[alg] HBO Informatica; JAVA als taal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Volgend jaar zou ik graag met een HBO opleiding willen starten (voltijd). De soort opleiding ben ik ook al uit: namelijk Informatica.
Nu kan ik door middel van een speciaal traject (een soort koppeling tussen mijn huidige MBO school en de school waar ik naar toe wil) deze opleiding verkort doen. Namelijk in drie jaar ipv 4 jaar.

Nu was ik vorige week bij een introductie van deze opleiding en hier werd dus verteld dat de programmeer taal op deze opleiding JAVA is. Deze taal ga je gebruiken in al je projecten etc. Kortom, dit is de taal die je 3 jaar flink moet gaan leren.

De taal waar ik (nu ruim een jaar) mee bezig ben is C#.NET. Er schijnt niet heel erg veel verschil te zitten in deze twee talen maar toch zie ik er een beetje tegenop om nu straks die 3 jaar lang een andere taal te gaan leren/doen. Ik zou namelijk heel graag verder willen met C# ook in combinatie met certificeringen etc. (heb zelfs al boeken voor MCPD).

Nu heb ik voor mijzelf een aantal opties bedacht:

- Deeltijd (kan ik bij mn huidige werkgever blijven (lees: stage voor school)) maar met opleiding van de LOI etc. mis je wel wat sociale dingen lijkt mij, kwa project werkten etc. Je zit dan altijd in je uppie. Kan overigens wel in 3 jaar. Ik weet niet zeker of er hier wel c# is, ik dacht van wel.

- Andere school zoeken; dan is het weer niet mogelijk om dat verkorte traject te volgen. Dus ben ik vier jaar bezig. Plus dat de school waar ik nu heen wil erg gunstig ligt kwa reizen.

- Of gewoon JAVA accepteren, in de avond uren bezig blijven met C# en proberen het te combineren? Na m'n school verder gaan met eventuele certificeringen voor C# en verder niets meer met JAVA doen.

Wat is volgens jullie de beste optie? Of beter, wat raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:43

Koppensneller

winterrrrrr

Even een kleine kanttekening: ik kan me niet voorstellen dat je op die opleiding alleen maar Java krijgt. Mag ik vragen welke opleiding het hier betreft? Ik ben zelf net klaar met mijn HBO Informatica opleiding aan de HAN in Arnhem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:39

Kettrick

Rantmeister!

Ik zou gaan voor de optie
Of gewoon JAVA accepteren, in de avond uren bezig blijven met C# en proberen het te combineren? Na m'n school verder gaan met eventuele certificeringen voor C# en verder niets meer met JAVA doen.
Het leren van meerdere talen/omgevingen verbreedt je kennis, als je na de opleiding een leuke job wil gaan vinden is het beheersen van meerdere talen zeker een pré.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-06 18:10
Ik ben momenteel derde jaars software engineering student, wij hebben diverse talen en frameworks gebruikt. Ik mag hopen dat ze je niet aan een specifieke taal willen binden, een taal is maar gereedschap. Het is handig als je goed thuis bent in een framework/goed bent met een taal, maar dit is van latere zorg, het is belangrijker eerst een goede basis te hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door asfaloth_arwen op 08-04-2008 15:38 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257199

idem als RoeLz zijn voorstel. Uiteindelijk leer je in meerdere talen programmeren wat een troef is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 17:45

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De gebruikte taal is puur een tool om je de concepten bij te brengen. De dingen die je overdag leert zullen 's avonds ook toe te passen zijn in C#. Ik durf nu wel met zekerheid te zeggen dat jij na je HBO betere C# implementaties maakt dan dat je nu maakt ondanks dat ze geen letter C# gegeven hebben tijdens de opleiding.

* Janoz is dus met RoeLz, ga voor optie drie.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:02

Gerco

Professional Newbie

Iedere zichzelf respecterende programmeur is in staat om met meerdere programmeertalen te werken en het aanleren van een nieuwe syntax mag geen enkel obstakel vormen voor een opdracht of opleiding.

Het leren van Java zal je niet beperken in je C# kennis, maar deze alleen aanvullen. Je zult op verschillende manieren naar verschillende problemen leren kijken en de rode draad gaan moeten vinden die je een beter inzicht in programmeren geeft dan wanneer je jezelf beperkt tot 1 taal.

Grijp de kans om een nieuwe programmeertaal te leren altijd met drie handen aan, meer kennis is alleen maar beter. Als je talen als ML, Prolog en Lisp aan je pakket kan toevoegen, doe dat dan ook! Ik begrijp werkelijk niet waarom je er bezwaar tegen zou hebben om meer programmeertalen te leren, ik zou het juist toejuichen. Hoe anders de taal is van wat je nu gewend bent, hoe beter.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-06 14:56
Je leert tijdens je opleiding HBO-I sowieso geen 'taal', je leert OO programmeren. Of je dat in C# of in Java doet boeit niet, je kunt zo van de een naar de ander overstappen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riezebosch
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-06 09:24
Op Windesheim had je (voor zover ik weet) ook de vrijheid om je projecten/opdrachten in C# in te leveren.

