Toon posts:

Notebook A7s, hd vervangen door Sata 300 200gb ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag, Ik heb een Asus A7s notebook. Perfect apparaat alleen vind ik de harddisk erg traag. Het is een 4200rpm FUJITSU MHV2200BT PL (186 GB). Deze hd zou ik graag vervangen door eentje met 7200rmp. Om zeker te zijn dat ik een geschikte hd voor de A7s zou kopen ben ik gaan surfen naar de specificaties van het moederbord maar ik kan het niet vinden.

Met everest zie ik deze gegevens "Moederbord ID 64-0100-009999-00101111-072607-Crestline$A7S00000_BIOS DATE: 07/26/07 VER: 206" Maar ook deze gegeven hebben me niet verder gebracht.

Vraag is eigenlijk simpel kan ik in mijn Asus A7s een 7200rpm Sata 300 van 160/200gb in bouwen ipv van de huidige 4200rpm FUJITSU MHV2200BT PL (186 GB) ?

Verwijderd

Je zoekt een 2.5" S-ATA harddisk that's it.

http://tweakers.net/pricewatch/cat/336

daar staan ze.

Nog specifieker:
pricewatch: Hitachi Travelstar 7K200 HTS722020K9SA00

heb zelf 2 travelstars (7200rpm) en die bevallen erg goed.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2008 22:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank! Maar het gaat er mij eerst om dat er een Sata I (150) of ook een Sata II (300) er in kan Ik wil een HD kopen met Sata II maar als het moderbord van mijn A7s hiervoor niet geschikt is dan heb ik een probleem. Misschien was ik niet duidelijk in mijn eerste berichtje.

Dus waar ik twijfel en het met surfen niet kan vinden zijn deze twee HD ....
Seagate Momentus 7200.2 160GB 7200RPM SATA 2,5" Sata II (300)
Hitachi Travelstar 7K200 160GB 7200RPM SATA 2,5" Sata I (150)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2008 22:38 ]

Verwijderd

Sata II is ook backwards compitable met sata1 dacht ik.

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk moet ik dan een jumper omzetten op het moederbord als het bord niet geschikt is voor Sata II. Het probleem is dat ik geen speficicatie van het moederbord van mijn notebook A7s kan vinden op het internet.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:12
Dat komt omdat laptops specifieke moederborden hebben. Er zit neit een of ander standaard Asus bord in. Kijk gewoon wat voor schijf je hebt (of het uberhaupt wel SATA is, ik denk van wel bij jou) en kijk op internet of je nog wat kan vinden over andere gebruikers met de laptop.

Verwijderd

Topicstarter
Daar zit nu juist mijn vraag cq probleem. De hd die er nu in zit is niet stuk maar erg traag, een 4200rpm. Deze zou ik willen vervangen om snelheidswinst bij het lezen en schrijven te behalen. Ik zie op op internet een 200gb hd maar dat is Sata II. Dus ik dagen surfen op het internet voor oa moderbord gegegens, vraag aan Asus gesteld enz. Ik ben er niks wijzer mee geworden, vandaar dat ik hier mijn vraag stel. Kan er in mijn Asus A7s notebook een Sata II schijf van 160 of 200 gb in.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
SATA II is backwards compatible met SATA I, dat weet ik zo'n 90% zeker, hierover kun je meer informatie vinden op bijvoorbeeld Wikipedia.

Maargoed, om even jou te helpen, zoek naar een programma welke kan identificeren (het liefst twee programma's) wat voor harde schijf je hebt of kijk in de BIOS. Dit kun je doen met SIW (System information for Windows) of Everest. Ook kun je het typenummer van je hardeschijf opzoeken in Apparaatbeheer (Device Manager) en deze dan invoeren op Google, dan weet je meteen wat voor schijf erin zit.

Als dit een SATA 1 of SATA II is, dan kun je dus een SATA II schijf kopen met een desgewenste grootte.
Is het een IDE/PATA schijf, dan kun je een IDE schijf kopen met de desgewenste grootte.

Kijk overigens ook even naar de temperaturen van de schijf die je nu hebt, een harde schijf mag namelijk niet te warm worden, zo'n 50 graden Celcius maximaal.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals opgemerkt is S-ATA II (zover wij daar van mogen spreken) backward compatible met S-ATA I, sommige oudere S-ATA controllers hebben inderdaad wel problemen (gekend) met de S-ATA II feature set, maar dit wordt/werd veelal opgelost met een BIOS dan wel firmware update. Wil je meer weten over de S-ATA standaard (S-ATA I en II zijn geen standaarden maar geven de feature set aan) dan zou ik eens op de volgende site kijken: http://www.sata-io.org/ .

Als je naar de specs van je laptop kijkt: http://nl.asus.com/produc...27&model=1666&modelmenu=2 Blijkt er een S-ATA 200GB schijf in te zitten. Deze zou je dus gewoon kunnen vervangen voor een andere S-ATA schijf. Overigens om meer performance te krijgen hoef je niet altijd een 7200rpm schijf te nemen kijk eens goed naar de specificaties van de hardeschijven het kan best zijn dat een 5400rpm hardeschijf ook prima voldoet en deze worden over het algemeen toch wat minder warm. (je laptop is namelijk in principe gebouwd op de hardeschijf die er in zat)

Zelf ben ik in een PEntium 4 2Ghz laptop van een 4200rpm schijf naar een 7200rpm schijf en weer terug naar een 5400rpm schijf gegaan. In de laatste wissel merkte ik weinig (eigenlijk niets) performance verlies, maar kwa warmte en accu duur is het een stuk beter.

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 09-04-2008 19:16 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Laatste twee berichten zet me tot nadenken en veroorzaakt twijfels bij mij om wel of niet de overstap te maken naar 7200rpm.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 14:03

aap

De rotatiesnelheid van een HD zegt niet alles over de datasnelheid. De capaciteit en het aantal platters is ook een factor. Dus het kan inderdaad zo zijn dat een 4200 schijf met veel data op weinig platters sneller is dan een 7200 schijf met weinig capaciteit op veel platters.

Zoek dus wat benchmarks op voordat je een keuze maakt.

Verwijderd

Topicstarter
De , 4200rpm FUJITSU MHV2200BT PL (186 GB), zit er nu in en ik dacht snelheidswinst te kunnen behalen met deze Seagate Momentus 7200.2 160GB 7200RPM SATA 2,5" Sata II (300) of deze met 200gb. Ik doe veel aan fotobewerking, Internet, Office paketten. Vista x64 . Met name het lezen en schrijven naar de Harddisk gaat traag. Zal deze echt veel meer warmte afgeven zodat het notebook daardoor stuk gaaat?
Pagina: 1