PHP en AIR

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureDevotion
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 10:05

PureDevotion

toch maar is ff aangemeld...

Topicstarter
Ik heb Adobe AIR ontdekt, en dat staat me heel erg aan,
alleen hoe gebruik ik Adobe AIR met PHP?

ik heb via Google allerlei tutorials gevonden voor AIR met Flex, of AIR met AJAX, maar hoewel ik AJAX gebruik is dat zeker niet de hoofdtaal.

Voor Flex moe ik weer een nieuwe taal leren, en aangezien ik me erg goed voel met PHP houd ik het daar graag bij.

Overigens is het geen probleem als PHP op een externe server draait, of lokaal op het station.
Tevens draai ik in principe MySQL, maar aangezien SQLight standaard in AIR zit ingebouwd is het geen probleem om daar naar over te gaan...

Kan iemand me helpen aan ee tutorial, of een ander antwoord?

||P4 2,6ghz-1792MB-Aquos LCDTV|| ++Canon20D+Tamron 28-75++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

AJAX is geen taal, AJAX is een combinatie van serverside en clientside code om zaken af te handelen zonder je browser de pagina te laten verversen. Het serverside deel van de site kan best in PHP geschreven zijn. Wat is dan het probleem dat je verder hebt met het gebruiken van AIR? Alles wat je nodig hebt zou op de Adobe site moeten staan.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Startups
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09-2022
Aan wat voor webapplicatie zit je te denken? Want je hoeft niet perse AIR te gebruiken.

Verder zoals -NME-, aangeeft is ajax geen taal oid, maar een gehypte naam voor data opvragen via javascript, liefst in xml formaat.

Dus wanneer je iets preciezer aangeeft wat je wilt maken of bereiken kan ik je misschien helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureDevotion

PureDevotion

Topicstarter
Heb nog even wat doorgelezen, maar volgens mij scat ik AIR inderdaad verkeerd in.

wat ik wil is een web applicatie, die je ook als desktop kan gebruiken. zeg maar een soort kalender, die je zowel lokaal als op het internet draait.
Hierbij heb je dan de functie om sommige dingen alleen lokaal op te slaan (privacy gevoelige info etc.), en sommige dingen ook op het WWW.
dit betekent dus dat er lokaal een database moet draaien (kan dus een simpele zijn, want echt spannende dingen worden er toch nog op uitgevoerd) en php om alle sites duidelijk te laten zien.

Daarnaast moet de site dus kunnen communiceren met de webserver, waar iets van MySQL/PgSQL draait, met apache.

Ik dacht in eerste instantie dat AIR hier erg makkelijk voor is, aangezien je gewoon je webapp maakt, en die vervolgens met 5 regels CLI-code omzet naar een volwaardige desktop applicatie.
Echter moet ik de applicatie schrijven in PHP (wat dat is de enige taal waarin ik het kan), en ik heb nog niet gezien hoe dat dan in zijn werk gaat.
Dus daar wil ik eigenlijk een beetje uitleg over.

overigens weet ik dat AJAX een buzzwoord is voor javascript & xml, en de manier hoe deze communiceren met de server.

Thijs

ps. Zit me nu net te bedenken, ik kan natuurlijk gewoon ff lokaal php en apache installen, en ff een <?php phpinfo(); ?> paginaatje maken, en kijken of AIR dit pakt, en wat het resultaat dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Het lijkt me dat je beter eerst een keuze kunt maken tussen een database, of dat nu SQLlite, MySQL of pgSQL is, is aan jou.

Je zegt dat je een applicatie wilt maken die zowel op desktop als in de browser draait. Ik neem aan dat die desktopapplicatie niet persé offline hoeft te draaien ? Dan kun je dus gebruik maken van dezelfde database als dat je website gebruikt, dan hou je alles centraal en hoef je alleen onderscheid te maken tussen de webapplicatie en de desktopapplicatie, als je dat wilt.

Vervolgens bouw je de website met de technieken je die al beheerst, PHP, JS, HTML etc. Daarna kun je dan een desktopapplicatie bouwen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van AJAX wat je laat communiceren met PHP. Je PHP script (wat online staat) handelt vervolgens het databasegebeuren af.

Lijkt mij de meest handige oplossing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Ik denk dat je het idee van AIR nog niet helemaal doorhebt

Een AIR applicatie ontwikkel je in Flex. Alleen is Flex de online variant, en kun je deze exporteren naar een desktopapplicatie (executable) waarna hij "air" wordt genoemt. Flex kun je zien als een variant van Flash, alleen in plaats van animaties staan applicaties centraal.

Een Flex applicatie, en dus een Air applicatie, ontwikkel je in Actionscript3 en de Flex-IDE.
Vanuit je Flex/Air applicatie kun je calls naar een webserver doen om externe gegevens op te halen. In welke taal je die requests afvangt moet je zelf weten, bijvoorbeeld PHP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

frickY schreef op woensdag 09 april 2008 @ 14:17:

Een AIR applicatie ontwikkel je in Flex. Alleen is Flex de online variant, en kun je deze exporteren naar een desktopapplicatie (executable) waarna hij "air" wordt genoemt. Flex kun je zien als een variant van Flash, alleen in plaats van animaties staan applicaties centraal.