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-x-m
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-04 15:32

t-x-m

.NET Nerd

Je schrijft over deeltijd, heb je duaal al overwogen (1 hele schooldag les)?

Je kunt dan gewoon je werk blijven doen in C# (of wat dan ook). Je moet competenties op je werk behalen waar je dan 3 jaar de tijd voor krijgt. Welke je wanneer doet en op wat voor manier maakt niet echt uit.

Met welke taal je je competenties doet is irrelevant, het gaat er om dat je dingen die je leert op school (OOP, PSD's, enz..) toepast in je werk en daar een verslag over schrijft. en je behaalt er nog 15 studiepunten per halfjaar(verslag) mee.

Zelf doe ik duaal en het bevalt me prima, je krijgt idd je theorieopdrachten in JAVA, je moet dus JAVA gaan leren programmeren om de toetsen te halen maar dat gaat niet zozeer om te syntax maar meer om de manier/theorie erachter.

Voordeel is dat je dan je projecten (voor je werk) gewoon kunt doen voor je baas en je daarmee wel competenties (==studiepunten) behaald.

Voorbeelden van competenties voor de Haagse Hogeschool, selecteer in het eerste vakje I

edit:
O, en je kunt volgens mij, als je een MBO-ICT-Beheer opleiding hebt gedaan gewoon bij alle HBO-Informatica opleidingen vrijstellingen krijgen, bij duaal krijg je zo en zo al je 2 blokken stage vrijstelling.

[ Voor 20% gewijzigd door t-x-m op 08-04-2008 16:27 ]

GC.Collect();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Grote kans dat het hier om de HvA gaat (zit er namelijk zelf ook, nu in de afstudeerfase). Java is hier inderdaad de standaardtaal voor programmeren. Je kan helaas niet zomaar C# gaan doen omdat je altijd in teamverband werkt met meer dan 3 mensen. Als deze andere mensen wel C# kennen kan je aanvragen of je het project in een andere taal mag doen, vaak hebben de leraren hier geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 21:31
KoppenSneller schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:35:
Even een kleine kanttekening: ik kan me niet voorstellen dat je op die opleiding alleen maar Java krijgt.
Bij verreweg de meeste opleidingen standaardiseert men gewoon op 1 taal. Het is niet te doen om voor elk practicum voor de 'fun' een andere taal te gaan gebruiken. Zeg maar C++ als inleiding programmeren, Java voor data structures, en C# voor algorithmics. Niet alleen moet je dan telkens student assisten vinden die in die taal thuis zijn, ook zal het op veel weerstand van de studenten stuiten. Zoals gezegd, een taal is een gereedschap en als je om je practicum data structures te halen eerst nog on-the fly Java moet gaan leren, terwijl je als 1ste jaars net C++ hebt geleerd dan gaat dat natuurlijk niet werken.

Verschillende talen krijg je af en toen bij vakken die echt speciaal over de structuur en concepten van programmeer talen gaan. B.v. bij een vak die je kennis laat maken met het verschil tussen imperatieve talen, logische talen en functionele talen zul je b.v. als extra prolog en lisp krijgen.

Ook kun je af en toe bij vakken waarbij een domain en een taal heel sterk samenhangen een andere taal krijgen. B.v. bij een vak over embedded computing zal op een school/universiteit waar Java de norm is in het algemeen toch C gebruikt worden, aangezien dat de overwegende dominante taal is in die sector.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43565

Mwa, C++ verwacht ik juist eerder voor data structures omdat je in C++ echt kan leren hoe het onder water in elkaar steekt.

Anyway, een school leert je concepten, geen taal specifieke dingen. In welke taal ze het dan uiteindelijk doen in niet eens zo heel erg interessant. Ze zullen immers toch geen taalspecifieke dingen gaan leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:24
Het is hier zeker al gezegd (oa door Janoz), maar wat maakt de taal uit ? Je gaat Informatica gaan studeren, niet 'een taal'...
Je gaat principes leren, denkwijzes, datastructuren, hoe je een probleem moet analyseren, wat OO is,en welke principes daar gelden, etc... De taal die je gaat gebruiken, is gewoon een hulpmiddel om bepaalde van die dingen onder de knie te krijgen. Of dat nu Java, C#, Object Pascal, VB.NET is, dat maakt toch allemaal niet uit ?
Trouwens, als je je daar door laat beinvloeden, wie zegt dat je binnen x aantal jaar aan de slag kunt gaan als ontwikkelaar voor die of die taal ? Veel kans dat die taal allang voorbijgestreefd is ...

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Dit doet me een beetje denken aan iemand die vroeg "Is er ook een plek waar je gewoon alleen programmeren kunt leren?". Waarna werd verteld dat dat alleen op zeer laag niveau mogelijk was.. Een typisch misverstand dat je vooraf kunt hebben dus.

Volgens mij gaat het bij een opleiding Informatica om dingen als datastructuren/generics, database ontwerp en gebruik, software architectuur, wiskundige achtergrond, algoritmes, projectmatig werken, communiceren, rapporteren, presenteren, enz.

