Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,
Ik ben bezig met een nieuw project waarbij ik gebruik maak van een projectie op de achterzijde van onbewerkt kanvas(schilderdoek) terwijl op de voorzijde weer geschilderd wordt.
Het eerste optreden was meer dan een succes, maar hier beginnen m'n vragen.

We hadden de luxe dat we een projector met 3000 lumen mochten lenen. Dit was waarschijnlijk een
1 malige optie.
Nu wil ik er zelf 1 kopen. Mijn oog is gevallen op de Acer p1165 met 2400 lumen.
Zie hier:
http://www.kieskeurig.nl/...ACB91C125734B0042ED07.htm

Heeft iemand ervaring met dit ding?
Heeft iemand een beter alternatief voor onder de 500.- en waar zou ik die kunne kopen dan?

Hoe groot is het verschil in lichtopbrengst met een 3000 lumen projector?
Is dit echt drastisch merkbaar?
We staan op poppodia waarbij de podium belichting tijdens de voorstelling uit gaan.

En dan nog een vraagje.
Hoe groot moet +/- de afstand tussen projector en doek zijn in 4.3 formaat als de projectie presies 210cm hoog is? (de breedte maakt niet uit want die valt toch binnen de 4.3 verhouding. dit moet volgens mij mider dan 4 meter zijn. Toch?
specs.
Projectieformaat 0,6 - 7,6 m
Projectieafstand 1 - 11,9 m
Horizontale frequentie 31,5 - 100 kHz
Verticale frequentie 56 - 85 Hz

Ik hoop dat jullie me een beetje bij kunnen staan.
Alvast bedankt.
Ruben

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 09:50
Het verschil tussen 3000 en 2400 lumen is 600 lumen..... Tsja, of dat merkbaar is: het is 20% minder. Heel erg zichtbaar is dit verschil niet.

Minstens net zo belangrijk is het contrast van beide projectoren. Als de projector van 3000 lumen een zwart-niveau van 2 lumen heeft, en die van 2400 lumen een zwart-niveau van 1 lumen - dan heb ik liever die van 2400 lumen.

Verder kun je ook veel beinvloeden met de externe verlichting: de podiumverlichting dus inderdaad uit. Dat maakt namelijk dat de werkelijke contrastwaarde ook goed is. Hoe minder licht op het podium, hoe beter. Dat heeft meestal meer invloed dan de projector zelf!

Voor wat die maten betreft - da's middelbare schoolwiskunde. Er van uit gaande dat die afmeting van 0.6m de breedte is (bij een afstand van 1m), dan haal je een hoogte van 2.1m bij een afstand van (2.1 /0.6)*1m= 3.5 meter. Inderdaad minder dan 4 dus.

(Als de opgegeven maat de diagonaal is, mag je nog even verder rekenen).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie
Nee het gaat daadwerkelijk om de hoogte. Niet het diagonaal.

Heb net nog even nagevraagd welk type ik nou eigenlijk had geleend.
Het was de Acer PD725 met (niet 3000) maar helaas 3200 lumen en een contrastverhouding van 2.000:1.
Valt het verschil nu nog mee? 8)7
Ik had wel maarliefst 525cm nodig om op het hele doek te kunnen projecteren.
Dat is dus een verschil van +/- 175cm.
Is het niet zo dat: Hoe dichter je op het doek projecteerd/Hoe scherper het contrast is?
Ruben

Verwijderd

http://www.projectorcentr...ection-calculator-pro.cfm

Dat moet uitkomst bieden kwa inschatten afstand/zoom :)

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 09:50
Mwah, 3000~3200 versus 2400. Blijft een relatief klein verschil. Het enige wat echt grote invloed heeft op de waargenomen beeldkwaliteit, is het contrast. En dat is zoals gezegd bijna altijd meer gebaat bij het terugdringen van het zwart niveau, dan het opkrikken van het wit-niveau.

Of in andere woorden, als jet het zwartniveau van 2 naar 1 cd/m2 kan terugdringen, doet dat meer voor je beeldkwaliteit dan het regelen van een beamer die 4000 lumen doet ipv 2400.
Is het niet zo dat: Hoe dichter je op het doek projecteerd/Hoe scherper het contrast is?
Je gooit hier een paar begrippen behoorlijk door elkaar. "Scherp" en "contrast" heeft weinig met elkaar te maken; alleen heel indirect.

Scherp is als je netjes gefocusseerd hebt. Voor elke afstand die je tot je scherm kiest, moet je de focus aanpassen. Elke projector kan in een behoorlijke range van afstanden goed scherp gesteld worden. Doe je dit niet goed, is het beeld 'blurry'.

Contrast is het verschil in helderheid tussen een witte en een zwarte pixel. Dit heeft dus niks met scherpstelling te maken. Het heeft ook niks met de afstand te maken. Waar je wellicht op doelt - hoe dichter op het scherm je projector staat, hoe kleiner het beeld (logisch). En hoe kleiner het beeld, hoe kleiner het oppervlak waar je die 2400 lumen op projecteert. Helderheid (dat wat je ziet met het oog) is (kort door de bocht) het aantal lumens per vierkante meter. Constante lumens (2400) op een kleiner oppervlak is dus meer helderheid. Zo simpel.

Kanttekening : het zwartniveau (de hoeveelheid licht die je projector ongewenst -toch nog- naar een zwarte pixel stuurt) gaat natuurlijk evenredig omhoog. Qua contrast schiet je er dus weinig mee op.

(NB: als je serieuze hoeveelheden extern licht hebt - bijvoorbeeld een beamer in je huiskamer, overdag, met zonlicht dat je huis binnenkomt - dan wordt het sommetje heel anders; dan helpt het wel voor je contrast om van dichterbij te projecteren).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal
Wat mij betreft...
... :z TOPIC GESLOTEN.
SEE YA.
Pagina: 1