Snelle bak, maar traag opstarten

Pagina: 1
Acties:

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-02 18:29
Beste tweakers,

Aangezien ik niet goed wist waaronder ik dit moest stoppen heb ik het hier neergezet. Als het niet goed staat, verplaats het gerust.

Probleem
Ik heb sinds een aantal maanden nu een nieuwe pc, zelf gebouwd. Over het algemeen bevalt hij best wel, nieuwe games draaien allemaal perfect. Echter zijn er een aantal zaken die me dwars zitten. Zo vind ik het ding bijzonder traag met opstarten. Het gaat me met name om het gedeelte vanaf het moment dat ik de knop indruk en het moment dat hij in windows aanlandt. (De rest wordt door de virusscan veroorzaakt en dit schijnt een algemeen verschijnsel te zijn). Zo is mijn laptop (een krappe 1 gig ram, turion 2x 1,6 gig processor) sneller met opstarten(terwijl ik daar nog zelfs een wachtwoord moet invoeren), dan mijn nieuwe bak.

Eigen onderzoek
Ik heb al gecheckt of het door programma's e.d komt. Alleen realiseerde ik mij al vrij snel dat hij met een blanco installatie van xp er net zoveel last van heeft als nu. Ik denk dus niet dat het software matig is(ja of een driver probleem). Ook heb ik alle recente updates van drivers binnengehaald: geen resultaat. Ik zelf denk dat het misschien de harde schijf is, maar weet het niet zeker.

Configuratie
Processor : Intel Q6600 2,4 ghz
Ramgeheugen : 4 gig, merk GEIL, 800 mhz
HDD : samsung spinpoint 166 320 gig 7200 rpm

Vraag
Zit er een component bij waarvan jullie zeggen dat dat gewoon de traagheid veroorzaakt. Ik vind het namelijk wel merkwaardig dat een pc die 5 jaar oud is nu, net zo snel in opstarten is als mijn nieuwe bak. Ook mijn laptop is gewoon sneller met opstarten. hebben jullie enig idee?

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-02 13:43
Windows XP 32-bit of 64-bit?

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

Heb je een RAID controller steken die actief is?

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Al s geprobeerd om met minder RAM op te starten? Misschien dat (1 van je) modules brak is.

Neem aan dat Samsung vast wel een progje heeft waarmee je je HD kan checken op errors. Dit zou ik ook s proberen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Scipionyx op 08-04-2008 12:40 ]

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Mr_Dark
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-02 19:43

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

(jarig!)

Verwijderd

Heb je de echte tijd ook wel is met een stopwatch getimed? Traag voor jouw kan altijd nog relatief snel zijn voor een ander.

• sh1nigami
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-01 05:59
toevallig een onboard raid controller oid
gekeken naar boot settings in de bios? (fast boot of zo iets enabled)
post/ en andere dingen die hij laadt? wat geeft hij aan?
als games en alles gewoon goed werken betwijfel ik dat de hdd nie goed werkt, maar testen is natuurlijk altyd aan te raden (just in case)

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

start > uitvoeren > msconfig

Misschien start er iets op de achtergrond mee op ( in windows dus niet voor het aanmelden enzo ) die de boel vertraagt.

Of misschien ff x checkdisk proberen.

BootVis scheelde bij mij ook heel wat, doe het nu standaard elke twee maanden.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• BlackHawkDesign
Zo wat een antwoorden! Thnx voor alle reacties :)
1. windows 32 bit.
2. Ik heb het volgende moederbord: http://www.alternate.nl/h...1062048&showTechData=true

Ik heb eens de raidcontroller geinstalleerd, per ongeluk aangevinkt tijdens de installatie. Echter daarna gedeinstalleerd.(Ik kreeg diverse BSODs). Op een andere pc (Zo goed als zelfde config, alleen andere de hdd is een 500 gig i.pv van een 320 gig). Is hij net zo traag, daar had ik die raidcontroller niet geinstalleerd.

3. Ik heb een memtest uitgevoerd, deze gaf na een uur of 5 nog steeds geen fouten aan. Geen idee of 5 uur genoeg is geweest... Ik kan dit nogmaals uitproberen.

