Toon posts:

Artefacts op beeldscherm laptop...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb sinds een tijdje last van artefacts op mijn beeldscherm van mijn laptop. (Acer Aspire 3620)

Na wat op het internet gezocht te hebben ligt dit vaak aan de videokaart. Oververhitting of geheugen dat niet meer optimaal werkt heb ik geregeld gelezen.

Nou is er 1 geval dat bij mij optreed wat ik in de verhalen niet terugvind. Bij mij houden de artefacts er soms spontaan mee op (als de laptop aanstaat) en soms zijn ze er zo weer eens. (hoewel ze de laatste tijd er meer wel dan niet zijn).

Zit er misschien iets los op de videokaart? Ik heb geen idee wat ik aantref als ik een laptop open of waar ik moet zoeken. Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2008 21:38 ]

Verwijderd

Als ze niet constant aanwezig zijn, kan het heel goed komen dat dit door overhitting komt

ik raad je dan ook aan om geen 3D applicaties/games meer te gebruiken tot je het probleem hebt opgelost (voordat er iets stuk gaat).

-edit: overhitting schijnt nogal een groot probleem te zijn met dit model zie ik .. :P

http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2008 23:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 23:20:
Als ze niet constant aanwezig zijn, kan het heel goed komen dat dit door overhitting komt

ik raad je dan ook aan om geen 3D applicaties/games meer te gebruiken tot je het probleem hebt opgelost (voordat er iets stuk gaat).
Ik draai geen 3d applicaties of games, en ik heb soms mijn laptop dagen uit staan alvorens ik opstart en de artefacts vanaf het begin weer heb.

Is een videokaart eigenlijk te vervangen in een laptop? Of zit dat allemaal geintegreerd in het moederbord? Excuses voor de n00b-vragen, maar heb echt geen verstand van laptops.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
De videocontroller zal waarschijnlijk op het moederbord vastzitten, dus je kunt hem wel openmaken, maar dat zal weinig nut hebben. Daarnaast worden artifacts inderdaad vaak veroorzaakt door de videokaart en als ze op de externe monitor ook zijn, dan ligt het 99% zeker ook aan de videokaart.

Misschien een notebook coolor kopen of de laptop van binnen schoonmaken? Ik heb zelf de Zalman NC-1000 (oid) en die werkte wat dat betreft perfect.

EDIT: Misschien anders opsturen naar Acer?

[ Voor 4% gewijzigd door alex3305 op 09-04-2008 23:32 ]

Verwijderd

Zoals Alex3305 al zegt 'schoonmaken?' Als er veel stof in zit .. kunnen dit soort dingen voor komen.

Hoe zien de artifacts er uit? Als de flatcable van je scherm namelijk niet helemaal recht zit kan je deze ook krijgen...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 23:39:
Zoals Alex3305 al zegt 'schoonmaken?' Als er veel stof in zit .. kunnen dit soort dingen voor komen.

Hoe zien de artifacts er uit? Als de flatcable van je scherm namelijk niet helemaal recht zit kan je deze ook krijgen...
bepaalde tinten kleuren geven roze en groene pixels...

ik zal hem eens schoon maken van binnen...

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Kun je er een foto van maken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om een foto te maken, wel een screenshot...

Afbeeldingslocatie: http://img365.imageshack.us/img365/9827/raarschermtestxl3.jpg

Is dit niet raar? Als het aan de videokaart ligt, moet er op een screenshot dan ook niet de artefacts zichtbaar zijn?

Thuis op mijn laptop is het grijs helemaal gevuld met artefacts. En in de bovenbalk de gradient bevat artefacts.

• Knaak
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-04 19:50

Knaak

It's me, Mario!

Erg vreemd, ik zie inderdaad ook nergens Artifacts op dat screenshot, alleen een PS CS3 die vastloopt. :P

Artifacts zijn vaak lijnen/vlakken/strepen die per halve seconden veranderen van kleur/vorm en met vele tegelijk op het scherm "dansen".

Kan je eventueel met telefoon/camera een plaatje schieten? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een andere monitor aangesloten op de laptop, en toen waren de artefacts verdwenen.

Dan ligt het dus niet aan de videokaart.

Dan zit de bedrading naar het scherm niet helemaal jovel lijkt mij toch?
Is dit makkelijk te verhelpen/vervangen/op te lossen?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 09:38:
Ik heb gisteren een andere monitor aangesloten op de laptop, en toen waren de artefacts verdwenen.

Dan ligt het dus niet aan de videokaart.

Dan zit de bedrading naar het scherm niet helemaal jovel lijkt mij toch?
Is dit makkelijk te verhelpen/vervangen/op te lossen?
In ieder geval situeert het probleem zich achter de framebuffer vanwaar de screenshot gegevens komen. Het kan dus ook nog aan een component op de videokaart liggen maar logischer lijkt me inderdaad de bedrading of het scherm zelf.
Pagina: 1