2 transformatoren en bellen op 1 drukker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben aan het tobben om twee bellen aan te sluiten in mijn huis. Ik had een parallel-aansluiting gemaakt voor een bel boven (dus de twee draadjes van de beneden bel naar boven toe doorverbonden), maar dat gaf te weinig geluid (8V, 1.0A trafo), ik ben eenorig doof. Nu had ik bedacht een melodietjesbel als tweede bel boven te maken met een aparte trafo (ook 8V, 1A), maar hoe moet ik dat aansluiten? Als ik schema'tje maak, lijkt me de enige manier een tweede draad naar de drukker te leiden. Maar voor ik draden ga trekken zou ik graag weten of er nog een andere manier is.

Alvast bedankt als je een tip voor me hebt.

Ahoi, Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-08 19:23
misschien een wireless bell?? (ik heb geen verstand van elektra dus kan je ook niet echt helpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
Ik heb 2 van de allergoedkoopste draadloze deurbelsetjes gehaald bij de Gamma. Omdat je het melodietje in de knop instelt kun je de 2 drukknoppen gebruiken voor verschillende ingangen. Beide bellen kun je koppelen aan beide knoppen zodat ze allebei bellen.

Ik was voor nog geen 15 euro klaar.

Koop een taart en ga het vieren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:14

mace

Sapere Aude

Je wilt dus 2 trafo's aan 1 drukker hangen?

Dat gaat niet zomaar, want de beldrukker zit op de laagspanningskant van de trafo en schakelt dus de bel en niet de trafo.

Dan zou je een dubbelpolige beldrukker moeten zien te vinden, en volgens mij bestaan die niet.

Je kan ook de trafo's parallel schakelen en dan de dubbele stroom krijgen, dit kan dan alleen als je twee identieke trafo's hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon een hulprelais plaatsen en voeden vanuit een van de beltrafo's.
Maak je van de enkelpolige beldrukker zoveel polen als je maar wilt....
Simpel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-07 19:45
mace schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:44:
Je wilt dus 2 trafo's aan 1 drukker hangen?

Dat gaat niet zomaar, want de beldrukker zit op de laagspanningskant van de trafo en schakelt dus de bel en niet de trafo.

Dan zou je een dubbelpolige beldrukker moeten zien te vinden, en volgens mij bestaan die niet.

Je kan ook de trafo's parallel schakelen en dan de dubbele stroom krijgen, dit kan dan alleen als je twee identieke trafo's hebt.
Het kan wel met een relais ertussen. Knop stuurt trafo 1, bel 1 en het relais aan. Relais stuurt trafo 2 en bel 2 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Merijn70 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:48:
[...]

Het kan wel met een relais ertussen. Knop stuurt trafo 1, bel 1 en het relais aan. Relais stuurt trafo 2 en bel 2 aan.
Dat kan ook ja. :)

Volgens mij kan het nog simpeler door die trafo's parallel aan te sluiten:

Afbeeldingslocatie: http://img524.imageshack.us/img524/8953/08042008029eb7.th.jpg

Edit: er zit een klein foutje in, de bellen staan in serie, maar ze moeten natuurlijk parallel aangesloten worden.

[ Voor 10% gewijzigd door mace op 08-04-2008 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

De goedkope wireless deurbelset uit Gamma is inderdaad antwoord. Twee nemen, bellen instellen en beide knoppen laten beide bellen rinkelen naar de melodie. Erg makkelijk zeker. Daarbij hebben de bel optische led weergave.

Dat scheelt hoop gedoe met bel trafos en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 11:22

NielsNL

DigiCow

mace schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:52:
[...]

[afbeelding]

Edit: er zit een klein foutje in, de bellen staan in serie, maar ze moeten natuurlijk parallel aangesloten worden.
i.p.v. je bellen in serie aan te sluiten (zoals hiedrboven), kun je díe beter parallel zetten, ze bellen dan op gewoon volume...

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-08 21:23

heuveltje

KoelkastFilosoof

mace schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:52:
[...]

