Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Latex, tabel met kommagetallen - afronden en uitlijnen

Pagina: 1
Acties:

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 15:49
Ik ben bezig met Latex en heb enkele vragen mbv het weergeven van gegevens in een tabel.

1. Is er een manier om Latex kommagetallen te laten afronden? Ik heb namelijk een aantal resultaten berekent (extern) en die zijn tot 6 of 7 getallen nauwkeurig. Ik wil ze afgerond in mijn geexporteerde pdf hebben, maar niet in het tex bestand zelf, zodat ik een later standium de afronding kan bepalen / aanpassen. Kan dat?

2. En ook wil ik de getallen uitgelijnd hebben op de komma. Exact wat wiki zegt, maar wanneer je een kolom titel boven gebruikt (waar dus geen komma in voorkomt) werkt het niet.

3. Hoe krijg ik een cel van een tabel zo ver dat er een kolomtitel en rijtitel in komen gescheiden door een diagonale lijn? Ik weet niet waar ik naar moet zoeken.

Edit, nog een aanvullende vraag:
4. Ik heb een figuur wat uit 8 plaatjes bestaat. Stel figuur 1a tm 1g. Alle 8 hebben een label en daar kan naar verwezen worden. Dan komt in de text bv 1d te staan. Elk afzonderlijk plaatje krijgt automatisch als caption a, b, c enz. Onder alle 8 afbeeldingen staat mijn eigen caption; een uitleg van alle 8 afbeeldingen samen, maar wanneer ik in die caption referereer naar afbeelding d wil ik liever dat er d staat ipv 1d. Dat het figuur 1 is in dat geval wel duidelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 10-04-2008 00:28 ]

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:40
1) Voor zover ik weet kan LaTeX niet afronden. Wat je typeset, wordt getypeset, wil je het niet typesetten moet je het er niet inzetten.
Wat ik zou doen is alles lekker afronden, en dan in je comments de onafgeronden getallen neerzetten zodat je er mee aan de slag kan

2)
code:
1
2
\begin{tabular}{l|r@{,}l}
Konijn & 2 & 3 \\

is wat ik gebruik om netjes te alignen over een komma getal (2,3) je kan alternatief ook de komma door een decimale punt vervangen.
Nu heb je echt het komma getal uitgespreid over 2 kolommen, dus

3) Ik gebruik dan een
code:
1
\multicolumn

om voor een keer (in de heading) over verschillende cellen te spannen

Kan ook vast allemaal anders :) Maar dit is mijn tip

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Tim Schuhmacher
Ok, inderdaad \multicolumn was voor het uitlijnen de oplossing. Dankje! Dat afronden van getallen niet zou kunnen is inderdaad ook niet de 'taak' van latex.

Nog een idee voor mijn extra toegevoegde vraag 4?

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
4) gebruik \subref*, ervan uitgaande dat je package subfig gebruikt. Zie de manual daarvan voor meer info.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Tim Schuhmacher
Okay dank, \subref. Die had ik zelf moeten vinden. :)

• Tim Schuhmacher
Ik gebruik mijn eigen topic nogmaals voor een extra latexvraag. Nu heb ik een grote tabel met daarin een kolom waar in voorkomen. kommagetallen zowel positief als negatief en nullen. '0' en niet '0.0'. De uitlijning hiervan levert problemen op. Ik heb nu dit bereikt:
-1.2
 3.5
0

terwijl ik wil
-1.2
 3.5
 0

De latex code is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
\begin{tabular} {r@{.}l}
   $-1$&$2$ \\
   $3$&$5$ \\
   \multicolumn{2}{l}{$0$} \\
\end{tabular}

Nu vroeg ik mij af of er voor latex een commando is om een horizontale afstand toetevoegen dat de breedte heeft van een specifiek character en dus in dit geval het '-' teken. \hspace heb ik gevonden, maar ik kan niet bereiken wat ik wil.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:40
Ook de breedte voor een enkel character gaat niet werken. Je kan het inderdaad mooi met hspace gaan uitrekenen, maar als je dan opeens ergens in je tabel een -10 krijgt, zit je er weer naast.

Ik weet niet precies wat je wilt, maar als je overal netjes een getal achter de komma hebt, is 0.0 misschien eigenlijk wel zo mooi. Het geeft aan met welke significantie je denkt dat het nul is, dus is het zeker wel waardevol een 0.0 te hebben ipv van een 0.... overigens kan je altijd makkelijk nog voor de 0. gaan ipv 0.0

Als je echt die laatste punt nog weg wilt halen moet je ergens een vieze truck gaan doen.

code:
1
2
3
4
5
\begin{tabular} {r@{}c@{}l}
 $-1$ &.& $2$ \\
 $3$ &.& $5$ \\
$0$\\
\end{tabular}

werkt bijvoorbeeld...
of het mooi LaTeX is.... hmmm...

