RAID0 array verplaatsen naar andere SATA poorten

Pagina: 1
Acties:

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:05
Goed, ik zit met het volgende dillemma. In mijn huidige workstation heb ik een RAID0 array hangen met 2 Samsung Spinpoint T166 320GB schijven. Dit alles loopt allemaal via de onboard ICH9R chipset op mijn moederbord (Asus P5K-E WiFi).

Het probleem waar ik nu regelmatig tegenaan loop is crashes. Ongeveer een keer per maand is het raak: het systeem crasht na enkele uren aangestaan te hebben (vaak idle). Ik krijg een KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR (foutcode 0x0000007A). Via o.a. de KB: 130801 van Microsoft ben ik er achter gekomen dat dit (zoals de naam al wel doet vermoeden) een fout is bij het lezen van de pagefile. De oorzaken die daar genoemd zijn zijn allemaal harddisk gerelateerd (logisch als het om de pagefile gaat).

Ik heb ook een idee waar het aan zal liggen: beide schijven in de array zitten op respectievelijk de eerste en tweede SATA poort op het moederbord. Zo heb ik ze ingeplugd toen ik het systeem assembleerde, en Windows Vista heb geïnstalleerd. Destijds hing er nog een oude ATi X850XT videokaart in, en vanwege lange levertijd van mijn nieuwe GPU heb ik die toen een tijdje gebruikt.

Toen de nieuwe videokaart, Asus Geforce 8800GT, eindelijk binnen was heb ik die geïnstalleerd. Tijdens de installatie merkte ik direct dat de kaart net tegen de SATA kabel van een van de harddisks aan drukte. Ik had toen de RAID 0 array al ingericht, en Windows en alle applicaties al geïnstalleerd. Ik heb toen direct geprobeerd de schijven een aansluiting lager aan te sluiten, om te kijken of de array dan intact zou blijven. Dat was helaas niet het geval: de array werd niet herkend.

Ik heb toen de harddisks weer terug ingeplugd, en geprobeerd de videokaart zover mogelijk weg te houden van de SATA kabel. Helaas bleef die er nog steeds enigszins druk op uitoefenen, waardoor de SATA kabel enigszins scheef in de aansluiting zat. De schijf werkte echter gewoon naar behoren, dus ik heb er toen geen aandacht meer aan besteed.

Nu ben ik inmiddels een halfjaar verder en de laatste tijd krijg ik dus met enige regelmaat bluescreens. Vaak helpt het dan om de kast even open te maken, de SATA kabel die wordt weggedrukt weer even goed aandrukken, en de boel start weer vrolijk op.

Ik wil echter wel een wat permanentere oplossing hebben hiervoor, want dit gaat vroeger of later een keer goed mis met dataverlies als gevolg. Uiteraard maak ik dagelijks backups, en bewaar ik zo min mogelijk kritieke data op de RAID array. Maar evengoed wil ik dit probleem graag oplossen.

Daarom was mijn vraag eigenlijk: is het mogelijk om een of beide schijven in de array te verhuizen naar een fysiek andere poort, om vervolgens de array op de een of andere manier te kunnen herstellen zonder alle gegevens kwijt te raken die erop staan? Als het even kan wil ik namelijk niet Windows en alle applicatie opnieuw hoeven installeren.

Zoals gezegd heb ik al geprobeer de kabels om te pluggen en te booten, maar uiteraard wordt de array niet herkend. Ik ben echter huiverig om hem maar opnieuw aan te maken, want ik heb het idee dat de boel dan niet intact blijft.

Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand mij vertellen of dit überhaupt mogelijk is, of dat ik me neer zal moeten leggen bij een herinstallatie? Eventueel zou ik wel kunnen kijken of ik een complete image van de array kan maken zodat ik die integraal kan terugzetten, maar daar heb ik op het moment de software nog niet voor.

Verwijderd

Ik denk dat je beter een herinstallatie doen kan. Ten eerste wil ik je gelijk geven over de onbetrouwbaarheid van de S-ata kabels zelf. Er is er ook 1 hier scheefgeraakt met als gevolg het complete stukje plastic in waarin de kabel gaat in de HDD afgebroken is. RMA gaat niet, want het is niet waardig genoeg. De kabel blijft er dan ook wel in, maar de lichtste schuiving kan deze al losmaken. Vervelende issue dus. Zet je HDD's met S-ata kabels altijd ook los van componenten zoals je videokaart.

De kans is idd groot dat deze niet intact blijft, of juist wel. Doe eens voor de grap Raid op S-ata 3 & 4 zetten, en koppel vervolgens daarop je schijven. Je hebt kans dat Vista in de problemen komt aangezien ze fysiek van poort zijn gewisseld (die kans is er...) maar ook niet.

iig.. Probeer eens wat uit zonder drastische maatregelen te treffen waarbij gegevensverlies optreed :)

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-02 21:49
misschien, heel dom - een schuine SATA aansluiting?

zoals: http://www.newegg.com/pro...aspx?Item=N82E16812123136

je kunt ze ook zelf breken:

Afbeeldingslocatie: http://www.tenthousandpercent.com/files/adapted_sata_cable_781.jpg

you had me at EHLO

Verwijderd

Lol die knik :D

Koop ze dan liever joh ;) Hoe betrouwbaar is dat?

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:40
Die selfmade sataplug zou ik ook niet snel gebruiken }:O.

Maar een image maken van het systeem, RAID veranderen en de image weer terugplaatsen lijkt me het snelste in deze situatie. Acronis True Image heeft me hiermee al vaak geholpen.