Een Flex applicatie, en dus een Air applicatie, ontwikkel je in Actionscript3 en de Flex-IDE.
Vanuit je Flex/Air applicatie kun je calls naar een webserver doen om externe gegevens op te halen. In welke taal je die requests afvangt moet je zelf weten, bijvoorbeeld PHP.
Een air applicatie kan je ook gewoon met html + css en javascript ontwikkelen ;)

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureDevotion

PureDevotion

Topicstarter
mcdronkz schreef op woensdag 09 april 2008 @ 13:56:
Het lijkt me dat je beter eerst een keuze kunt maken tussen een database, of dat nu SQLlite, MySQL of pgSQL is, is aan jou.

Je zegt dat je een applicatie wilt maken die zowel op desktop als in de browser draait. Ik neem aan dat die desktopapplicatie niet persé offline hoeft te draaien ? Dan kun je dus gebruik maken van dezelfde database als dat je website gebruikt, dan hou je alles centraal en hoef je alleen onderscheid te maken tussen de webapplicatie en de desktopapplicatie, als je dat wilt.

Vervolgens bouw je de website met de technieken je die al beheerst, PHP, JS, HTML etc. Daarna kun je dan een desktopapplicatie bouwen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van AJAX wat je laat communiceren met PHP. Je PHP script (wat online staat) handelt vervolgens het databasegebeuren af.

Lijkt mij de meest handige oplossing ?
De applicatie moet wel offline kunnen draaien. Ik heb het gevoel dat wat ik met PHP wil onmogelijk is, omdat het een webscripting language is, en geen desktop-taal.

Vraag rest dan welke taal daar dan wek geschikt voor is, dus flexibel database beheer en manipulatie, en flexbilitiet/mobiliteit betreft desktop/internet omgevingen.

Ik gok zo dat ik bij Java/python uit kom... (want C++ is als ik het zo goed begrijp uit alle blogs echt te verouderd)

ps. belangrijkste is dat de desktop met gemak lokale en externe databases kan benaderen, en flexibel is qua platform. Heb zelf heel klein beetje java ervaring, maar dat staat me eigenlijk tegen omdat het erg traag is...

pps.: prism is wel een mooie optie, maar dan moet je nog steeds een webserver en php lokaal draaien. (wat bij embedded apps geen probleem is, maar met propetairy (of hoe heet dat) software notdone is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C++ blijft in mijn ogen een zeer bruikbare taal en zeker niet verouderd. maar voordat ik hier een hele discussie aanwakker over C++, snel terug naar het onderwerp.

ik heb het idee dat of ik, of jij niet helemaal door heeft wat air doet. het is voor zover ik weet een pakket waarmee makkelijk desktop apps geschreven kunnen worden die gebruik maken van het internet. jij wil een desktop app schrijven die dat niet doet. alleen af en toe moet er een synchronisatie draaien.

Ik zou zeggen, pak C# of Java. 2 lekker makkelijke taaltjes. of als je al ervaren bent in C++, doe dat lekker. schrijf daarin je applicatie en maak een synchroniseer optie dat hij of automagisch bij verbinding, of met een knopje gesynchroniseert kan worden.

edit: ik zie nu ook staan dat je een 'mobile' taal zoekt. als je daarmee ook dingen als cross platform bedoelt. laat C# maar zitten ;P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2008 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 07:42:
C++ blijft in mijn ogen een zeer bruikbare taal en zeker niet verouderd. maar voordat ik hier een hele discussie aanwakker over C++, snel terug naar het onderwerp.

ik heb het idee dat of ik, of jij niet helemaal door heeft wat air doet. het is voor zover ik weet een pakket waarmee makkelijk desktop apps geschreven kunnen worden die gebruik maken van het internet. jij wil een desktop app schrijven die dat niet doet. alleen af en toe moet er een synchronisatie draaien.

Ik zou zeggen, pak C# of Java. 2 lekker makkelijke taaltjes. of als je al ervaren bent in C++, doe dat lekker. schrijf daarin je applicatie en maak een synchroniseer optie dat hij of automagisch bij verbinding, of met een knopje gesynchroniseert kan worden.

edit: ik zie nu ook staan dat je een 'mobile' taal zoekt. als je daarmee ook dingen als cross platform bedoelt. laat C# maar zitten ;P
Yep. Air is van Adobe en staat voor "Adobe Integrated Runtime". Met AIR kun je Rich Internet Applications voor je desktop bouwen, die zowel offline als online te gebruiken zijn. Gebruikers moeten de Runtime installeren om de gebouwde RI Application te kunnen gebruiken/draaien. Het zijn eigenlijk webapplicaties die je zonder browser kunt gebruiken.

Je kunt met bestaande kennis van HTML, javascript en AJAX je aardig met AIR overweg.

Vergeet niet dat AIR geen webbrowser is zoals firefox en iexplorer.

Er zit eigenlijk één nadeel aan Adobe AIR gebouwde applicaties. Om ze te gebruiken moet u ze op de harddisk installeren, die daardoor vervuild raakt met allerlei leuke applicaties die u even wilt uitproberen.

