Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Ik heb een nieuwe DVD speler gekocht om mijn huidige Yamaha te vervangen.
De nieuwe DVD speler heeft een HDMI uitgang.

Daarnaast heb ik al een plasma tv van LG (LG 42PC3RA), de resolutie is 1024x768.

Nu is mijn huidige Yamaha aangesloten met een scartkabel van Oehlbach. Qua geluid coaxiaal ook van Oehlbach naar de Yamaha receiver.

Heeft het nu voor mij zin om van de DVD speler naar de TV een HDMI kabel aan te sluiten.
Upscalen is denk ik niet mogelijk (of wel?)? Welk nut heeft de HDMI dan nog?

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Dit is een video kwestie dus AUD -> VID.

Ontopic: dit kun je het beste zelf uitproberen door bij de Aldi voor 10 euro een HDMI kabel te halen en het effe te testen. Of leen er ergens eentje uit. Doorgaans levert het zeker wel een verbetering op.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
voodooless schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 14:29:
Dit is een video kwestie dus AUD -> VID.

Ontopic: dit kun je het beste zelf uitproberen door bij de Aldi voor 10 euro een HDMI kabel te halen en het effe te testen. Of leen er ergens eentje uit. Doorgaans levert het zeker wel een verbetering op.
Testen zit ook tussen de oren.
Je wilt misschien ook een beter beeld zien bij een verschillend gebruik.

Kleven er ook nadeel aan een HDMI kabel?

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Ik denk dat HDMI beter beeld geeft omdat dit digitaal is. (verschil als DVI/VGA bv.) Ik kan eigelijk geen nadelen bedenken voor een HDMI kabel. Koop zoals gezegd ergens een goedkope HDMI kabel (prijs van HDMI kabel maakt niks uit over korte afstand voor de beeldkwaliteit)

[ Voor 5% gewijzigd door jdm8 op 08-04-2008 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:18

BCC

jdm8 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 14:57:
(prijs van HDMI kabel maakt niks uit over korte afstand voor de beeldkwaliteit)
Lange ook niet. Een bitje is een bitje. Bij HDMI heb je of perfect beeld of geen beeld (gelijk het na- en voordeel van digitaal beeld). Met duurdere kabels is het soms wel mogelijk om een grotere afstand te overbruggen dan met goedkopere, maar dat zit hem in de weerstand.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

BCC schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:03:
[...]

Lange ook niet. Een bitje is een bitje. Bij HDMI heb je of perfect beeld of geen beeld (gelijk het na- en voordeel van digitaal beeld). Met duurdere kabels is het soms wel mogelijk om een grotere afstand te overbruggen dan met goedkopere, maar dat zit hem in de weerstand.
Dat bedoelde ik dus ;) Over een grotere afstand werkt een goedkope kabel soms niet, het is echter niet zo dat je ineens helemaal geen beeld meer hebt. Als er te veel nulletjes en eentjes niet overkomen krijg je bv. groene blokjes in je beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:28
Jivecar schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 14:52:
[...]

Kleven er ook nadeel aan een HDMI kabel?
volgens mij geen nadelen bij HDMI.

Upscalen zou goed kunnen, maar dan moet de DVD speler dat ondersteunen (staat dan wel in de boekjes).
Verder werkt upscalen alleen over HDMI (of component)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-07 08:01

mace

Sapere Aude

BCC schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:03:
[...]

Dat zit hem helemaal niet in de weerstand.
Een kabel heeft echt wel meer eigenschappen dan alleen weerstand hoor.
Afscherming is erg belangrijk, en ook of de impedantie klopt, die twee dingen gaan nog wel eens mis bij goedkope kabels. Op korte afstand merk je er niks van, de kabel moet zich immers houden aan de HDMI specs. Maar op langere afstanden ga je het wel merken, maar de weerstand speelt echt een kleine rol erin.

