PCI --> Gameport

Pagina: 1
Acties:

• iDEOwen
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-01 13:34
Hoi allen,

Ik heb thuis een kostbare verzameling joysticks, maar heb helaas geen gameport op mijn toen zo dure geluidskaart. Ik heb het internet afgezocht naar PCI--> gameport kaarten, maar kan niks vinden (behalve combined met een geluidskaart). Ik weet dat CH Products vroeger een dedicated dual gameport isa kaart hadden, maar ja, heb ik weinig aan he.
Iemand die me kan helpen?
En zou ik theoretisch met 2 geluidskaarten beide gamepoorten kunnen gebruiken (1 item heeft er namelijk 2 nodig om volledig te functioneren).

MVG Owen _/-\o_

PS. Ik heb al een USB naar gameport adapter, maar mijn joysticks werken er gewoonweg niet op. Het is gewoon een virtual joystick.

[ Voor 10% gewijzigd door iDEOwen op 09-04-2008 23:57 . Reden: psje erbij ]

Apple Certified Worden

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:56
MIschien zijn er andere adapters die wel werken. En wat is het probleem met 2 extra geluidskaarten?

• iDEOwen
Tha Ra schreef op donderdag 10 april 2008 @ 07:47:
MIschien zijn er andere adapters die wel werken. En wat is het probleem met 2 extra geluidskaarten?
Misschien een interrupt conflict? Ik heb geen idee, want ik heb dit nog niet eerder gedaan.

Owen

Apple Certified Worden

• TheZeroorez
  • Niet online
Heb je ook niet gewoon intern op je moederbord zo'n header zitten? Zat borden die dat nog hebben, hoef je alleen maar een kabeltje met backplate eraan te pluggen :)

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Je hoeft je posts niet te ondertekenen ;).

Nee, met 2 geluidskaarten krijg je geen problemen, als je er toch maar 1 voor je geluid gebruikt.

edit: nee dus, je had al een USB>gameport

[ Voor 12% gewijzigd door Yoozer op 10-04-2008 16:22 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• iDEOwen
TheZeroorez schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:21:
Heb je ook niet gewoon intern op je moederbord zo'n header zitten? Zat borden die dat nog hebben, hoef je alleen maar een kabeltje met backplate eraan te pluggen :)
Nope, zit er niet op... Nou ik heb maar 1 geluidskaartje besteld, en haal er binnenkort nog maar 1.. als deze al goed gaat werken (dan heb ik dus 3 geluidskaarten in mn pc)
Yoozer schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:22:
[...]

Nee, met 2 geluidskaarten krijg je geen problemen, als je er toch maar 1 voor je geluid gebruikt.

Nou vooruit, nog 1x aub? :P

Owen

[ Voor 28% gewijzigd door iDEOwen op 14-04-2008 00:14 ]

Apple Certified Worden

• iDEOwen
Yoozer schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:22:
[...]

Uhm, nou ik heb net een andere geluidskaart erbij gepropt... geluid geven doet ie wel, maar de gameport werkt niet. Probleem met de resources:

"This device cannot find enough free resources that it can use. (Code 12)"
"Input/Output Range 0201 - 0201 not available."

De geluidskaart zelf kan ik niet uitschakelen, want dan is mijn gameport helemaal niet beschikbaar. Als ik kijk naar andere resources met zelfde I/O range, kan ik niets anders vinden dan de gameport.

Iemand een idee what 2 do?

Apple Certified Worden

Verwijderd

je kan voor weinig geld bij een lokale computer boer vaak wel een usb --> Gameport adapter krijgen!

ik had het zelfde probleem:)

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 19:07:
je kan voor weinig geld bij een lokale computer boer vaak wel een usb --> Gameport adapter krijgen!

ik had het zelfde probleem:)
Anders lees je even een willekeurige reactie in dit topic, de startpost bijvoorbeeld :z

• iDEOwen
TheZeroorez schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 19:18:
[...]

Anders lees je even een willekeurige reactie in dit topic, de startpost bijvoorbeeld :z
Inderdaad, USB--> GAME PORT is geen optie... Aangezien dat dus niet werkt op met mij joysticks.

Apple Certified Worden

• iDEOwen
Owentje schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 19:00:
[...]

Uhm, nou ik heb net een andere geluidskaart erbij gepropt... geluid geven doet ie wel, maar de gameport werkt niet. Probleem met de resources:

"This device cannot find enough free resources that it can use. (Code 12)"
"Input/Output Range 0201 - 0201 not available."

