Toon posts:

Op diverse momenten huge Framedrops

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb sinds een tijdje het volgende probleem...

Ik kan geen enkele game meer een beetje normaal spelen, zelfs bij Fifa 99 krijg ik Framedrops..
Het gaat misschien een minuut goed en dan krijg ik ineens huge framedrops en loopt de game circa 20seconde op 1 a 2 FPS, en daarna doet de game het gewoon weer goed.

Dit blijft zich om de zoveel minuten herhalen en is het gamen dus niet veel aan... :X

Heb dit bij alle games die ik geinstalleerd heb; ( GTA Vice City / GTA San Andreas ) ( Fifa 99 niet meer nee, was om ff te testen :P ).

Ik heb wel de nieuwste ATI drivers ge-installeerd. ( wat wel appart is, is dat mijn videokaart gezien word als een "Radeon X1050 Series" ).

Ik heb gister een format gedaan maar dat mocht ook niet baten. ( je weet maar nooit toch, en ik was wel aan een format toe :X ).

Ik heb dit probleem voorheen nooit gehad dus ik dacht misschien iets in het register of iets verkeerd geinstalleerd of weet ik et wat.. ( vandaar de format ).

Iemand enig idee hoe ik dit op zou kunnen lossen? Misschien dat als ik oudere drivers installeer dat het wel goed functioneerd? aangezien het ook al een best oude kaart is.

Het gaat om een Asus Ati Radeon 9550 ( oud, i know.. ).

Specs:
Windows XP SP2
Intel Celeron 2.4 GHz
1GB DDR
Asus Ati Radeon 9550/SE
2x 40GB HDD

Verwijderd

Probeer de drivers van de 9250 eens, dan krijg je drivers uit 2006, cat 6.11. Ik dacht dat de 9550 se niet compatible was met de echte 9550. Smallere geheugen bus en zo...

Edit: en kijk eens of de fan nog wel draait op de videokaart; kan ook een teken van oververhitting zijn...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2008 23:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 23:23:
Probeer de drivers van de 9250 eens, dan krijg je drivers uit 2006, cat 6.11. Ik dacht dat de 9550 se niet compatible was met de echte 9550. Smallere geheugen bus en zo...

Edit: en kijk eens of de fan nog wel draait op de videokaart; kan ook een teken van oververhitting zijn...
Bedankt voor de tip, maar helaas heeft het niks uitgehaald.

ZIt op het moment met cat 6.12 .

Verwijderd

Heb je ook de 6.11 geprobeerd? volgens ati was dat de laatste met support voor de 9250.
En de fan/koeling? Misschien vol stof? (effe de stofzuiger erop)

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Dit lijkt me niet echt een videokaart of driver probleem, meer een programma dat in de achtergrond draait en eens in de zoveel tijd veel resources gebruikt. Vooral op een systeem dat toch al niet teveel resources beschikbaar heeft zou dit het beschreven effect kunnen veroorzaken.

Kijk eens of er iets in de achtergrond draait wat dit zou kunnen veroorzaken. De indexerings service van windows is een veel genoemde, maar het kan ook een antivirus o.i.d. zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door Depep op 09-04-2008 10:55 ]

specs

Verwijderd

Klinkt als throttling om oververhitting te voorkomen.
(Hij wordt te warm, gaat ff een tijdje langzaam om 'm af te laten koelen, is weer genoeg afgekoeld en kan dus weer harder, ad infinitum)

Installeer eens wat apps om je CPU-temperatuur en GPU-temperatuur in de gaten te houden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 10:57:
Klinkt als throttling om oververhitting te voorkomen.
(Hij wordt te warm, gaat ff een tijdje langzaam om 'm af te laten koelen, is weer genoeg afgekoeld en kan dus weer harder, ad infinitum)

Installeer eens wat apps om je CPU-temperatuur en GPU-temperatuur in de gaten te houden.
Zo gezegd, zo gedaan..

Ik heb dus een app geinstalleerd dat de GPU-Temp zou moeten laten zien.. maar helaas is dit het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://img399.imageshack.us/img399/7177/gpues7.jpg

En ook maar even in Everest gekeken, maar het kan ook niet aan mijn CPU-Temp liggen.. en wederom laat ook Everest mijn GPU-Temp niet zien:

Afbeeldingslocatie: http://img399.imageshack.us/img399/4269/tempspn5.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Depep schreef op woensdag 09 april 2008 @ 10:53:
Dit lijkt me niet echt een videokaart of driver probleem, meer een programma dat in de achtergrond draait en eens in de zoveel tijd veel resources gebruikt. Vooral op een systeem dat toch al niet teveel resources beschikbaar heeft zou dit het beschreven effect kunnen veroorzaken.