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Tim Schuhmacher
Smerige trucjes zijn wel leuk, maar ik denk dat je argument voor 0.0 wel sterker is. Dank.

• Tim Schuhmacher
Ik hergebruik mijn latex topic maar even, het is namelijk een te klein vraagje voor een heel topic. Ik kan het niet vinden in de math handleiding en zoeken mbv google wil niet echt. Hoe krijg je een mooie -/+? Dus hoe kan je mooi aangeven dat een getal zowel positief als negatief kan zijn,

Geen woon -/+ uittypen neemt teveel ruimte in (lelijk, in niet en wel mathmode), \mp is het niet, dat is 'ongeveer'.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:37

Reptile209

- gers -

@Tim: if it's not in the List, you don't need it :). Helpt dit?

Zo scherp als een voetbal!

• Tim Schuhmacher
hmm, iets met een speld en een hooiberg, ik ga er in duiken :) Maar sowieso een 'handig' document.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Tim Schuhmacher schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 22:13: Hoe krijg je een mooie -/+? Dus hoe kan je mooi aangeven dat een getal zowel positief als negatief kan zijn,

Geen woon -/+ uittypen neemt teveel ruimte in (lelijk, in niet en wel mathmode), \mp is het niet, dat is 'ongeveer'.
\pm of \textpm wordt dus ± ,maar die bedoel je niet ?

-/+ heb ik nog nooit gezien, zou je eens een linkje naar een voorbeeld kunnen geven ?

[ Voor 11% gewijzigd door Henk007 op 06-08-2008 22:51 ]

• Tim Schuhmacher
Hoe bedoel je een voorbeeld, die heb ik niet, maar je snapt wel wat ik bedoel? Ik wil uitleggen dat een object bv 30 graden kan draaien met de klok mee en tegen de klok in. Om die zin te verkorten wil ik gewoon zeggen dat het plus en min 30 graden kan draaien. -/+ dus.

Of is \pm ± wel wat ik bedoel? Ik lees het namelijk als 'ongeveer'?

edit: Ik ben er uit het is dus wel \pm ±

Wikipedia: Square root geeft een voorbeeldje:
Together, these two roots are denoted ±√x.
Dank beide.

[ Voor 20% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 06-08-2008 22:55 ]

Verwijderd

Semyon schreef op donderdag 10 april 2008 @ 00:21:
1) Voor zover ik weet kan LaTeX niet afronden. Wat je typeset, wordt getypeset, wil je het niet typesetten moet je het er niet inzetten.
De kracht van latex bestaat onder andere uit het packagesysteem. Ik heb even voor de vraagsteller gegoogled en Numprint gevonden, een package die, naast andere dingen, ook getallen kan afronden (blijkbaar, ik gebruik hem niet zelf).

Voor het uitlijnen van getallen gebruik ik altijd align, een onderdeel van de package van het american mathematical society, dus je zal in het begin even "\usepackage{amsmath}" moeten opgeven om deze package te laden. Ik denk dat al je het volgende ingeeft het ok zou moeten zijn:

code:
1
2
3
4
5
\begin{align*}
-1&.2 \\
 3&.5 \\
0&
\end{align*}

Uitleg: asteriks staat er zodat hij niet elke lijn nummert, begin een nieuwe lijn met een dubbele backslash, hij lijnt uit op &.

edit: /pm is inderdaad als het zowel positief of negatief is of kan zijn. vb: x² = 4 <=> x = +/- 2
Wat je zoekt is zoals hieronder aangegeven het teken voor ongeveer, wat je in latex oproept met \approx

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 23:06 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Dat hangt er vanaf wat de context is. Puur mathematisch gezien betekent ± "plus of min"
In de spreektaal of informele, niet mathematische betekenis is het inderdaad "ongeveer"
Wiskundig zou je voor ongeveer eerder het ongeveer teken gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://www.fileformat.info/info/unicode/char/2248/almost_equal_to.png

• Tim Schuhmacher
/pm is het al geworden

Die numprint package ziet er intressant uit, had ik eerder moeten hebben, nu ik bijna klaar ben. :)

Maar berzoid gaat dat \begin{align*} lukken icm binnen een tabular environment en \multicolumn. Maar ook eigenlijk maakt het niet zo veel uit. Die megatabel staat er in.
Pagina: 1