• td22
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-05-2024
Ik heb sinds gister wat nieuwe hardware voor een extra pc'tje binnen gekregen. Namelijk hetvolgende:

Asus P5B moederbord
Intel core 2 duo e4500
2 keer 1024 mb kingston ddr2 533mhz
behuizing qf50e aopen
standaard voeding die hierbij hoort (over het algemeen ruim voldoende om de pc te laten werken)

Verder heb ik een aantal onderdelen van een andere pc gerecycled:

WD 250GB Sata schijf
Ati rx300 videokaart pci-e
DVD Brander 16×

Ik heb het boeltje in elkaar geknutselt maar de PC werkt niet goed. Als ik de pc opstart krijg ik geen POST te zien. Ook krijg ik dus niet het Asus logo etc wat je normaal aan het begin krijgt te zien maar naar verloop van tijd komt er wel een scherm dat ie de dvd brander heeft gevonden, met de mededeling: knop indrukken om door te gaan. Hierna blijft het scherm helemaal op zwart. De computer blijft echter wel gewoon draaien en maakt geen vreemde geluiden of piepjes o.i.d.

De bedoeling is dus om in de windows xp setup te komen maar dit werkt dus niet. Ook probeer ik in de bios te komen door na de bekende piep (normaal!) tijdens het opstarten op DEL te drukken maar ook daar wordt niet op gereageerd terwijl ALT+F2 wel werkte (om de bios te updaten).

Eerst dacht ik dat het aan de bios zou liggen. Dus die heb ik geupdate naar de nieuwste versie (zojuist gedownload). Dit heeft niets geholpen.

Hierna ben ik de "2e hands" hardware gaan proberen te vervangen, ik heb dus een andere dvd speler geprobeerd, andere videokaart geprobeerd maar ook dit mocht niet baten. Ook heb ik de harde schijf in een andere pc gehangen, maar dit werkte ook gewoon naar behoren dus ook die is niet kapot.

Uiteraard heb ik op google gezocht naar problemen met de asus p5b en de intel e4500 maar heb niets kunnen vinden.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen...

[ Voor 18% gewijzigd door td22 op 09-04-2008 12:40 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door om het probleem te achterhalen.

• td22
Terw_Dan schreef op woensdag 09 april 2008 @ 12:34:
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door om het probleem te achterhalen.
heb het doorgenomen maar kan dus een heleboel dingen niet testen omdat ik, zoals gezegd, niet in de bios kan komen... heb dus uiteraard niet overclockt ofzo...

het enige wat ik nog niet heb getest is ander (minder (en minder snel) geheugen proberen) dat zal ik dus nu alsnog even doen

edit 12.50: werkt ook niet (zoals verwacht eigenlijk)

[ Voor 5% gewijzigd door td22 op 09-04-2008 12:50 ]

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 16:59
Wat je kan doen: eerst alles eruit trekken. alleen mobo mem cpu en vid. Verder niets. Kan je dan al meer?

BIOS resetten? Via CMOS clear jumpertje, of even batterij eruit halen en dan even paar minuutjes uitzetten

• td22
orange.x schreef op woensdag 09 april 2008 @ 12:51:
Wat je kan doen: eerst alles eruit trekken. alleen mobo mem cpu en vid. Verder niets. Kan je dan al meer?

BIOS resetten? Via CMOS clear jumpertje, of even batterij eruit halen en dan even paar minuutjes uitzetten
als ik alles los gekoppeld heb (muv mobo, proc, mem, voeding, vga) doet ie eigenlijk hetzelfde als ik in het eerste bericht beschreef alleen dan zegt ie none drives detected ipv dvd brander gevonden. Ook staat er dan press any key gewoon weer en is het resultaat een zwart scherm.

ook het resetten van de bios mag helaas geen resultaat opleveren :'(

[ Voor 16% gewijzigd door td22 op 09-04-2008 13:14 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
No flame intended, maar weet je zeker dat alles goed zit aangesloten? Probeer dat nogmaals eens na te lopen anders.

