Foutje in "Apple krijgt patent op magnetische voedingsplug"

Pagina: 1
Acties:

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
In de laatste alinea wordt gesteld dat de voedingsconnector van de Macbook Air kleiner is:
De Macbook Air is vanwege zijn design voorzien van een kleinere connector.
Dat is niet correct, de connector is precies even groot. Maar omdat vanwege het ontwerp van de Macbook Air de aansluiting onder een hoek zit, heeft de stekker ook zo'n hoek i.t.t. die van de Macbook en Macbook Pro die gewoon recht is.

Afbeeldingslocatie: http://www.blogsmithmedia.com/www.engadget.com/media/2008/01/macbook-air-rev2-sm2-05.jpg

Als je de Macbook Air op de rand van de tafel zet, dan kun je ook gewoon een Macbook of Macbook Pro adapter aansluiten :).

[ Voor 6% gewijzigd door Hoedje op 09-04-2008 14:45 . Reden: Beter plaatje ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

*getwiekt heeft* :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Ik ga er vanuit dat het hier wel kan, of het fout is niet echt, maar discutabel is het zeker. In het artikel over de Mag-save wekt bij mij erg de suggestie dat dit al gebruikt wordt in de Apple. Dit is echter niet het geval. Het patent beschrijft namelijk hoe er doormiddel van een elektromagneet in de plug selectief kan worden aangetrokken of niet. Hoe dan ook dit wordt nog niet gebruikt in de huidige MacBook's (pro/air).

Zoals ik al zij het artikel is niet per definitie fout, Maar wekt wel een verwarring op. Zou hier misschien nog wat aan gedaan kunnen worden?

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

* Rataplan gaat de auteur van nieuws: Apple krijgt patent op magnetische voedingsplug eens aan zijn jasje trekken :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het enige dat ik uit het patent kan halen wat enigszins in de buurt komt van wat jij bedoeld, zijn:
  • 4. The apparatus of claim 1, further comprising a switch element coupled to the electromagnet to control energization of the electromagnet.
  • 25. The electronic device of claim 14, further comprising a proximity sensor coupled to the electromagnet to control energization of the electromagnet.
Claim 4 beschrijft dat elektrische stroom door de magnetische connector gaat als deze in de laptop wordt geplugd. In claim 25 staat een nabijheidssensor beschreven dat niks anders is dan een omschrijving van de magneet in de plug en de magneet in bijvoorbeeld een laptop, waardoor een elektrische stroom gaat die gaat lopen als beide magneten tot elkaar aangetrokken zijn.

Voor de rest kan ik in het patent niet vinden wat jij bedoeld, dus ik ben benieuwd waar jij dat hebt gelezen :).

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Het gaat om deze claim:

"11. The apparatus of claim 9, wherein in response to the detected condition, the detector causes the electromagnet to be energized with a reverse polarity."

Maar dat is niet helemaal mijn punt, maar dat dit patent zeker niet gebruikt is in de huidige Mag-save plug

edit: en claim 28 is hier ook van toepassing

"28. The electronic device of claim 26, wherein in response to the detected condition, the detector causes the electromagnet to be energized with a reverse polarity."

Edit2: Het is wat verwarrend, maar het gaat in het berichte patent echt om het elektro magnetische deel (staat ver meld in de "FIELD OF THE DISCLOSURE"). Al het andere wat over de permanente magneten gaat is een bijna copy past uit dit patent wat een paar manden eerder is vrij gegeven en sterk verwoven is met het patent waar het artikel over gaat ("This application is filed concurrently with U.S. patent application having application Ser. No. 11/235,875, entitled "Magnetic Connector for Electronic Device," which is incorporated herein by reference in its entirety."). Ik moet toegeven het is allemaal een beetje vaag. :)

[ Voor 78% gewijzigd door teun-v op 10-04-2008 14:13 ]

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
teun-v schreef op donderdag 10 april 2008 @ 10:09:
Het gaat om deze claim:

"11. The apparatus of claim 9, wherein in response to the detected condition, the detector causes the electromagnet to be energized with a reverse polarity."
Die kan ik uitleggen: de MagSafe kan op twee manieren in de plug van de laptop worden gestoken: dat ding heeft een symmetrisch design en kan dus op twee manieren aangesloten worden, waardoor de polen van de plug omgewisseld moeten kunnen worden. Maar dan is het nog maar de vraag of dat überhaupt nodig is, gezien de aansluiting in het elektronisch apparaat maar één pool hoeft te bevatten, waardoor de plug de andere pool moet zijn. Hoe dan ook, ik heb het idee dat die passage in het patent is opgenomen om het vinding van Apple verder uit te werken en te beschermen. Dat geldt dan ook meteen voor claim 28 :).

Ik haal er niet direct uit dat een plug selectief kan worden aangetrokken, wat mij overigens bij het gebruik ervan ook vreemd is. Je wilt namelijk niet hebben dat een elektronisch apparaat (een laptop bijvoorbeeld) de plug zowat uitspuugt als de accu is opgeladen :P.

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Wou zo het ik het die claim's helemaal niet gelezen :P toch wel grappig dat het allemaal zo lekker dubbelzinnig is. Ik ben tot mijn conclusie eigenlijk gekomen door de verklaring die er over geschreven wordt:
Referring to FIG. 18, an embodiment of a magnetic connector 600 according to certain teachings of the present disclosure is illustrated having an electromagnet 606 and control circuitry 670. In one embodiment, the control circuitry 670 includes a switch element, which receives a control signal from the internal electronics 632 of the device 630. When the battery of the electronic device 630 is fully charged, the internal electronics 632 sends a control signal to the control circuitry 670 via the signal path formed by contacts 604 and 624. Moreover, when the internal electronics 632 detects a fault, it can send a control signal to the control circuitry 670.
Wat voor mijn gevolg op 11 en 28 te betrekken is. De alinea er boven voor het ompolariseren van de elektromagneet en er onder voor het er af vallen van de plug bij en batterij vol signaal.

De Alinea's die er boven en onder staan zijn dan weer te betrekken de claim's 10, 12, 27 en 29 van daar dat ik het op een andere manier lees:) De verklaring die ik gequote heb staat is de 9e alinea van onderen. Overigens wordt er ook nog gerept over een security system en zelf iets wat prima te gebruiken is als een vendor lockin :)

[ Voor 9% gewijzigd door teun-v op 10-04-2008 18:45 ]

Pagina: 1