4. Bootvis: Nog niet geporbeert, ga ik nu even downen en proberen.

5. Niet met stopwatch, maar met tellen. Alle oudere pc's met precies dezelfde software die opstart zijn gewoon sneller als je ze naast elkaar neerzet. Opstarttijd tot het welkomscherm is 40 seconden. Daarna doet hij er nog 2 minuten over om ze virusscan op te starten.

6. BIj het moederbord zit idd een onboard Raidcontroller. Ik zal zo ook even de bios checken. Goed punt :)

7. msconfig check ik regelmatig. Ik pleur hier altijd veel uit. Hij is nu helemaal schoon. Hij draait nu 46 processen, wat niet echt super veel is.

Ik ga even al jullie adviezen uitproberen. Krijgen jullie zometeen reactie of het gewerkt heeft.

• BlackHawkDesign
Oke Ik heb even het 1 en ander uitgeprobeert.

Ook heb ik maar de stopwatch er bij gepakt.
Zonder iets gedaan te hebben heb ik deze getallen:

Oude situatie
aanknop - welkomscherm zichtbaar : 41 seconden
Welkomscherm - bureaublad achtergrond: 1:40 (duurt dus 1 minuut),*
Virusscan is compleet geladen: 3:07

Totale laadtijd is dus 3:07

Daarna heb ik bootvis uitgevoerd. Bij de eerste uitslagen zag ik vrij weinig. Driver vertragingen stond helemaal niks bij. Na het optimaliseren kwam ik uit op de volgende uitslagen:

Bootvis
aanknop - welkomscherm zichtbaar : 36 seconden
Welkomscherm - bureaublad achtergrond: 1:33 (duurt dus 1 minuut),*
Virusscan is compleet geladen: 2:50

Totale laadtijd dus: 2:50

* = is te versnellen door op enter te drukken en duurt het maar 3 seconden.

De raidcontroller stond in de bios al op disabled. Ook stond hij op IDE modus. Ik heb hier dus niks in verandert.. Wel wat snelheidswinst, maar valt er nog meer te halen?

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:55
Yup, heb hetzelfde probleem, en ik draai RAID0. Probleem ligt aan het moederbord. Die wil niet snel door naar windows, omdat hij dingen aan het laden is als drivers voor SATA. Hierdoor duurt het iets langer. Ik zou ook graag willen weten of dit op te lossen is, want het is inderdaad vrij vervelend.

Verwijderd

Ik heb dat laatst ook gehad op een XP systeem, na inloggen duurt het dan eeuwig voordat je bij je desktop bent en deze kunt gaan gebruiken. Druk je op enter dan start ie direct door en is het gedrag zegmaar 'normaal'.

Opnieuw installeren heeft het toen bij mij gefixed.

Heb je een legale XP erop staan? Er zijn bepaalde trojans waarbij dit gedrag ook voorkomt.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-02 07:07

Sebazzz

3dp

Ik denk niet dat hij SATA drivers laadt, want voordat Windows al het bootlogo weergeeft met het oneindige progressbalkje heeft hij die al geladen hoor ;) Het is geen Linux dat pas redelijk laat drivers gaat laden.

Controleer je PC op virussen en bekijk ook of het GEIL geheugen wel compatible is met het moederbord. Bijna iedere fabrikant houdt een QVL* bij waarop staat welk geheugen in het moederbord is getest en goed is bevonden.

* Qualified Vendors List.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• BlackHawkDesign
1. Ik hoorde ooit eens dat dit komt omdat je windows netwerk connecties wil maken(Mijnes doet dat idd naar me servertje toe). Misschien dat dit dus daardoor komt bij mij.

2. Gekeken op hun website, niets kunnen vinden. Vervolgens gemaild naar het email adres wat er op stond: 2 minuten later reactie van hotmail dat het adres niet bestaat...

Ik kan dus nu de conclusie deels trekken dat het komt door: 1. me moederbord, 2 me netwerkschrijven, 3 me virusscan.

2 en 3 wist ik al en heb ik me bij neergelegd. 1 weet ik dus nu ook. Echter vind ik het wel vreemd.