Ik zie daar het 2e deel van de titel van dit topic niet in terugkomen... Kortom, kijk bij het kiezen van een HBO gewoon naar hoe deze staat aangeschreven, of de sfeer je bevalt, of de locatie handig is, enz.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Laatst online: 14:20
Windesheim zwolle:

half jaartje blue J en Java
daarna half jaar C#
daarna half jaar C++ met ernaast projecten in C#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-01 06:50
Och een taal is maar een taal. Belangrijk is dat je leert wat de concepten zijn die gebruikt worden in talen, zoals OO, en ik mag aannemen dat ze dat op elke informatica HBO wel voorschotelen. Om het een beetje praktisch te houden moet er toch een taal worden gekozen, en JAVA is daarvoor wel vrij geschikt. Zo lastig is het leren van een nieuwe taal overigens niet, en als je iets als OO volledig begrijpt is het voornamelijk een kwestie van syntax leren en de libraries die je tot je beschikking hebt te bekijken.

[ Voor 25% gewijzigd door ravenger op 08-04-2008 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 15:33

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Anoniem: 43565 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 21:56:
Mwa, C++ verwacht ik juist eerder voor data structures omdat je in C++ echt kan leren hoe het onder water in elkaar steekt.
Onzin. Voor datastructuren heb je geen taal met low-level mogelijkheden als C of C++ nodig. Voor data-structuren heb je doorgaans referenties nodig, en die werken in vrijwel elke taal. Een binary tree werkt in C++ hetzelfde als in Java.

C/C++ wordt wellicht interessant als de stof gaat over operating systems, memory management, processor architectuur (maar dan ga je meer richting assembly), etc.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-06 09:37
Hydra schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:45:
Je leert tijdens je opleiding HBO-I sowieso geen 'taal', je leert OO programmeren. Of je dat in C# of in Java doet boeit niet, je kunt zo van de een naar de ander overstappen.
Inderdaad, dat heb ik zelf in de praktijk op m'n opleiding (HBO Informatica, Hogeschool Leiden) ervaren. :)

Er wordt bij mij alleen diep ingegaan op JAVA, maar een paar maanden later was er opeens een project dat in Flash gemaakt moest worden. Het verbaasde mij dat ik zonder veel problemen in no-time Actionscript begreep en zelf kon schrijven, doordat het gewoonweg allemaal heel erg op elkaar lijkt. Ik denk dat dat ook wel zal gelden voor C# (heb daar nog nooit mee te maken gehad).

Overigens hebben praktisch alle HBO-instellingen verkorte trajecten voor MBO-studenten en anders is er vast wel wat te regelen met vrijstellingen.

[ Voor 8% gewijzigd door FlorisD op 08-04-2008 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-06 14:57
ik doe Informatica aan Avans (breda) - ik krijg idd ook Java trainingen voor OO programmeren, en heb pas zonder problemen een visual c++ .net applicatie gemaakt :)

Ik denk dat je juist java moet gaan programmeren om meerdere talen te kennen (niet kunnen) dus oftewel; java leren om meer ervaring op te doen en zoals eerder gezegd OO programmeren (klinkt niet alsof je dat nu doet)

maar meest belangrijk: het modeleren van je applicatie; dat is wat je met je Informatica opleiding doet. UML / RUP technieken gebruiken om informatiesystemen te bouwen. Bij een goed ontwerp maakt het niet uit in welke taal je schrijft

wil je echt/alleen programmeren, dan kun je beter Technische Informatica doen.

p.s. mijn opleiding Informatica duurt 3,5 jaar. vrijstelling voor stages (omdat je die op MBO hebt gedaan) krijg je op bijna elke school, dus oftewel; hbo na mbo == 3 jaar

[ Voor 21% gewijzigd door sjongenelen op 09-04-2008 09:44 ]

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

TheNymf schreef op woensdag 09 april 2008 @ 00:01:
wil je echt/alleen programmeren, dan kun je beter Technische Informatica doen.
Juist niet, Technische Informatica is ook veel met electrotechniek en embedded systemen e.d.. De low-level kant van de informatica zeg maar, meer focus op de hardware. Je wilt doen wat vroeger Hogere Informatica Opleiding (HIO) heette. Tegenwoordig is dat HBO-I. Het kenmerkt zich door de focus op software engineering (en krijg je dus vakken als datastructuren, software architectuur, en veel projectmatig werken, etc.). Overigens willen informatica-opleidingen onderling erg verschillen, kijk dus goed naar het aangeboden vakkenpakket.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeromeB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 06:33

JeromeB

woei

.oisyn schreef op woensdag 09 april 2008 @ 01:03:
[...]