[afbeelding]

Weet je dat wel zeker ?
Tis nogal een tijdje geleden dat ik electro heb gehad, maar lijkt me dat die 2 spoelen nou samen 1 gesloten circuit vormen. Geen flauw idee wat dat doet, ekaar opheffen, of versterken. maar er zal zeker wat rare spannignen gaan lopen. Met dan paralel nog wat bellen, die dan weer weinig doen :)

Simpelste manier lijkt me trouwens om gewoon de 2e bel paralel te zetten aan de eerste, en dan een zwaardere trafo te pakken :)

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 08-04-2008 19:41 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

heuveltje schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 19:38:
Weet je dat wel zeker ?
Tis nogal een tijdje geleden dat ik electro heb gehad, maar lijkt me dat die 2 spoelen nou samen 1 gesloten circuit vormen. Geen flauw idee wat dat doet, ekaar opheffen, of versterken. maar er zal zeker wat rare spannignen gaan lopen. Met dan paralel nog wat bellen, die dan weer weinig doen :)
Ja, dat weet ik zeker, als je het goed om aansluit.
Als je het verkeerd aansluit dan heffen de sinussen elkaar op en dan krijg je exact 0v, het kan dus misgaan, maar dat is ook niet levensbedreigend ofzo, dan kan je gewoon de draadjes omdraaien en dan werkt het ook gewoon weer.

Je moet wel 2 dezelfde trafo's hebben om het te laten werken, als 1tje anders is dan "ziet" de andere een last. Maar als ze gelijk zijn werken ze gewoon als 1.

Je kan dus bijvoorbeeld met 2 identieke 12v/1A trafo's door ze serieel te schakelen een 24v 1A trafo maken, of door ze parallel te schakelen een 12v/2A trafo maken.

Dit is niet uit mijn duim gezogen, want ik heb het al vaker gedaan en het werkt echt prima. :)
Simpelste manier lijkt me trouwens om gewoon de 2e bel paralel te zetten aan de eerste, en dan een zwaardere trafo te pakken :)
Als je 2 trafo's parallel zet dan bereik je exact datgene wat je voorstelt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Kleine voetnoot:als je secundaire spoelen met elkaar verbindt en je laat ene primaire spoel open....
dat kan erg zeer worden voor je vingers.... want er komt dan weer hoogspanning eruit.
Verbind daarom eerst primaire spoelen aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, hartelijk dank voor jullie snelle reacties.

Maar ik ben geen electrotechnieker dus begrijp niet alles. Daarom wil ik m'n vraag even anders stellen. Wat ik bedacht had, was twee gescheiden circuits (bel + trafo) op 1 drukker zetten. Dus vanaf de drukker lopen twee draden, 1 voor de bel+trafo beneden, 1 voor de bel+trafo boven. Ik wil geen tweede drukker en ook niet wireless.

Ik begrijp niet zo goed wat Mace bedoelt met 'niet schakelen' van de trafo. Beide trafo's staan toch permanent aan, dus voor iedere bel 1. Wat zie ik verkeerd als ik denk dat bij het indrukken van de ene drukker alle 2 de circuits dat signaal verwerken? Dat zou ik graag begrijpen.

Het schakelen over een relais zegt me wel wat, maar ik weet niet wat voor relais ik dan moet gebruiken, kan iemand me de gegevens daarvoor geven? En wat kost zo'n ding ongeveer?

Parallel schakelen van de trafo's om een sterkere stroombron te krijgen kllnkt logisch en eenvoudig, maar kunnen die bellen dat hebben? Ik heb wel twee identieke Friedmann trafo's. Uit jullie reacties begrijp ik dat de parallelle trafo's de simpelste oplossing zijn en dan kan ik het giro-tekeningetje van Mace gebruiken dus.
Alvast weer bedankt voor de reacties, groeten, Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 16:41:
Nou, hartelijk dank voor jullie snelle reacties.

Maar ik ben geen electrotechnieker dus begrijp niet alles. Daarom wil ik m'n vraag even anders stellen. Wat ik bedacht had, was twee gescheiden circuits (bel + trafo) op 1 drukker zetten. Dus vanaf de drukker lopen twee draden, 1 voor de bel+trafo beneden, 1 voor de bel+trafo boven. Ik wil geen tweede drukker en ook niet wireless.

