• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-05 10:27
Hey allemaal (Ik ben nieuw op GoT dus ik hoop dat ik het hier op de juiste plek vraag)

Ik zit eraan te denken om nieuwe hardware te kopen omdat mijn huidige systeem ergens een bottleneck bevat waardoor mijn prestaties nogal achterlopen bij wat ze eigelijk zouden moeten kunnen doen.

Mijn huidige systeem is:

AMD Athlon 64 x2 Duel Core 3800+
Asus M2N4 SLI mobo
3 GB DDR2
Nvidia EN7600GT
Western Digital WD2500KS 250GB

En ik vrees dat het mijn processor is die mijn systeem langzamer maakt.

Bij vrienden met een betere processor ( Intel Core 2 Duo E6600 ), minder geheugen (2GB DD3) en dezelfde videokaart draaien spellen een stuk soepeler.

Nu mijn vraag: is mijn gok juist en is mijn processor de bottleneck in mijn systeem? :? Zoja, welke processor zou beter in mijn systeem passen?

Alvast bedankt!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 20:22
Uhm, als je vrienden vrijwel hetzelfde hebben, alleen een snellere processor, dan kan je toch zelf ook wel bedenken dat het niet veel anders kan zijn dan dat de cpu de bottleneck is? En welke processors er in je moederbord passen kan je op de site van Asus opzoeken.

The devil is in the details.

Verwijderd

Hoe is je geheugen configuratie?(Wat hoe veel en hoe snell zijn je dimms)

Er zijn meer wegen naar rome. Goedkoopste is een betere koeler nemen je processor overclocken. Anders kijken of er een 5200+ er op past. Deze heeft op dit moment een lekkere prijs prestatie verhouding en heeft een TDP van 65watt.

• Arachnan
Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 16:34:
Hoe is je geheugen configuratie?(Wat hoe veel en hoe snell zijn je dimms)
Ik gebruik 1x 1gb ddr2 800 cl5 en 2x 1gb ddr2 KVB 800 D2N5
Er zijn meer wegen naar rome. Goedkoopste is een betere koeler nemen je processor overclocken. Anders kijken of er een 5200+ er op past. Deze heeft op dit moment een lekkere prijs prestatie verhouding en heeft een TDP van 65watt.
Ik heb nu ook een AM2 socket dus dat zou geen probleem moeten opleveren.

Ps. Ik heb nog even verder zitten kijken en ik kwam uit op de AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz, HT 1000MHz, 2MB, Boxed. Deze is 11 euro duurder dan de 5200+, maar lijkt een betere koop.
Ik wil namelijk niet over een half jaar / jaar weer met hetzelfde probleem zitten als nu.

Verwijderd

Arachnan schreef op woensdag 09 april 2008 @ 17:22:
Ik gebruik 1x 1gb ddr2 800 cl5 en 2x 1gb ddr2 KVB 800 D2N5
Sowieso draai je nu geen dualchannel wat al veel performances kost dus als je die ene module van 1GB eruit haalt zou dit al sneller moeten werken.
Behalve als je daadwerkelijk alle 3GB gebruikt. ;)

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Als je een beetje behoorlijke resolutie draait, zou je geen werelden van verschil moeten zien met andere processoren. Welke spellen hebben we het over? En welke resoluties en kwaliteitsinstellingen? :)
Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 17:25:
Sowieso draai je nu geen dualchannel wat al veel performances kost dus als je die ene module van 1GB eruit haalt zou dit al sneller moeten werken.
Behalve als je daadwerkelijk alle 3GB gebruikt. ;)
Ik denk dat het verschil tussen singlechannel en dualchannel hooguit 10% scheelt in realtime games. En dan bedoel ik uiteraard geen benchmarks. Dus om te zeggen dat het veel scheelt, is misschien wat teveel van het goede.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Arachnan
_the_crow_ schreef op woensdag 09 april 2008 @ 17:40:
Als je een beetje behoorlijke resolutie draait, zou je geen werelden van verschil moeten zien met andere processoren. Welke spellen hebben we het over? En welke resoluties en kwaliteitsinstellingen? :)
Hetgene wat ik het meeste speel op het moment is World of Warcraft wat ik speel op 1280x1024. Helaas kan ik dit alleen "normaal" spelen op laagste instellingen want zodra er veel spelers bij elkaar komen op mijn scherm zakt mijn FPS drastisch.

