Basreflex poort - Kamer akoestiek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74228

Topicstarter
Goedendag,

Ik hoop dat ik hier aan het juiste adres ben, ik heb namelijk de volgende problem:
Ik ben in het bezit van een Denon 3808 AVR en 2 x infinity beta 50 luidsprekers (ook nog meer voor het HT, maar ik beperk me even tot stereo audio omdat ik daar het meeste naar luister)

Het blijkt dat ik een enorme slechte akkoestiek in mijn huiskamer heb, gladde houden vloer, glazen schuifdeuren, kaar plafond, kale muren, glazen tafel. En alles reflecteert dus. Ik heb vooral last van het midden/laag dat reseoneert. Nu ben ik al een paar dagen in de weer met de plaatsing van de luidsprekers. Ik heb ze een kleine halve meter van de achterwand af staan, meer kan echt niet. Helaas zit de bas reflex poort aan de achter kant. Het klinkt fantastisch en vol, maar heb dus ook last van wat grote versterkingen in het geluid van bijvoorbeeld basgitaren.

Ik heb veel gelezen over dit geheel en ben eerlijk gezegd niet van plan om mijn woonkamen aan te gaan passen. (mijn vriendin woont er ook nog) Dus ik zal het anders moeten oplossen. Nu ben ik bezig om de bas reflex poort te verkleinen. Het is namelijk een 8 cm dikke pijp die nogal wat lucht verplaatst. Ergens in een artikel stond dat je dat met een pvc-pijp gewikkeld in demping materiaal kan doen. Dat heb ik dus gedaan, maar ik heb het idee dat het ten koste gaat van wat ander geluid. Het lijkt wel of de muziek dan minder muziekaal klinkt. Ik ben ook al in de weer geweest met Schuim, rietjes en dergelijke. Maar allemaal niet het resultaat wat ik zoek. Mijn laatste en tot nu toe beste oplossing is om een 40 mm dik PVC-pijp precies de lengte van mijn bas pijp met een soort van afstand houders in de pijp te plaatsen zodat er zowel aan de binnenkant als buitenkant van het pijpje nog lucht langs kan. Echter blijf ik problemen houden met het mid/laag

Weet iemand of er nog andere mogelijkheden zijn? Wat is uberhaubt het effect van het verkleinen van je basreflex pijp of het difuseren van de bas golven in die pijp?

Ik heb de kast ook van binnen bekeken en het blijkt dat alleen het onderste gedeelte van de kast niet gedempt is (geen pritex schuim) de rest wel. Kan ik dit zomaar dempen door er van de noppenschuim in te zetten en wat is daarvan het resultaat?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:33

Exirion

Gadgetfetisjist

In een harde kamer moet je eerder denken aan demping in de ruimte. Gerommel met de basspijp zal je eerder minder goed geluid geven dan beter, want die is afgestemd (of je moet over gegevens van het systeem beschikken om zelf te kunnen rekenen en tweaken). Probeer voor de gein eens een fleece kleed op de muur te hangen tegenover de speakers, dus achter je als je zit te luisteren. Zet eens een wasrek vol kleding in de kamer neer. Gooi over al je reflecterende/harde spullen een handdoek. Luister of het invloed heeft. Ik weet eigenlijk zeker van wel want ik heb hetzelfde probleem in mijn kamer gehad ;) Een paar planten en andere zut neerzetten (vrouwen zijn daar goed in :P) helpt ook.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Het verkleinen van je baspoort gaat niet helpen. Hierdoor verander je de tuning van je bass reflex systeem wat juist wel eens heel beroerd kan gaan klinken! Je Kan bijvoorbeeld een behoorlijke boost krijgen op een bepaalde frequentie, waardoor het echt niet lekker meer klinkt. Ik geloof dat je door het verkleinen van de poorten, hoger tuned. Als je kast voorheen op bijvoorbeeld 40 Hz was getuned en je verkleint de baspoort, zal je kast de 40 Hz waarschijnlijk niet meer halen en bijvoorbeeld een boost krijgen bij 50 hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, thanks. Ik had al het idee dat demping van de basreflex poort het geluid niet ten goede kwam. Ik kreeg het idee dat het minder vol ging klinken. Kan ik dus wel eens gelijk in hebben. Het probleem met geluid is dat het ook (letterlijk) tussen je oren gaat zitten. Als je in één keer iets hoort wat je stoort, dan hoor je het in eens overal. Het resulteerde er gisteren zelfs in dat ik last van van pijn in mijn oren kreeg bij bepaalde frequenties.. Je hersens doen veel :(

Maar goed, nu heb ik dus gisteren even die kast open gemaakt om te kijken wat de demping doet. Achter de woofers zit voldoende demping materiaal. Echter zit er in het onderste gedeelte van de kast geen demping en krijgt naar mijn idee het geluid alle vrijheid om te gaan resoneren.. Kan het kwaad als ik ook de wanden van het onderste gedeelte van de klankkast ga dempen met pritex? (alleen de wanden natuurlijk) Of is er een reden dat het onderste gedeelte van zo'n kast niet gedempt is. Ik was altijd van mening dat alle wanden van de kast gedempt moesten zijn.

Altijd fijn, al reacties, zelfs op de vroege morgen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Die demping is meer om het effectieve kastvolume te vergroten. De kast gedraagt zich dan als was hij een grotere kast. Ik denk niet dat de kast hetgeen is wat resoneert, maar je zou het kunnen proberen met loodbitumen om je kast te dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Die boxen/kasten zijn niet voor niets zo gemaakt/ontworpen. Daar is echt wel over nagedacht. Dus ga nou per definitie NIET met die kasten zelf klooien. Niets aan doen!

Ze zijn dusdanig ontworpen dat ze in de gemiddelde/standaard ruimte gewoon goed klinken en alles is daar op afgestemd. Als je gaat klooien met de kast/box zelf ga je de hele karakteristiek/eigenschappen van het ontwerp verkrachten en dat zal meer slecht dan goed doen.

