[8800xx] Wat is de zin en onzin van een OC editie?

Pagina: 1
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:13

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Zoals een echte tweaker betaamt was ik zelf aan het uitzoeken welke videokaart ik in mijn nieuwe systeem wil gaan zetten. ;)

Hierdoor kwam ik al gauw op de 8800 serie uit. Binnen deze serie is de rangorde duidelijk.
De Ultra is het snelst maar qua prijs/kwaliteit geen goed keuze. De overige typen verschillen niet heel veel in prijs. De GT is licht goedkoper maar ook meteen een stuk trager dan de GTS en GTX.
Voor steeds een beetje meer geld wordt de kaart een beetje sneller. Simpel gezegd: "Hoeveel heb je er voor over?"

So far so good, toen viel mijn oog op de OC edities (bijvoorbeeld van MSI). Voor zover ik weet is dat niets anders dan een standaard 'overgeclockte' versie met eventueel een andere koeler.
Nu kan een tweaker zelf ook wel overclocken (behalve ik, maar dat kan ik leren :+) dus zag ik het nut niet, behalve dan de garantie en het gemak.

Vreemd vind ik het dan dat de OC edities flink lager geprijsd zijn dan de standaard edities.
Nu kan dat uiteraard een vraag en aanbod principe zijn maar toch krijg ik dan argwaan. Is er misschien iets van mindere kwaliteit bij die OC edities? Moeten ze er vanaf?
Ik heb wel gelezen dat de GTS alleen maar standaard verkocht mag worden van Nvidia maar de voorraden zijn er nog.

Zelf zou ik bij de standaard edities voor de GTX gekozen hebben, puur vanwege de hogere bandbreedte en omdat hij toch meestal de snelste is.
Nu is er dan de GT OC welke bijna net zo snel is op de 'normale' resoluties. Dit zou dan qua prijs/kwaliteit verhouding een veel beter keuze zijn.
Ware het niet dat ik nu ook een GTX OC versie heb gezien die dan waarschijnlijk nóg weer een beter keuze is. Duidelijke informatie kan ik er niet over vinden.

Nu schoot mij nog een andere optie te binnen:
De 9800 serie is nu namelijk ook uitgekomen. En is eigenlijk gewoon de 92-core versie van de 8800 serie (net als GTS 512). De prijs van een 9800GTX is praktisch hetzelfde als een 8800GTX.
Dus dan is een 9800GTX natuurlijk een beter keuze met het verbruik en de opties in ogenschouw. Het gemis van de 256MB boeit nog lang niet.
Zou het kunnen dat bijvoorbeeld MSI zijn 8800 serie gauw in OC versie uitbrengt als verkoopstunt om van de voorraad af te komen?
De standaard 8800 edities zijn nu namelijk qua prijs/kwaliteit ten opzichte van de 9800 serie absoluut niet gunstig meer. Zeker omdat de 9800 waarschijnlijk makkelijker koel te houden is en dus nog beter geclocked kan worden (spreekt de n00b).

Ik vind het verdomd lastig om hier een duidelijk beeld in te vormen en informatie is moeilijk te vinden.
Hebben jullie hierover nog ideeën en/of input? Ik ben benieuwd wat de adder van de OC versies is. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:23
Nou ik heb al sinds vorig jaar een MSI 8800GTX OC van MSI, dus dit nu niet echt iets nieuws, MSI verkocht toen standaard alleen OC versie.

[ Voor 20% gewijzigd door Chef_v_leeuwen op 09-04-2008 14:58 ]

* PSN=Chef_NL** *

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-05 10:22
Gonadan schreef op woensdag 09 april 2008 @ 13:04:

Ik vind het verdomd lastig om hier een duidelijk beeld in te vormen en informatie is moeilijk te vinden.
Hebben jullie hierover nog ideeën en/of input? Ik ben benieuwd wat de adder van de OC versies is. :)
Adder? Geen. Echter hiermee heb je een kaart welk standaard sneller loopt dan het "referentiemodel", met behoud van garantie.
Klok je over bij een standaard kaart en kaart gaat stuk. Dan zou het kunnen dat ze er achter kunnen komen bij reparatie en je garantie vervalt.

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:40
Chef_v_leeuwen schreef op woensdag 09 april 2008 @ 14:58:
Nou ik heb al sinds vorig jaar een MSI 8800GTX OC van MSI, dus dit nu niet echt iets nieuws, MSI verkocht toen standaard alleen OC versie.
Precies die heb ik ook 2x , en rede die zo snel mogelijk de deur uit gedaan worden is omdat ze vervangen zijn door 9800GTX ( een uitgemolken 8800gt als 9800gtx ) ;)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:25
Het enigste verschil tussen een OC en een non-OC is dat je bij de OC hogere kloks hebt MET behoud van garantie. Non-OC heeft dat niet, maar elk zelfrespecterende tweakert kan met een non-OC kaart een OC kaart inhalen :)

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 11:44
Ik zou er niet extra geld aan uitgeven, maar als de OC versie goedkoper is, zoals bij MSI vaak het geval is, is het alleen maar handig.

En inderdaad met een beetje tweaking ga je zo over de OC-kaartjes heen. De nieuwe 9800GTX OC kaarten lopen op vrij conservatieve kloks bv, geheugen gaat meestal met gemak 100MHz verder. Core kan eigenlijk altijd ook nog wel iets verder.
Pagina: 1