Toon posts:

Intel processor koeler los geraakt - hoge temp.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers,

Ik heb een korte vraag: heb pas geleden een nieuwe e8400 aangeschaft en met de meegeleverde koeler gebruikt. Na het installeren van PC Probe ging direct het alarm dat de processor op dat moment 74 graden was. Nu weet ik niet wat de temperatuur daarvoor geweest is maar die zou wel eens veel hoger geweest kunnen zijn.
Het bleek dat een van de pootjes van de koeler zich niet goed genoeg klem zet op het moederbord.
Gelijk een grote Zalman koeler erop gezet en temp komt nu bijna nooit boven de 30 graden uit.

Nu de vraag: kan de processor een klap hebben gekregen waardoor de levensduur verkort is, of zelfs nu al minder functioneren? Of schakelt de processor zichzelf uit bij een bepaalde temperatuur?

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoord!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een Core 2 Duo heeft een aantal veiligheidsmechanismen waarmee hij de warmte vermindert van zodra hij de kritieke grens benadert. Dus nee, je hebt waarschijnlijk niets beschadigd :) En kortstondige warmte van die grootteorde heeft sowieso geen merkbare invloed op de levensduur.

[ Voor 21% gewijzigd door Admiral Freebee op 09-04-2008 18:20 ]

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05-2025
Hangt ervan af of je in de BIOS de "CPU Thermal Monitoring" instelling hebt ingeschakeld...

Aangezien je eerst de stock koeler gebruikte, ga ik ervan uit dat je zelf niet overklokt hebt (en bijgevolg deze instellingen op de default waarde hebt laten staan)...

Dus waarschijnlijk is er niets ergs gebeurd, en kan je op je beide oren slapen dat hij nog wel een tijdje zal werken (tenzij je er nu mee begint te experimenteren natuurlijk :P).

• Admiral Freebee
  • Niet online
private-karel schreef op woensdag 09 april 2008 @ 18:26:
Hangt ervan af of je in de BIOS de "CPU Thermal Monitoring" instelling hebt ingeschakeld...
Die oververhittingsbeveiliging van een Core 2 Duo is onafhankelijk van BIOS instellingen voor zo ver ik weet. Sommige BIOSen kunnen wel een geluidswaarschuwing geven vanaf een bepaalde temperatuur.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:19

Nemesizz

Untouchable

Pentium 4 had volgens mij al zoiets, slaat gewoon clocks over of gaat helemaal uit als dat ook niet helpt (naast de standaart throtteling). Een CPU kapot krijgen gaat niet zo makkelijk als 'vroeger' (ja, overvoltage wil het nog steeds, maar bij normaal gebruik zit er aardig wat beveiliging in die niet afhankelijk is van het moederbord/BIOS).

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05-2025
Als ik in m'n handleiding van mijn moederbord kijk (Gigabyte X38-DS5) dan staat daarbij:
Enables or disables Intel® CPU Thermal Monitor (TM2) function, a CPU overheating protection function. When enabled, the CPU core frequency and voltage will be reduced when the CPU is overheated. (Default: Enabled)
Overigens is in de datasheets van de Intel E8xxx reeks te lezen dat de Thermal Monitor 2 functie moet ge-enabled worden om de beveiliging te gebruiken (dit is enkel in het BIOS in te stellen).

Bron hiervan is: http://download.intel.com...sor/datashts/31873201.pdf --> pagina 78 - 79

• Admiral Freebee
  • Niet online
Volgens mij is de TM2 functie in de meeste BIOSen standaard al aangezet en misschien zelfs niet te veranderen. Waarom ook niet?

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Ik heb gister hetzelfde gehad met schoonmaken, p...e pushpincoolers van intel.
Bij mij was er 1 los geraakt en kreeg hem er niet meer in, veer kaduuk :(
Gelijk maar degelijke, hoop ik, gekocht ( coolermaster sphere, was de enige die ze nog hadden 8)7 ), bij lokale pcboer, want kan niet zonder me pc en heb er, nog, maar 1, ( 2de in aanbouw/aansparing :) )
Anyway, me processor getest en mijn DIMM's etc, alles werkt naar behoren.
Gelukkig is er tegenwoordig temp beveiliging ingebouwd ;)
Admiral Freebee schreef op woensdag 09 april 2008 @ 19:06:
Volgens mij is de TM2 functie in de meeste BIOSen standaard al aangezet en misschien zelfs niet te veranderen. Waarom ook niet?
Die mogelijkheid heb ik inderdaad nergens in BIOS staan, dus mag aannemen, altijd aan ;)

[ Voor 45% gewijzigd door DaLoona op 09-04-2008 20:36 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dit gebeurt er dan:

:P

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Grappig filmpje.. leuk om te zien dat er een vrij groote overlevings kans is met een intel..
Hebben de nieuwere generatie AMD's nog steeds geen temp. beveiliging ?

Verwijderd

Topicstarter
Zo ik ben weer gerust gesteld. Bedankt voor alle snelle reacties. Ik ben er inmiddels wel mee aan de slag gegaan maar weet op dat moment tenminste wat er aan de hand is omdat je het in de gaten kan houden. Nu startte ik zo'n monitoringprogramma op dat gelijk moord en brand schreeuwt (waaronder een snoeihard geluid via de speakers) ... Dan schrik je wel even.

Ik zal even in de handleiding van mijn moederbord kijekn of de beveiliging standaard uit of aan staat (P5E X38).

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ja geloof het wel.. dat filmpje is uit 2001 ofzo.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Palomar schreef op woensdag 09 april 2008 @ 20:53:
Ja geloof het wel.. dat filmpje is uit 2001 ofzo.
Idd, een Palomino core is al lang uit de roulatie. De nieuwe AMDtjes hebben wel een tempbeveiliging. Mijn X2 3800+ liep ook continu vast op het moment dat de koeler er niet goed op zit (er zat een stuk plant tussen). De proc zelf had niets.

Die socket A's daarentegen ging bij het minste al dood :P

Verwijderd

Een Athlon 64 sterft zodra de IHS eraf is zonder cooler. Uit eigen ervaring :/

Die IHS triggert de CPU nog een beetje om uit te slaan. En ja, dat filmpje is oud.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Terw_Dan schreef op woensdag 09 april 2008 @ 20:58:
[...]

Idd, een Palomino core is al lang uit de roulatie. De nieuwe AMDtjes hebben wel een tempbeveiliging. Mijn X2 3800+ liep ook continu vast op het moment dat de koeler er niet goed op zit (er zat een stuk plant tussen). De proc zelf had niets.

Die socket A's daarentegen ging bij het minste al dood :P
Ik weet dat je soms gekke dingen doet maar dit slaat alles :P

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Pagina: 1