Als ze in jou ruimte niet goed klinken moet je óf op zoek naar andere kasten/boxen óf je moet, zoals al gezegd, wat aan je ruimte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 01:48
Als je de bass-reflex poort qua oppervlak verkleint zal de tuning daarvan lager worden. Zal waarschijnlijk effectief minder gaan doen. Bovendien sneller gaan comprimeren.
Ik sluit me aan bij exirion dat je het moet zoeken in de ruimte en niet in de speaker.
Wat je echter wel kunt proberen is die speakers als small in te stellen in je receiver en vervolgens het laag voor rekening van je sub te laten vallen (indien je die hebt). Misschien slaat die minder room-modes aan vanuit zijn positie.
Dan heb je het wel grofweg over het gebied onder de 100 Hz. Voor resonanties in het middengebied en hoog kan je alleen met plaatsing van je speakers en verzachten van je ruimte wat doen volgens mij.
Andere type speakers kunnen ook beter zijn in een harde ruimte. Tweaters met een hoorn(achtige) voorzet stralen hun geluid gerichter uit waardoor je minder last van galm krijgt in dat werkgebied. Ook dit is natuurlijk weer een algemene uitspraak die alleen gestaafd kan worden met een luistersessie in je eigen ruimte....
Kan je trouwens niet iets klooien met de equalizer in je 3808? Alle kanalen hebben toch een x-band equalizer in dat ding?

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Redheinz schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 13:40:
Kan je trouwens niet iets klooien met de equalizer in je 3808? Alle kanalen hebben toch een x-band equalizer in dat ding?
Klopt.

Die 3808 heeft Audyssey geintegreerd en je kan dus je gehele setup meten en laten afregelen. Echter is het zo dat het voor stereo muziek niet zo heel goed klinkt vind ik. Het verliest zijn volheid en volume er door. Er is ook de mogelijkheid om de Equalizer handmatig aan te passen. Je kan dan de settings van de meting er in kopieren en vervolgens gaan stoeien. Dit deed ik altijd al, echter nooit met een goed resultaat. Dit had de volgende oorzaak, de wijzigingen die ik voor de Front luidsprekers maakten waren altijd voor L+R hetzelfde, terwijl Audyssey het voor 2 kanalen onafhankelijk doet, wat logisch is. Nu ben ik er gisteren pas achter gekomen dat je die Equalizer ook voor L+R onafhankelijk kan instellen. :o En dat is eigenlijk precies wat ik nodig heb. Mijn front-R staat namelijk in een hoek en de L staat niet in een hoek. Het blijkt dus als ik de 63Hz en 125Hz frequentie banden demp op rechts, het algemene geluid een stuk minder resonant is.

Het is en blijft niet optimaal, want mijn kamer (vooral de achtermuur) zorgt voor hinderlijke resonanties. Ik weet inmiddels ook precies waar het zit, maar kan er weinig aan doen...

Ik heb een SUB, maar die is van dermate slechte kwaliteit dat deze bij frequenties boven de 60Hz niet mooi en strak meer klinkt. Terwijl mijn probleem gebied tussen de 80-120 hz ligt.

Ik heb ook al aan andere luidsprekers gedacht, maar dan kom je automatisch op wat minder zware modellen uit. (iemand tips?!?) En dan heb ik dus ook een goede SUB nodig. Budget is even op omdat ik de versterker laatst gekocht heb. (GAAF DING trouwens hehe)

Maar voor de time being een redelijke oplossing nu zonder al teveel kwaliteit te verliezen. Het zit dus echt in mijn rechterhoek die de bas heel erg versterkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256748

Anoniem: 74228 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 08:00:
[...]

Klopt.

Die 3808 heeft Audyssey geintegreerd en je kan dus je gehele setup meten en laten afregelen. Echter is het zo dat het voor stereo muziek niet zo heel goed klinkt vind ik. Het verliest zijn volheid en volume er door. Er is ook de mogelijkheid om de Equalizer handmatig aan te passen. Je kan dan de settings van de meting er in kopieren en vervolgens gaan stoeien. Dit deed ik altijd al, echter nooit met een goed resultaat. Dit had de volgende oorzaak, de wijzigingen die ik voor de Front luidsprekers maakten waren altijd voor L+R hetzelfde, terwijl Audyssey het voor 2 kanalen onafhankelijk doet, wat logisch is. Nu ben ik er gisteren pas achter gekomen dat je die Equalizer ook voor L+R onafhankelijk kan instellen. :o En dat is eigenlijk precies wat ik nodig heb. Mijn front-R staat namelijk in een hoek en de L staat niet in een hoek. Het blijkt dus als ik de 63Hz en 125Hz frequentie banden demp op rechts, het algemene geluid een stuk minder resonant is.

Het is en blijft niet optimaal, want mijn kamer (vooral de achtermuur) zorgt voor hinderlijke resonanties. Ik weet inmiddels ook precies waar het zit, maar kan er weinig aan doen...

Ik heb een SUB, maar die is van dermate slechte kwaliteit dat deze bij frequenties boven de 60Hz niet mooi en strak meer klinkt. Terwijl mijn probleem gebied tussen de 80-120 hz ligt.