Juist niet, Technische Informatica is ook veel met electrotechniek en embedded systemen e.d.. De low-level kant van de informatica zeg maar, meer focus op de hardware. Je wilt doen wat vroeger Hogere Informatica Opleiding (HIO) heette. Tegenwoordig is dat HBO-I. Het kenmerkt zich door de focus op software engineering (en krijg je dus vakken als datastructuren, software architectuur, en veel projectmatig werken, etc.). Overigens willen informatica-opleidingen onderling erg verschillen, kijk dus goed naar het aangeboden vakkenpakket.
Ik studeer zelf Technische Informatica (Saxion Hogescholen) en wij krijgen inderdaad veel te maken met embedded systemen, beetje elektro, etc. Ik heb mij echter laten vertellen dat TI-opleidingen ook nogal veel verschillen per school. Op sommige scholen lijkt TI meer op een HBO-I opleiding dan HBO-TI.
TheNymf schreef op woensdag 09 april 2008 @ 00:01:

Ik denk dat je juist java moet gaan programmeren om meerdere talen te kennen (niet kunnen) en zoals eerder gezegd OO programmeren (klinkt niet alsof je dat nu doet)
Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Wat ik merk bij veel mede-studenten is dat ze allerlei concepten uit andere talen niet kennen, omdat ze eigenlijk alleen Java goed kennen. Als ik begin over prototype-based-OOP, Templates (als in C++), functional-programming of whatever dan kijkt iedereen mij raar aan...

PC load letter? What the fuck does that mean?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties. Ik kijk er nu al heel anders tegenaan. Het is inderdaad zo dat de opleiding vooral draait om het object georienteerd programmeren, modeleren etc.

Dan ga ik duidelijk voor optie 3, ik ga er gewoon het beste van maken op school. En dan kan ik 'later' alsnog met C# verder mocht ik dat willen. En zoals anderen al aangaven, als meerdere talen zelfs een pré geven is dat mooi meegenomen.

De opleiding is trouwens Informatica aan Avans ('s Hertogenbosch). Nogmaals bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaneijk
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 12:10

jvaneijk

Dr.Oak

Ik weet niet zeker of je alleen het programmeren interessant vindt, maar als dat zo is dan kan je beter een MSCP cursus of hoe het ook heet gaan doen. Een HBO informatica is namelijk heel wat meer dan alleen maar programmeren. Ik zelf ben net afgestudeerd, en zoals alle andere mensen al zeggen, je leert leren, en je leert de principes van programmeren. Als je alleen het programmeren leuk vind dan zal het ontzettend zwaar worden. Er zijn namelijk ook andere vakken die je met een voldoende moet afsluiten, dit zijn over het algemeen niet de leukste vakken voor programmeurs. Ook zie ik veel MBO programmeurs die later een HBO opleiding gaan doen de mist ingaan met Wiskunde wat ook een groot gedeelte is van programmeren, of datastructuren en algoritmes. Hier vallen de meeste MBO'ers af. Niet dat ik je bang wil maken maar hou er goed rekening mee dat HBO heel anders is dan MBO en veel meer is dan alleen programmeren.

Succes met je keuze.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
JeromeB schreef op woensdag 09 april 2008 @ 01:40:
Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Wat ik merk bij veel mede-studenten is dat ze allerlei concepten uit andere talen niet kennen, omdat ze eigenlijk alleen Java goed kennen. Als ik begin over prototype-based-OOP, Templates (als in C++), functional-programming of whatever dan kijkt iedereen mij raar aan...
Ik weet niet in welk jaar jij zit, maar wij (HIO hogeschool enschede) kregen in ons derde jaar gewoon C++. C++ is m.i. geen goeie taal om OO te leren programmeren, Java dwingt je veel meer de juiste kant op. Maar ik vind wel dat een informatica opleiding niet compleet is zonder C++ omdat je dan leert je eigen rotzooi op te ruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:56

Cyphax

Moderator LNX
Hydra schreef op woensdag 09 april 2008 @ 10:56:
C++ is m.i. geen goeie taal om OO te leren programmeren, Java dwingt je veel meer de juiste kant op.
Huh? Waarom dat? Objectgeorienteerd werken is een manier van werken, of je dat nou met C++ of met Java doet zou niet veel uit moeten maken.

Ik sluit me verder aan bij iedereen die zegt: gewoon doen. Ik heb geprogrammeerd met Java en met C# en zoveel scheelt dat niet. Dat mag echt geen groot probleem opleveren. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Cyphax schreef op woensdag 09 april 2008 @ 11:23:
Huh? Waarom dat? Objectgeorienteerd werken is een manier van werken, of je dat nou met C++ of met Java doet zou niet veel uit moeten maken.
Toen ik met Java begon bestond m'n eerste programmatje uit een hele boel public static bla methods. Dat soort programmeren moet er zo snel mogelijk uitgeslagen worden. Java maakt het je iets moeilijker niet-OO te programmeren omdat alles binnen klasses moet staan. Daarnaast zijn zaken als pointers en geheugenallocatie vervelend, en wil je niet dat mensen precompiler macro's gaan misbruiken. Vandaar dat ik Java een betere leertaal vind dan C++.

