Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• joepert
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Hopelijk ben ik hier op de goede plaats met deze vraag.
Inmiddels heb ik een stuk of tig apparaten thuis die allemaal via een USB-kabel opgeladen kunnen worden (telefoons, mp3-spelers, fototoestel, tomtom). Ik heb nu ook meerdere USB-laders voor 220 V en voor 12V (auto). Daar komt uiteindelijk steeds 5V uit. De ene geeft echter 800 mA, de ander 1 A en weer een ander 2A. Mijn vraag: kan het kwaad om zo'n lader die bijvoorbeeld 2A geeft aan te sluiten op een apparaat waarbij een lader die 800mA geeft was geleverd? Dan zou ik nog maar één lader mee hoeven nemen op vakantie e.d.
Alvast bedankt!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 12:23
Het kan zijn dat wanneer jee schrale (goedkope) adapter hebt, de voeding spanning hoger is wanneer je minder stroom er uit trekt. Maar over het algemeen kan het gewoon.

Dit soort vragen worden wel erg vaak beantwoord in EL, dus een beetje zoeken had je ook wel het antwoord kunnen geven.

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-11 23:08
Volgens mij kan het geen kwaad, als het voltage maar hetzelfde is. Ik heb dezelfde vraag gehad met een adapter voor een laptop. De lader met meer amperage laadde mijn laptop wel degelijk sneller op dan de originele.

Ik weet het niet zeker, 800mA->2A is immers wel 225%.

[ Voor 19% gewijzigd door StephanVierkant op 08-04-2008 11:55 ]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:12
Volgens mij kan het gewoon. De adapter kan "zoveel" stroom leveren. Wil niet zeggen dat je dat altijd krijgt. De interne weerstand van het aangesloten apparaat bepaalt de hoeveel geleverde stroom.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Kan prima, maar doe het niet andersom. De 800mA lader gebruiken voor het apparaat waar de 2A lader bij zat.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 23:31
Volgens mij kan het geen kwaad, als het voltage maar hetzelfde is.
Nou, je wilt geen adapter gebruiken die bedoeld is om *minder* stroom te leveren. Als je een 5V, 1A (max) adapter gebruikt voor een apparaat dat eigenlijk een 5V, 2A adapter nodig heeft, gaan er waarschijnlijk wel gekke dingen gebeuren. Varierend van gewoon 'niet opladen' tot misschien wel brand (adapter raakt oververhit door het leveren van teveel stroom!).

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

BartS12 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 12:00:
[...]

Nou, je wilt geen adapter gebruiken die bedoeld is om *minder* stroom te leveren. Als je een 5V, 1A (max) adapter gebruikt voor een apparaat dat eigenlijk een 5V, 2A adapter nodig heeft, gaan er waarschijnlijk wel gekke dingen gebeuren. Varierend van gewoon 'niet opladen' tot misschien wel brand (adapter raakt oververhit door het leveren van teveel stroom!).
Bij een afname van 2A ziet de 1A adapter dus feitelijk een kortsluiting............. en gaat dus/uit/kapot/enz.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:37

JME

zeg maar Jamie

Vraagje in het verlengde hiervan: ik heb een navigatie-apparaat dat 5V/1A trekt. Ook heb ik een Philips Power2Go externe accu. Volgens de handleiding van de Philips kan ik hier apparaten tot 350mA mee opladen. Wat gaat er mis als ik die toch aan de navigatie hang? Of gaat er niks mis en duurt het laden gewoon drie keer langer?

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:43

Theuno

Da Devil Crew

Er wordt meer stroom uit het apparaat gehaald dan dat het kan. In feite gaat hetzelfde op als boven reeds genoemd is, het apparaat zal denken dat het kortgesloten is, en als het geen beveiliging heeft zal het stuk gaan. (Het is er in elk geval nooit goed voor).

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• joepert
  • Niet online
JME schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 12:11:
Vraagje in het verlengde hiervan: ik heb een navigatie-apparaat dat 5V/1A trekt. Ook heb ik een Philips Power2Go externe accu. Volgens de handleiding van de Philips kan ik hier apparaten tot 350mA mee opladen. Wat gaat er mis als ik die toch aan de navigatie hang? Of gaat er niks mis en duurt het laden gewoon drie keer langer?
Lekker handig apparaat dan. 350 mA is echt wel weinig.