• td22
Alex3305 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 14:08:
No flame intended, maar weet je zeker dat alles goed zit aangesloten? Probeer dat nogmaals eens na te lopen anders.
ja, ik heb de pc niet één keer in mekaar gezet maar zelfs 2 omdat ik dus het probleem al niet kon vinden

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

td22 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 12:46:
[...]

heb het doorgenomen maar kan dus een heleboel dingen niet testen omdat ik, zoals gezegd, niet in de bios kan komen... heb dus uiteraard niet overclockt ofzo...

het enige wat ik nog niet heb getest is ander (minder (en minder snel) geheugen proberen) dat zal ik dus nu alsnog even doen

edit 12.50: werkt ook niet (zoals verwacht eigenlijk)
Maar vervang dan eens onderdeel voor onderdeel dan kom je vanzelf hetgene tegen dat de problemen veroorzaakt.

• td22
Terw_Dan schreef op woensdag 09 april 2008 @ 16:56:
[...]

Maar vervang dan eens onderdeel voor onderdeel dan kom je vanzelf hetgene tegen dat de problemen veroorzaakt.
ja gedaan inmiddels, maar dat wijs op het moederbord of processor. maar ik kan me toch haast niet voorstellen dat 1 van die 2 kapot is... maar ik kan dus niet de moederbord en processor apart testen aangezien ik daar geen "reserve" van heb in huis

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

td22 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 17:04:
[...]

ja gedaan inmiddels, maar dat wijs op het moederbord of processor. maar ik kan me toch haast niet voorstellen dat 1 van die 2 kapot is... maar ik kan dus niet de moederbord en processor apart testen aangezien ik daar geen "reserve" van heb in huis
Leen er dan eentje van iemand. Waarom zou een mobo bijv niet kapot kunnen gaan?

• td22
ben inmiddels zover dat ik inderdaad een processor geleend heb die het in een andere computer prima doet, en ook geschikt zou moeten zijn voor de Asus P5B, maar het probleem blijft hetzelfde, nog altijd geen oplossing.

En natuurlijk kan een moederbord kapot zijn, maar voor mijn gevoel is het gewoon raar dat hij het nog wel doet tot op zekere hoogte dan zeg maar......dat geeft mij gewoon de indruk dat het moederbord goed is ook al weet ik dat dat misschien geen goeie gedachte is , zeker nu het er op begint te lijken dat dat het enige overgebleven onderdeel is wat ik nog niet heb vervangen voor een ander mobo.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

td22 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 18:53:
ben inmiddels zover dat ik inderdaad een processor geleend heb die het in een andere computer prima doet, en ook geschikt zou moeten zijn voor de Asus P5B, maar het probleem blijft hetzelfde, nog altijd geen oplossing.
Dan is je mobo gewoon stuk
En natuurlijk kan een moederbord kapot zijn, maar voor mijn gevoel is het gewoon raar dat hij het nog wel doet tot op zekere hoogte dan zeg maar......dat geeft mij gewoon de indruk dat het moederbord goed is ook al weet ik dat dat misschien geen goeie gedachte is , zeker nu het er op begint te lijken dat dat het enige overgebleven onderdeel is wat ik nog niet heb vervangen voor een ander mobo.
Een eigenschap van Asus borden is nu eenmaal dat ze spontaan stuk gaan om onverklaarbare redenen. Hoe ze het voor elkaar krijgen weet ik niet. Van alle borden die ik hier heb is het bij de meeste vrij duidelijk dat ze dood zijn, van Asus borden is dat stukken minder, die dingen gaan ontzettend moeilijk doen en het is niet echt te achterhalen waar het fout gaat meestal. Maar bruikbaar zijn ze enkel nog als behang.

• td22
Terw_Dan schreef op woensdag 09 april 2008 @ 19:06:
[...]

Dan is je mobo gewoon stuk

[...]

Een eigenschap van Asus borden is nu eenmaal dat ze spontaan stuk gaan om onverklaarbare redenen. Hoe ze het voor elkaar krijgen weet ik niet. Van alle borden die ik hier heb is het bij de meeste vrij duidelijk dat ze dood zijn, van Asus borden is dat stukken minder, die dingen gaan ontzettend moeilijk doen en het is niet echt te achterhalen waar het fout gaat meestal. Maar bruikbaar zijn ze enkel nog als behang.
naja als behang ook niet echt, want heb geen behanglijm kunnen vinden die dit moederbord houdt.... :)
Pagina: 1