Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[HTML] Submit value anders dan getoonde tekst

Pagina: 1
Acties:

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig met het graceful degraden van een JS/AJAX based formulier naar een variant die ook zonder JavaScript werkt.

Het probleem is dat ik twee submit buttons heb. Beiden slaan ze het formulier op, maar afhankelijk van op welke button je klikt, kom je op een andere site terecht.

HTML:
1
2
3
4
<form action="action/blabla" method="post">
  <input type="submit" name="action" value="opslaan_naarPaginaA">
  <input type="submit" name="action" value="opslaan_naarPaginaB">
</form>

Dit werkt, maar nu ziet de gebruiker deze lelijke tekst. Ik kan de values wel vervangen door fatsoenlijke tekst, maar dan moet ik in mijn server side code rekening houden met de naamgeving en eventuele taal van de client.

Ik kan er een plaatje overheen leggen, maar dan ziet het er in text browsers niet uit. Ook met JS kan ik niets oplossen, want ik moet ook rekening houden met niet-JS browsers.

Ik ben dus gebonden aan pure HTML.

Jullie een simpele oplossing?

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Kun je niet twee radio boxes maken en één submit knop?

TabCinema : NiftySplit

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:21
Je hoeft het toch niet buttons op te lossen... Je kunt heel graceful een radiobutton plaatsen voor mensen zonder JS. Met JS maak je daar dan buttons van als je dat mooier vindt.

Regeren is vooruitschuiven

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:52

TeeDee

CQB 241

HTML:
1
2
<input type="submit" name="action_1" value="Opslaan">
<input type="submit" name="action_2" value="Opslaan">

Volgens mij kan je de name ook gewoon uitlezen.
T-MOB schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:09:
Je hoeft het toch niet buttons op te lossen... Je kunt heel graceful een radiobutton plaatsen voor mensen zonder JS. Met JS maak je daar dan buttons van als je dat mooier vindt.
naar een variant die ook zonder JavaScript werkt.
Ik kan me voorstellen dat je het e.e.a. qua interface wel gelijk wil houden. Zo niet, dan is het natuurlijk een nette oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door TeeDee op 08-04-2008 11:11 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:34
Probeer het onderscheid eens te maken in het name-attribuut van de input tag.
HTML:
1
2
<input type="submit" name="opslaan_naarPaginaA" value="Opslaan en naar versie A">
<input type="submit" name="opslaan_naarPaginaB" value="Opslaan en naar versie B">

En dan kan je server-side controleren welke submit is aangeklikt door te kijken welke POST variabele een waarde heeft meegekregen. In het voorbeeld van php:
PHP:
1
2
3
4
5
if (!empty($_POST['opslaan_naarPaginaA'])){

} elseif (!empty($_POST['opslaan_naarPaginaB'])){

} ...

edit: pff.. net te laat. Wat TeeDee zegt.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 08-04-2008 11:13 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• JKVA
  • Niet online

JKVA

Topicstarter
Thanks allen, ik had er niet aan gedacht dat ik ook gewoon de name kan variëren.

Radio's had idd ook gewerkt, maar de optie van TeeDee en gertvdijk is wel lekker generiek.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:21
TeeDee schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:11:
HTML:
1
2
<input type="submit" name="action_1" value="Opslaan">
<input type="submit" name="action_2" value="Opslaan">

Volgens mij kan je de name ook gewoon uitlezen.
Mja, ik probeer zelf altijd zo min mogelijk te vertrouwen op name-value-pairs van submit-buttons omdat dat problemen op kan leveren bij het submitten met alleen [enter]. Dat de layout anders is lijkt me niet zo relevant aangezien het hier toch om een implementatie gaat om mensen met een minder featurerijke browser toch van functionaliteit te voorzien. Mijn voorkeur dus uitgaan naar radiobuttons (of een select for that matter) omdat dat het meest fail-safe is.

Regeren is vooruitschuiven

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:52

TeeDee

CQB 241

Eens. Had in eerste instantie jouw 'graceful' niet gezien. Vandaar.

[ Voor 55% gewijzigd door TeeDee op 08-04-2008 11:29 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• JKVA
  • Niet online

JKVA

Topicstarter
T-MOB schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:23:
[...]

Mja, ik probeer zelf altijd zo min mogelijk te vertrouwen op name-value-pairs van submit-buttons omdat dat problemen op kan leveren bij het submitten met alleen [enter]. Dat de layout anders is lijkt me niet zo relevant aangezien het hier toch om een implementatie gaat om mensen met een minder featurerijke browser toch van functionaliteit te voorzien. Mijn voorkeur dus uitgaan naar radiobuttons (of een select for that matter) omdat dat het meest fail-safe is.
Mja, dat had ik idd ook in de gaten. Ik had het opgelost/gehacked met een input=hidden veld waarin de default submit actie werd gezet. Daarin kan ik dan op de client/server (afhankelijk van wel/niet AJAX) op switchen.

Pagina: 1