Ik zeg niet dat Java voor een gevorderde programmeur beter is (best tool for the job), maar IMHO voor beginners weldegelijk, en daar gaat dit topic over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88610

Leerjaar: 4
Opleiding: Informatica/HAN

Ik heb de volgende talen gehad ( nieuwe systeem, semestermodel ) in vakken alleen:

assembly, c++, C#, php, Java, NesC ( tinynodes ) en ook C

De nadruk bij het HAN ligt wel erg sterk op Java en de kennis van de docenten is ook vooral daarop gebaseerd. Je bent altijd vrij om te kiezen voor een andere taal dan dat er standaard bij het vak zit of dan diegene die de docent voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaneijk

jvaneijk

Dr.Oak

Bij ons was het eigenlijk altijd zo. Vooral na het eerste jaar dat de leraren het alleen maar leuk vonden als je een andere taal probeerde / je eigen maakte. En als het je redelijk tot goed afging vroegen de leraren je om er een lesuur / week aan te spenderen om het andere studenten uit te leggen tijdens de les en er college over te geven. Hiervan leer je zelf een hoop, maar leer je ook je medestudenten een hoop nieuwe dingen. En het is goed voor de studiepunten ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:47
Leerjaar : 4 (laatste week afstuderen)

De opleiding HBO-i aan de Fontys hogeschool te Eindhoven is alleen maar gericht op Java. Er is in één project een uitstapje gemaakt naar C# echter de rest van de projecten worden gedraait in Java.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De gebruikte programmeertaal/talen in een curriculum zijn niet bedoeld om de student die talen te leren, maar de paradigms, aspecten en contexts waarin die talen gebruikt worden: Lisp voor interpreters, haskell/miranda/etc. voor functioneel programmeren, prolog voor AI, C/C++ voor OS gerelateerde zaken, Java voor OO concepts etc.

Wanneer je je dus blind staart op de gebruikte taal snap je niet wat er gedoceerd wordt (althans, waar een poging toe wordt gedaan). Immers, dat zou je opleiding compleet nutteloos maken wanneer een nieuwe programmeertaal belangrijk wordt. Ik snap daarom het ge-emmer over de gebruikte programmeertalen ook niet. Na je studie krijg je nl. ook veelal te maken met programmeertalen die je zelf wellicht niet gekozen hebt (bv een eigen DSL), en je daar wel mee moet werken. Dat is nl. helemaal niet erg: een taal is een tool, niet een doel.

[ Voor 20% gewijzigd door EfBe op 09-04-2008 12:16 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06 23:15
Razr schreef op woensdag 09 april 2008 @ 09:39:
De opleiding is trouwens Informatica aan Avans ('s Hertogenbosch). Nogmaals bedankt voor de reacties!
Die opleiding heb ik ook gedaan. Dus bij deze wat info erover, misschien dat je er wat aan hebt.
Je zult in het begin met BlueJ aan de slag gaan om OO te leren met de taal Java als uitgangspunt. Later komt daar nog c++ bij (als je pech hebt krijg je die van de Niet). Maar na het eerste jaar krijg je keuze vakken dan kun je alsnog zeggen ik ga me wat meer verdiepen in c# en .net

Dit laatste heb ik overigens nooit gedaan, ik had een magic square oplossing gemaakt in Prolog. Zeer grote aanrader overigens, aangezien die taal een compleet andere werkwijze heeft. Zeer leerzaam. Mijn ervaring is ook dat je bij bepaalde vakken zoals Datastructuren en Algoritmes (kreeg ik van Hoeks) het de leraar vaak niet uitmaakt in welke taal je het deed. Je hebt dus vaak redelijk wat vrijheid om dingen in te vullen zoals je zelf wilt.

Schenk en Hoeks zijn de betere leraren op die opleiding, Huismans zijn de meningen over verdeeld, met zn Mac laptop en zn schaakprogramma's :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 20:56

Cyphax

Moderator LNX
Hydra schreef op woensdag 09 april 2008 @ 11:47:
[...]

Toen ik met Java begon bestond m'n eerste programmatje uit een hele boel public static bla methods. Dat soort programmeren moet er zo snel mogelijk uitgeslagen worden. Java maakt het je iets moeilijker niet-OO te programmeren omdat alles binnen klasses moet staan. Daarnaast zijn zaken als pointers en geheugenallocatie vervelend, en wil je niet dat mensen precompiler macro's gaan misbruiken. Vandaar dat ik Java een betere leertaal vind dan C++.
Die dingen die jij noemt hangen af van hoe het de student wordt geleerd door de opleiding. Ook in Java kun je lelijke code schrijven, als het maar slecht genoeg wordt onderwezen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaneijk

jvaneijk

Dr.Oak

Webgnome schreef op woensdag 09 april 2008 @ 12:06:
Leerjaar : 4 (laatste week afstuderen)

De opleiding HBO-i aan de Fontys hogeschool te Eindhoven is alleen maar gericht op Java. Er is in één project een uitstapje gemaakt naar C# echter de rest van de projecten worden gedraait in Java.
Is het niet gewoon zo dat je zelf je projecten mag bedenken, of iig zelf je taal mag kiezen in je laatste jaren? Dat was bij ons wel zo. Het enige dat ze dan deden is ze stelde eisen aan je project. Standaard leerde wij ook JAVA op school, als je later besloot om wwn project te gaan doen in C/C++ werd er wel van je verwacht dat je laat zeggen interfaces gebruikt of via het MVC model werkte. Zelf een framework maakte ga zo maar door. Dit om toch de principes te kunnen testen op het gebied van andere talen. Aan het einde van je project kreeg je dan een zogenaamde audit, waarin je moest uitleggen aan een leraar die er wel redelijk verstand van had waarom je deze manier hebt gekozen en hoe je dat geimplementeerd hebt.

