[OC] E6400 + Geheugen vraag

Pagina: 1
Acties:

• Xentor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-01 18:05
Beste mensen,

Ik draai een systeempje en wil eigenlijk mijn Processor overclocken, En ik kwam er achter dat er iets met mijn ram was.

Even de specs:
Moederbord: MSI P965 Neo-F
Geheugen: G Skill F2-4200PHU1-1GBNT 1 GB DDR2-533 DDR2 SDRAM (4-4-4-12 @ 266 MHz) (3-3-3-9 @ 200 MHz) deze 2x.
CPU: E6400 @ 2,13 GHZ
VGA: HD3870 sapphire

Het ram wat ik toen heb gekocht Klik hier

Zo te zien draait mijn ram ook maar op 266MHZ, klopt dit of kan ik dit tweaken in de bios naar 533.

Ook voor mijn moederbord, Is dit ook gewoon simpel te tweaken in de bios.

Met vriendelijke groet,
luuk oude hampsink ;)

- iRacing profiel | Ryzen 9800x3d | 4070 | 32GB DDR5 | -

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05-2025
Er is niets verkeerd met je geheugen, het is normaal dat je effectieve geheugensnelheid (die 266MHz) de helft is van de werkelijke snelheid (dus 533MHz)...

DDR staat voor Double Data Rate en betekent dat er twee keer per klokslag data wordt verstuurd (op zowel de steigende en de dalende flank van het digitale signaal).

Meer informatie is te vinden op: http://en.wikipedia.org/wiki/DDR2_SDRAM
Daar kun je ook doorklikken naar 'double-data-rate'...

Je geheugen draait dus nu al op 533MHz...

Als je je processor dus gaat overklokken door de FSB te verhogen, dan zal je geheugen ook sneller gaan werken (als je de memory divider [= de verhouding tussen de FSB-snelheid en de geheugensnelheid] laat staan)...

[ Voor 22% gewijzigd door private-karel op 09-04-2008 19:26 ]

• Xentor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-01 18:05
Dus alleen de FSB verhogen in de bios en hij zou waarschijnlijk automatisch de rest verhogen/versnellen als het nodig is :)?

Bedankt voor je reactie Private-karel. veel nuttige informatie ^.^

edit//
Heb fsb naar 333mhz verhoogt, Kan ik hem het beste controleren door iets zwaars te runnen en naar te kijken hoe warm hij word?

[ Voor 48% gewijzigd door Xentor op 09-04-2008 20:37 ]

- iRacing profiel | Ryzen 9800x3d | 4070 | 32GB DDR5 | -

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05-2025
Om te testen kan je het beste eens CPU-ID downloaden, deze is hier te vinden:
http://www.cpuid.com/

Daarna kun je inderdaad best eens een stresstest uitvoeren om de stabiliteit van het systeem te controlleren, want als je de FSB verhoogt heeft dat inderdaad een impact op het volledige systeem...

Stresstests zijn ondermeer:

Orthos (voor multi-core processoren en geheugen)

3Dmark05 of 3Dmark06 (voor de videokaart / processor)

Het is aangeraden om Orthos toch zeker 8 uur te laten lopen...

Nog enkele zaken waar je moet letten:
  • zorg dat de memory divider goed staat ingesteld (zodat je het geheugen niet op extreme snelheden laat werken)
  • lock de PCI-E frequentie (ook in BIOS) zodat je videokaart geen rare kuren krijgt
Have Fun !