De geluidskaart zelf kan ik niet uitschakelen, want dan is mijn gameport helemaal niet beschikbaar. Als ik kijk naar andere resources met zelfde I/O range, kan ik niets anders vinden dan de gameport.
Ik heb nu ook geprobeerd om alles uit te schakelen in mijn device manager wat ik niet gebruik... bijv. 2 andere netwerkaansluitingen, seriele en paralelle poort. theoretisch zou ik dus wat meer 'resources' moeten hebben. Maar helaas... ook geen oplossing. Als ik trouwens mijn huidige geluidskaart (die ik nog steeds wil blijven gebruiken) probeer uit te schakelen in device manager, dan reboot mijn pc spontaan, en krijg ik een melding van een error in windows.. stom ding! :(

Apple Certified Worden

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

dan doe je em voor et opstarten uit in je bios? ;) en gebruik je het geluid van 1 van de 2 extra kaarten...

• iDEOwen
AlexanderB schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 14:14:
dan doe je em voor et opstarten uit in je bios? ;) en gebruik je het geluid van 1 van de 2 extra kaarten...
Hehehe, mijn 'oudere/huidige' geluidskaart is een pci kaart met nog een front bay. Dus geen zin om eruit te schroeven om alleen maar te testen of de gameport het dan wel doet.
Dus via bios uitschakelen gaat hier niet in op. Maar ja, normaliter kan je via de device manager ook hardware uitschakelen.

Apple Certified Worden

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ooh, ik dacht dat je originele geluid onboard was (die hebben namlijk bijna altijd front bay aansluiting.
maar waarom heeft de kaart met gameport geen front aansluiting dan?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:44
USB naar GAMEPORT adapters zijn er ook in GAME/MIDI adapters, die werken als als UART MIDI Input/Output met native TTL ondersteuning. Gegarandeerd dat je oldscool joystick dan gewoon werkt.

• iDEOwen
AlexanderB schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 22:34:
ooh, ik dacht dat je originele geluid onboard was (die hebben namlijk bijna altijd front bay aansluiting.
maar waarom heeft de kaart met gameport geen front aansluiting dan?
Nou tis namelijk zo, dat die front bay een hele 5.25" bay in beslag neemt met allerlei input/output connectoren die ik nodig heb voor diverse toepassingen, en wil blijven gebruiken om geluid te produceren.
DukeBox schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 22:39:
USB naar GAMEPORT adapters zijn er ook in GAME/MIDI adapters, die werken als als UART MIDI Input/Output met native TTL ondersteuning. Gegarandeerd dat je oldscool joystick dan gewoon werkt.
Nou dan mag jij het mij uitleggen hoe ik het aan de praat krijg. De converter heeft 4 verschillende standen. Elke stand staat eigenlijk voor een andere Joystick. Dus als ik standje GAMEPAD selecteer, dan ziet de computer hem ook alsof ik een gamepad aansluit. En als ik hem op Wheel selecteer, dan ziet de computer mijn adapter als een Stuurwiel met gas en rempedaal. Etc. etc... Er worden ook helemaal geen midi drivers geinstalleerd bij het inpluggen van dat ding.
Theoretisch zou dit ding wel kunnen werken met mijn joystick, mits de fabrikant van de adapter of iemand anders die handig is, drivers zou kunnen maken om dat ding als een CH Products joystick te laten fungeren.... Ik krijg opzich mijn joystick een beetje aan de praat. Maar alleen maar de standaard X en Y as. De rest van de knoppen en mijn gashendel en pedalen werken niet. Omdat de drivers dat dus niet herkennen.

Apple Certified Worden

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:44
Dan moet je er niet een als 'converter' hebben (dus dus waarschijnlijk een usb joystick emuleert) maar gewoon een gameport IO device, welke 1 op 1 de controls doorgeeft aan je OS.

edit: Die usb converter van jou is gewoon een jostick op zichzelf, hij gebruikt alleen maar de knoppen op je fysieke joystick omdat ie die zelf niet heeft. Wat jij nodig heb is een USB port die de 'knoppen' doorgeeft aan je OS.

