• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:30
In juni mag ik een nieuwe monitor kopen. Nu heb ik een 13.4" CRT, dus ben wel toe aan vervanging..
Mijn oog is gevallen op de Samsung SyncMaster 2232BW. Ik twijfel nu nog of ik gewoon 1 scherm doe, of een dualscreen opstelling.
Ik game niet zoveel; CoD4, GTA SA en nog een paar racespellen. Wel doe ik aan webcoderen en ook werk ik met Dreamweaver. Ik ga ook films kijken. Wat zou handiger zijn? 1 of 2 schermen? Tegen de tijd dat ik ze ga kopen, is de prijs vast wel gedaald..
En als ik wel één scherm zou doen, zou ik dan de 2232BW doen, of een andere grotere (24 inch oid en onder de 400 euri)?

Grtz Pino112

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Veel mensen - waaronder ik - vinden een dual screen setup hemels en het werkt ook gewoon perfect, echter als je er echt films op wilt gaan kijken of als je wilt gamen zou ik toch een groot single screen pakken. Daarnaast kun je dat grote scherm ook weer opdelen in kleinere schermen zeg maar (rasterizeren).

Over de vraag; 22" of 24", tja ga naar de winkel en kijk wat jij het prettigst vindt. Als je overigens ook tekent dan doe je er beter aan geen TN paneel te kopen omdat deze qua kleur minder zijn, maar dat is een ander verhaal :P. Veel succes ermee!

offtopic:
Groeten hoeft hier niet, gebeurt standaard al :P

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Voor gamen is één groot scherm beter. Zolang je niet meerdere dingen tegelijk doet (dus coden en gamen tegelijk :P ) lijkt één scherm mij handiger. een scherm kun je dan weer in gedeeltes opdelen zodat je makkelijk met meerdere dingen naast elkar kunt werken als je niet aan het gamen bent.

edit: Iets aan de late kant :(

[ Voor 37% gewijzigd door jdm8 op 08-04-2008 15:32 ]

Verwijderd

TN panelen hebben maar 6 bits kleur per component.
Voor gaming niet zo erg, als je ook grafisch bezig bent voor websites wel, je hebt ten slotte maar 18 ipv 24 bits kleur.

Verwijderd

Tip : Koop 1 groot scherm.
Hang je oude CRT ernaast als 2e monitor.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05 22:16

DarkSide

theres no place like ::1

Ik vindt 2 schermen heerlijk werken. Gewoon 1 scherm voor internet en andere zaken (zoals gamen). En 1tje waar mijn outlook altijd open staat. ook voor het vergelijken van tekst e.d in office zijn 2 schermen een uitkomst. Ik zou niet meer terug willen. dan liever een wat kleiner hoofdscherm dan 1 groot scherm. En met een programmatje als ultramon is alles fijn in te stellen.
Ik heb nu een 19 en 17" maar dat zal bij mijn volgende pc een 22"en 19" worden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:08

Bravo

Second Best

DarkSide schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:34:
Ik vindt 2 schermen heerlijk werken. Gewoon 1 scherm voor internet en andere zaken (zoals gamen). En 1tje waar mijn outlook altijd open staat. ook voor het vergelijken van tekst e.d in office zijn 2 schermen een uitkomst. Ik zou niet meer terug willen. dan liever een wat kleiner hoofdscherm dan 1 groot scherm. En met een programmatje als ultramon is alles fijn in te stellen.
Ik heb nu een 19 en 17" maar dat zal bij mijn volgende pc een 22"en 19" worden.
Ik heb juist een tegenovergestelde ervaring. Vroegah (2 jaar terug) zweerde ik nog bij mijn 2 17" beeldschermen, maar toen er een vervangen werd door een 24" :9~ merkte ik meer en meer dat ik de tweede 17" niet gebruikte, ook niet meer voor Outlook e.d. Uiteindelijk heb ik deze dan ook maar opgeborgen.
Een 24" is namelijk groot genoeg om allerlei taken tegelijk en naast elkaar op uit te voeren, zonder op leesbaarheid te hoeven inleveren.
Als je ook nog eens veel films en zo er mee wil gaan kijken is een enkel scherm veel relaxter, omdat je een film nou eenmaal niet op twee schermen tegelijk (lekker, zonder balk in het midden) kunt kijken.