Verwijderd

Sja ik weet niet wat je budget is, maar mischien is je proc + videokaart upgrade wel een optie. Een HD3850 265mb is ~110 euro en presteerd een heel stuk meer dan je 7600GT.

Ik zou zowiezo een 1GB dimm er bij doen. Kost nu erg weinig, herstel je dual channel en heb je iets meer geheugen(32bit limitatie).

http://www23.tomshardware...1061&model2=716&chart=305

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:10
Ik wil u niet dom laten overkomen hoor, maar u zegt dat u systeem trager wordt?
Als dit zo is kan een windows herinstallatie en/of wat overclocken veel helpen...

Ik zou ook eerst de 'standaard opschoon procedure' eens uitproberen(indien dit nog niet gedaan is natuurlijk) : Schijfdefragmentatie, een virus scanner en anti-spyware scanner op u systeem loslaten, De kast een opendoen en wat stof uit de koelers blazen, onnodige eye-candy van windows van boord smijten (ZEKER in VISTA! indien u dit OS gebruikt wil ik wel nog wat extra info geven ;) )

Ik geloof niet dat de CPU de bottleneck is: ik game hier op een 4000+ (trg op stock ;) ) de grafische kaart (HD3850(OC)) werkt soms in de 90% en vaak 100% terwijl de CPU praktisch altijd tegen de 100% als ik game, dus hier is er niet direct sprake van een bottleneck, nu mijn systeem draait 200Mhz sneller, maar mijn GPU is ook een stuk zwaarder dan de uwe, daarom geloof ik niet dat u het moet zoeken bij de CPU als u sneller wilt gamen...

Heeft u veel last van onstabiliteit?
Weet u welke voeding u heeft?(en/of het vermogen ervan)
Wat is de snelheid van het geheugen?
Wat is er specifiek traag? bv. heeft u alleen last van het traag zijn bij spellen of ook in andere apps?

[ Voor 28% gewijzigd door betaplayer op 09-04-2008 18:10 ]

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

• Arachnan
Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 17:53:Ik zou zowiezo een 1GB dimm er bij doen. Kost nu erg weinig, herstel je dual channel en heb je iets meer geheugen(32bit limitatie).

http://www23.tomshardware...1061&model2=716&chart=305
Ik heb niet heel erg veel verstand van geheugen, dus hoe kan ik mijn dual channel herstellen? Door mijn DDR2 800 cl5 eruit te halen?

Erg bedankt voor de link van grafische kaarten, die komt zeker van pas :)
betaplayer schreef op woensdag 09 april 2008 @ 18:02:
Als dit zo is kan een windows herinstallatie en/of wat overclocken veel helpen...

Onnodige eye-candy van windows van boord smijten (ZEKER in VISTA! indien u dit OS gebruikt wil ik wel nog wat extra info geven ;) )
Ik heb denk ik net 4 weken geleden mijn harddisk geformatteerd en er Vista op gezet dus daar kan het niet aan liggen en ik heb (geloof ik) alle onnodige dingen uitgezet van Vista.
Heeft u veel last van onstabiliteit?
Weet u welke voeding u heeft?(en/of het vermogen ervan)
Wat is de snelheid van het geheugen?
Wat is er specifiek traag? bv. heeft u alleen last van het traag zijn bij spellen of ook in andere apps?
Ik gebruik op het moment een 550W voeding. Het systeem is aardig stabiel, alleen start hij soms niet meer op als hij in slaapstand valt :P maar dat even terzijde.
Ook draait alles goed behalve grafische dingen, terwijl mijn 7600GT die opzich ook normaal zou moeten kunnen draaien. Zeker met de laagste instellingen.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Arachnan schreef op woensdag 09 april 2008 @ 17:47:
Hetgene wat ik het meeste speel op het moment is World of Warcraft wat ik speel op 1280x1024. Helaas kan ik dit alleen "normaal" spelen op laagste instellingen want zodra er veel spelers bij elkaar komen op mijn scherm zakt mijn FPS drastisch.
Doet het probleem zich ook voor bij andere spellen? :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Arachnan
_the_crow_ schreef op woensdag 09 april 2008 @ 18:46:
Doet het probleem zich ook voor bij andere spellen? :)
Ik heb Crysis en Bioshock ook even opgestart en die zijn echt net te doen op de laagste instellingen :/

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 22:26

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 17:53:
Ik zou zowiezo een 1GB dimm er bij doen. Kost nu erg weinig, herstel je dual channel en heb je iets meer geheugen(32bit limitatie).
2x 1GB + 2x 512MB is perfect dual channel.