Owja het gaat om virusscan : Trend micro internet security 2008

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Hij kan ook blijven hangen doordat ie toegang zoekt tot een gemounte netwerkschijf (die dus als schijfletter in Deze Computer staat) ja. Probeer een de netwerkschijven te ontkoppelen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

staat je harde schijf misschien niet in pio modus?

bij apparaatbeheer even je ide controllers bekijken :)

• BlackHawkDesign
Ik heb de verbindingen met de 2 netwerkschijven verbroken en dit verhelpt idd het probleem. Ik wil echter gewoon die 2 verbinding standaard worden opgezet als ik me windows start. Klik er wel 30x per dag op.
Misschien heeft het ook met me virusscan te maken. Ik heb tot deze geladen is geen internet, dus misschien dat die netwerkschijven daardoor na 60 seconden een timeout geven en het welkomscherm doorlaat. Bij enter drukken annuleeer je het misschien zelf al...

Hij staat op Ultra DM Mode 5

[ Voor 3% gewijzigd door BlackHawkDesign op 08-04-2008 14:39 ]

Verwijderd

kijk eens in je bios of hij niet eerst van DVD drive/usb-stick/andere HDD's wilt opstarten.

zet gewoon je XP partitie/schijf bovenaan of zet al de rest uit bij het opstarten.

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 21:55
BlackHawkDesign schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 14:14:
Owja het gaat om virusscan : Trend micro internet security 2008
2 Minuten extra opstart tijd is wel erg veel!

Probeer anders eens Avg Free

[ Voor 103% gewijzigd door Nimoleda op 08-04-2008 14:43 ]

Verwijderd

BlackHawkDesign schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 14:36:
Ik heb de verbindingen met de 2 netwerkschijven verbroken en dit verhelpt idd het probleem. Ik wil echter gewoon die 2 verbinding standaard worden opgezet als ik me windows start. Klik er wel 30x per dag op.
Misschien heeft het ook met me virusscan te maken. Ik heb tot deze geladen is geen internet, dus misschien dat die netwerkschijven daardoor na 60 seconden een timeout geven en het welkomscherm doorlaat. Bij enter drukken annuleeer je het misschien zelf al...

Hij staat op Ultra DM Mode 5
Je kunt heel eenvoudig via een batch scriptje je netwerkmounts doen (eventueel met een delay erin), zet dit batch scriptje in je startup folder (of in je roaming profile als je roaming profiles gebruikt) en klaar is kees BlackHawkDesign.

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heb je er nog een USB drive aan hangen? Die veroorzaakt bij mij ook vertragingen.
En voor de netwerkdrives, zet eens de gegevens van de andere pc (naam en ip adres) in je hosts file, hierdoor gaat windows de naam niet bij je dns server opvragen (waarschijnlijk je internet dns server, die kan die naam niet resolven, maar dat duurt een tijdje voordat die antwoord/timeout)

• NeoMe

NeoMe

#Addict

AVG is ook traagmakend, gebruik zelf AVAST FREE HOME EDITION.
Veel fijner/beter dan AVG das net duplo ipv lego.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Verwijderd

Het batchbestandje dat ik hiervoor gebruik ziet er ongeveer zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
@echo off
net use y: /delete
echo Y-schijf koppelen aan \\server\mp3 ....
net use y: \\server\mp3 /persistent:yes

net use z: /delete
echo Z-schijf koppelen aan \\server\ftp ....
net use z: \\server\ftp /persistent:yes

enz enz.
Dit batchbestand heb ik simpelweg in de opstarten-map onder 't startmenu geplaatst.

(de 1e keer zal het bestand fouten genereren, omdat je opdracht geeft de y en z schijven af te koppelen, maar die waren nog nooit aangemaakt.
Alle volgende malen dat het bestand wordt uitgevoerd heb je deze melding niet meer.)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2008 14:58 ]

• sh1nigami
misschien even stom vraagje
maar waarom laat je je virusscanner meteen scannen bij het opstarten?
je kan heel veel tijd besparen door dat gewoon uit te zetten, en hem op eenander tijdstip te laten runnen met bijv "scheduled tasks" (weet niet of dat ook bij jouw werkt)

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Euh, is hibernate geen optie?

