Nikon D3, nikkor 24-70 2.8, nikkor 14-24 2.8
Opticals zijn altijd gevoelig voor simpele invloeden van buitenaf. Krasjes, vlekjes, UV licht (zon), etc.
Mits goed bewaard kan het redelijk lang mee gaan, zeker met de huidige technologie (UV bestendig plastic als substraat, krasbestendiger etc), maar er zit gewoon een kortere levensduur aan dan aan de huidige magnetische media zoals harddisks.
Afhankelijk van hoe belangrijk je data is en hoe lang het bewaard moet blijven kan je een overweging maken.
Mits goed bewaard kan het redelijk lang mee gaan, zeker met de huidige technologie (UV bestendig plastic als substraat, krasbestendiger etc), maar er zit gewoon een kortere levensduur aan dan aan de huidige magnetische media zoals harddisks.
Afhankelijk van hoe belangrijk je data is en hoe lang het bewaard moet blijven kan je een overweging maken.
Verwijderd
Ik denk dat het wat gelijkaardig gaat zijn als bij DVD. Dat door hoge datadichtheid de foutgevoeligheid zal toenemen moet je niet aan denken denk ik, want ook hier zal wel datacorrectie op toegepast worden. Zoals je bij DVD toch redelijk garantie hebt dat er geen problemen zijn de eerste 3 jaar, indien je kwalitatieve schijfjes koopt, niet te snel brandt, goed bewaart en zorgvuldig ermee omspringt, denk ik dat het bij BD ook weer gelijkaardig zal zijn. En je kan natuurlijk ook nog altijd je schijfjes scannen om een goed idee te krijgen in welke staat ze verkeren en of ze binnen afzienbare tijd niet meer leesbaar gaan zijn.