Toon posts:

Fan Acer Aspire 2001wlci kapot, hoe open te krijgen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Van mijn buurman heb ik een Acer Aspire 2001wlci gekregen met de vraag of ik hem kon maken .... Het probleem is dat ie na enige minuten vanzelf afsluit omdat hij te warm wordt. De fan die onderin het apparaat zit werkt namelijk niet.
Nu ben ik geen kenner van laptops dus verder als alle schroeven eruit draaien kom ik niet. Ik heb dus alles losgedraaid maar de laptop wil niet open. Iemand een idee hoe ik bij de fan kan komen zodat ik deze kan testen. Indien het aan de fan ligt is het namelijk vrij eenvoudig op de lossen.

Dank voor het meedenken !

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:12
Kan ook aan de koelpasta tussen de CPU en koelblok liggen.

* ThinkPad heeft eens een Celeron 2,2 Ghz laptop van marktplaats gehaald (gratis :D ) waarbij de koelpasta tot stof was vergaan. De laptop sloeg ook automatisch af omdat hij te warm werd. Na wat nieuwe koelpasta werkte hij weer prima.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Weet je zeker dat je alle schroeven hebt? (ook misschien die aan de zijkant? ken de laptop verder niet) En zit er nu totaal geen beweging in? of wil hij op een punt niet open?

Wat betreft de fan, je kunt hem toch wel horen draaien? Als hij niet draait is hij iig stuk. (je hebt daar nog niks aan als de laptop nie topen wil natuurlijk) Stof kan oo keen oorzaak zijn he? Net als eerder genoemd koelpasta.

[ Voor 39% gewijzigd door jdm8 op 08-04-2008 20:37 ]

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-01 16:56
Vrijwel altijd bij Acer laptops is het niet genoeg om alleen de schroeven los te draaien, vaak moet je (voorzichtig!!) met een platte schroevedraaier even rondom de "kleppen" zeg maar om het zaakje los te klikken.

Verwijderd

Topicstarter
jdm8 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 20:36:
Weet je zeker dat je alle schroeven hebt? (ook misschien die aan de zijkant? ken de laptop verder niet) En zit er nu totaal geen beweging in? of wil hij op een punt niet open?
Weet vrij zeker dat ik echt alles heb losgeschroeft ... maar in het midden ter hoogte van de HD blijft hij hangen, wellicht is het een kunststof haakje maar ik durf niet door te trekken. Al is het geen drama als ik hem echt sloop (hij mag stuk ;))
Wat betreft de fan, je kunt hem toch wel horen draaien? Als hij niet draait is hij iig stuk. (je hebt daar nog niks aan als de laptop nie topen wil natuurlijk) Stof kan oo keen oorzaak zijn he? Net als eerder genoemd koelpasta.
De fan staat gewoon stil, ik kan hem via het rooster wel in beweging krijgen. Hij loopt dus vrij.
Voor wat betreft de koelpasta, het lijkt me dat de fan toch gewoon moet draaien maar dat ie desondanks toch te warm wordt.

• Chimera
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-01 14:50
Hoeft natuurlijk niet aan de fan te liggen (wel het makkelijkst om eerst te testen uiteraard)...

Mijn laptop is net weer terug van RMA, fan header leverde nog maar 0,29 volt van de 5 volt die het fannetje nodig heeft, dus nu zit er een nieuw moederbord in.

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Als ie stuk mag gewoon trekken >:) Als het een haakje daar is kan je hem toch niet los krijgen. Stel dat het wel iets is, de laptop gaat er niet stuk van ofso omdat er nog genoeg andere punten zijn waar hij mee vastzit. (tenzij het een key onderdeel is waar het aan vast zit, in dat geval mag je de mensen die die laptop ontworpen hebben een trap geven :P )

• ThinkPad
Martinator schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 20:37:
Vrijwel altijd bij Acer laptops is het niet genoeg om alleen de schroeven los te draaien, vaak moet je (voorzichtig!!) met een platte schroevedraaier even rondom de "kleppen" zeg maar om het zaakje los te klikken.
Doe dat liever met een oude bankpas / bibliotheekpas. Daarmee beschadig je het plastic niet.

Je kunt gewoon tussen de 2 plastic delen schuiven, en dan klikt het vanzelf los.
Deze methode is bij erg veel apparaten toepasbaar.

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-12-2025
Bij mijn acer aspire 1362lc en de travelmate 4560 moet je (nadat alle schroeven aan de onderkant eruit zijn) vlak voor het scherm (boven het toetsenbord) dat plasticje lostrekken (scherm helemaal achterover kantelen zodat het stuk plastic op het scharnier ook meekomt). daarom zul je nog een heel aantal schroeven vinden voor o.a. het toetsenbord, deze haal je los (connector op het moederbord losmaken) en dan zitter er daar nog meer. Draai nu het scherm eraf en leg deze aan de kant. Nu haal je alle andere schroeven los en haal je de bovenkant van de laptop eraf. (het moederbord zit vast op de onderkant). nu moet je misschien nog een aantal dingen als de vidoekaart aan de kant doen om te zien of de cpu koeler goed zit en of de fan nog werkt (je moet dus niet alleen de schroeven aan de onderkant weghalen, dit probleem had ik ook). Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Tim

Verwijderd

Topicstarter
timleferink schreef op woensdag 09 april 2008 @ 10:41:............nu moet je misschien nog een aantal dingen als de vidoekaart aan de kant doen om te zien of de cpu koeler goed zit en of de fan nog werkt (je moet dus niet alleen de schroeven aan de onderkant weghalen, dit probleem had ik ook). Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Tim
Thnx voor deze zeer complete uitleg Tim. Maar heb grond hiervan nog wel even een vraagje. Je spreekt aan het einde van je verhaal over de CPU koeler. Nu heb ik geen verstand van laptops naar de koeler die stuk is zit links achterin (onder de ESC knop zegmaar) is dit dan de CPU koeler of een ander soort koeler ? Ik kan me namelijk voorstellen dat de behuizing zelf ook gekoeld moet worden.

• ThinkPad
Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 16:50:
[...]

Thnx voor deze zeer complete uitleg Tim. Maar heb grond hiervan nog wel even een vraagje. Je spreekt aan het einde van je verhaal over de CPU koeler. Nu heb ik geen verstand van laptops naar de koeler die stuk is zit links achterin (onder de ESC knop zegmaar) is dit dan de CPU koeler of een ander soort koeler ? Ik kan me namelijk voorstellen dat de behuizing zelf ook gekoeld moet worden.
GPU of CPU.

Behuizing zelf wordt nooit gekoeld eigenlijk. Er zit meestal een groot koelblok op de GPU of CPU, die dan richting de buitenkant van de laptop loopt, waar dan een fan zit.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost ....

Wat blijkt, na veel pielen openschroeven en krachttermen later; omdat de laptop een keer is gevallen of in ieder geval gestoten is, is er een kleine stukje metaal van de bevestiging van het scherm afgebroken. Dit stukje zat in de buurt van de fan en heeft door beweging soms klem gezeten in de fan. Vandaar ook dat hij het soms rond te draaien was maar niet wanneer je de laptop aan zette. Ik kwam er bij toeval achter om ik iets hoorde rammelen terwijl ik zeker wist dat het geen schroefje was. Toen het stukje metaal eruit kwam wist ik hoe laat het was. Fannetje draait weer netjes dus.

Dank voor de input !
Pagina: 1