Ik heb ook al aan andere luidsprekers gedacht, maar dan kom je automatisch op wat minder zware modellen uit. (iemand tips?!?) En dan heb ik dus ook een goede SUB nodig. Budget is even op omdat ik de versterker laatst gekocht heb. (GAAF DING trouwens hehe)

Maar voor de time being een redelijke oplossing nu zonder al teveel kwaliteit te verliezen. Het zit dus echt in mijn rechterhoek die de bas heel erg versterkt.
Ik heb net hetzelfde probleem met mijn 3808. Zelf heb ik er Canton Chrono speakers op aangesloten. Mijn frontspeakers zijn de Chrono 509 (met die verdomde bassreflexpoort weer aan de achterzijde). Alles klinkt prachtig (zeker in surround), alleen bij stereo heb je die vervelende resonanties. Mijn kamer is gewoon te klein voor deze speakers. De hele set staat nu te koop en ik heb misschien een koper gevonden. (niet de 3808 want deze is fantastisch...) Dan koop ik me gewoon boekenplankspeakers als fronts. Ik heb gisteren de monitor audio RS1 gehoord en ze klonken fantastisch. Ik denk dat ik dan ook voor deze 5.1 set ga. Alleen jammer dat die sub van de RS reeks zo verdomd duur is...
Maar dan even verder sparen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

60hz+ is nou ook niet bepaald subwoofer werkgebied in mijn ogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:56
Ik zie dat je speakers zuilen zijn, maar wellicht kun je iets met de volgende tip:

Ik had luidsprekers van boekenkastformaat die ook staande golven in de kamer opwekten bij bepaalde bastonen, erg ververvelend. Uiteindelijk bleek dat vrij aardig op te lossen door de speakers achterover te kantelen. Eerst uitgeprobeerd met een opgerolde krant onder de voorkant, later gezocht naar mooiere steunen.

Het voordeel van boekenkastluidsprekers is dan natuurlijk dat je ze iets lager kunt zetten, waardoor je ze toch goed op de luisterpositie kan mikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

in een dergelijke harde kamer zal het moeilijk worden, ook met andere speakers, een beter resultaat te halen. Je kan natuurlijk eens kijken naar een gesloten systeem. Dat lost waarschijnlijk een deel van het probleem op. Maar schilderijen / kleden etc zullen eerder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie trouwens dat je naar de RS subwoofer zit te kijken, die staan geloof ik niet al te best bekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Slechte akoestiek of slechte inrichting ? Het is maar hoe je het bekijkt imo, no offence :)

Ik heb zelf 2 Klipsch zuilen, en een beetje meer ;) De zuilen hebben 3 baspoorten en om de "druk" niet vlak tegen de muur te laten komen heb ik ze wat schuin weg gedraaid, zoals ook in de manuals word geadviseerd, gericht op het luisterpunt van de luisteraar in de huiskamer. Hierdoor "glijd" als het ware je bas weg en "rolt" meer evenredig de kamer in, inplaats van dat de druk op 1 punt word opgebouwd.

Maar heb je veel beglazing, zoals ramen en deuren dan kun je overwegen om daar wat overgordijnen voor te hangen wat zeker je akoestiek ten goed zal komen. Zelf heb ik daar minder last van, ondanks de grote ramen partijen hier maar dat komt meer omdat ik veel meubels en planten heb staan, wat zeker ten goede komt.

En wil je niet inboeten op je interieur dan is het te overwegen om andere speakers te nemen, maar ik denk conform je schets dat je last van akoestiek problemen blijft houden. En nee, blijf van die kasten af, daar bereik je niets mee omdat alles als geheel op elkaar is afgestemd en een basreflex heeft nu eenmaal een stuk muur nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256748

heb de rs sub ng niet gehoord, maar een sub nemen die past bij de andere speakers... Ja dat krijg ik gewoon niet over mn hart. 8)7 Hij krijgt wel aardige reviews in What-Hifi magazine.

Maar een ander vraagje, Ik zit zelf op een kamer van 3,50m op 3,60m. Ik had echt vervelende resonanties met de Canton Chrono 509. Daarom wilde ik voor de MA RS1 boekenplank gaan. Nu als ik het zo bekijk kost me een setje RS1 met degelijke speakerstands ongeveer hetzelfde als een setje RS6 (iets minder miss)

Nu vraag ik me af: Zou ik met de RS6 weer hetzelfde probleem krijgen met de bass? Deze is toch nie zo krachtig als de Canton en je krijgt er pluggen bij om de basspoorten toe te dekken.
Ik weet echt niet wat doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb inderdaad ook al aan een gesloten systeem gedacht. Ik merk dat ik steeds meer van strak en naturel geluid begin te houden (is dat iets dat vanzelf gaat als je ouder wordt?? Vroeger moest de bas altijd zo hard mogelijk zijn haha)

Mijn kamer akoestiek is slecht omdat ik rechts over de gehele breedte 2 glazen schuifdeuren heb en kale muren, gladde houten vloer :)

Ik ben min of meer een 'minimalist' en ik kan niet goed tegen veel spullen in huis. Ben nogal ADHD-gevoelig en door drukte in de huiskamer wordt ik onrustig en gestrest. Dus ik zou het graag zo willen laten.

Ik vind het wel verontrustend om te lezen dat andere luidsprekers misschien niet eens zullen helpen... :( Het lijkt me toch wel dat als ik luidsprekers met een wat kleiner woofer oppervlak zonder basreflex systeem in combinatie met een sub neem, dat het minder moet worden?

Ik heb gisteren dus erg veel met de opstelling zitten klooien en het klinkt niet slecht. Ik zit alleen in mijn maag met het feit dat ik dus de muziek niet 'naturel' kan beluisteren maar met de geintegreerde EQ enabled.. Dat kan het geluid nooit ten goede komen :( Maar misschien in mijn geval weer wel..

Iemand had het hier over 60Hz niet voor subwoofer?? De THX aanbeveling is zelfs alle luidsprekers op een crossover van 80Hz en de Sub (bij voorkeur 2) alles daar onder laten doen. Een goede sub gaat met gemak tot de 150 - 200, het probleem met de hogere frequenties is dat de geluiden lokaliseerbaar worden. En dat wil je niet omdat een sub vaak niet op de plaats van je front speakers staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74228 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 08:41:
.