Mijn tip, neem één groot scherm.

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 10:38

Big Womly

Live forever, or die trying

Ik zou het bij mijn 2*17" houden. Het ene scherm wat vensters staan en op het tweede scherm iets full-screen runnen. Dat gaat volgens mij niet met 1 enkel scherm, tenzij het 2 aansluitingen heeft, maar die kan ik maar moeilijk (lees: niet) vinden.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• DenTeD123
  • Niet online
Misschien buiten budget, maar koop 3x een 17" of 19" scherm. dan kun je optimaal genieten van dual (in dit geval dus triple) screen.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 19:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik draai ook met twee 19' tft-schermen... heb het gedaan in een 'geld teveel-bui', maar heb er tot op de dag van vandaag geen spijt van :)

Multitasken (en ook coden met preview en code verdeeld) is pas echt mogelijk met meerdere schermen.

Ik gebruik voornamelijk het linkerscherm voor de hoofdzaken; op het tweede scherm (er iets schuin naast) draaien extra programma`s in vensters :)

Ook het maken van presentaties ed met meerdere bladzijden voor je (vanwege de grote desktop) is echt een genot om mee te werken... niet steeds eindeloos scrollen.

Nog een tip: ga eens een middagje klooien bij iemand met twee schermen en kijk hoe het bevalt of pik ergens even een tweede CRT op en probeer het uit (dat laatste heb ik gedaan voor de aanschaf van twee tft`s).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Pino112
Ik codeer eigenlijk meer dan dat ik game en film kijk. Dat wil nu niet zo goed :P.. Later ga ik ook een ICT opleiding doen, ik denk iets met coderen oid, dus dan zou een Dual Screen ook wel handig zijn, lees ik zo.
Ik heb een XFX 7900GS met twee DVI aansluitingen, dat wil allemaal wel he?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Later, over 10 jaar? Dan zijn dual screens ook alweer uit de mode. Ik zou gewoon een nieuw groot scherm kopen en 'later' een kleiner 2e scherm (17" oid). Dan heb je ook dual screen en kun je op de andere bijv testen.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 19:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Gaat gewoon werken... mijn tft`s zijn zelfs VGA, omdat mijn vorige kaart een VGA en een DVI aansluiting had.

Nu heb ik er twee converters opzitten :)

Gaat perfect werken dus...

Btw, er is een heel mooi Dual/Triple screen topic hier op GoT waar een en ander te vinden is over opstellingen met meerdere schermen en handige programma`s :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Pino112
@Alex3305: Zit nu in 3VWO.. Dus reken maar uit :D
@Michael Nicht :) Ik zal em es eem zoeken..

/Bedoelen jullie deze: Het grote Dual-/ Multiscreen Setup topic
Die zit dicht :( Kan ik geen vraagjes stellen :9

[ Voor 41% gewijzigd door Pino112 op 08-04-2008 16:43 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:32:
Tip : Koop 1 groot scherm.
Hang je oude CRT ernaast als 2e monitor.
Zou ik niet doen. Bij voorkeur zou ik 2 dezelfde schermen pakken, of in elk geval dezelfde soort dingen. Op deze manier heb je fatsoenlijke kwaliteit. Een 14" CRT zal echt stukken minder beeld gaan leveren dan die TFT, dus is het niet echt prettig om die te gebruiken.

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-05 16:41

pcprutser

No message

k ga binnenkort een 22" scherm kopen... 24" is op dit moment nog te duur, voor die 2" betaal je toch snel een euro of 120... beetje veel van het goede als je het mij vraagt.
En uit ervaring kan ik je vertellen dat een laptop voldoende is voor een ICT opleiding ;)

• Pino112
Ja maar een laptop duurt nog wel 4 á 5 jaar. Zit nu in de 3VWO he.
Ik ga dan denk ik voor een dual screen icm met 2x de 2232bw.

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
pino112 schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 06:29:
Ja maar een laptop duurt nog wel 4 á 5 jaar. Zit nu in de 3VWO he.
Ik ga dan denk ik voor een dual screen icm met 2x de 2232bw.
De Samsung 2232BW is een (naar mijn mening) zeer mooie monitor. Echter heeft deze monitor het nadeel dat de randen niet recht zijn. Wanneer je een dual setup maakt met deze monitoren zullen ze niet recht naast elkaar gezet kunnen worden.