Als een HDMI kabel slecht is zie je vooral spikkels in het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

mace schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:22:
[...]
Een kabel heeft echt wel meer eigenschappen dan alleen weerstand hoor.
Afscherming is erg belangrijk, en ook of de impedantie klopt, die twee dingen gaan nog wel eens mis bij goedkope kabels.
Afscherming zegt ook niet alles. Je kan geen last krijgen van overspraak zoals bij bijvoorbeeld speaker kabels. Wel kan het natuurlijk zijn dat de overspraak op je HDMI kabel zo groot is dat de bitjes gaan omvallen en je dus je volledige beeld kwijt bent, maar dat zal niet zo snel voorkomen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:11

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ga voor HDMI... dan heb je het voordeel van PROGRESSIVE output..

Verder heeft HDMI (in geval van kwalitatief goede kabels) geen overige voordelen voor jouw situatie ten opzichte van SCART :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Michael Knight schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:04:
Ga voor HDMI... dan heb je het voordeel van PROGRESSIVE output..

Verder heeft HDMI (in geval van kwalitatief goede kabels) geen overige voordelen voor jouw situatie ten opzichte van SCART :)
Nouja, het kan zijn dat je TV slecht digitaal scaled en dan kan het beeld slechter worden dan via de analoge input. Maar doe eens gek een koop een kabel van 10 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06 11:00
Als je keuze hebt op beide opties en ze allebei kunt nemen zou ik echt ten alle tijden gaan voor de High Definition Media Interface, oftewel HDMI. HDMI is de opvolger van de scart. Via scart heb je
een analoog signaal, via HDMI is alles digitaal.

Bij scart heb je 3 aansluitingen: 2 voor de audio (L+R) en Video. Bij HDMI worden deze signalen digitaal via 1 kabel verzonden.

Denk dat je dat verschil, sowieso qua beeld, wel merkt t.o.v. scart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:11

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

koffieboontje schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:24:
Als je keuze hebt op beide opties en ze allebei kunt nemen zou ik echt ten alle tijden gaan voor de High Definition Media Interface, oftewel HDMI. HDMI is de opvolger van de scart. Via scart heb je
een analoog signaal, via HDMI is alles digitaal.

Bij scart heb je 3 aansluitingen: 2 voor de audio (L+R) en Video. Bij HDMI worden deze signalen digitaal via 1 kabel verzonden.

Denk dat je dat verschil, sowieso qua beeld, wel merkt t.o.v. scart.
Dat is wel iets te kort door de bocht... bijna een verkoperspraatje.

De keuze van de kabel moet je afstemmen op het soort gebruik. Digitaal is niet altijd beter :)
Voor SD-beeld doet een kwaliteits-scartkabel niet onder voor een HDMI-kabel..

edit: als jij een SD-speler wilt aansluiten en je hebt scart en HDMI vrij, is het economisch en met uitzicht op de toekomst (andere HDMI-consoles, spelers, tuner ed) verstandig om voor scart te gaan. (dit laatste is mijn mening). Zou houd je HDMI-aansluitingen over voor dingen die wél de mogelijkheden/capaciteiten van HDMI benutten.. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Michael Knight op 08-04-2008 16:34 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

BCC schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:02:
[...]

Afscherming zegt ook niet alles. Je kan geen last krijgen van overspraak zoals bij bijvoorbeeld speaker kabels. Wel kan het natuurlijk zijn dat de overspraak op je HDMI kabel zo groot is dat de bitjes gaan omvallen en je dus je volledige beeld kwijt bent, maar dat zal niet zo snel voorkomen.
Ik zeg ook niet dat afscherming alles zegt....
I.t.t. tot wat jij zegt, dat weerstand alles is. :')

Maar goed, laten we het er maar over eens zijn dat een kabel meerdere eigenschappen heeft en dat langere lengtes roet in het eten kunnen gooien.
Michael Knight schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:30:
edit: als jij een SD-speler wilt aansluiten en je hebt scart en HDMI vrij, is het economisch en met uitzicht op de toekomst (andere HDMI-consoles, spelers, tuner ed) verstandig om voor scart te gaan. (dit laatste is mijn mening). Zou houd je HDMI-aansluitingen over voor dingen die wél de mogelijkheden/capaciteiten van HDMI benutten.. :)
Dit ben ik niet met je eens, hij heeft al een leuke oehlbach kabel, en als hij nu zijn DVD speler via HDMI aansluit met een kabel van een tientje, dan kan hij lekker experimenteren of het betere beeldkwaliteit geeft. Als er dan een Bluray speler komt of iets anders dan kan hij de DVD speler weer gewoon op de scart doen en de HDMI poort gebruiken voor zijn HDMI-apparaat.

