Airco (tijdelijk) voor in serverruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61853

Topicstarter
Hallo,

We krijgen in ons bedrijf een nieuwe serverruimte in een oud kantoorkamertje. Dit is allemaal tijdelijk omdat we binnen een paar maand gaan verhuizen en het hele bedrijf verhuizen naar een andere locatie.

Er komen twee Xeon servers te staan in een bijbehorende HP server kast.

Nu wil dus het feit dat we liever niet een hele dure airco installatie willen aanschaffen voor deze laatste paar maand.

Ons idee was om een (goedkope) portable (dus airco op wieltjes) aan te schaffen en deze eerst te gebruiken.

Zijn deze geschikt voor serverruimtes? Is het nodig dat ze vochtontrekkend zijn en zijn die types er? Heeft iemand hier ervaring mee?

Airco moet ongeveer 1200watt zijn (kamer is 24 M2), dit kon ik iig via google vinden en dit is makkelijk te doen.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Waarom niet huren?

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een airco monteren is al een hele klus, huren lijkt me niet erg gepast bij een airco.

Misschien kunnen we ook een goede portable kopen die mee kan naar het volgende bedrijfspand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 08:32

zomertje

Barisax knorretje

Ik zou ook huren, want zo'n goedkoop mobiel ding is vaak niet voldoende voor het koelen van een dergelijke ruimte. En hou rekening dat je ook ergens de warme lucht moet afvoeren.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liledevil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

liledevil

DELL EVIL I

Wat al word aangegeven, huren is een goede optie om even een paar maanden te overbruggen.
Meestal zijn mobiele airco's niet geweldig geschikt om een serverruimte koel te houden, zeker omdat je meer wil dan puur koelen/bevochtigen/ontvochtigen etc. Je wilt dat je serverruimte in goede conditie word gehouden. Maar dat stukje _conditioning_ zit meestal niet in simpele mobiele units.

Er zijn bedrijven die zich wel in de wat meer professionelere units hebben voor de verhuur, even googlen helpt hier zeker bij.
Ook kunnen zij even goed kijken hoeveel je precies nodig hebt, standaard airco berekeningen gaan namelijk niet op voor een ruimte met servers, vuistregel die mij is geleerd is dat je net zoveel airco vermogen wil als UPS vermogen(er vanuit gaan dat je die hebt natuurlijk)

if you pay peanuts, you get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Vanuit onze professionele kennis kan ik je aanraden om geen portabele airco te huren, tenzij je met zeer grote regelmaat het waterbakje wil ledigen in het toilet........................... en doe je dit te laat dan stopt de airco er gewoon mee en loopt de temperatuur op in de serverruimte :X .

Je kan ook voorstellen aan je leverancier om de tijdelijke installatie zo te monteren dat deze weer kan worden meegenomen in het nieuwe pand. Dit is op zich geen probleem en is reeds vaker toegepast door ons bedrijf ;) .

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 11:41

mjl

Ugh

Op zich moet het met mobiele airco's best lukken, zolang je inderdaad de warme luchtslang maar ergens naar buiten kunt hangen, anders heeft het totaal geen nut.

Een 10TB Nas en een rack met 4 servers worden hier gekoeld met 2 mobiele airco's, maar dan steken er wel 2 slangen door een muur naar de service ruimte ernaast..

Hou er ook rekening mee dat bij somige modelllen het condens in een bakje komt en bij anderen door de warmelucht slang wordt weggeblazen. Zo'n bakje moet eens in de 2 dagen geleegd worden! <-- zie hierboven.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank jullie allen voor jullie advies en verbredende blik.

Ik ga toch maar eens informeren over het huren van een airco, die later bij het nieuwe pand weer opnieuw kan worden gemonteerd en eventueel gekocht.

Maar is het ook zo dat je voor een serverruimte " speciale" airco's moet die extra vochtontrekkend zijn? Of doet elke airco dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

bij koeling van de te warme ruimte word altijd vocht onttrokken aan de aanwezige lucht, anders zou het principe van een airco niet werken ;) .
Waar je je eerder zorgen om zou moeten maken is of het niet te droog word en alles statisch word :X . De oplossing hier voor is luchtbevochtiging.
Anoniem: 61853 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:42:

Ik ga toch maar eens informeren over het huren van een airco, die later bij het nieuwe pand weer opnieuw kan worden gemonteerd en eventueel gekocht.

Maar is het ook zo dat je voor een serverruimte " speciale" airco's moet die extra vochtontrekkend zijn? Of doet elke airco dat?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Anoniem: 61853 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:42:

Vraag dat aan een verhuurder van airco's. Die weten precies wat nodig is voor elke situatie.

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20901

Er staat hier ook zo'n vochtontrekkende airco op wieltjes. Draait al een jaar prima.
Pagina: 1