Ikzelf vindt dit geen probleem want ik heb ze 5cm van elkaar afstaand. Mocht je dus een setup willen waar je ze strak tegen elkaar wilt kunnen zetten dan zou je bijvoorbeeld voor de Samsung 226BW kunnen gaan.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

pcprutser schreef op woensdag 09 april 2008 @ 09:09:
k ga binnenkort een 22" scherm kopen... 24" is op dit moment nog te duur, voor die 2" betaal je toch snel een euro of 120... beetje veel van het goede als je het mij vraagt.
Die 2" is niet zo boeiend. Het gaat er meer om dat je met een 24" gelijk een hogere reso te pakken hebt.

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 15:06

.Gertjan.

Owl!

In sommige gevallen zal een 22" ongeveer de zelfde resolutie ondersteunen als een 24". Persoonlijk vind ik een kleiner scherm met een hoge resolutie prettiger werken dan een groot scherm met een wat lagere resolutie.

Zelf ben ik groot voorstander van een dual screen setup. Heb dit voor het eerst gedaan met mijn laptop en sindsdien wil ik niet anders meer, zelfs op mijn werk werk ik met 2 monitoren (waarbij mijn 2de scherm een gekantelde 17" is zodat er een voledig a4 document in Word op past). Ik baal er van dat mijn nieuwe PC met vista problemen heeft als ik op mijn ati kaart een dual screen setup doe (blue screens). Zelf vind ik het altijd fijn om bijvoorbeeld modellen of minder nuttige programma's (winamp/msn) op de tweede monitor te plaatsen en dan het daadwerkelijke coderen op het primaire scherm te doen.

Wel zou ik als je voor dual screen geen 2 breedbeeld schermen kiezen (2x standaard of 1 breed en 1 standaard), vooral niet als je veel code schrijft, je code zal meestal langer zijn dan dat hij breed is.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 22:53

Eagle Creek

Breathing security

Zelf heb ik een dual 19" set-up en wil ze nooit meer kwijt.
Zeker voor het multi-tasken (coden, e-mailen, etc..) is het hemels.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:16
.Gertjan. schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 10:19:
In sommige gevallen zal een 22" ongeveer de zelfde resolutie ondersteunen als een 24".
Dan mag jij mij eens zo'n gevalletje laten zien, want ik heb nog nooit een 22" tft gezien met een resolutie hoger dan 1680x1050.

The devil is in the details.

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:53
Ik gok dat hij andere inches bedoeld, 22"zelfde resolutie als 20"en 27"dezelfde als 24".

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Aangezien het hier veelal over ervaringen gaat, leek het me handig ook mijn ervaringen maar even te delen.
Ik heb voor mijn desktop twee 21" schatjes, en op mijn laptop een 17" wide.
Op mijn desktop heb ik bij programmeren vaak de IDE op links, en eventuele reference/manual rechts. Denk bijvoorbeeld aan Visual Studio links, Platform SDK rechts, of Zend links, PHP.net rechts, etc. Ik vind dit echt heerlijk werken, en mis dit echt verschrikkelijk op mijn laptop.
Als ik niet aan het coden ben, heb ik vaak dingen als MSN, mIRC of Thunderbird op mn secundaire staan, op zich niet zo heel nodig, maar wel prettig, kun je lekker verder werken en toch je mailbox/IM in de gaten houden.
Persoonlijk denk ik dat als je meer programmeert, zoals ik zelf doe, je beter twee schermen kan nemen. Gamen en video kijken kan prima op een zowel een grote als een 17" monitor, maar qua programmeren ben ik van mening dat twee monitoren toch echt hemels is...
Wat ik je wel kan aanraden is om UltraMon te kopen (of via andere wijze te verkrijgen), dit maakt de hele dual-screen ervaring nog net even 3x keer fijner :)

Succes met je keuze, en laat vooral even weten wat het geworden is, en wat jouw ervaringen zijn...

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• Pino112
Allemaal bedankt voor jullie reacties/ervaringen.
Ik ga dus voor een dualscreen, ik denk idd met de 2232BW.
Maar aangezien ik em pas in Juni koop, kunnen er uiteraard nieuwe monitors zijn.
Ultramon heb ik al 'gekocht' xD
Pagina: 1