• Zyppora
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05 09:08

Zyppora

155/50 Warlock

Arachnan schreef op woensdag 09 april 2008 @ 17:47:
[...]

Dit fenomeen zul je in elke setup/spel houden, en het heet 'lag' ;) Ik speel zelf een MMO die grafisch vergelijkbaar is met WoW op een Athlon 64 X2 3800+ (2GB DDR2, X1950 Pro, 1920x1200, Vista Ultimate) en dat gaat als een trein, behalve dus in de town areas, waar veel interactie is met andere characters.

Kijk eerst eens wat je CPU en geheugen doen als je de PC niets laat doen. Draaien er zware achtergrond applicaties? Hoe is de performance als je een spel in single-player mode speelt? De bottleneck bij veel MMOs is de internet connectie. Als je performance ook in de 'lege' gebieden in het spel om te huilen is, en andere online applicaties werken wel gewoon snel, dan kun je je rig verdenken.

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Je systeem lijkt redelijk in evenwicht. Als je een performance boost in spellen wilt zien kan je in dat geval meestal beter de videokaart updaten. Natuurlijk draaien spellen soepeler met een betere processor, maar de vooruitgang met een betere videokaart zal groter zijn.

Wat Reinman voorstelde lijkt mij het beste, een update voor zowel je processor als je videokaart. Een HD3850 is al gauw 2x zo snel als jouw kaart en is voor rond de 100 euro verkrijgbaar.
Arachnan schreef op woensdag 09 april 2008 @ 18:49:
Ik heb Crysis en Bioshock ook even opgestart en die zijn echt net te doen op de laagste instellingen :/
Crysis met een 7600GT? Dat je het aandurft... _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Depep op 10-04-2008 12:59 ]

specs

Verwijderd

DevilsProphet schreef op woensdag 09 april 2008 @ 19:27:
[...]
2x 1GB + 2x 512MB is perfect dual channel.
Ja dat klopt, maar dat heeft hij niet, hij draait 3x 1gb. Beter lezen...
Arachnan schreef op woensdag 09 april 2008 @ 18:42:
[...]

Ik heb niet heel erg veel verstand van geheugen, dus hoe kan ik mijn dual channel herstellen? Door mijn DDR2 800 cl5 eruit te halen?

Erg bedankt voor de link van grafische kaarten, die komt zeker van pas :)
Jah, dan is je dualchannel weer hersteld, maar mis je 1gb geheugen...

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 13:18:
Ja dat klopt, maar dat heeft hij niet, hij draait 3x 1gb. Beter lezen...
Excuses, had niet gezien dat hij het vermeld had.

• Arachnan
Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 13:18:
Jah, dan is je dualchannel weer hersteld, maar mis je 1gb geheugen...
Is dit aan te raden voor een game pc? Ik doe geen zware applicaties.

Ik vroeg me ook af of het beter is om een tray CPU te halen en er een Zalman fan op te zetten om te overclocken of gewoon een boxed CPU. Heb namelijk gelezen dat de AMD Athlon 64 x2 6000+ nogal heet wordt.

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Je kan een laag geklokte 65nm Athlon64 X2 kopen, bv een 4000+ of een 4400+ en die dan overclocken naar 6000+ snelheden of meer. Bijna gegarandeerd succes en het is goedkoper. Je zal mogelijks wel een straffere koeler moeten gebruiken, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

• Arachnan
DevilsProphet schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 14:34:
Je kan een laag geklokte 65nm Athlon64 X2 kopen, bv een 4000+ of een 4400+ en die dan overclocken naar 6000+ snelheden of meer. Bijna gegarandeerd succes en het is goedkoper. Je zal mogelijks wel een straffere koeler moeten gebruiken, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Ik ben van plan om iets meer geld uit te geven voor een betere processor.
Ik ga hoogstwaarschijnlijk een AMD Athlon 64 X2 6000+ (AM2, 2x3GHz, 2 x 1MB, 400MHz Bus, 125W, Tray) halen en er een Arctic Cooling Freezer 64 Pro Low Profile (Socket 754, 939, 940, AM2) op te doen.