• Metalman
TheNymf schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 22:52:
misschien, heel dom - een schuine SATA aansluiting?

zoals: http://www.newegg.com/pro...aspx?Item=N82E16812123136

je kunt ze ook zelf breken:

[afbeelding]
Dat gaat me niet helpen helaas, het probleem is dat de videokaart echt vlak tegen de bovenkant van de SATA connector (en dus de plug die erin gaat) aan zit. Of de kabel na de plug schuin afloopt of niet maakt dan niet uit, de videokaart zit tegen het kleine stukje dat in de connector zit aan te drukken. Ik kan er nu even geen foto van maken, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel :)
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 22:52:
De kans is idd groot dat deze niet intact blijft, of juist wel. Doe eens voor de grap Raid op S-ata 3 & 4 zetten, en koppel vervolgens daarop je schijven. Je hebt kans dat Vista in de problemen komt aangezien ze fysiek van poort zijn gewisseld (die kans is er...) maar ook niet.

iig.. Probeer eens wat uit zonder drastische maatregelen te treffen waarbij gegevensverlies optreed :)
De harde schijven op poort 3 en 4 zetten heb ik al wel geprobeerd, maar je bedoelt neem ik aan dat ik in de RAID manager van Intel een tweede array moet aanmaken op poort 3 en 4, en daar vervolgens de schijven op aansluiten? Ik had al eerder gekeken, maar voor zover ik kan zien kan je in de Intel Matrix Storage Manager (het BIOS tooltje dus) niet een array maken op specifieke poorten, maar enkel op harde schijven. Ik kan dus volgens mij geen array aanmaken zonder dat de schijven fysiek in die poorten geplugd zijn. Ik zal het morgen voor de zekerheid nog even checken, maar naar zoiets had ik de vorige keer ook al gekeken.
sh4dow schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 22:57:

Maar een image maken van het systeem, RAID veranderen en de image weer terugplaatsen lijkt me het snelste in deze situatie. Acronis True Image heeft me hiermee al vaak geholpen.
Dat is de laatste optie wat mij betreft, als er een mogelijkheid is om de array te verplaatsen zonder opnieuw te builden geef ik daar uiteraard de voorkeur aan. Acronis zal ik in het achterhoofd houden though ;)

Verwijderd

Kan je een raid bouwen van verschillende grootte schijven en heb je die eventueel nog in S-ata ? Maak er dan eerst eentje aan die als 'tijdelijk' werkt, vervolgens douw je de 2 andere schijven waarop je huidige raid staat en dan maak je er nog 1 aan of als die al herkend wordt.

Blijft natuurlijk gissen en is een omslachtige oplossing, helaas. Denk dat je beter afbent met een herinstallatie.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Als je op je moederbord (zoals ik) 6 S-ata poorten hebt aan de controller dan kan je gewoon je array verplaatsen. Als je een RAID array maakt word er namelijk RAID data op je HDD geplaatst.
Dit zorgt ervoor dat dezelfde (of hetzelfde type) controller de RAID array weer herkent.
Volgens mij moet je alleen wel op letten dat je de logische volgorde van de 2 stations niet omdraait bij een RAID0 array. (Schijf 1 moet dus niet op de 2de plek komen en andersom).
Volgens mij kun je dus gewoon S-ata poort 3 en 4 pakken ipv 1 en 2, en dan zal de controller de array automatisch herkennen of je zal deze even moeten initialiseren in de controller BIOS.
(Ben je zuinig op je data en wil je zorgen dat je nooit in de ellende komt zorg dan gewoon altijd voor een full drive backup zodat je altijd veilig terug kan vallen).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Metalman
DJ_The_SP schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 23:11:
Als je op je moederbord (zoals ik) 6 S-ata poorten hebt aan de controller dan kan je gewoon je array verplaatsen. Als je een RAID array maakt word er namelijk RAID data op je HDD geplaatst.
Dit zorgt ervoor dat dezelfde (of hetzelfde type) controller de RAID array weer herkent.
Volgens mij moet je alleen wel op letten dat je de logische volgorde van de 2 stations niet omdraait bij een RAID0 array. (Schijf 1 moet dus niet op de 2de plek komen en andersom).
Volgens mij kun je dus gewoon S-ata poort 3 en 4 pakken ipv 1 en 2, en dan zal de controller de array automatisch herkennen of je zal deze even moeten initialiseren in de controller BIOS.
(Ben je zuinig op je data en wil je zorgen dat je nooit in de ellende komt zorg dan gewoon altijd voor een full drive backup zodat je altijd veilig terug kan vallen).
Naar het blijkt heb je gelijk _/-\o_
Ik heb vanmiddag een image gemaakt van de volledige schijf, en vervolgens heb ik de kabels omgeplugd.

Ter illustratie een foto van de situatie zoals die nu is:
Afbeeldingslocatie: http://www.perestroika.nl/hosted/tweakers.net/sata-aansluitingen.jpg

De twee rode kabels zijn van mijn RAID schijven. Eerst zaten ze beiden een plekje hoger, en zoals je ziet valt de videokaart voor een deel over die SATA aansluiting heen. Ik heb nu beide kabels één aansluiting naar onderen verplaatst. Gek genoeg werd dit direct opgepikt door de Intel Matrix Storage Manager, en kon ik gewoon direct booten. Ik heb geen instellingen of wat dan ook hoeven te wijzigen verder.

Vreemd genoeg is dit hetzelfde als wat ik eerder al had geprobeerd, toen werkte het niet. Als ik me niet vergis heb ik de kabels toen in de onderste twee aansluitingen (horizontaal naast elkaar dus) gestopt. Waarschijnlijk was dat teveel voor de controller.

Anyways, ik ben weer helemaal gelukkig :) En die image bewaar ik mooi voor later, wie weet komt het ooit nog van pas.

Iedereen bedankt voor de replies en het meedenken. En misschien dat iemand in de toekomst nog iets heeft aan dit topic, bij een soortgelijk probleem.
Pagina: 1