Agreed, maar met nadruk op verschuift dus niet verschoven.
Zakelijke applicaties zijn tegenwoordig niet meer zo stoffig als vroeger: er wordt veel meer gebruik gemaakt van afbeeldingen en animaties. Wat ik tegenkom is dat dit grafische "geweld" voor veel Citrix omgevingen te veel is. Ik heb al een keer een citrix omgeving zich volledig zien verslikken in 1 ronddraaiend flash logootje.
Ach tja, bedrijf waar ik hiervoor werkte had 38 vestigingen, op jaarbasis kosten deze verbindingen ons 100.000 euro ( makkelijk naar beneden afgerond ). Nu mag je zelf gaan raden of alle verbindingen verdubbeld zullen worden omdat er op onze eigen homepage 1 ronddraaiend flash logootje staat terwijl de boodschap net zo duidelijk over komt als er gewoon een fallback is naar een static gifje omdat er geen flash geinstalleerd is.
Ook blijkt het geheugen gebruik van sessies op de server explosief toe te nemen door bijvoorbeeld Internet Explorer (vroeger 30 MB per sessie, nu makkelijk 200 MB). Ook dit zorgt ervoor dat de Citrix experience nogal wat minder word.
Tuning, tuning en nog eens tuning en een stuk opvoeding. 200MB haal je imho niet zo makkelijk met 1 website , met 10 tabbladen wel ( maar is dat dan 10 zakelijke tabbladen of is het leuke sites erachter ). Ik ben het met je eens dat je niet moet uitgaan van 30MB per citrix sessie ( dus niet per IE ) , maar eventjes 200MB per client gaan voorberekenen betekent opeens dat je met een 32-bits citrix server met ongeveer 17 gebruikers al aan je complete max zit en geen fallback hebt.( ter info ik ga altijd uit van ongeveer 40 random gebruikers op 1 TS, kan ik de datatypistes / telefonistes op 1 aparte TS krijgen dan stijgt mijn gemiddelde opeens verschrikkelijk, hun werk is heel lullig gezegd word, excell en outlook daar krijg ik er makkelijk 100 van op 1 goed ingerichte TS )
Terwijl als ik de proxylogs naast de geheugenstats leg ik toch bij veel bedrijven zie dat de geheugen problemen niet zijn bij zakelijke sites, nee de geheugen problemen zijn om 8:00 's ochtends als iedereen zijn krantje wil lezen, om 12:00 's middags als iedereen in zijn pauze even wil internetten, om 16:00 als iedereen nog even de laatste file info wil zien voordat hij naar huis gaat.
Verwacht jij nou echt dat een complete infrastructuur en servers geupgrade wordt zodat mensen de niet-zakelijke pieken kunnen overleven? Nee, ik zie dan over het algemeen meer sites geblocked worden.
Een Word document van 10 MB is trouwens niets aparts in een zakelijke omgeving.
Hmmm, spreek voor jezelf en voor de onze klanten / leveranciers. Je bedoelt de 2 Mpix fotos die gescaled worden naar 100x100 pixels, je bedoelt de logo's in email handtekeningen die ook gigantisch gedownscaled zijn, dat hebben wij opgelost door mensen het juiste gereedschap ( een huisstijl met 8 plaatjes waarvan het maximale plaatje 5 Kb is, bij emailen vanuit word worden alle plaatjes geresized, alle recovery info wordt verwijderd, in 10Mb zou bij ons een gemiddeld document van 300 pagina's horen, als mensen echt fullpage foto's zouden includen dan zou het wel groter worden, maar ja dat is weer educatie en een makkelijke macro zodat ze snel thumbnails met hyperlinks in hun word-document kunnen invoegen en het totale plaatje staat wel op onze internet-server )
Maar waarom kan dat word-document van 10MB niet geemaild worden? Waarom moet het ter plekke van een usb-stick gehaald worden? Als je het emailt hebben de mensen er zelf ook nog iets aan, ze kunnen het later als referentie gebruiken etc.
[...]
Wij maken webapps.. die PLAIN html opleveren.
Definieer plain html eens, is dit inclusief flash, inclusief silverlight, inclusief javascript, inclusief css indien allevier nee, dan betwijfel ik ten zeerste of je boven de 200Mb geheugen uitkomt ( en ik vind waarschijnlijk dat je lelijke webpagina's maakt maar dat ter zijde )
[...]
Mee eens, maar ik merk heel vaak dat mensen met citrix dus niet mee kunnen: ik kijk op mijn werk best vaak screencasts of presentaties ik vind dit erg leezaam en een nuttige tijdsbesteding.
Dan moet je imho ook geen IE via citrix krijgen / gebruiken maar juist een lokale IE. Citrix is hier gewoon niet geschikt voor punt. Wil een bedrijf dat hun mensen dit doen dan mag het bedrijf of deze mensen een laptop geven met een IE buiten citrix of gewoon een x aantal trainingcomputers neerzetten voor algemeen gebruik.
Als je een screencast/presentatie bekijkt dan kan je toch niet ander werk er even tussendoor doen, dus hoef je het ook niet op je eigen werkplek te bekijken maar dat is allemaal imho.
Ik denk dat je bijvoorbeeld flash niet meer een gimmick kan noemen, maar een belangrijk onderdeel van het internet is geworden waar je binnen citrix dus helaas niets mee kunt.
Ok, screencasts / presentaties kan ik in meekomen, maar als ik een real-live trainer overhaal dan moeten deze mensen ook apart zitten / zijn ze niet productief dus kunnen ze volgens mij best in een aparte ruimte gaan zitten om dit te gaan volgen. Of ze nou een screencast of een real-live presentator hebben, ze zijn toch niet productief in die tijd dus kunnen ze ook best in een aparte ruimte zitten. Alleen het tijdstip is flexibel / veranderend.
Maar noem nog eens een paar zakelijke toepassingen waarbij flash echt onontbeerlijk is waardoor een bedrijf echt geld moet gaan investeren ( zie rekenvoorbeeld hiervoor ) zonder dat het nutteloos ( youtube / flash games / flash ads ) verspild wordt?
Want ik zie de flash-animaties zonder toegevoegde waarde ( draaiend logo/ andere gimmicks ) alleen maar toenemen dus als ik dit zou willen vrijgeven zou ik toch echt zeker willen weten dat het geld goed besteed is ipv dat ik volgende maand de infrastructuur weer uit mag gaan breiden omdat er opeens op een pagina die 500Kb was nu een flashad van 4Mb erbij in beeld komt, hiervoor moet ik de internet lijn opeens x9 gaan doen, vestigingverbindingen bij vorige werkgever moeten ook x9, servers moeten x4 omdat er opeens ook een stuk extra belasting bijkomt.
En dit allemaal zodat 90% van de mensen wat extra reclame / onzin kan zien en de overige 10% screencasts kan zien, nee dan krijgt de laatste 10% wel een laptop met een losstaande IE.
Kijk weet jij een app die 90% van het personeel zakelijk gebruikt en waar flash echt een toegevoegde waarde heeft dan wordt het wat anders. Maar als ik zie wat dhtml/js/ajax kan dan beschouw ik flash nog steeds als gimmick.