Hiermee zou ik hem nog iets kunnen overclocken toch? :)

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Je moet daarbij wel weten dat de oude 90nm waarop de 6000+ gebaseerd is warmer kan worden en meer verbruikt. Hoe een overclockte brisbane (65nm) zich daarmee verhoudt weet ik echter niet. Ook denk ik niet dat je die 6000+ veel hoger kan clocken dan een goedkope brisbane. Allen stranden iets voorbij de 3GHz.

Infeite doe je wat je niet laten kan, maar ik zou voor het goedkoopste gaan. ;)

• Arachnan
DevilsProphet schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 16:35:
Je moet daarbij wel weten dat de oude 90nm waarop de 6000+ gebaseerd is warmer kan worden en meer verbruikt. Hoe een overclockte brisbane (65nm) zich daarmee verhoudt weet ik echter niet. Ook denk ik niet dat je die 6000+ veel hoger kan clocken dan een goedkope brisbane. Allen stranden iets voorbij de 3GHz.

Infeite doe je wat je niet laten kan, maar ik zou voor het goedkoopste gaan. ;)
Aangezien ik zelf een student ben ga ik natuurlijk voor de goedkoopste optie :P maar aangezien ik nog nooit iets heb overclocked weet ik niet hoe goed bijvoorbeeld een overclockte 4000+ of 4400+ is in verhouding tot een normale 6000+ boxed :?

Verwijderd

Zelf heb ik een AMD 3800+ venice en ik heb toch echt XP 64-bit nodig willen games goed lopen op mijn X1950XT. Dus van het vakantiegeld gaat er het een en ander veranderen dit jaar :Y

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 17:00:
Zelf heb ik een AMD 3800+ venice en ik heb toch echt XP 64-bit nodig willen games goed lopen op mijn X1950XT. Dus van het vakantiegeld gaat er het een en ander veranderen dit jaar :Y
Dat is zeer dubieus en zegt misschien meer over de XP 32-bit, die je voorheen had. Aangezien er maar twee verschillen zijn: de code/drivers en de adresserings-ruimte. De grotere adresseringsruimte gaat niet helpen om games sneller te laten lopen. En wat betreft de code: Misschien een iets betere driver te pakken dan toen je XP 32-bit draaide. :?

• Arachnan
Ik wil iedereen even bedanken voor zijn/haar hulp, ik heb net een

AMD Athlon 64 X2 6000+ ( AM2x 2x3GHz, 2x 1 MB, 400 MHz Bus, 125W, Boxed) CPU en
PEAK Ati Radeon HD3870 512MB DDR4 (512MB, DDR4, PCI-E, DVI, D-sub, TV-out) besteld.

:D

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Arachnan schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 19:08:

PEAK Ati Radeon HD3870 512MB DDR4 (512MB, DDR4, PCI-E, DVI, D-sub, TV-out) besteld.

Met een beetje geluk en goeie koeling krijg je die Windsor (90nm, core soort waarop die 6000+ gebaseerd is) tegen de 3,5GHz. ;)

Je moet er dan natuurlijk wat tijd en opzoekingswerk voor over hebben.

Als je een F3 stepping hebt, dan maak je het meeste kans denk ik. Meer informatie over het overclocken van Athlon64 dualcores op xtremesystems.org forum.

[ Voor 12% gewijzigd door RuddyMysterious op 11-04-2008 21:56 ]

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 15:25
Arachnan schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 19:08:

Okay, als je het dan niet merkt weet ik het ook niet meer ;)
Eventjes vermelden nog: ik denk dat je 7600GT de schuldige was, maar dat zal nu wel verholpen worden. En dat CPU'tje is goud waar (gebruik 'm namelijk ook al een jaar ;) )
Pagina: 1