Nog een vraagje: hoeveel mA levert een USB-poort in een PC/notebook eigenlijk?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
The USB specification provides a 5 V (volts) supply on a single wire from which connected USB devices may draw power. The specification provides for no more than 5.25 V and no less than 4.75 V (5 V±5%) between the positive and negative bus power lines.[11] Initially, a device is only allowed to draw 100 mA. It may request more current from the upstream device in units of 2 mA up to a maximum of 500 mA.
Bron

In de praktijk kan 1 poort meestal 500mA leveren, maar laptops halen vaak een stuk minder.

[ Voor 3% gewijzigd door the_stickie op 08-04-2008 12:33 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

heo zeker weetje dat je navigatiedinges 1A trekt? want meestal worden dat soort specificates met een ruime marge genomen.. beter te veel dan te weinig.
het zou ook nog kunnen dat het apparaat zich aanpast aan de hoeveelheid geleverde stroom. een usb poort mag officieel maar 500 mA vervoeren, en de meeste apparaten hebben wel een mechanisme om te voorkomen dat ze bijv. de poort van een pc "kortsluiten"...

• joepert
  • Niet online
Dat dacht ik ook, in de gebruiksaanwijzing van mijn mp3-speler staat bijvoorbeeld dat opladen via de bijgeleverde usb-lader (die geeft 800mA) sneller gaat dan via de pc. Kennelijk is dat voor die mp3-speler dan geen probleem. De 220-lader van mijn tomtom geeft 5V bij 1 A terwijl de bijgeleverde car-charger 5 V bij 2 A geeft. Sluit je de tomtom aan op de computer, dan laadt-ie ook op.

• JME

JME

zeg maar Jamie

AlexanderB schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 12:34:
heo zeker weetje dat je navigatiedinges 1A trekt?
Omdat het op het stickertje op de achterkant staat.
AlexanderB schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 12:34:
want meestal worden dat soort specificates met een ruime marge genomen.. beter te veel dan te weinig.
het zou ook nog kunnen dat het apparaat zich aanpast aan de hoeveelheid geleverde stroom. een usb poort mag officieel maar 500 mA vervoeren, en de meeste apparaten hebben wel een mechanisme om te voorkomen dat ze bijv. de poort van een pc "kortsluiten"...
Dan wordt het misschien al interessanter. Zal eens op zoek gaan naar meer gedetailleerde specs. Het is overigens een Mio C710, mochten mensen daar ervaring mee hebben.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

De c710 kan je probleemloos aan je laptop opladen en aan een "lagere" adapter opladen, alleen moet je hem niet aan hebben staan. Als hij aan staat verbruikt hij meer dan dat je hem alleen maar oplaadt en uit staat.
Pas alleen wel op dat het een realistische waarde is van de oplader. Te weinig is natuurlijk altijd fout. Maar ja, wat is te weinig?

[ Voor 23% gewijzigd door Gé Brander op 08-04-2008 14:18 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• JME

JME

zeg maar Jamie

c70070540 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 14:18:
De c710 kan je probleemloos aan je laptop opladen en aan een "lagere" adapter opladen, alleen moet je hem niet aan hebben staan. Als hij aan staat verbruikt hij meer dan dat je hem alleen maar oplaadt en uit staat.
Dat zijn bemoedigende woorden! Ik ga het denk ik maar eens proberen.
c70070540 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 14:18:
Pas alleen wel op dat het een realistische waarde is van de oplader. Te weinig is natuurlijk altijd fout. Maar ja, wat is te weinig?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "een realistische waarde van de oplader", kun je dat toelichten?

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

JME schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 14:47:
[...]

Dat zijn bemoedigende woorden! Ik ga het denk ik maar eens proberen.

[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "een realistische waarde van de oplader", kun je dat toelichten?
Dat je niet met een 50mA adapter die mio op gaat laden...

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
als de lader heet wordt, is er wat fout.
ik adviseer nooit iemand om met een te zwakke lader te laden, maar idd, dat werkt vaak (voor eventjes)
Pagina: 1