Ubuntu 6.06.2 Server - 2e schijf (SATA) benaderen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben een complete newbie wat Linux betreft en wil hier graag wat verandering in brengen...

Mijn bedoeling is om een complete VMWare server op te zetten, dus commandline linux voor zo min mogelijk resources. En vervolgens in VMWare wat virtual machines aanmaken en lekker testen met linux in bijv. een grafische omgeving.

Huidige situatie:
- 1 IDE harde schijf van 20Gb waar Ubuntu 6.06.2 Server reeds op geinstalleerd is, zonder grafische schil
- 1 SATA schijf van 120GB waar ik de Virtual Machines naar weg wil gaan schrijven.

Nu heb ik VMWare al geheel aan het draaien op Ubuntu 6.06.2 Server, alleen wil ik het volgende nog regelen:
1> de SATA schijf benaderen zodat ik daar de virtual machines (data) op kan zetten. Moet ik deze dan mounten??
2> deze SATA schijf wil ik ook graag geshared hebben, zodat ik er vanaf een windows client ook bij kan.

Ik heb al een behoorlijke zoektocht afgelegd, maar kan de oplossing helaas nog niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:55
met "sudo fdisk -l" kun je zien welke schijven er allemaal in je systeem zitten, de 1e sata schijf heet normaal /dev/sda. daar kun je dan het makkelijkst met "sudo cfdisk /dev/sda" een partitie op maken (ext3) en formatteren.

Vervolgens kun je die partitie mounten met "sudo mount /dev/sda1 /pad/waar/je/hem/wilt/hebben". (als die map nog niet bestaat wel eerst even aanmaken met "sudo mkdir /pad/waar/je/hem/wilt/hebben")
Sharen weet ik zo uit mn hoofd niet maar je kunt er ook via ssh files op en af kopieeren. makkelijkste is met een ftp client die ook ssh ondersteunt (bijv filezilla).

[ Voor 10% gewijzigd door martijnve op 08-04-2008 21:50 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey martijnve, dank voor je snelle en heldere reactie! SFTP is idd handig :)
Kheb 't al draaien...