[HDD] WD My Book Premium ES (500GB) snelheidsprobleem

Pagina: 1
Acties:

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 23:40
Ik heb al enige tijd een WD My Book Premium ED edition externe drive van 500GB. Het ding is aangesloten via eSATA en wordt gebruikt als backup drive voor foto's en een image van de c-schijf.

Nu viel me dit al vaker op, en vanavond heb ik het wat beter bekeken, maar soms is die schijf enorm langzaam.
Vandaag had ik een image bestand gemaakt van mijn c-schijf. Dit bestand is 27GB groot en ik wilde dat overzetten naar de My Book. Ik deed dit via total commander en het kopieervenster gaf aan dat het zo'n 8 minuten zou duren (iets van 60000 kbyte/sec). Ik ging even wat anders doen en was na enkele minuten terug. Nu gaf het kopieervenster opeens aan dat het nog 6h30m zou duren, bij een snelheid van 3000 kbyte/sec....!
Ik heb de kopieeractie gestopt en ben eens met HDTune gaan kijken. De drive bleek een snelheid van maar 3MB/sec te hebben.
Daarna heb ik mijn pc opnieuw opgestart en heb opnieuw HDTune gedraaid. Nu was de gemiddelde snelhied 57MB/sec! Heel wat anders dus en ook heel wat normaler.
Denkende dat de reboot de boel had opgelost (wat er ook aan de hand was), begon ik de kopieeractie opnieuw. Echter, na enkele minuten hetzelfde probleem. Als de snelheid eenmaal is teruggezakt, dan krijg ik de schijf niet meer op snelheid zonder een reboot.
Ik heb daarna geprobeerd om hetzelfde bestand naar een andere HDD (intern) te kopieeren en dat ging gewoon in de beloofde 8 minuten.
Ik heb de My Book nog op een andere sata poort geprobeerd, maar dit veranderde niets.

Wat gegevens nog;
Ik draai Windows XP SP2, heb voor zover ik weet de laatste drivers geinstalleerd. Ik heb een Gigabyte GA-P35C-DS3R (rev.1) met bios versie F10.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?