Ik begrijp niet zo goed wat Mace bedoelt met 'niet schakelen' van de trafo. Beide trafo's staan toch permanent aan, dus voor iedere bel 1. Wat zie ik verkeerd als ik denk dat bij het indrukken van de ene drukker alle 2 de circuits dat signaal verwerken? Dat zou ik graag begrijpen.
Je kan niet op die manier de boel aansluiten, een beldrukker is enkelpolig dus er kan maar 1 draadje in en 1tje uit. Als je de 2 trafo's zomaar op elkaar aansluit kan je problemen krijgen. Daarom moet je parallele trafo's gebruiken volgens mijn schemaatje, dan kan het dus wel.
Parallel schakelen van de trafo's om een sterkere stroombron te krijgen kllnkt logisch en eenvoudig, maar kunnen die bellen dat hebben? Ik heb wel twee identieke Friedmann trafo's. Uit jullie reacties begrijp ik dat de parallelle trafo's de simpelste oplossing zijn en dan kan ik het giro-tekeningetje van Mace gebruiken dus.
Alvast weer bedankt voor de reacties, groeten, Kees
Die bellen kunnen die grotere stroombron prima aan, geen probleem.
Let er wel even op dat ik op mijn tekening de bellen in serie heb staan, terwijl ze dus parallel moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Circuitje van mace even aangepast zodat het helemaal duidelijk is hoe het nou precies zou moeten: Afbeeldingslocatie: http://rotzooi.lakwijk.com/belcircuit.jpg

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ben wel electrotechnicus. Het kan allemaal die voorstellen, ook dat van twee trafo's parallel. En er is geen enkele reden waarom de bellen dat niet zouden kunnen hebben. Iets anders zou dat worden met een serieschakeling waarbij je de dubbele spanning krijgt. Parallel dus.

Maar pas op! Het is weliswaar genoemd, sluit ze niet verkeerd om parallel, maar dan heffen ze elkaar zoals wordt gesteld niet zo zeer op zodat je 0V krijgt (ja dat per saldo ook), maar vóór alles ze sluiten elkaar kort, en gaan na korte tijd in rook op.

Ik vind het geen fraaie oplossing. En zeker niet bij iemand als TS die aangeeft niet zo veel kennis van zaken te hebben. Bij eventuele tijdelijke demontage (en dan is dit al lang vergeten) moet je hier altijd rekening mee houden. Ik heb zelf de situatie ook van twee bellen, en heb gewoon een zwaardere trafo gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Techneut schreef op woensdag 09 april 2008 @ 20:47:
Ik vind het geen fraaie oplossing. En zeker niet bij iemand als TS die aangeeft niet zo veel kennis van zaken te hebben. Bij eventuele tijdelijke demontage (en dan is dit al lang vergeten) moet je hier altijd rekening mee houden. Ik heb zelf de situatie ook van twee bellen, en heb gewoon een zwaardere trafo gekocht.
Mja, goed punt, ik zou er zelf gewoon een post-it op plakken ofzo, maarja, ik ben wat dat betreft niet zo netjes. :+
Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 19:56:
Circuitje van mace even aangepast zodat het helemaal duidelijk is hoe het nou precies zou moeten: [afbeelding]

:)
Whoa, mad photoshop skillz!
Thanks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-08 21:07
Is het ook niet zo dat zodra jij de ene trafo hebt aangesloten, op de stekker van de andere trafo 230v komt te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Koen Rotteveel schreef op donderdag 10 april 2008 @ 00:05:
Is het ook niet zo dat zodra jij de ene trafo hebt aangesloten, op de stekker van de andere trafo 230v komt te staan?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Op zich blijf ik bij mijn eerste advies, één grotere trafo. Zondermeer parallel schakelen heeft nl. nog een nadeel, nl. bij slechts een heel gering verschil tussen de twee krijg je al een vereffeningsstroom, en die snoept een flink aandeel van het extra vermogen dat je door die tweede trafo beoogt op.

Maar mocht TS al twee ongeveer gelijkwaardige trafo's hebben, en hij vindt het zonde om die weg te doen, dan zou ik toch een schakeling overwegen die hij zelf vraagt in zijn tweede bericht, één drukker met twee gescheiden circuits. Helemaal niet zo dom, want dat kan, ook al wordt er geantwoord dat het onmogelijk is!

Zet de twee 8V-wikkelingen tegengesteld in serie, zodat je als resultaat op de uiteinden 0V krijgt. Markeer in gedachten of desnoods op een schema het midden even met A.
Sluit op de beide uiteinden de beide bellen eveneens in serie aan, en markeer het midden even met B.
Uiteraard, je hebt immers 0V, doen ze tot dat moment als je de 230V spanning er op zet niets.
Verbind nu met de drukker punt A en B en zie daar, twee gescheiden circuits, elke bel z'n eigen trafo en maar één contact nodig op de drukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
En horen we nog van Kees dat de klus op welke manier dan ook klaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Techneut schreef op donderdag 10 april 2008 @ 10:29:
Op zich blijf ik bij mijn eerste advies, één grotere trafo. Zondermeer parallel schakelen heeft nl. nog een nadeel, nl. bij slechts een heel gering verschil tussen de twee krijg je al een vereffeningsstroom, en die snoept een flink aandeel van het extra vermogen dat je door die tweede trafo beoogt op.

