• tjibbedehaan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-07-2025
Beste tweakers,

Ik heb hier een hele oude laptop:
Compaq Armada 1530
Intel pentium MMX
32MB ram
Windows 98

Een vriendin vroeg me of ik deze laptop weer wat sneller kon krijgen omdat hij vroeger wel snel was :P.
Ze wil deze computer alleen voor internet gaan gebruiken.

Nou het probleem.
Deze laptop heeft geen CD-rom alleen maar een diskette drive. Verder ook geen Usb o.i.d. |:(
Hoe kan ik windows 98 of een ander os, bijv Damn small linux nu instaleren.

m.v.g

Tjibbe

Tjibba

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57

Cyphax

Moderator LNX
Je kunt met bootdiskettes werken. Is wel wat uitleg over te vinden: http://damnsmalllinux.org/install_from_floppy.html
Dat gaat dus over DSL.

Saved by the buoyancy of citrus

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:30
Ik heb een 1592DT met interne cdrom speler en verwisselbare floppydrive. Ik heb ook wel is verwisselbare cdspelers gezien voor deze serie die op de plek van de floppy/accu passen. Wellicht 2e hands nog wel wat van te vinden?

Verder heeft de 1592 een cardbus slot. Misschien de 1530 ook en zou je dus een netwerk install kunnen doen.

Misschien is het snelste een 2,5 inch converter scoren voor de harddisk en via een andere comp de installatiedata naar het diskje te kopieren.

Check ook de Compaq documentatie is: http://h20000.www2.hp.com...321957&prodSeriesId=96219

edit:
dit beestje is ws nog wel te upgraden tot 96 mb ram :7

Je hebt alleen ook nog een cardbus netwerkkaartje nodig dan natuurlijk. Uit ervaring weet ik dat de 3com Etherlink 589 serie prima werkt onder Windows 98.

[ Voor 14% gewijzigd door marccom op 09-04-2008 11:26 ]

Whoop!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:56
Opstarten met deze bootdisk en daarna de bestanden van de Windows 98 cdrom kopieren naar de laptop via het netwerk. Daarna kun je setup.exe runnen op de laptop.

• tjibbedehaan
Er zit een wireless lan kaart in. moet het hiermee lukken?

Tjibba

• tjibbedehaan
sh4dow schreef op woensdag 09 april 2008 @ 11:23:
Opstarten met deze bootdisk en daarna de bestanden van de Windows 98 cdrom kopieren naar de laptop via het netwerk. Daarna kun je setup.exe runnen op de laptop.
Als ik de install bestanden van windows 98 (of DSL?) op de hdd zet. Hoe kan ik de instalatie dan starten?

Tjibba

• tjibbedehaan
Ik download nou een iso van DSL op de laptop. Als ik deze iso straks uitpak, moet ik deze dan op een nieuwe partitie uitpakken?.
Moet ik hierna via Dos de instalatie starten? tenminste als het mogelijk is :P

Edit:
Ik zie nu ook dat er op de C schijf een instalatiemap van windows98 staat. Ik kan via windows 98 de setup dus wel starten :P

aangezien de schijf tijdens het instaleren van windows geformateerd gaat worden, zou ik dus een nieuwe partitie moeten maken en daarop de instalatie map moeten plaatsen?

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

[ Voor 95% gewijzigd door tjibbedehaan op 09-04-2008 15:39 ]

Tjibba

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:12
tjibbedehaan schreef op woensdag 09 april 2008 @ 15:05:
[...]

Als ik de install bestanden van windows 98 (of DSL?) op de hdd zet. Hoe kan ik de instalatie dan starten?
Via een floppy de setup.exe van Windows aanroepen :)

• tjibbedehaan
Is het veel werk om een nieuwe partitie te maken ( moet dit via Partition Magic?) Of kan ik alle bestanden van de C schijf wissen behalve de map waar de instalatie bestanden van windows98 op staan:P.
Dat gaat een stuk sneller, maar of het werkt is een 2de.
Kan ik via de opstart diskette, met deze cmd: C:\win98\setup.exe de setup starten? en dan geen format .

Tjibba

• tjibbedehaan
Een nieuwe partitie maken lukt dus niet :/
Partition magic geeft een error

Heb DSL draaien maar heb volgens mij maar 256 kleuren.

[ Voor 27% gewijzigd door tjibbedehaan op 09-04-2008 21:25 ]

Tjibba

Pagina: 1