Kijk eens of er iets in de achtergrond draait wat dit zou kunnen veroorzaken. De indexerings service van windows is een veel genoemde, maar het kan ook een antivirus o.i.d. zijn.
Wat me wel opvalt, is dat op sommige momenten mijn CPU-Gebruik 100% is .. ( dan schommelt het tussen de 80% en 100% ongeveer en dan even later gaat het terug naar een normale waarde ).

Hier even een screenie van het Taakbeheer van 2 dingen die enorm veel CPU-Gebruik hebben...

Afbeeldingslocatie: http://img406.imageshack.us/img406/4698/cpukm2.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 10:18:
Heb je ook de 6.11 geprobeerd? volgens ati was dat de laatste met support voor de 9250.
En de fan/koeling? Misschien vol stof? (effe de stofzuiger erop)
6.11 Nog niet geprobeerd, maar ik weet eigelijk wel 100% zeker dat ik voorheen wel nieuwere Drivers heb gebruikt en dat de games toen nog wel goed werkte...

Zal straks nog eens de stofzuiger over de fan heen halen..

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 12:12:
Ik heb dus een app geinstalleerd dat de GPU-Temp zou moeten laten zien
Probeer eens aan de koeler te voelen. Als je je hand brandt is ie te heet ;)

specs

• Neiltwo2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-11-2025

Neiltwo2

Neil

ik heb eigenlijk het zelfde probleem.. denk dat het idd iets van een hitte probleem zou kunnen zijn, zal 'm eens goed schoon maken

Neil

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-04 12:04
Ik heb ook exact dit probleem, met een Ati 9600, maar bij mij is de oorzaak (waarschijnlijk) dat ik bolle condensators bij mijn CPU op het mobo heb zitten. Hierdoor loopt de cpu soms ineens heel traag. Ik heb het probleem ook niet opgelost door complete format.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu het volgende gedaan:

Via MSconfig onder het kopje "Services" een aantal dingen uitgevinkt van Fabrikant "Onbekend" waar ik toch niets aan heb, en onder het kopje "Opstarten" een aantal dingen uigevinkt.
Vervolgens een reboot gedaan, ging een klein beetje beter, maar nog steeds afentoe zware Framedrops.

Dat had dus verder niet veel nut..

Nu heb ik "Process Explorer" gedownload, GTA: Vice City opgestart en toen via Process Explorer zette ik de Prioriteit op "High: 13".
Tot nu toe ( na uurtje spelen ) , nog geen Framedrops...

Dus mocht je ook dit probleem hebben; probeer "Process Explorer" eens en zet de prioriteit op "Above Normal: 10" of op "High: 13". Misschien dat dit bij jou ook wel helpt. ;)

Bedankt voor de tips Tweakers.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Dus er zit ergens een proces vast blijkbaar, dus misschien eerst uitzoeken welke services/processen dit euvel veroorzaken?

Verwijderd

Topicstarter
Alex3305 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 21:23:
Dus er zit ergens een proces vast blijkbaar, dus misschien eerst uitzoeken welke services/processen dit euvel veroorzaken?
Ja inderdaad, want elke keer maar met de Prioriteit te spelen is ook niet alles...

Wat ik ook apart vind is dat het CPU-Gebruik afentoe op 100% springt.. en dan in 1 keer weer 15% bijvoorbeeld...

Verwijderd

Wat ik dan wel heel bizar vindt, is dat je een format hebt gedaan, en windows opnieuw geinstalleerd.
En dan weer precies de zelfde problemen terug? Kan eigenlijk niet, behalve als de hardware stuk is.
Of heb je een image terug gezet? Of alle programma's (ik denk dan bv aan virusscanner of zo) weer gelijk geinstalleerd precies zo als het voordien was? Als je een reinstall doet, moet je eigenlijk met een zo kaal mogelijke setup testen....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 23:44:
Wat ik dan wel heel bizar vindt, is dat je een format hebt gedaan, en windows opnieuw geinstalleerd.
En dan weer precies de zelfde problemen terug? Kan eigenlijk niet, behalve als de hardware stuk is.
Of heb je een image terug gezet? Of alle programma's (ik denk dan bv aan virusscanner of zo) weer gelijk geinstalleerd precies zo als het voordien was? Als je een reinstall doet, moet je eigenlijk met een zo kaal mogelijke setup testen....
De problemen zoals 100% CPU-Verbruik heb ik al een hele tijd.

Ik installeer eigelijk altijd gelijk na een verse windows installatie de Virusscanner/Firewall etc. voordat ik Games ga installeren.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Misschien ligt het aan de virusscanner en/of firewall? Kun je misschien testen met KALE windows, alleen de benodigde drivers (WHQL het liefste) en dan een game?

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels een nieuwe PC samengesteld en besteld ( was wel nodig ).

Bedankt voor de hulp Tweakers _O_

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05 15:59
Nou veel plezier met je nieuwe systeem :)
Pagina: 1