Ik vind dat alle scholen dit principe zouden moeten aannemen, hiermee laat je de studenten vrijer en zijn ze beter voor de arbeidsmarkt. Het is namelijk een beetje lastig dat als jij C programmeur wilt worden en je wordt verplicht op school om je projecten in JAVA te doen dat je na je opleiding nog eens C moet gaan leren (als je dat niet al naast je school doet)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Razr schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:34:
Volgend jaar zou ik graag met een HBO opleiding willen starten (voltijd). De soort opleiding ben ik ook al uit: namelijk Informatica.
Nu kan ik door middel van een speciaal traject (een soort koppeling tussen mijn huidige MBO school en de school waar ik naar toe wil) deze opleiding verkort doen. Namelijk in drie jaar ipv 4 jaar.

Nu was ik vorige week bij een introductie van deze opleiding en hier werd dus verteld dat de programmeer taal op deze opleiding JAVA is. Deze taal ga je gebruiken in al je projecten etc. Kortom, dit is de taal die je 3 jaar flink moet gaan leren.

De taal waar ik (nu ruim een jaar) mee bezig ben is C#.NET. Er schijnt niet heel erg veel verschil te zitten in deze twee talen maar toch zie ik er een beetje tegenop om nu straks die 3 jaar lang een andere taal te gaan leren/doen. Ik zou namelijk heel graag verder willen met C# ook in combinatie met certificeringen etc. (heb zelfs al boeken voor MCPD).

Nu heb ik voor mijzelf een aantal opties bedacht:

- Deeltijd (kan ik bij mn huidige werkgever blijven (lees: stage voor school)) maar met opleiding van de LOI etc. mis je wel wat sociale dingen lijkt mij, kwa project werkten etc. Je zit dan altijd in je uppie. Kan overigens wel in 3 jaar. Ik weet niet zeker of er hier wel c# is, ik dacht van wel.

- Andere school zoeken; dan is het weer niet mogelijk om dat verkorte traject te volgen. Dus ben ik vier jaar bezig. Plus dat de school waar ik nu heen wil erg gunstig ligt kwa reizen.

- Of gewoon JAVA accepteren, in de avond uren bezig blijven met C# en proberen het te combineren? Na m'n school verder gaan met eventuele certificeringen voor C# en verder niets meer met JAVA doen.

Wat is volgens jullie de beste optie? Of beter, wat raden jullie mij aan?
toon volledige bericht
IMHO is het voor je eigen beeld altijd beter om meerdere talen te kennen. 1 taal is per definitie niet de beste. Elke taal heeft zo z`n voor en nadelen. Omdat je nu al veel weet van C# zul je Java dus ook vrij eenvoudig oppakken. Je bent dan ook in staat om een goede afweging te maken wanneer welke taal geschikter is voor welk doel.

Lijkt mij niet iets om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:58

xces

To got or not to got..

Ik weet niet wat jij allemaal hebt gedaan op het MBO, maar ik heb na mijn MBO systeembeheer niveau 4 in 2 jaar (!) tijd een verkorte HBO opleiding gedaan waar ik eigenlijk 3 jaar over moest doen. Inmiddels 2 jaar afgestudeerd... Kwestie van veel zeuren bij leraren en zorgen dat je alles goed geregeld hebt (e.g. meer dingen tegelijk doen). Taal was bij ons ook Java, maar het doel was idd OOP, refactoring etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 23:10
Ik heb ook HBO afgerond en ook bij mij werd de nadruk gelegd op Java. Op zich is dit een mooie taal om het OO concept goed te begrijpen maar het onder de knie krijgen van Java wil nog niet zeggen dat je probleemloos C++ kan gaan schrijven. Toen ik in het laatste jaar C++ kreeg en reeds enkele jaren Java achter de rug had was het pointer-verhaal in C++ toch niet zo vanzelfsprekend. En er waren toch heel wat medeleerlingen die met de grootste moeite een werkende linked-list konden uitwerken.
toen ik later me meer met C# ging bezighouden was dit een veel minder groot probleem aangezien deze taal veel meer overeenkomsten heeft met Java.

Maw het leren van een programmeertaal is zoals je rijbewijs halen, in theorie kan je achteraf met elke auto gaan rijden. Maar het rijden in een golfje is toch wat heel wat anders als het rijden in formule 1 wagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riezebosch
jvaneijk schreef op woensdag 09 april 2008 @ 10:26:
Ik weet niet zeker of je alleen het programmeren interessant vindt, maar als dat zo is dan kan je beter een MSCP cursus of hoe het ook heet gaan doen. Een HBO informatica is namelijk heel wat meer dan alleen maar programmeren. Ik zelf ben net afgestudeerd, en zoals alle andere mensen al zeggen, je leert leren, en je leert de principes van programmeren. Als je alleen het programmeren leuk vind dan zal het ontzettend zwaar worden. Er zijn namelijk ook andere vakken die je met een voldoende moet afsluiten, dit zijn over het algemeen niet de leukste vakken voor programmeurs. Ook zie ik veel MBO programmeurs die later een HBO opleiding gaan doen de mist ingaan met Wiskunde wat ook een groot gedeelte is van programmeren, of datastructuren en algoritmes. Hier vallen de meeste MBO'ers af. Niet dat ik je bang wil maken maar hou er goed rekening mee dat HBO heel anders is dan MBO en veel meer is dan alleen programmeren.