Maar mocht TS al twee ongeveer gelijkwaardige trafo's hebben, en hij vindt het zonde om die weg te doen, dan zou ik toch een schakeling overwegen die hij zelf vraagt in zijn tweede bericht, één drukker met twee gescheiden circuits. Helemaal niet zo dom, want dat kan, ook al wordt er geantwoord dat het onmogelijk is!

Zet de twee 8V-wikkelingen tegengesteld in serie, zodat je als resultaat op de uiteinden 0V krijgt. Markeer in gedachten of desnoods op een schema het midden even met A.
Sluit op de beide uiteinden de beide bellen eveneens in serie aan, en markeer het midden even met B.
Uiteraard, je hebt immers 0V, doen ze tot dat moment als je de 230V spanning er op zet niets.
Verbind nu met de drukker punt A en B en zie daar, twee gescheiden circuits, elke bel z'n eigen trafo en maar één contact nodig op de drukker.
Ach natuurlijk, een symmetrische voeding, dat ik daar niet op ben gekomen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee17
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-06-2024
mace schreef op woensdag 16 april 2008 @ 00:08:
[...]
Ach natuurlijk, een symmetrische voeding, dat ik daar niet op ben gekomen. |:(
Aangezien ik met hetzelfde probleem zit:
Bedoel je dit?:
Afbeeldingslocatie: http://www.markdegroot.nl/Downloads/bel.png

wwweet ik veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

killerbee17 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:27:
[...]

Bedoel je dit?:
[afbeelding]
Nope, dan belt ie altijd .... volgens mij dan ;)

ffies painten, brb

Denk dat dit beter zou werken ...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IVVuLAK92x1eoXhnW1Va8XDp/full.png

Maarruh, als je een sterk genoege voeding hebt, kan je er best 2 belletjes in parallel op aansluiten hoor. Zoveel watt zijn die dingen nu ook weer niet ...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee17
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-06-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:30:
Ja stom natuurlijk.

maar wat jij getekend hebt is gewoon een serieschakeling. Deze werkt inderdaad, maar dit is volgens mij niet wat Techneut bedoelt:
Techneut schreef op donderdag 10 april 2008 @ 10:29:

wwweet ik veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

killerbee17 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:34:
[...]

Ja stom natuurlijk.

maar wat jij getekend hebt is gewoon een serieschakeling. Deze werkt inderdaad, maar dit is volgens mij niet wat Techneut bedoelt:

[...]
Ja, ik las het. Maar imho is dat geen oplossing, en bovendien verspil je ermee onnodig energie, want je laat beide trafo's zonder meer "altijd aan", en laat die dan elkaar "opheffen". Veel handiger is het dan als je gewoon zorgt dat er geen enkele spanning nodig is ... 0 V is 0 V ;)

Dus ook ik sluit me aan bij de optie "de grotere trafo voor meerdere belletjes".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:46

remco_k

een cassettebandje was genoeg

killerbee17 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:27:
[...]

Bedoel je dit?:
[afbeelding]
dat is wat ie bedoeld ja.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:30:

ffies painten, brb

Denk dat dit beter zou werken ...

[afbeelding]
Die van jouw doet het helemaal nooit. :P

Om het wat duidelijker te maken, denk even in gelijkspanningen ipv wisselspanningen:

Bij het beschreven punt A (tussen voeding A en B ) komen beide + contacten, beide - contacten gaan naar de bellen.
Het A contact gaat via de drukker naar de nog vrije contacten van de bellen.
Druk op knop et voila, de bellen bellen. :)
Precies zoals deze: [afbeelding] van killerbee17

Neemt niet weg dat de TS gewoon een zwaardere voeding moet kopen bij de gamma en z'n oude voeding moet vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 22-04-2008 16:50 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wat killerbee17 schetst is precies wat ik bedoel. Die schakeling beschreef ik ook. Beide trafo's, in het schema voeding A en B genoemd staan tegengesteld in serie zodat ze elkaar opheffen en de bellen stil blijven. Rinkelen ze wel, dan moet gewoon één van beide omgekeerd worden. Dan belt hij niet altijd zoals G_M_C veronderstelt. Bij bedienen van de drukknop voedt voeding A bel 1 en voeding B bel 2.

