is running Windows XP with Service Pack 2, certain third-party applications may not start. Additionally, you receive an error message that resembles the following:

application_executable_name - Illegal System DLL Relocation
The system DLL user32.dll was relocated in memory. The application will not run properly. The relocation occurred because the DLL C:\Windows\System32\Hhctrl.ocx occupied an address range reserved for Windows system DLLs. The vendor supplying the DLL should be contacted for a new DLL.
Da's de update waar ik het in de TS over heb, die is van een jaar terug, en verhelpt mijn probleem niet (is ook een ander symptoom). Als er nog een andere fix is, let me know, zou erg okay zijn als ik het kon fixen daarmee.
DaLoona schreef op donderdag 10 april 2008 @ 11:34:
meuk: Realtek HD Audio 1.90
Laatste realtek driver, ik heb er geen moeite mee, weet alleeen niet of ie voor jouw ook goed is :$ .
Een fresh install, zoals eerder gezegd is ook de moeite waard ook al is het een pain in the a.. ;)
Yup, ik had die ten tijde van TS al gezien en zelfs gedownload, maar omdat ASRock dat ding zelf nog niet aanraadt had ik er nog niets mee gedaan. Maar ach, echt kwaad kan het ook niet - werkt het niet met dit bordje, dan uninstall ik hem gewoon niet. Ga ik nu eerst eens proberen.

Tot zover allemaal bedankt voor de input, meer info volgt als ik wat resultaten heb. :)

Update: gevonden! Het is verd!#$%! avast die het probleem veroorzaakt. Eerst nog avast disabled, dat hielp niet, maar omdat ik toch nog avast processen zag draaien ook al had ik hem disabled, heb ik hem maar even uninstalled, en jawel hoor, alles draait weer als een zonnetje. Waarom ik dit probeerde? Ik had een vaag onderbuikgevoel dat er een softwareupdate (dus niet alleen virusdb, maar echt de core software) geweest was van avast, en dat daarna de problemen ontstaan waren. Wist het echter niet meer zeker (da's het andere klotige van avast, ik krijg verdomme iedere keer dat ik mijn PC aanzet updates, ik word er schijtziek van, en automatisch updaten schiet ook niet op, dan gaat dat ding iedere keer dat je je PC aanzet zwaar resources zitten vreten - dus ik wist niet meer zeker wanneer ik die update nou gehad had), maar dit was hem dus.

Ik denk dat ik even op zoek ga naar een andere (gratis) virusscanner.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2008 21:34 ]

• DaLoona

DaLoona

En dan in dat stomme realtek controlpanel, met die mixer en geluidsinstellingen, linksonder op de i klikken en systemtray icon uitzetten, wil ook wel eens helpen

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Topicstarter
DaLoona schreef op donderdag 10 april 2008 @ 21:33:
En dan in dat stomme realtek controlpanel, met die mixer en geluidsinstellingen, linksonder op de i klikken en systemtray icon uitzetten, wil ook wel eens helpen
Heh, fijne hint, done! :D Overigens: zie update boven, probleem is opgelost!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2008 21:36 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Voor anderen misschien;

in Msconfig het opstartproces afzetten helpt ook gewoon :) Controlpanel is toch maar gewoon niet nodig namelijk.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:32

MsG

Forumzwerver

Tip: Als je gewoon normale dingen doet met je PC voldoet AVG Free Edition prima als scanner.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• DaLoona

DaLoona

Mooi dat het is opgelost ;)

Pagina: 1