(Boek: "Beginning AIR - Building Applications for the Adobe Integrated Runtime" => ISBN: 9780470229040 / 0470229047 )
en ook "Professional AIR" => ISBN: ISBN: 9780470170212 / 0470170212 )

Of het goede boeken zijn weet ik (nog) niet want deze zijn nog niet echt leverbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2008 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

@TS:

Volgens mij begrijp je de volledige impact van AIR nog niet helemaal. Als je even de tijd neemt om je in te lezen in de Javascript API die erbij hoort zul je waarschijnlijk gewoon je complete applicatie in JS kunnen programmeren in combinatie met je favo framework.

http://livedocs.adobe.com/labs/air/1/jslr/

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PureDevotion schreef op woensdag 09 april 2008 @ 13:29:
Heb nog even wat doorgelezen, maar volgens mij scat ik AIR inderdaad verkeerd in.

wat ik wil is een web applicatie, die je ook als desktop kan gebruiken. zeg maar een soort kalender, die je zowel lokaal als op het internet draait.
Hierbij heb je dan de functie om sommige dingen alleen lokaal op te slaan (privacy gevoelige info etc.), en sommige dingen ook op het WWW.
dit betekent dus dat er lokaal een database moet draaien (kan dus een simpele zijn, want echt spannende dingen worden er toch nog op uitgevoerd) en php om alle sites duidelijk te laten zien.

Daarnaast moet de site dus kunnen communiceren met de webserver, waar iets van MySQL/PgSQL draait, met apache.

Ik dacht in eerste instantie dat AIR hier erg makkelijk voor is, aangezien je gewoon je webapp maakt, en die vervolgens met 5 regels CLI-code omzet naar een volwaardige desktop applicatie.
Echter moet ik de applicatie schrijven in PHP (wat dat is de enige taal waarin ik het kan), en ik heb nog niet gezien hoe dat dan in zijn werk gaat.
Dus daar wil ik eigenlijk een beetje uitleg over.

overigens weet ik dat AJAX een buzzwoord is voor javascript & xml, en de manier hoe deze communiceren met de server.

Thijs

ps. Zit me nu net te bedenken, ik kan natuurlijk gewoon ff lokaal php en apache installen, en ff een <?php phpinfo(); ?> paginaatje maken, en kijken of AIR dit pakt, en wat het resultaat dan is.
in air kun je standaard lokaal een sql database aanmaken en gebruiken.
iets als apache heb je dan sowieso niet nodig.
maar zoals anderen ook al zeiden: verdiep je even in de documentatie. daar staat duidelijk uitgelegd wat je er mee kunt en waar het voor bedoeld is.

edit:
daarnaast: heb je al gekeken naar wat Prism kan? Misschien dat dit ook je idee mogelijk maakt, en dat is dan een stuk minder werk lijkt me. http://labs.mozilla.com/2007/10/prism/
Dit dan misschien in combinatie met google gears.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2008 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:50
Pak WPF, dan kan je deployen naar een on-line (XBAP of Silverlight) applicatie of gewoon als normale executable. Zelfde code, zelfde frontend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Het is al een paar keer gezegd, maar volgens mij begrijp je Air niet helemaal. Het idee daarvan is juist om een lokale webapp te kunnen maken die juist NIET afhankelijk is van een webserver (dus bijvoorbeeld PHP).

Je kunt de database (SQLite) via de AIR api aanspreken middels javascript. Of via Actionscript middels Flash (of dat nou gebouwd is in Flex of Flash dev omgeving).

Je zou wel eens naar Mozilla Prism kunnen kijken overigens.

[ Voor 12% gewijzigd door Bosmonster op 16-04-2008 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 23:58

TeeDee

CQB 241

creator1988 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:15:
Pak WPF, dan kan je deployen naar een on-line (XBAP of Silverlight) applicatie of gewoon als normale executable. Zelfde code, zelfde frontend.
Nofi, maar dit is het zelfde als in een in [random] startpost in WOS wordt gezegd:
Ik heb Windows 2003, alleen weet ik niet hoe ik IIS aan de praat krijg?
1e reactie:
Pak linux, is veiliger
Als ik de TS begrijp
en aangezien ik me erg goed voel met PHP houd ik het daar graag bij.
wil hij bij PHP blijven.

Grote kans dat je dat met WPF niet gaat lukken.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:54
Zoals ik AIR begrijp kun je met javascript en xmlhttprequest van een server gegevens halen en weer versturen en daarnaast kan je gewoon met html en css aan de gang.
Je kan dus je webapplicatie niet met 5 regeltjes naar een .air converteren maar je kan wel met bijvoorbeeld prototype of jquery makkelijk(er) ajax-requests doen naar een webserver om zo gegevens uit te wisselen.
Je hoeft dus niet aan de gang met flex of flash om AIR te kunnen gebruiken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frickY schreef op woensdag 09 april 2008 @ 14:17:

Dat klopt niet helemaal. Air kan ook JS draaien, evenals AS3.
Pagina: 1