Echter wat G_M_C tekent kan ook, maar dan moeten beide bellen wel gelijk zijn, is dat niet het geval, dan krijgt de een te veel spanning en de andere te weinig. In mijn voorstel, geschetst door killerbee17 moeten de beide trafo's wel de zelfde spanning hebben, maar TS verklaarde dat hij twee gelijke exemplaren heeft. Dus dat zal geen probleem zijn.

Edit:
Wat G_M_C opmerkt m.b.t. altijd aan staan en dientengevolge energieverspilling is niet waar. Beide spanningen heffen elkaar op, dus er vloeit geen secundaire stroom.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 22-04-2008 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weer hartelijk dank voor de reacties, maar m'n computervoeding ging kapot, een ander probleem dan de bellen, maar wel genoeg om me uit de lucht te houden voor 6 weken, en toen even vakantie. Nu net weer online maar veel van de reacties snap ik niet zo goed (=leek). Morgen ga ik alles goed doorlezen en ik hoop dat ik jullie dan nog kan aanspreken, al is het zo lang geleden.

Groet'n, Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In beide voorbeelden . . .trafo/bellen parallel en serie. . . lukt uiteraard wel als je ze niet tegengesteld aansluit. Het probleem dat Techneut aanboorde (lekstroom) als de trafo's niet 100% identiek zijn speelt met de parallel aansluiting altijd maar met de serieaansluiting alleen als de bellen aan staan en dat is dus in principe beter.

Met kleine verschillen in de trafo + verschillen in de twee bellen(inductieve elementen) tellen de verschillen ook op (of annuleren elkaar) zodat de sinus "golven" doorgaans niet precies gelijk lopen. Maar zoals gezegd twee trafo’s in de zelfde serie zullen maar weinig verschillen vertonen en met de serie schakeling is het dus geen enkel probleem. . .bellen staan 99 % van de tijd uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Volledig mee eens. Even een aanvulling:
Bij de parallelschakeling moeten inderdaad beide trafo's helemaal eender zijn,
edit:
althans qua spanning
bij de serieschakeling echter de beide bellen.
edit:
qua impedantie.
Is dat laatste niet het geval, dan krijgt de een te veel en de ander te weinig spanning. Gevolg zal zijn dat het lichtste exemplaar heel hard zal rinkelen en de ander veel minder of bij erg veel verschil bijna geen geluid voortbrengen. Een gering verschil zal geen probleem zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 28-05-2008 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 10:29:
Volledig mee eens. Even een aanvulling:
Bij de parallelschakeling moeten inderdaad beide trafo's helemaal eender zijn,
edit:
althans qua spanning
bij de serieschakeling echter de beide bellen.
edit:
qua impedantie.
Is dat laatste niet het geval, dan krijgt de een te veel en de ander te weinig spanning. Gevolg zal zijn dat het lichtste exemplaar heel hard zal rinkelen en de ander veel minder of bij erg veel verschil bijna geen geluid voortbrengen. Een gering verschil zal geen probleem zijn.
Nog een interessant punt in de series schakeling van de bellen is dat veel bellen een afstelbare onderbreker hebben om de hamer te laten trillen(eevoudige deurbellen)

Als 1 bel het circuit onderbreekt en de andere er nog net niet klaar voor is kan het gebeuren dat een belcontact net open wil gaan het andere belcontact al net open gegaan is zodat het tweede bel contact moet wachten tot het eerste belconracht weer dicht is. Hierdoor wordt er inbreuk gedaan op een constante belfrequentie. . .beide bellen zullen elkaar verstoren en het belgeluid zal zich haperend manifesteren. Voor TS zal dit mogelijk been probleem zijn maar andere aanhoorders zullen denken dat de bellen defect zijn.

Ik stel bij voorbaat vast dat het in de praktijk onmogelijk is beide bellen zo af te stellen dat er geen verstoring optreedt.

Bellen die elektronisch functionmeren(buzzers) zullen hier denkk ik geen last van hebben omdat terugkopening naar de voeding minscuul zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ook al weer waar (wat zijn we het deze keer eens ;) ). En dat pleit dan weer voor de door mij voorgestelde parallelschakeling. Daar is de enige eis dat beide trafo's gelijke spanning hebben. Verschillend vermogen van beide bellen en trafo's is ook geen probleem.
Maar goed, het allerfraaiste is en blijft een zwaardere beltrafo met twee maal zo veel vermogen.
Pagina: 1