[ Voor 38% gewijzigd door mace op 08-04-2008 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 18-07 13:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

Het lijkt mij dat de hdmi-uitgang gebruikt zou moeten worden als de dvd-speler in staat is om te upscalen naar HD formaten. Er wordt vaak beweerd dat een upscaled dvd er net even wat beter uit ziet dan in het native format op een HD-ready tv.

Kan ie niet upscalen, dan kun je net zo goed de scart gebruiken. Overigens betwijfel ik of er niet upscalende dvd-spelers zijn met een hdmi-uitgang. In mijn optiek is dat een totaal nutteloze combinatie en dus zullen fabrikanten voor de goedkope oplossing (=scart) kiezen indien er geen upscale-technologie in de dvd-speler zit.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

MrScratch schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 17:31:
In mijn optiek is dat een totaal nutteloze combinatie en dus zullen fabrikanten voor de goedkope oplossing (=scart) kiezen indien er geen upscale-technologie in de dvd-speler zit.
Tja, maar je kan wel HDMI en HD-Ready op je doos zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

mace schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 17:15:
Ik zeg ook niet dat afscherming alles zegt....
I.t.t. tot wat jij zegt, dat weerstand alles is. :')
Ik had me idd wat duidelijker kunnen verwoorden :) Conclusie is inderdaad hetzelfde.

[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 08-04-2008 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
De gekochte DVD speler is de Pioneer DV-600.
Die heeft een HDMI uitgang en kan upscalen.
Waar ik dus nog wel aan twijfel is of upscalen zin heeft mijn met tv die toch beperkt is tot 1024 x 768. De TV zal dan weer gaan downscalen, of heb ik het nu mis?

Anyway; vandaag in de winkel geweest, maar de "afzetters" wilde nog 30 euro voor een el-cheapo kabeltje. Uiteraard hadden ze ook betere :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Eventjes naar de Plentyparts of de Handyman. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-07 09:14
Jivecar schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 14:52:
[...]

Dat is iets te kort door de bocht. Vaak is verschil zien makkelijker te duiden dan verschil horen. Anyway, naast het upscalen (voor zover dat nut heeft) kan er ook verschil zitten in ruis, kleur en contrast. Het verschil kan soms erg duidelijk zijn en soms extreem subtiel, dat weet je nooit van tevoren. Ik zou zeker een HDMI kabel proberen, het is theoretisch gewoon beter dan SCART want je hebt geen digitale - analoge - digitale conversie.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Goed even een update van de TS.
Gisteren na relatief lang zoeken een HDMI kabel gevonden (wilde niet online bestellen ivm vaak dure verzendkosten, en bij veel winkels was de goedkoopste uitvoering 30 euro). Uiteindelijk overigens geslaagd bij Office Centre (7,95 ex btw voor 1,5m van Belkin).

Thuis direct aangesloten en scart laten zitten voor het vergelijk. En ik moet zeggen dat het ongelovelijk is wat een verschil het uitmaakt in vnl scherpte. De kleuren zijn ook rijker, maar dat wordt volgens mij ook wel door de speler uitgevoerd en moet via de scart ook mogelijk zijn.

Eigenlijk wel een grap dat een hdmi kabel van nog geen 10 euro hierdoor beter presteert dan de oehlbach scart kabel van een euro of 70.

TV ondersteunt 720P (wat dan denk ik weer gedownscaled wordt omdat de native resolutie maar 1024 x 768 is), de DVD speler upscaled het beeld naar 720P. Iedereen tevreden!

Pagina: 1