Iemand had het hier over 60Hz niet voor subwoofer?? De THX aanbeveling is zelfs alle luidsprekers op een crossover van 80Hz en de Sub (bij voorkeur 2) alles daar onder laten doen. Een goede sub gaat met gemak tot de 150 - 200, het probleem met de hogere frequenties is dat de geluiden lokaliseerbaar worden. En dat wil je niet omdat een sub vaak niet op de plaats van je front speakers staat.
Misschien had ik wat duidelijker moeten zijn. Ik zie een subwoofer als aanvulling om alleen de laagste frequenties weer te geven en niet als iets essentieels om het een beetje goed te laten klinken. Zonder sub moet het ook goed klinken. Jammer genoeg moet ik zelf op ~70-75hz crossen om het laag een beetje netjes te krijgen (puur natte vinger werk hoor ;)). Ben van mening dat je fronts uit zichzelf toch wel redelijk laag moeten gaan, 50hz ofzo, en dat de sub echt de laatste paar meters pakt. 80-120hz moet toch wel een beetje degelijk door je fronts worden weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kan je iets doen met demping achter de speakers?

Ik denk aan een kleine "bass trap" of noppenschuim. Experimenteer anders eens met een dik doek (oude gordijnen, dekbed oid) die je losjes "drapeert" achter je speakers.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien een dik wollig vloerkleed? Zoiets maakt die kamer niet echt drukker denk ik? Misschien heb je een foto van je kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal eens een foto maken vanavond. Aan een vloerkleed heb ik inderdaad ook al zitten denken..

Moet wel iets moois zijn dan.

Ik zit er zowieso aan te denken om toch eens te gaan luisteren bij een speciaalzaak naar luidsprekers die wat kleiner zijn in woofer oppervlak, maar wel bijvoorbeeld een 'interne' woofer hebben zodat ze wel laag kunnen. Die dingen bestaan toch gewoon?

Dat van die SUB en 60 Hz. Ik deel de mening dat idealiter een sub niet nodig zou moeten zijn. En fronts inderdaad wel zo rond de 40Hz moeten kunnen halen. Maar voor Bas problemen is een GOEDE sub wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74228 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 08:41:

Mijn kamer akoestiek is slecht omdat ik rechts over de gehele breedte 2 glazen schuifdeuren heb en kale muren, gladde houten vloer :)
Ik zou toch echt eens overdenken om gordijnen voor de glazen schuifdeuren te gaan hangen, van een dikke stof want dat blijft je grootste geluids ergernis. Als je een ff stof neemt op rail dan doet dat verder weinig af aan je interieur, En ik denk vanwege je ADHD dat je kunt overdenken wat wel rust bied in je interieur, er zijn zoveel optie's maar het gaat erom of je je daar verder in wil "verdiepen" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 50893 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 13:28:
[...]

Ik zou toch echt eens overdenken om gordijnen voor de glazen schuifdeuren te gaan hangen, van een dikke stof want dat blijft je grootste geluids ergernis. Als je een ff stof neemt op rail dan doet dat verder weinig af aan je interieur, En ik denk vanwege je ADHD dat je kunt overdenken wat wel rust bied in je interieur, er zijn zoveel optie's maar het gaat erom of je je daar verder in wil "verdiepen" :)
Gordijnen is even geen optie. Ik heb ingebouwde spots in het plafond (halogeen dimmers) Die dicht tegen de shuifdeuren zitten. daar gaat geen gordijn rails tussen passen :)

Ik wil me erg graag verdiepen, maar ik woon er natuurlijk niet alleen. En primair blijft het een woonkamer waar ook nog wel eens een vriendin en dochter rond huppelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:30
Ik heb zelf "see-through" gordijnen (in-between heten die dingen geloof ik)hangen met een lamp erachter.
Ze zijn weliswaar niet zo zwaar als "echte" gordijnen, maar het doet al gauw iets voor het geluid.
De verlichting erachter heeft als voordeel dat (hoewel je dus in principe door de gordijnen heen kunt kijken) er niet van buiten naar binnen kan worden gekeken.

Misschien dus een overweging om voor zoiets te kiezen?

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Anoniem: 74228 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 11:51:
Ik zal eens een foto maken vanavond. Aan een vloerkleed heb ik inderdaad ook al zitten denken..

Moet wel iets moois zijn dan.

Ik zit er zowieso aan te denken om toch eens te gaan luisteren bij een speciaalzaak naar luidsprekers die wat kleiner zijn in woofer oppervlak, maar wel bijvoorbeeld een 'interne' woofer hebben zodat ze wel laag kunnen. Die dingen bestaan toch gewoon?

Dat van die SUB en 60 Hz. Ik deel de mening dat idealiter een sub niet nodig zou moeten zijn. En fronts inderdaad wel zo rond de 40Hz moeten kunnen halen. Maar voor Bas problemen is een GOEDE sub wel handig.
ik ken je budget niet maar er zijn inderdaad compound loaded speakers te koop. Heb er jaren mee gespeeld van Dynaudio. Dit is een gesloten systeem met een extra woofer intern. de techniek is wel op inet te vinden. Resultaat is dat je hem in eigenlijk vast tegen een muur kan zetten zonder gebonk etc. verder is hij super snel waardoor het laag niet blijft hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HassieCX650E
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-02 14:01
Al eens geexpirimenteerd met de plaatsing,het is gratis en je behaald er her meeste mee, of luidsprrekerkabel hoefd ook niet duur te zijn,bijv. supra classic 6 eur. p/m.
http://www.jenving.se/ of http://www.viertron.nl/Supra/Supra.htm ,oftewel probeer eerst de simpele dingen
Succes.