Ik gebruik enkel nog hibernate (via 1 toets op mobo pc afsluiten of opstarten) omdat ik dat trage opstarten ook gewoon beu ben.
Opstarten duurt zo slechts een minuut en al je progs zijn al compleet gestart.

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• sh1nigami
Neobahamuth schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:06:
Euh, is hibernate geen optie?

Ik gebruik enkel nog hibernate (via 1 toets op mobo pc afsluiten of opstarten) omdat ik dat trage opstarten ook gewoon beu ben.
Opstarten duurt zo slechts een minuut en al je progs zijn al compleet gestart.
Nou, niet iedereen kan de hibernate functie gebruiken waaronder ikzelf
wanneer ik dat probeerde ging tie dus soort van slapen en ging meteen weer aan met het gezeur van dat die dat niet wil om dat zo maar ff te zeggen.

Sleep mode is ook niet echt een optie denk ik omdat dat nog steeds enerigie weg pakt en de fans laat draaien.

• NeoMe

NeoMe

#Addict

Als je hem altijd in standby en slaapstand zet word ie ook sloom, het klopt dat alles draait. Maar ik heb liever een verse opstart dan een systeem wat elke weer weer slaapt/standby.

Merk wel verschil, teminste op mijn A6T.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 22:42
Je hebt trouwens ook in de gaten dat je maar 2GB van de 4GB gebruikt in Windows XP 32Bit?
http://chris.pirillo.com/...t-windows-and-4gb-of-ram/

[ Voor 27% gewijzigd door Saeverix op 08-04-2008 15:31 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Hibernate werkt wel maar nadat de computer x aantal uur heeft aangestaan heeft in totaal gebeuren er rare dingen. Bovendien is het geen oplossing.

• tievuzz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-12-2025
je kan ook startup optimizer gebruiken om de overige programma's bij het opstarten uit te schakelen
hier is de link
http://www.shareup.com/Startup_Optimizer-download-47143.html

gebruik hem zelf ook

• BlackHawkDesign
Wat een antwoorden weer :) thnx

Dat batch bestandje is idd handig, moet dus alleen zon timeout hebben van een aantal minuten. Even opzoeken hoe je dat doet. Dit kan iig dat lange hangen van het welkomsscherm tegengaan en toch me netwerkdrives laten zien.Thnx :)

Wat die virusscan betrefd, binnenkort even booten zonder. Trend micro is al 1 van de beste getest. Ik ga niet voor avg, ik heb hier zelf niet zulke goeie ervaring mee. Avast vind ik persoonlijk echt slecht. Ik heb dat ding wel eens actief gezien op pcs van klanten van me, maar ik vond dat helemaal niks.
Ik laat hem niet automatisch scannen bij opstart, vind het ook onzin.

Hibernate: Ik gebruik meestal standby als ik weet dat ik even later weer aan de slag ga. Echter wacht ik liever even wat langer dan ik dat ding onnodig stroom laat gebruiken. Bovendien vind ik het meer een workaround dan het echt oplossen van het probleem.

Ja ik weet dat je bij 32 bit, maar 3,5 gig kan gebruiken. Maar geloof me, je wilt geen 64 bit gebruiken.. en zeker geen vista 64 bit. Dit is echt een hel. Veel dingen doen het niet en bovendien kan vista 64 bit niet overweg met 4 gig. Je krijgt dan namelijk foutmeldingen dat er plotseling een schrijfbeveiliging op je hardeschijf zit. (Ja het is echt waar, heb het zelf ondervonden en zodra je je ram geheugen downgrade naar 3,8 gig ofzo doet hij het wel, Niet dat ik hier zelf opkwam, maar een slim iemand op internet meldde dit op een forum ergens).

Mijn eerste doel was om het gedeelte voor het laden van de virusscan te versnellen. Dit schijnt dus niet te kunnen. Ik vind het gewoon wat vreemd dat zo'n snelle bak evengoed nog een dikke 2 a 3 minuten nodig heeft. Ik had verwacht dat hij xp in een seconden of 20 totaal geladen had.