[ Voor 39% gewijzigd door DukeBox op 01-05-2008 23:49 ]

• iDEOwen
DukeBox schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 23:47:
Dan moet je er niet een als 'converter' hebben (dus dus waarschijnlijk een usb joystick emuleert) maar gewoon een gameport IO device, welke 1 op 1 de controls doorgeeft aan je OS.

edit: Die usb converter van jou is gewoon een jostick op zichzelf, hij gebruikt alleen maar de knoppen op je fysieke joystick omdat ie die zelf niet heeft. Wat jij nodig heb is een USB port die de 'knoppen' doorgeeft aan je OS.
Juistem, jij snapt hem... Ken jij dan een USB--> GAMEPORT die dus geen joystick emuleert, maar echt een GAMEPORT creeert? Zover ik weet werken al die USB-->GAMEPORT dingen zo.

Apple Certified Worden

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48
TheZeroorez schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:21:
Ik zoek inderdaad een MB met zo'n header. Iemand enig idee hoe ik deze kan vinden?

Ik heb zelf een USB-to-Gameport adapter van Mayflash, te weten: http://mayflash.com/pc/pc016/pc016-1.htm
Heb je 4 gameports. Ik heb het getest met twee gamepads er op, in Windows ziet het er goed uit, maar in MAME werkt het helaas toch niet helemaal lekker :/
Ik heb alleen gamepads, dus kan het niet testen met een joystick, maar er zit wel een schakelaartje voor op ^^

• Xtr0
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:42
Waar heb je die USB-to-Gameport adapter van Mayflash gekocht als ik vragen mag? Ik zoek deze namelijk ook en hij is nogal moeilijk te vinden.
Ik was informatie aan het zoeken om mijn Thrustmaster Grand-Prix stuurtje (gameport) aan te sluiten op een usb poort (Vista) en ik kwam dit draadje tegen..

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

PromoX

Flying solo

Xtr0 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 16:29:
Waar heb je die USB-to-Gameport adapter van Mayflash gekocht als ik vragen mag? Ik zoek deze namelijk ook en hij is nogal moeilijk te vinden.
Dat ding is toch gewoon bij play-asia te koop? Geen onbekende webshop en ook nog 's gemakkelijk te vinden via google.

[ Voor 18% gewijzigd door PromoX op 08-06-2008 16:43 ]

And I'm the only one and I walk alone.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Owentje schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 00:16:
[...]

Juistem, jij snapt hem... Ken jij dan een USB--> GAMEPORT die dus geen joystick emuleert, maar echt een GAMEPORT creeert? Zover ik weet werken al die USB-->GAMEPORT dingen zo.
Volgens mij worden die dingen als USB Joystick herkend omdat je anders met geen mogelijkheid een non-plug&play analoge joystick zonder goede support aan de praat gaat krijgen op de huidige OS-en en games....Windows heeft een HID-compliant input device nodig om via DirectInput de games toegang tot jouw joystickdata te geven. Juist deze feature is wat het voor veel gebruikers mogelijk maakt om te gamen met analoge sticks, dat jouw hardware er niet mee overweg kan is jammer...

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48
PromoX schreef op zondag 08 juni 2008 @ 16:37:
[...]

Dat ding is toch gewoon bij play-asia te koop? Geen onbekende webshop en ook nog 's gemakkelijk te vinden via google.
Oh, das grappig, toen ik em kocht had Play-Asia hem niet en was ie via Google ook lastig te vinden. ik had hem van merconnet: http://www.merconnet.com/product_info.php?products_id=521

• Xtr0
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:42
Thx voor de info! :)

• iDEOwen
MissingDog schreef op zondag 08 juni 2008 @ 16:45:
[...]

Volgens mij worden die dingen als USB Joystick herkend omdat je anders met geen mogelijkheid een non-plug&play analoge joystick zonder goede support aan de praat gaat krijgen op de huidige OS-en en games....Windows heeft een HID-compliant input device nodig om via DirectInput de games toegang tot jouw joystickdata te geven. Juist deze feature is wat het voor veel gebruikers mogelijk maakt om te gamen met analoge sticks, dat jouw hardware er niet mee overweg kan is jammer...
Inderdaad...maar daarom hoop ik zo op een echte USB--> gameport converter, net als je dat hebt met USB-->Serieel of Parallelle poort.
Enige andere mogelijkheid is om een zelf een printplaatje te solderen en programeren zodat ie het wel doet... maar daar heb ik totaal geen zin in.

Apple Certified Worden

Pagina: 1