Hans ;)

[ Voor 60% gewijzigd door HassieCX650E op 11-04-2008 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120937

kaajee schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 09:20:
Die boxen/kasten zijn niet voor niets zo gemaakt/ontworpen. Daar is echt wel over nagedacht. Dus ga nou per definitie NIET met die kasten zelf klooien. Niets aan doen!
...
...
Als je gaat klooien met de kast/box zelf ga je de hele karakteristiek/eigenschappen van het ontwerp verkrachten en dat zal meer slecht dan goed doen.
...
Niet mee eens. Deze speakers zijn, met alle respect, niet bepaald hoogstaande hifi speakers. Dit is goedkope massaproductie. De reden dat er in bepaalde delen van de kast misschien geen dempingsmateriaal zit is gelegen in het feit dat dat kostenbesparend werkt, en niet omdat een speakerbouwer daar uitgebreid over nagedacht heeft. Het kan absoluut geen kwaad om de kast te dempen. Maar wel is het aan te raden om dat te doen op een dusdanige manier dat je het weer ongedaan kunt maken als het je niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:26

lier

MikroTik nerd

HassieCX650E schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 08:33:
Al eens geexpirimenteerd met de plaatsing,het is gratis en je behaald er her meeste mee.

Hans ;)
Nu ben ik al een paar dagen in de weer met de plaatsing van de luidsprekers. Ik heb ze een kleine halve meter van de achterwand af staan, meer kan echt niet.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HassieCX650E
Om te beginnen is dat leuk maar verfijn daana met 25cm en verder en ga vooral uit de hoek wand dan krijg je vooral een bult rond de 250hz, en niet verder uit elkaar dan 1.5 a 2mtr, je hebt een hele goede start met jou kamer.

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142442

Interessante discussie. Maar er spelen een aantal zaken door elkaar die misschien verwarrend zijn.
Een aantal daarvan zijn al genoemd, schiet me niet af als ik er ook over begin... :)

Belangrijk is te weten dat de gezamenlijke acoustiek bepaalt hoe je het geluid hoort / ervaart.
Een luidsprekerbox wordt berekend en gebouwd om binnen het haalbare frequentiespectrum alle frequenties ongeveer even sterk weer te geven; een vlakke karakteristiek.
Omdat een speaker niet alle frequenties even goed kan weergeven heb je hoge- midden en lagetonen speakers, elk met hun eigen frequentiekarakteristiek.
Tweeters kunnen bv. vanaf 2000 Hz en hoger geluid vrij "recht" weergeven tot pak-hem-beet 20KHz.

Een kenmerk van hoge tonen is het richt-effect. Gladde oppervlakken weerkaatsen het geluid, en afhankelijk van waar je je bevindt kan het (stereo) geluid in fase (versterkt) of in tegenfase (verzwakt) klinken. En alles ertussenin natuurlijk...
Om deze reflecties tegen te gaan is demping op de muur in een harde ruimte nodig. Een vloerkleed of gordijnen doen inderdaad al veel!

Lage tonen: hoe laag de luidspreker kan komen ligt aan de grootte van de speaker, de grootte van de speakerbox, en nog een paar minder belangrijke parameters.
Er zijn inderdaad meerdere oplossingen om meer laag uit kleinere behuizingen te laten komen. Een daarvan is de basreflex. Hier wordt het aan de achterkant van de konus uitgestraalde geluid dat in tegenfase is, door de kastconstructie, de afmetingen van de poort en ook door de strategische plaatsing van dempingsmateriaal (!) in fase omgekeerd zodat het bij het geluid aan de voorkant wordt opgeteld, kort door de bocht. Daarom loopt de frequentiekarakteristiek van een basreflex iets verder door in het laag.
Een gesloten box heeft een eerder inzettende afval in het laag en komt ook minder ver. De bas klinkt minder nadrukkelijk maar is vaak wel weer strakker.

Hier heb je dus wel de optie om de poort dicht te maken bv. met een "kurk" van schuimrubber.
Niet aan de poort zelf gaan knoeien maar gewoon afdichten, heb je dat al eens geprobeerd?
Ik heb een paar B&W speakers die een schuimrubber plug bijgeleverd kregen juist voor deze reden. Dat gaat prima.

In het begin had ik het al even over de acoustiek. Je kamer maakt een onverbrekelijk deel uit van het geheel. Veranderingen aan de box zelf zijn af te raden, maar met aanpassingen in opstelling, en demping van je luisterruimte kun je veel bereiken.
Hoge tonen reflecteren, maar lage tonen daarentegen vallen al snel in de resonantiefrequentie van de luisterruimte en kunnen daar staande golven opwekken. Als een bastoon de zelfde frequentie heeft als een van de drie assen van je kamer (L, B en H) krijg je een ongewilde versterking van die ene toon. Voor een (woon)kamer zijn dat dus drie tonen die dominant kunnen klinken.

Reflecties van hoge tonen kun je al verminderen met relatief dunne stof (kleed, gordijn) op het reflectiepunt, maar lage tonen zou je moeten dempen in het midden van de ruimte, waar de beweging het snelst is, en dat is niet praktisch... :-))
Een (zeer selectief, dus duur) equalizer kan hier misschien helpen.
Minder bas door een kleinere sub (of het volume lager) kan ook helpen.
Is het basvolume apart te regelen?

Een sub is trouwens ontworpen om inderdaad alleen aan de onderkant bij te springen: tussen ongeveer 20-200 (30-150) Hz. De kastconstructie bepaalt hier ook al dat de afval bij hogere frequenties heel steil wordt! Plaatsing zou niet kritisch zijn omdat lage tonen geen "richting" hebben.
Dat is wel waar maar....

