RAID 1 disk = normale disk?

Pagina: 1
Acties:

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 13:48
Ik heb op internet gezocht over hoe RAID 1 werkt. Overal hetzelfde verhaal dat de twee drives duplicaten van elkaar zijn. Maar nergens kan ik een antwoord vinden op de volgende vraag:

Zijn de individuele drives "normale" drives. M.a.w. als ik RAID uitschakel en een van de drives verwijder, wordt de overblijvende drive dan herkend als een normale schijf met data en is hij eventueel bootable? Of legt het RAID-systeem een "laagje" over het filesysteem heen, zodat de schijf niet bruikbaar is buiten een RAID-opstelling?

Dus stel dat ik een RAID 1 opstelling bouw en ik later zou besluiten dat ik een van de disks voor iets anders wil inzetten, kan ik de RAID opstelling dan verbreken, zonder dat ik een derde schijf nodig heb om mijn data naar toe te brengen?

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Voor zo ver ik weet is het idd zo.

Je kan een drive die heeft gehangen in een raid 1 array gewoon ook los benaderen.

Correct me if i'm wrong!

Zie ook: Raid FAQ

[ Voor 23% gewijzigd door Mavvie op 08-04-2008 10:54 ]

Twitter | Linkedin

Verwijderd

Als je 1 drive uit de RAID-1 set haalt, blijft de bestaande disk die in de RAID-1 is achtergebleven gewoon beschikbaar en bootable.
Als je RAID-1 uitschakel zal je waarschijnlijk in de meeste gevallen de disken opnieuw moeten formateren en alles opnieuw installeren.
Maar zoals ik al zei, je kan ook met 1 disk in een RAID-1 set blijven werken. :)
Daarmee voorkom je in iedergeval het risico van het verhuizen van data en opnieuw formateren en installeren.
---
Het is op zich redelijk makkelijk te testen.
Haal 1 disk uit je RAID-1 en probeer vanaf die disk te booten... Dan weet je het 100% zeker :)
(dus gewoon van de huidige SATA-poort lostrekken en op een andere SATA-poort terugsteken en dan via de BIOS ff instellen dat je daar vanaf wilt booten)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2008 11:00 ]

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 10:56:
Haal 1 disk uit je RAID-1 en probeer vanaf die disk te booten... Dan weet je het 100% zeker :)
Als je een OS op die schijven hebt staan wel idd ;)

Twitter | Linkedin

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

aap schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 10:49:
Dus stel dat ik een RAID 1 opstelling bouw en ik later zou besluiten dat ik een van de disks voor iets anders wil inzetten, kan ik de RAID opstelling dan verbreken, zonder dat ik een derde schijf nodig heb om mijn data naar toe te brengen?
Ja. :)

Mocht je later toch weer naar RAID1 willen dan hang je er gewoon weer een HD bij en zal de nieuwe HD herkend worden en kun je hem toevoegen aan de RAID1 array.

ARME AOW’er

Verwijderd

Mavvie schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:00:
[...]

Als je een OS op die schijven hebt staan wel idd ;)
[...]wordt de overblijvende drive dan herkend als een normale schijf met data en is hij eventueel bootable?
Ik ging daar wel even vanuit... 8)

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 13:48
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 10:56:
Als je 1 drive uit de RAID-1 set haalt, blijft de bestaande disk die in de RAID-1 is achtergebleven gewoon beschikbaar en bootable.
Als je RAID-1 uitschakel zal je waarschijnlijk in de meeste gevallen de disken opnieuw moeten formateren en alles opnieuw installeren.
Maar zoals ik al zei, je kan ook met 1 disk in een RAID-1 set blijven werken. :)
Daarmee voorkom je in iedergeval het risico van het verhuizen van data en opnieuw formateren en installeren.
OK, dus in mijn (hypothetische scenario kan ik dus een drive vrijmaken uit mijn
RAID als ik het volgende doe:
• verwijder 1 disk
• plug die disk in een andere (niet-RAID) SATA poort
• formateer die disk en kopieer alles van de overgebleven RAID disk naar de "nieuwe disk"
• verwijder de RAID disk en promoveer de nieuwe disk tot primaire disk

Edit: dit lijkt eigenlijk al overbodig. Zolang ik voldoende vrije SATA slots heb, kan ik natuurlijk gewoon de RAID 1 situatie met 1 disk handhaven...
(dus gewoon van de huidige SATA-poort lostrekken en op een andere SATA-poort terugsteken en dan via de BIOS ff instellen dat je daar vanaf wilt booten)
Ik heb de hardware hiervoor (nog) niet. Ik hoop dat iemand dit experiment al eens gedaan heeft en kan bevestigen dat dit werkt. :-)

[ Voor 5% gewijzigd door aap op 08-04-2008 11:11 ]

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
ff een noob vraag, maar ik stel hem toch voor mijn situatie...

ik heb momenteel een 1gb samsung schijf die fouten kapot gaat. RMA geval dus. Ik heb vandaag een identieke schijf besteld.

ik heb maar 1 schijf met 3 partities: c d e

c= vista 64 ultimate os
d = xp 64
e = data

Kan ik nu gewoon als de schijf binnen is een raid 1 config maken zonder dat ik data kwijt raak? ik ben namelijk van plan om dan de kapotte schijf eruit te halen en die op te sturen en later weer terug te hangen aan de raid 1 config en dan zo te laten.

of verlies ik dan toch data?

ik heb een asus p5n32e-sli plus moederbord.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt bij het maken bij een RAID1 (op een fatsoenlijke controller tenminste) kiezen voor een source- en targetdrive. Als je de oude drive als source kiest kun je hem op deze manier gewoon klonen. Dit kun je evt ook met progs doen als norton ghost.
Pagina: 1