Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Acer Travelmate 5520.
Prima notebookje hoor, alleen het lawaai, da's minder.
De fan springt om de 30 seconden aan op volle snelheid, dat gaat op je zenuwen werken.
Ik heb al gezocht naar eventuele Cool'n'Quiet instellingen, maar zijn helaas afwezig.

Nu heb ik via een optie van Emanager van Acer, de fan ook al eens op "always on" gezet.
Hij gaat dan idd constant draaien, da's beter, maar wel op vol vermogen.
Met speedfan en/of andere utilities kan ik niets bewerkstelligen om de fan WEL constant
te laten draaien, maar dan een tikje langzamer.

Nu weet ik dat de Athlon 64 X2 dualcore heethoofden zijn, en dat ze natuurlijk goed
gekoeld moeten worden, is terugklokken misschien een optie ?
(maar daarmee haal ik natuurlijk niet het lawaaiige fanprobleem weg)

Wat zal beter zijn ?

- een notebook cooler voor onder de notebook ?
- een stillere cpu-fan ?

In principe zou ik het liefst een stillere cpu-fan erin willen hebben, alleen waar kun je deze
krijgen ?

Bedankt voor de tips...

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een notebook is meestal speciaal ontworpen, maar gelukkig gaan er meestal standaard fans in (kun je wel vinden bij de grotere fabrikanten). Om te weten wat er bij jou in moet moet je eigenlijk even kijken naar wat er nu in zit.

Heel belangrijk is om op te letten dat de luchtverplaatsing van de fan en de spannings/pwm-respons van die luchtverplaating overeenkomt met die van de huidige fan. Over het algemeen zijn de behuizing, fan, ACPI-fan-parameters en dergelijke afgestemd op elkaar en je hebt kans dat de boel kapot gaat als je fan te weinig koelt.

Het is trouwens meestal zo dat de luchtverplaatsing in belangrijke mate de geluidsproductie bepaald, dus hoeveel je met het vervangen van de fan door een gelijkende opschiet is maar de vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 08-04-2008 08:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

Nu heb ik deze notebook nog niet open gehad, dus zal me eerst eens verdiepen in de
bios settings.

Helaas vind ik in de bios geen mogelijkheden voor Acpi instellingen, of iets wat er op lijkt.

Nu weet ik dat Acer eigen software heeft ontwikkeld die de Acpi instelligen via Windows xxx kan regelen, maar ik kan hier maar niet mee worden.

Ik had gehoopt, dat er optie in het bios aanwezig zou zijn, om bijvoorbeeld de fan te regelen, of om
voltages e.d. te regelen.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Ommen, het is en blifjt een Oem product dus dat zal nevernooit het geval worden denk ik zo. Wat je beter zou kunnen doen is deze laptop openschroeven om de fan schoon te maken. Werkt dit nog niet, dan kun je het beste een notebookcooler kopen. Zelf heb ik de Zalman nog-wat-1000 dacht ik gehad en deze werkte perfect!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-04 15:45

Swordlord

Act first, think never

Al eens schoon gemaakt ? de fan enzo. nee neem ik aan, omdat je em nog niet open hebt gehad.
want misschien moet je eens de stof van je koelribben afhalen ??

Dit is vaak een probleem bij laptops, dat de koelribben verstopt raken, en dat de fan op volle toeren word geslingerd omdat er geen lucht erdoor gaat en het dus inderdaad heet word.

edit:
Zelfde als mijn bovenbuurman dus...
Had beetje eroverheengelezen

[ Voor 17% gewijzigd door Swordlord op 08-04-2008 15:58 ]