Waar je dus rekening mee moet houden met lagetonenweergevers, is de plaatsing: waar zet je ze neer.
Je zet namelijk een basspeaker in een luisterruimte en die koppel je zo te zeggen acoustisch.
Door de plaatsing kun je de versterking van de lagetonen beinvloeden.
Je kunt het wel vergelijken met een hoornluidspreker. Zet je een basbox dicht tegen de muur op oorhoogte (ik ga even uit van een gesloten systeem of een reflex met de poort voor) dan "koppelt" de speaker met die muur en kun je die vergelijken met een heel groot frontpaneel. De 'versterking' is dan ongeveer 1x.
Zet je de basbox daarbij op de vloer en tegen de muur, dan "koppel" je acoustich met de muur en de vloer. De 'versterking' is dan al 2x.
Zet je de box dan ook nog in de hoek (wat vaak voorkomt), dan vormen de 2 muren en de vloer ahw een soort hoorntrechter, wat het geluid al ongeveer 3x sterker laat klinken dan de bedoeling is...

Plaatsing is dus wel degelijk zeer belangrijk!

Tot zover de theorie... ;-)

Als je met genoemde factoren rekening houdt, voor zover dat kan, moet je wel dichterbij een ideale opstelling / klank kunnen komen, ik hoop dus dat je er wat aan hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HassieCX650E
:) `K had hed eenvoudig willen houden hehe,maar het is een goed verhaal en ben het er voor 95% (gok(nee geen neus)) eens en een goed verhaal.
Wees vooral voorzichtig en ga vooral af op je eigen gehoor en als je meet vooral goed interpeteren want zeker dit stukje is meten niet aldijd weten gebruik het als ondersteuning als je verder gaat want in eerste instantie heb je er wel wat aan.

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142442 schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 10:53:
Interessante discussie. Maar er spelen een aantal zaken door elkaar die misschien verwarrend zijn.
Een aantal daarvan zijn al genoemd, schiet me niet af als ik er ook over begin... :)
Mooi verhaal maar feit blijft, zoals TS al een beetje omschrijft, het is en blijft een vrij kale huiskamer en daar komt imho geen 1 speakerset tot zijn recht, puur omdat er veel teveel resonantie is die het klankbeeld "verstoren". Als je kijkt naar speaker test ruimte's dan worden die allemaal getest in een gedempte kamer en niet in een testkamer met kale muren, laat je die speakers dan ook nog eens "stralen" op glas dan heb je last van een natuurlijke echo/reverb :

http://images.google.nl/i...um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:58

Metro2002

Memento mori

tip: investeer in een paar planten.
Staat ook netjes in je woonkamer en komt het geluid zeker ten goede, ook gordijnen kunnen veel verschil maken of een leuk vloerkleed.

Genoeg mogelijkheden voor een kamer zonder dat de vrouw gaat steigeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle goede reacties!

Ik heb al heel wat voorderingen gemaakt mbt akoestiek. Afgelopen vrijdag even naar de Ikea geweest en een groot vloerkleed aangeschaft. Planten geplaatst in de problematische hoek. Nu ben ik nog aan het kijken voor een mooi schilderij of iets anders voor aan de wand die achter de luisterplek zit. Op die manier kan ik wat reflecties weghalen.

Ik moet zeggen dat het langzaam maar zeker wat begint te worden.

Rest mij nog 1 vraag. Ik heb mijn luidsprekers laatst een keer opengeschroefd en zag tot mijn verbazing dat er in het bas reflex gedeelte geen demping materiaal zat. In de rest van de kast wel. Is daar een reden voor, of hebben we hier te maken met kostenbesparing? Kan ik de wanden gewoon bekleden met demping materiaal (pritex) of heeft dat geen zin?

Overigens werd er ergens terecht de opmerking geplaatst dat ik niet in het bezit ben van high end luidpsrekers (infinity beta 50) Het zijn wel redelijke luidpsrekers, mijn eerste upgrade zal dan ook een set nieuwe luidsprekers zijn die wat subtieler zijn. Ik denk dat mijn versterker (denon 3808) dan ook een stuk beter tot zijn recht komt. Tja, budget blijft altijd het probleem b ij dat soort zaken.

Maar goed, we zijn onderweg naar betere akoestiek, het vloerkleed maakte een wereld van verschil!

Goeie zaak zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Idd, ik denk eerlijk gezegd dat ook "high-end" speakers waardeloos kunnen klinken als de ruimte slecht is. Vloerkleedje, plantje, de ruimte "vullen" scheelt al flink.

En, als je een schilderij zoekt, laat hem dan printen op geluidstransparant doek. Achter dat doek maak je vakjes van verschillende grootte, schuine kantjes erin en je hebt een "diffusor" gemaakt :)
als je die nu ophangt op de plek waar geluid naar je toe reflecteerd teckel je een aantal problemen.

Je kan overigens een beetje spelen met je speakers. Pritex langs de wanden dempt wat middentoon wat anders via je poort naar buiten zou komen. Aangezien je poort aan de achterkant zit heb je er toch geen last van. Je zou ook wat baf naar binnen kunnen gooien, als je er maar voor zorgt dat het niet tussen de woofer en de poort komt; die moeten elkaar kunnen "zien".

Leesvoer:
http://www.crutchfieldadv...roomacoustics.html?page=1

kijk linkje:
http://cratech.en.ec21.co...product_nm=Sound_Diffuser

lees en kijklinkje:
http://www.acoustics.salf...hools/waves/diffract4.htm

[ Voor 26% gewijzigd door teacher op 13-04-2008 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 09:52
Ik denk dat je luidsprekers domweg te groot zijn voor je kamer. Als je zelf al aangeeft ze niet verder dan 50cm van de muur af te kunnen plaatsen zijn ze denk ik te groot, of je kamer te klein.

Ik denk dat dat een fout is die vaak gemaakt wordt gezien men schijnt te denken dat een grotere kast meer laag oplevert. Terwijl een kleinere luidspreker, met een baspijp aan de voorkant hetzelfde frequentie bereik kan weergeven.

Bedenk dat je om uberhaupt tot aan 20Hz te kunnen weergeven je gewoon een grote kamer nodig hebt.

Heb je ze thuis beluisterd toen je ze aanschafte?