Succes met je keuze.
Wat betreft Windesheim viel het in mijn tijd (2000-2005) enorm mee of juist tegen (door het gebrek eraan). Hierdoor had ik juist weer een probleem toen ik daarna naar Universiteit Twente ging...

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:47
riezebosch schreef op woensdag 09 april 2008 @ 13:39:
[...]

Wat betreft Windesheim viel het in mijn tijd (2000-2005) enorm mee of juist tegen (door het gebrek eraan). Hierdoor had ik juist weer een probleem toen ik daarna naar Universiteit Twente ging...
Op Fontys heb ik gedurende de gehele opleiding nooit een keer problemen gehad met mijn zeer gebrekkige wiskundige kennis (heb al moeite met sinusjes etc). Vandaar dat ik ook bezig ben om zelfstandig een boek door te nemen om als nog een aantal wiskundige begrippen aan te leren. Kan nooit kwaad dacht ik zo.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

riezebosch schreef op woensdag 09 april 2008 @ 13:39:
[...]

Er kwam hier onlangs iemand solliciteren die het hele VMBO-MBO-HBO-WO informatica traject had doorlopen (waarvoor mijn respect, met z'n inzet was iig niets mis :)). En daarbij wiskunde dus elke keer wist te ontlopen. En dat komt dan solliciteren bij een gamedeveloper 8)7. Maar goed, ik vond het überhaupt al raar dat dat kon.

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 09-04-2008 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:13
.oisyn schreef op woensdag 09 april 2008 @ 15:29:
[...]

Er kwam hier onlangs iemand solliciteren die het hele VMBO-MBO-HBO-WO informatica traject had doorlopen. En daarbij wiskunde dus elke keer wist te ontlopen. En dat komt dan solliciteren bij een gamedeveloper 8)7. Maar goed, ik vond het überhaupt al raar dat dat kon.
Je kan volgens mij sommige (specialisaties voor je) informatica master doen met een universitaire informatiekunde bachelor (waar je nou niet echt veel wiskunde krijgt). En laten die specialisaties nou net degene zijn waar je weinig wiskunde voor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riezebosch
robbert schreef op woensdag 09 april 2008 @ 15:31:
[...]

Je kan volgens mij sommige (specialisaties voor je) informatica master doen met een universitaire informatiekunde bachelor (waar je nou niet echt veel wiskunde krijgt). En laten die specialisaties nou net degene zijn waar je weinig wiskunde voor nodig hebt.
Klopt ook wel. Ik had in principe, na het behalen van de toelating wat wel zeer pittig is, ook alleen maar vakken kunnen kiezen waar niet zoveel wiskunde meer in voorkwam. Maar dat was mijn eer te na, en ik vond de lol er toch een beetje af en boodt het ook niet zoveel meerwaarde meer dus ben ik alsnog gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-06 20:19
Cyphax schreef op woensdag 09 april 2008 @ 11:23:
[...]

Ik sluit me verder aan bij iedereen die zegt: gewoon doen. Ik heb geprogrammeerd met Java en met C# en zoveel scheelt dat niet. Dat mag echt geen groot probleem opleveren. :)
Nouja zolang je met de console blijft werken en aflbijft van sockets of forms (arrgg ik krijg echt nachtmerries van Swing en contructies zoals gridbags :P )

Maar anyway, ik programmeer zelf ook al een tijdje in C# en moet op mijn studi (informatica op de RUG) ook JAVA doen, zo erg is het niet alleen maak je af en toe gekke foutjes, bijvoorbeeld:

C#:
1
Console.out.writeln("hallo wereld");

Java:
1
System.out.println("hallo wereld");

;) maar goed het enige dat je echt gaat missen is een goede IDE, eclipse kan aardig wat en heeft ook een paar functies die ik graag in Visual Studio Express zou zien, maar qua intelli-sense en vooral debugging (tot nu toe is het me bijvoorbeeld niet gelukt om door een multithreader (lees Swing) applicatie te lopen met eclipse, of om uberhaupt maar te vinden waar die exception zich voordeed in mijn code verder dan "knop event->gaIetsDoen()" )

Maargoed je raakt er snel aan gewend, en in je 2e of 3e jaar zul je waarschijnlijk C++ / pascal en andere leuke talen krijgen.

Laat je dus alsjeblieft niet afschrikken!

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaneijk

jvaneijk

Dr.Oak

roy-t schreef op woensdag 09 april 2008 @ 17:12:
[...]