Die opstartmanager: ik doe dat altijd zelf in msconfig. Ik heb dus al alle onnodige zooi uitgegooid.

[ Voor 5% gewijzigd door BlackHawkDesign op 08-04-2008 21:49 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

3.5 gb van de 4 zelfs.. ;)

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

BlackHawkDesign schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 21:42:
Wat een antwoorden weer :) thnx
[...]
Hibernate: Ik gebruik meestal standby als ik weet dat ik even later weer aan de slag ga. Echter wacht ik liever even wat langer dan ik dat ding onnodig stroom laat gebruiken. Bovendien vind ik het meer een workaround dan het echt oplossen van het probleem.
[...]
Euh, volgens mij gebruikt hibernate geen stroom (i.t.t. standby). De toestand van de de pc wordt op je HD bewaard en dan gaat de pc volledig uit. Bij het opstarten wordt dat groot bestand geladen.
Het is een workaround maar het doet wel exact wat je wil: je pc in een fractie van een normale boot-time opstarten. Maar doe gerust wat je wil.

(Bij standby wordt de toestand van de pc in het RAM bewaard. De pc heeft dan constant stroom nodig om dat spul in het geheugen te houden.)

[ Voor 8% gewijzigd door Neobahamuth op 08-04-2008 22:11 ]

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• BlackHawkDesign
Dan ga ik hier eens mee proberen te spelen en kijken of het is wat ik wil.

Bedankt voor de tip :)

• KSG
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-01 01:54

KSG

Misschien heb ik een oplossing voor je, ik had namelijk een soortgelijk probleem. In je bios staat of er automatisch wordt gescand naar nieuwe ide/sata devices. Toen ik dit handmatig deed bleek dat 1 van die poorten extreem lang bezig was terwijl er niks op aangesloten was. Ik heb toen alles uitgeschakeld (behalve de poorten waar ik mijn harde schijven en dvd op aangesloten had), dus niet meer op auto staan. Sinds ik dat heb veranderd gaat het opstarten supersnel (totdat ik in windows kom en hij avg moet laden, op mijn andere pc heb ik nod32 dat gaat veel sneller). Ik hoop dat het werkt.

Oh ja verder heb ik alles wat ik niet gebruik uitgeschakeld in mijn bios, het heeft pas geholpen toen ik die niet gebruikte ide devices heb uitgeschakeld

[ Voor 12% gewijzigd door KSG op 10-04-2008 01:06 ]

• Jelle E
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11-2025
@ BlackHawkDesign..

dat was wat bij mij nou juist wat geen probleem vormde onder vista x64

Verwijderd

Ik draai ook Vista x64 en vind het geweldig, geen problemen hoor en lekker veel geheugen voor m'n fotosoep.

• BlackHawkDesign
Automatisch detecten had ik ook al uitgezet, ik had ook gemerkt dat dit kostbare seconden wegsnoepten. Aangezien hij 9 poorten gaat afzoeken idd, duurt het even, maar had ik zelf al aan gedacht. evengoed bedankt want het hielp wel :)

Hibernate, bij mij slaapstand, weer even ingeschakeld. Werkt eigenlijk best wel lekker. Ik dacht dat dit ook stroom (net als standby)verbruikte. Kennelijk dus niet. Eens kijken of dit me bevalt. Hij start nu wel sneller op: totale tijd 30 seconden.

vista 64: Bij mij werkte me adobe 8(die zogenaamd wel geschikt was voor 64) niet, me tvkaart niet en me vmware die ik wekelijks nogdig heb voor me werk. Toen kreeg ik die schrijfbeveiligingen erbij en kwam ik erachter dat ik mijn 4 gig moest terugzetten naar 3,8. Dat was eigenlijk de grootste reden waarom ik juist voor 64 bit koos(de volle 4 gig gebruiken). Ik heb het toen met veel geschreeuw eraf gegooid en xp er weer op geknalt. toen deed alles het weer :+
Pagina: 1