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Saab schreef op zondag 13 april 2008 @ 19:46:

Ik denk dat dat een fout is die vaak gemaakt wordt gezien men schijnt te denken dat een grotere kast meer laag oplevert. Terwijl een kleinere luidspreker, met een baspijp aan de voorkant hetzelfde frequentie bereik kan weergeven.
Ho ho.. da's wel heel kort door de bocht. Ik zie ook niet in waarom een poort aan de voortkan méér laag op zou leveren dan een aan de achterkant. Of een kleinere behuizing lager gaat ligt vnl aan de driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
teacher schreef op zondag 13 april 2008 @ 19:50:
[...]

Ho ho.. da's wel heel kort door de bocht. Ik zie ook niet in waarom een poort aan de voortkan méér laag op zou leveren dan een aan de achterkant. Of een kleinere behuizing lager gaat ligt vnl aan de driver.
Ik zei ook niet meer laag. Maar het is wel een oplossing voor kleiner behuisden. Wat ik zelf bij het luisteren altijd opmerkte is dat de luisterruimte in je HiFi zaak alles perfect, uiteraard, voor elkaar heeft. De ruimte is groot, achter de luidsprekers gordijnen, luidsprekers minimaal 1 meter van de muur, maar zodra je thuis gaat luistereren is het een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Saab schreef op zondag 13 april 2008 @ 20:07:
[...]

Ik zei ook niet meer laag.
"hetzelfde frequentiebereik" [als een grote].

Dat bedoel ik met kort door de bocht. Alsof je een kleinere speaker nét zo kan laten klinken (dus net zo laag kan laten gaan als een grote) door de poort aan de voorkant te plaatsen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
teacher schreef op zondag 13 april 2008 @ 20:46:
[...]

"hetzelfde frequentiebereik" [als een grote].

Dat bedoel ik met kort door de bocht. Alsof je een kleinere speaker nét zo kan laten klinken (dus net zo laag kan laten gaan als een grote) door de poort aan de voorkant te plaatsen....
Ah, ik snap je, ik had beter "zou kunnen" kunnen zeggen. Moraal is dat je voor een reflexpijp aan de achterkant ruimte nodig hebt aan de achterkant.

Ik probeerde in 1 zin samen te vatten waarom een kleinere speaker met de basreflex poort aan de voorkant hetzelfde effect kan bewerkstelligen; voldoende laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HassieCX650E
Laten we vooal niet vergeten dat je ook moet uitgaan van een redelijke referentie en dat het muziek plezier al helemaal vooraan staat.
Maar goed ff terug naar de redelijke referentie, dan denk ik in eerste instantie aan klassiek,omdat het accousties is.
Ik wi ff een paar voorbeelden geven die zowel muziekaal als qua opnametechniek best wel hoog scoren (hmm).

Kamemuziek:

Beehoven Sonata No.1 in F major en No. 2 in minor beide Opus 5
Uitvoerenden

Malcolm Bilson, fortepiano
Anner Bylsma,cello

Label.
Electra Nonesuch: Nr: 7559-79152-2 http://www.nonesuch.com/Hi_Band/index_frameset2_Search.cfm
en zoek op Anner Bylsma

Groot Orkest:

Tjaikovsky
Manfred Symphony in Four Scenes Opus 58
Oslo Philamonic Orchestra, Dirigent: Mariss Jansons
Label:
Chandos: Nr: CHAN 8535 . http://www.chandos.net/Details06.asp?CNumber=CHAN%208535

Dit wil niet zeggen dat ik niet van ietd anders hou, nog sterker,ik ben een fan van Bryan Adams

Veel Plezier met dit en groet Hans :)

[ Voor 11% gewijzigd door HassieCX650E op 13-04-2008 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

OK, maar wat is nu je punt? En in hoeverre slaat dit op de oorspronkelijke vraag van de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HassieCX650E
Sorry hoor ik dacht dat hij o.a. wilde weten hoe iets moest klinken :)
Of las ik dat verkeerd

[ Voor 14% gewijzigd door HassieCX650E op 13-04-2008 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb die luidpsrekers niet thuis beluisterd. Wel in een luisterruimte. Maar ja, dat is niet te vergelijken. Even ter verheldering, mijn woonkamer is absoluut niet klein. Ik zit een meter of 4 van mijn luidpsrekers af en ze staan een meter of 3 uit elkaar. Ik zit ook niet in de ideale opstelling omdat ik ze tegen de 'lange' muur heb staan, waardoor er 1 in de hoek staat en 1 niet :(

Ik heb gewoon het probleem wat zovelen in een woonkamer hebben.. dat is de woonkamer :) Ik denk wel dat een Basreflex pijp aan de voorkant een betere oplossing is voor huiskamer luidpsrekers, puur van wege het feit dat ze dan iets minder ver van de achterwand geplaatst kunnen worden.

Ik moet nog eens kijken wat ik precies met die achterwand ga doen. Er komt binnenkort ook een nieuw bankstel (lang leve de belasting teruggave) en misschien dat ik wel 2 lekkere stoelen aanschaf ipv een bankstel, die kunnen dan gelijk een stukje van de muur af.

Interessant topic is het zo langzamerhand aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142442

Anoniem: 50893 schreef op zondag 13 april 2008 @ 00:16:
[...]

Mooi verhaal maar feit blijft, zoals TS al een beetje omschrijft, het is en blijft een vrij kale huiskamer en daar komt imho geen 1 speakerset tot zijn recht, puur omdat er veel teveel resonantie is die het klankbeeld "verstoren". Als je kijkt naar speaker test ruimte's dan worden die allemaal getest in een gedempte kamer en niet in een testkamer met kale muren, laat je die speakers dan ook nog eens "stralen" op glas dan heb je last van een natuurlijke echo/reverb :

http://images.google.nl/i...um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN
Dat klopt. Helemaal met je eens.
Maar ondanks dat het een harde ruimte is, zonder veel demping, kun je met een voorzichtige keuze, experimenteren met de plaatsing en luisteren naar het resultaat,nog wel wat winst behalen.
Spelen de kosten geen rol dan bestaan er ook nog electronisch geregelde computergestuurde hightech oplossingen om de speakers zeer frequentie-selectief aan te sturen. >:)
Voor rastweakers misschien leuk om eens mee te experimentern?