Nouja zolang je met de console blijft werken en aflbijft van sockets of forms (arrgg ik krijg echt nachtmerries van Swing en contructies zoals gridbags :P )

Maar anyway, ik programmeer zelf ook al een tijdje in C# en moet op mijn studi (informatica op de RUG) ook JAVA doen, zo erg is het niet alleen maak je af en toe gekke foutjes, bijvoorbeeld:

C#:
1
Console.out.writeln("hallo wereld");

Java:
1
System.out.println("hallo wereld");

;) maar goed het enige dat je echt gaat missen is een goede IDE, eclipse kan aardig wat en heeft ook een paar functies die ik graag in Visual Studio Express zou zien, maar qua intelli-sense en vooral debugging (tot nu toe is het me bijvoorbeeld niet gelukt om door een multithreader (lees Swing) applicatie te lopen met eclipse, of om uberhaupt maar te vinden waar die exception zich voordeed in mijn code verder dan "knop event->gaIetsDoen()" )

Maargoed je raakt er snel aan gewend, en in je 2e of 3e jaar zul je waarschijnlijk C++ / pascal en andere leuke talen krijgen.

Laat je dus alsjeblieft niet afschrikken!
toon volledige bericht
Wat betreft IDE ben ik het niet echt met je eens. Ik heb ook veel in JAVA gedaan voor school, en in de begin periode heb ik altijd met Borland JBuilder gewerkt tegenwoordig heet het CODE GEAR JBuilder geloof ik. Ik vindt dat dit een hele goede IDE biedt voor JAVA en veel andere toepassingen die met JAVA te maken hebben zoals SWING- en Database projecten enz. Let wel als je hiermee wil werken moet je wel een redelijk computer hebben met voldoende geheugen :P
Versie 2006 iig was altijd 250/500 MB RAM.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43565

De nieuwe Netbeans 6 is overigens best wel behoorlijk compleet, en gratis.
maargoed, uiteindelijk is het vast niet verkeerd om zonder goede ide uit de voeten te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 19-06 13:02
Bij "ons" in Leiden is het echt alleen maar een pre als je iets in C# zou doen. JAVA is puur gekozen vanwege de breede keus aan goede studieboeken en tools.

Maar veel wordt er verder niet ingegaan op andere talen, het gaat alleen om de concepten op HBO, dat moet je niet vergeten. In tegenstelling tot de universiteit is het vooral van JEZELF afhankelijk of je er wat van leert, daarom is een universitair diploma ook meer waard.

Voor mij was een universitair diploma echter bar weinig aan omdat ik gek werd van de manier waarop je wordt gedwongen op een bepaalde manier te denken. En ik heb al een hekel aan de hele System Architecture clan die denkt dat alles standaard moet worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 10-04-2008 19:43 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:20

djiwie

Wie?

Makkelijk schreef op donderdag 10 april 2008 @ 19:42:
In tegenstelling tot de universiteit is het vooral van JEZELF afhankelijk of je er wat van leert, daarom is een universitair diploma ook meer waard.
Uiteindelijk hangt het altijd van jezelf af of je iets leert, of dat nou op het HBO of op de universiteit is. Overigens leer je over het algemeen juist op de universiteit concepten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:51

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

jvaneijk schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:57:
[...]

Wat betreft IDE ben ik het niet echt met je eens. Ik heb ook veel in JAVA gedaan voor school, en in de begin periode heb ik altijd met Borland JBuilder gewerkt tegenwoordig heet het CODE GEAR JBuilder geloof ik. Ik vindt dat dit een hele goede IDE biedt voor JAVA en veel andere toepassingen die met JAVA te maken hebben zoals SWING- en Database projecten enz. Let wel als je hiermee wil werken moet je wel een redelijk computer hebben met voldoende geheugen :P
Versie 2006 iig was altijd 250/500 MB RAM.
offtopic:
JBuilder zelf is tegenwoordig gebaseerd op Eclipse.

@Roy-T: No offence maar multithreaded debuggen in Eclipse is echt geen probleem. Net als het opzoeken van Excepties aangezien je een complete callstack meekrijgt. Dus dat ligt denk ik eerder aan je kennis van Eclipse of omdat je VS gewend bent en Eclipse nu eenmaal wat anders werkt dan VS.

Ik ben persoonlijk van mening dat je je eerste stappen met software ontwikkelen in een zo kaal mogelijke omgeving zou moeten leren. Je leert dan in eerste instantie echt omgaan met de taal (en de compiler/tools) i.p.v. ook nog eens te moeten leren werken met een (vaak op het eerste oog complexe) IDE.

En please, hou aub op over het HBO vs Universitair geleuter. Dat is nogal offtopic en voegt niks toe aan deze discussie (en het gros van de argumenten gaan vaak nergens over).

[ Voor 11% gewijzigd door Creepy op 10-04-2008 21:36 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 19-06 13:02
djiwie schreef op donderdag 10 april 2008 @ 20:50:
[...]

Uiteindelijk hangt het altijd van jezelf af of je iets leert, of dat nou op het HBO of op de universiteit is. Overigens leer je over het algemeen juist op de universiteit concepten.
Ik heb andere ervaringen in Rotterdam en Leiden. De zwakte van HBO-I is het gebrek aan contact en lage niveau van veel docenten, maar ik zie dat als een mogelijkheid tot zelfontplooiing. Ik ben bij beide universiteiten vrijwillig opgestapt, ondanks een positief studieadvies... :)

Maar ik zal er verder over ophouden, want het is offtopic.. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Makkelijk op 10-04-2008 22:02 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1