De simpelste optie is demping aanbrengen, en als je begrijpt wat je doet kun je snel resultaten behalen. Maar dat is hier geen optie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74228 schreef op maandag 14 april 2008 @ 09:01:

Ik heb gewoon het probleem wat zovelen in een woonkamer hebben.. dat is de woonkamer :) Ik denk wel dat een Basreflex pijp aan de voorkant een betere oplossing is voor huiskamer luidpsrekers, puur van wege het feit dat ze dan iets minder ver van de achterwand geplaatst kunnen worden.
Mijn Klipsch speakers, met 3 baspoorten aan de achterkant, staan gewoon tegen de muur aan maar dan een kwart gedraaid, met alleen de plint ertussen en mijn woonkamer is 6 bij 6,5m. Maar de kamer is "aangekleed" en hier thuis klinken ze beter dan bij waar ik ze gekocht heb, en die winkel heeft nog wel luisterkamers ;)

Kortom, het ligt aan je eigen inrichting of een speaker al dan niet klinkt, hoe voller een kamer hoe beter de weergave en visa versa. Praten we verder niet over wat voor speakers er gebruikt worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HassieCX650E
Er wordt hier en daar gezegt dat er beelden bestaan van jou kamer,maar ik kan ze niet ontdekken MadRay, kun je wat laten zien misschien met een schematise tekening erbij,want juist met die refleterende glazen wand kun je wat mee. :)
Met de vorige spreker ben ik het overigens totaal niet eens in principe hoe minder hoe beter, ga dat maar aan een accouticus vragen, wat ik tot nu toe kan interpeteren is dat die glazen wand een diffuser (verspreider) kan gebruiken en op de rest van je wanden voorzichtige (op sommige plaatsen misschien wel stevige) demping. :)

Groet Hans

[ Voor 55% gewijzigd door HassieCX650E op 19-04-2008 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HassieCX650E schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 09:01:
Er wordt hier en daar gezegt dat er beelden bestaan van jou kamer,maar ik kan ze niet ontdekken MadRay, kun je wat laten zien misschien met een schematise tekening erbij,want juist met die refleterende glazen wand kun je wat mee. :)
Met de vorige spreker ben ik het overigens totaal niet eens in principe hoe minder hoe beter, ga dat maar aan een accouticus vragen, wat ik tot nu toe kan interpeteren is dat die glazen wand een diffuser (verspreider) kan gebruiken en op de rest van je wanden voorzichtige (op sommige plaatsen misschien wel stevige) demping. :)

Groet Hans
Tweeters stralen en weerkaatsen, bassen vullen en zullen daarintegen veel minder stralen, zeker als je met baspoorten werkt.Zet een object tussen je oor en de tweeter en je zal een aardig verlies opmerken. Een bas komt daar altijd wel dorheen of om heen. Met name in een lege ruimte gaat ook een bas "vervormen". Maar een basspeaker straalt ook andere frequentie's uit, met name in het midden gebied op bepaalde frequentie's en die zullen juist de meer storende factor zijn dan een bas, low frequency, zelf.

Maar het hangt er ook vanaf of je een sub gebruikt voor het totaal beeld, met name met DTS, en die komt echt wel door je hele huiskamer heen. En er zijn veel adviseurs maar weinige die verstand van zaken hebben als het gaat om de verkoop. Bij de meeste winkels gaat het om omzet. Een goeie verkoper vraagt verder door omtrend je huissituatie en je zal je daar ok advies in geven.

Ga je, even als voorbeeld, naar een MediaMarkt dan kom je er al snel achter dat het dozenschuivers zijn en het zal hun weinig boeien of het bij jou thuis goed of slecht klinkt. Maar gelukkig hebben we fora's met mensen die wel de moeite nemen om verbeteringen in je acoustiek te brengen. En hoe gek het ook klinkt, persoonlijk ben ik nog steeds gecharmeerd van de Bose 901 6de serie die hoog hangen omdat alles rustig over je heen komt. Ik voel de bui al hangen, Bose is niks zoals hier veel word beweerd maar ook de 801 serie's waren destijds erg goed, in combo met de aparte baskasten, maar veel mensen verdiepen zich er te weinig in.

Heb veel geleerd van de soundengineer van de Golden Earring en die krijgt met gemak de Arena goed gevuld met geluid, zonder resonantie of blikkerig geluid. Het gaat om de opstelling van de speakers en de delay tussen de opstelling en daarmee kan je perfekte resultaten behalen. Alles is geralteerd aan kennis en budget maar veel is mogelijk, zolang je het maar weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HassieCX650E
Mijn ervaringen:
Ik heb ooit eens bij Hobo in Afoort een stel 2e hands Etude Rhea`s beluisterd in een ruimte waarin alleen deze stonden met een niewe Quad voor+eind in een ruimte van 4x5.5 en alles klonk bijna precies (wat mag je verwachten) zoals je mag verwachten (ref.conertgebouw midden 6e rij)met eerder genoemde Tjaikovsky).
Om andere redenen heb ik er toen vanaf gezien anders waren ze van mij geweest. :(
Ik bedoel maar te zeggen het kan ook anders

Groet Hans

[ Voor 6% gewijzigd door HassieCX650E op 21-04-2008 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HassieCX650E
:? Hoi MadRay nog verder gekomen of wijzer geworden, `k ben best wel nieuwschierig.

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HassieCX650E
Hoi MadRay nog verder gekomen, mail maar als je dat wilt
Pagina: 1